Ombouw naar elektro : Hirobo Shuttle Sceadu Evolution

Van een collega modelvliegpiloot heb ik onderstaand toestel gekregen - (bedankt Marcel) :

Hirobo Shuttle Sceadu Evolution

Deze wilde ik ombouwen naar elektro.

Omdat ik zelf alleen nog vliegtuigen vlieg en gewoon wil uitproberen of heli-vliegen wat voor mij is wil ik een eenvoudig (goedkope) setup zoeken voor deze heli (elektro - GEEN NITRO)

Het kale toestel heb ik gekregen zonder motor, elektronica, servo's ed.

Specs :
Fuselage length 1190mm
Main rotor dia : 1248-1348mm
Tail rotor dia 244mm
Engine 32-50
Overall weight 30 class ca 3150gram
50 class ca 3400gram
gear ratio 30 class 9.66:1:4.65
gear ratio 50 class 8.7:1:4.71

Zender : 35 MHz Cockpit Sx

Dus voor het ombouwen naar elektro zou ik graag de volgende zaken willen weten :
- Welke Brushless motor ?
- Welke regelaar ?
- Welke gyro ?
- Welke ontvanger ?
- Welke servo's ?
- Welke LIPO ?

Alvast bedankt voor de reactie.

Hai Leo,
Ombouwen is prima te doen, ook best betaalbaar :).
Mijn setup:
Motor: TT Ripper OBL 43/11-30H
Regelaar: TP BSC n65A
BEC: HXT UBEC 5/6v output, 5.5~23v Input
Servo's Swash: SCR 48g / 9.7kg-cm / .12sec Metal (hebben ze niet meer). Achteraf kan je misschien beter geen metal gears doen, vanwege speling door slijtage, maar goed. die van mij vliegt er nog prima mee :).
Gyro: 2e hands GY401. Meer dan goed genoeg en lekker betaalbaar (60/70 euro)
Ontvanger: Ik heb nog een vrij simpele, maar voor de 35mhz kan je nu vaak voor een prikkie 2e hands hele goede doppel-super-blablabla ontvangers kopen omdat veel mensen overgaan op 35mhz.
Staartservo: 2e hands Futaba S9254

De Lipo en regelaar moet je dus afstemmen op de motor en tandwiel, of andersom om het goede toerental te krijgen.
Ik had mijn Lipo dus afgestemd op de motor met het kleinste tandwiel wat ik kon vinden in Moduul 1. Dat is nu een 5 cel 5300mah (2e hands Flightpower).
De Lipo's van Hobbyking (Turnigy,Flightmax) zijn nu zo ver verbeterd dat je daar ook prachtig mee kan vliegen. met een 5S5000mah of 2x 5S4000mah parallel voor 8000mah dus. Kan makkelijk.

Andere optie is natuurlijk een High Voltage Setup. Dan moet je even zoeken naar een lage KV motor zodat je op 10cellen lipo kan gaan vliegen. Moet je wel een andere HV BEC of een losse ontvangeraccu met BEC. Toen ik hem ombouwde had je nog amper hoog voltage laders, nu zijn die ook prima goedkoop te vinden.

Wat links:

Hier heb je flink wat algemene info over de Sceadu: HeliTown.COM/Hirobo Sceadu Evo 50 RC helicopter Information Website

Hier een voorbeeld van een dure motor en regelaar combo: Electric Conversion Kit 6S SDX-50 Sceadu-50
Infinitiy hobby heeft tandwielen en meer:
Infinity Hobby

Filmpje indoor :) YvlEHSDEt4k[/media] - Sceadu Evo INDOOR

Meer info:
HIROBO Turbulence - SDX - Freya - Sceadu - Page 1 - RunRyder RC Helicopter
Sceadu Evo 50 Converted to electric - Page 1 - RunRyder RC Helicopter
Electric Evo - Proton Frameset - Page 1 - RunRyder RC Helicopter

Sow, even een verzamelingetjes gemaakt.
Zal nog even zoeken naar meetresultaten

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi,

Of het echt zo is kan ik niet bevestigen maar de HK401 giro zou het ook nog aardig doen.
Kost net 15 dollar. Je kan de gok wagen. Om te leren hoeft het ook geen super giro te zijn. Bij vol 3d beter van wel.

Zelf ga ik de gyro op een 500tje proberen maar dat gaat nog even duren.
Hier op het forum bied/bood iemand een paar van die dingen aan.

HobbyKing Online R/C Hobby Store : Hobby King 401B AVCS Digital Head Lock Gyro

De rest kan ik je niet mee helpen.

Voor deze afmeting zou ik inderdaad wel op minimaal 6 tot 8 cellen lipo gaan draaien.

Gr. Dennis

Siets en Dennis,

Bedankt voor de duidelijke reactie. Alleen moet ik nog een speciale Hirobo motorbevestigingsset bestellen lijkt me, of is hier ook een alternatief voor ?

Deze kost ca 100 euro.

gr

Leo.

Ik heb zelf een klein alu plaatje (schijfje) gemaakt met gleuven erin om de electromotor in te schroeven. Dat schijfje heb ik simpelweg ingeklemd in het plastic frame. Zit muurvast :).
Ligt er net aan hoe mooi je het wil en hoe handig je bent met knutselen natuurlijk!

De 401b heb ik hier ook liggen, maar wel op een el cheapo T-rex-achtige 450er. Tot nu toe alleen getest met hoveren en ziet er aardig uit (zelfs met een 9 grams 3 dollar servo). Maar toch, voor een .50 heli vond ik het zelf toch niet een heel slechte keuze om daar wel een bekende set op te zetten. GY401 met S9254. Weliswaar 2e hands natuurlijk weer, maar dat staat in ieder geval als een huis. Juist als beginner is dat erg handig. En echte 3D-vliegers hebben aan mijn setup zeker al weer niet genoeg natuurlijk.
Maar goed, alles in zijn eigen perspectief bekeken werkt het prima :).

Back