(om) Bouwverslag Float Spitfire

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Jahre Viking, 18 okt 2008.

  1. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    Ik open eerst met een vraag. waar kan ik dat verslag het best doen, hier in de watervliegtuigen of in bouwverslagen?
     
  2. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.954
    Locatie:
    Zeewolde
    Van mij mag het wel in watervliegtuigen, al mijn bouwverslagen staan ook in de betreffende categorie en niet onder bouwverslagen.

    Een Spitfire op floats, leuk :D klaar voor komende meeting in April???
     
  3. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    (om) Bouwverslag Supermarine Float Spitfire MK1

    Goed, dan barst ik hier los.

    Berto, vliegend lukt me dat niet, zeker niet met mezelf aan de knuppels. Hezik had toch wel een doorslaggevend argument om eerst met een trainer te leren vliegen. Namelijk de levensverwachting van slechts enkele minuten. Hij zegt terecht dat het zonde voor de spitfire zou zijn. Buitendat heb ik geen auto om het vliegtuig te vervoeren.

    De geschiedenis:
    Ik heb in mijn jeugd veel 1:72 en 1:48 bouwpaketten gemaakt en dat ging me goed af. Ik begon bij de grote schaal al vanaf foto's details te maken die niet in het paket aanwezig waren. Toen rees de droom al om eens een groot model te maken. Zo groot dat hij eventueel op radio besturing kon vliegen. Intussen is het 20 jaar later. Het toeval wilde dat deze week een forumlid die nog geen 2km van mij af woonde enkele opknappers te koop had voor weinig geld. Daar zat een Spitfire bij. Die heb ik gister gekocht.

    Dus ik op zoek naar Spitfire foto's. Ik ben een echte koppige dwarsligger dus ik wil anders dan anderen. Er vliegen al zoveel Engelse Spitfires rond. Dus ging ik op zoek naar een Nederlandse Spitfire. Die vond ik, maar.... allemaal met een spits kielvlak en niet een rond kielvlak wat inhoud dat het veel nieuwere types zijn dan de mijne. Ik vond Nederlandse KLU Spitfires vanaf de MK-IX. Vroegere Nederlandse Spitfires waren er wel, zelfs wel de MK-I en MK-II, maar die vlogen in de tweede wereldoorlog onder Engelse kentekens.

    Tijdens deze zoektocht stuitte ik toevallig op foto's van een Spitfire met een hoog Tranbant gehalte, zo mooi omdat hij zo lelijk is. Het was een Spitfire die ik alleen maar heb leren kennen onder de naam Float Spitfire. Een Supermarine Spitfire met drijvers er onder. Geen gezicht, maar toch heeft het iets. Er is op internet ook zo goed als niets over te vinden en in mijn vele oorlogsboeken heb ik hem nog nooit gezien. Maar helaas, ook dit waren MK-IX en Mk-X exemplaren. Ze werden experimenteel bij Malta gebruikt in een zeer klein aantal.

    Uit nieuwsgierigheid bleef ik zoeken naar een eventuele geschiedenis van dit typische en daardoor voor mij aantrekkelijke vliegtuig. En ik vond:

    Een foto van een bouwdoos.

    [​IMG]
    Een vroege Float Spitfire, waarschijnlijk een MK-I

    Als puzzelend kwam ik er achter dat eerder in de oorlog al Float Spitfires waren gebruikt in een campagne in Noorwegen. Dit waren omgebouwde MK-I en MK-II toestellen. Mogelijk dus die van bovenstaande foto. Het verschil was dat de drijvers met een frame zaten gemonteerd zoals bij tegenwoordige watervliegtuigen. Het latere model had dichte "broekspijpen". Ik vond slechts één thumbnail waarin deze vroege floater in zij aanzicht te zien was. Veel had ik er niet aan behalve dat zichtbaar was dat deze geen broekspijpen had.

    Na een groot gedeelte van de middag en avond zoeken ontdekte ik dat er heel erg weinig over deze variant te vinden was. Geen tekeningen en slechts summiere omschrijvingen. Ik zal het moeten doen met alle in deze post getoonde foto's en gokwerk. Ik moet gokken hoe dat frame er uit heeft gezien. Hetzelfde geld ook voor de exacte vorm en afmeting van de drijvers.

    Foto's van echte exemplaren:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Foto's van bouwdozen.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  4. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.268
    Locatie:
    rotterdam
    Ik denk dat als je deze kist wil gaan bouwen er goed aan doet om de Schneider Trophy cup racers van engeland te bestuderen.
    De Spitfire is n.m.l een doorontwikkelde versie van deze kisten!
    Je kan ook stellen dat het de oervader is van het spitfire ontwerp!
    Misschien kwa maatvoering heb je hier een houvast aan.
    Zweden heeft de hurricane op drijvers willen zetten maar dat is er nooit van gekomen(drijvers waren al gemaakt en moesten er alleen onder gezet worden).

    mvgr hans
     
  5. skyhigh

    skyhigh

    Lid geworden:
    24 apr 2007
    Berichten:
    1.355
    Locatie:
    Utrecht .
    Laatst bewerkt: 19 okt 2008
  6. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    Nou Hannesie, eigenlijk niet, blijkt. Nadat ik foto's van de Supermarine S6B heb gezien, en wat varianten daarvan, bleek het al snel dat niet één exemplaar dezelfde drijvers had. Maar al verder klikkend vanaf de S6B ik vond wel wat anders, en DAT was de moeite waard.

    Ik vond dit:
    [​IMG]
    En dit is hem, dit is de juiste die ik zoek wat betreft de drijvers.

    Dit lijkt een ongewapende verkenner te zijn, ik moet de jager hebben. Ik vrees ook dat ik iets van het origineel moet afwijken. Om he tvliegtuig te vervoeren moet hij gedemonteerd worden. De vleugel moet er af, maar ook de drijvers moeten er af. In eerste instantie zit ik er aan te denken de draagstangen aan het vliegtuig te laten en de drijvers los. De draagstangen lijken niet breder te zijn dan de achterste vluegels. Ik denk dat het nu tijd wordt om de juiste maten van de spitfire op te nemen.

    Skyhigh, dat is een mooie, maar hij klopt niet, die drijvers met broekspijp zaten onder de latere MK-IX modellen, niet onder de MK-I en MK-II
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 okt 2008
  7. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    Ik heb nog het één en ander gevonden. De pijlen zijn de MK-IIa en MK-III die ook erg veel op mijn model lijken.

    [​IMG]

    De zoektocht gaat verder.

    Wat ik jammer vind is dat ik veel sites tegenkom met ontzettend veel geschreven tekst. Vaak met goed omschreven details, maar de voor de modelbouwer zo broodnodige foto's en tekeningen blijven vaak achterwege. Opvalland is ook dat veel Spitfire site's met geen woord reppen over een water versie. Het lijkt wel is deze niet erg bekend zijn en daaruit zou je kunnen opmaken dat ze erg zeldzaam waren. Mogelijk slechts enkele stuks.

    Wat ik tot nu toe heb achterhaald aan water versies:

    MK-I
    MK-IIa
    MK-IV
    MK-V

    Maar wat is zekerheid? Er wordt gesproken over deze varianten met drijvers. Echter ook namen van squadrons of aantallen heb ik tot nu toe nog niet kunnen vinden.

    Vermoedelijk, misschien, mogelijk (kan het nog vager?) zou er een fotoverkenner met drijvers zijn geweest. Dit zou een vroege Spitfire moeten zijn op MK-IIa basis.

    Er is hier en daar zelfs sprake van fotoverkenner, onderscheppings en waterversies die zouden zijn uitgerust met Amerikaanse afwerptanks van mogelijk de North American P51 Mustang of de Vaugt F4U Corsair. Van die langwerpige ei-vormige tanks.

    Het lijkt er op dat het des tijds net zo geheim was als de DD Sherman tank. De DD Sherman werd echter bij de invasie op grote schaal gebuikt en is veel over bekend. Zou de Float Spitfire ooit nog geheimer zijn geweest zodat de aantallen op de vinger van één hand te tellen zouden zijn? Een verzwegen mislukt projekt?

    Van de ene kant jammer, van de andere kant kan je nu lekker de fantasie laten gaan omdat het mogelijk geweest zou kunnen zijn.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 okt 2008
  8. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    Na het opmeten van het vliegtuig moet ik aan de hand van deze tekening min of meer een gok maken over de maten. Teruggerekend naar de echte, waar ik dus geen maten van heb, kan ik er best 10 tot 20cm naast zitten. Omdat ik niet anders kan en zelfs de schaal van het vliegtuig al een gok is ga ik uit van het principe dat het op het oog goed moet zijn.

    Dit is het resultaat:
    [​IMG]

    Er ontbreken wel een aantal maten, maar dat is voor later zorg. De buitenmaten van de drijvers zijn 120 x 14 x 12. (L x B x H)

    Het binnenwerk van de draagstangen zal waarschijnlijk een gelast aluminium frame worden.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 okt 2008
  9. hannesie

    hannesie

    Lid geworden:
    18 okt 2005
    Berichten:
    2.268
    Locatie:
    rotterdam
    Dat de maatvoering van de S6b niet klopt kan ik inkomen omdat wat jij zoekt weer een verdere ontwikkeling is daarop.
    Ik had het n.m.l over richtlijnen waar je misschien wat mee kunt.
    De spitfire zelf heeft n.m.l ook vele doorontwikkelingen meegemaakt!!
    Wat jij gevonden hebt is super.
    Daar kan je denk ik wel wat mee om er een mooie kist uit te ontwerpen!!!

    Mvgr hans
     
    Laatst bewerkt: 20 okt 2008
  10. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    Goed, vandaag aan de drijvers begonnen en vergeten foto's mee te nemen, wel van het vliegtuig, niet van de eerste bouwfase.

    Ik ben even bij de Karwei geweest, de enigste bouwmarkt in Joure, en gezocht naar hout. Voor het framewerk heb in een plaat triplex meegenomen van 3mm dik. Balsa hadden ze niet. Dat zal wel weer een feest worden in deze contrijen vrees ik. Aangezien de drijvers wel wat weg hebben van een boot, maak ik ze ook als een boot, alleen lichter. Tevens heb ik een flinke partij klemmetjes meegenomen.

    Nu ik de drijver in groot formaat op het hout heb getekend kwamen er enkele kleine foutjes naar boven. Er moest wat aanpassingen in de maat worden aangebracht.

    Het basis idee is een frame te maken en die te beslaan met balsa latten. Ik wil de drijver vullen met piepschuim zoals de vleugels ook zijn gemaakt. Eventueel het geheel afdekken met een dunne laag epoxy of polyester.

    Het enige wat ik dus nu heb aan plaatjeswerk is de Spitfire zelf.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Het reeds versneden cockpitglas:
    [​IMG]
     
  11. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

  12. SCRT Pilot

    SCRT Pilot Guest

    Goed bezig!
     
  13. RC-mike

    RC-mike

    Lid geworden:
    8 jan 2006
    Berichten:
    1.569
    Locatie:
    Ljouwert
    je kan mischien de drijvers wel uit depron maken en dan indekken met balsa waarna je hem glast..
     
  14. Boek

    Boek

    Lid geworden:
    5 mei 2006
    Berichten:
    913
    Locatie:
    Brummen
    kan je ze net zo goed meteen uit balsa maken toch?
     
  15. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.616
    Locatie:
    Veldhoven
    ps wat voor onderdelen van de bell 47 G zoek je.
    volgens mij staat hierboven nog een doos met een zo goed als complete bell 47G
     
  16. opelckadett

    opelckadett

    Lid geworden:
    21 mrt 2007
    Berichten:
    77
    Locatie:
    bakkeveen
    Jahre ik zit normaal bij de boten op dit forum maar ik las dat jij balsa zocht. Ik haal mijn balsa altijd bij nils en esterr modelbouwshop in Nijega vlakbij Drachten.Deze Jongen heeft voorheen altijd in Drachten gewerkt maar is nu voor hem zelf begonnen.
     
  17. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    Die ken ik, ik ben er eens geweest, dan kan ik gelijk een 13 x 7 drieblads propellor menemen.

    Mike, het vliegtuig is vrij traditioneel gebouwd en dat zet ik in de drijvers voort. De onderdelen die je tot nu toe zit zijn van 3,5mm marantie triplex, zwaar, maar stevig spul. De donkere vlakken worden er nog uit gehaald. De drijvers worden op een scheepswijze gebouwd. Ik vul ze ook net als de vleugels. Alleen denk ik dat ik pur schuim ga gebruiken omdat dat met deze gecompliceerde vorm wel zo handig is. Daarbij lijmt pur als kaugum zodat het een lichte, maar stevige drijver wordt.

    Ik had het tot nu toe over een jager, maar er bestaat een kans dat ik er een fotoverkenner van ga maken. Aldus de geruchten zou er 1 hebben bestaan. Fotoverkenners hebben lekker veel uitstulpingen en afwerptanks.

    De Spitfire krijgt gedeeltelijk een nieuwe neus, zijn neus klopt niet helemaal.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 okt 2008
  18. Mees Ippel

    Mees Ippel

    Lid geworden:
    6 jun 2006
    Berichten:
    1.698
    Locatie:
    Werkendam
    Was populierentriplex geen lichtere optie?
     
  19. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

    Is lang zo sterk niet. Buitendat, ik ben niet van plan om stand en land en internet af te vliegen voor het materiaal. De berkenversie kon ik hier alleen maar kijgen als multiplex van 6mm op zijn dunst. Populier hebben ze hier helemaal niet.
     
  20. Jahre Viking

    Jahre Viking Guest

Deel Deze Pagina