ik weet dat dit al meer besproken is dus als je gaat zoeken vind je meer en kan dit een begin zijn tenslotte heeft iedereen zijn eigen ervaring en weet ik van mijn eigen boten meer maar kennis vergaren kan nooit geen kwaad het is soms makkelijker om wat te maken dan om uit te leggen. het basis principe van een duikboot om statisch te kunnen duiken :?: :roll: ballastwater innemen om onderwater te komen en eruit pompen of blazen(perslucht) om boven te komen. hoeveel ballast :?: alles wat bovenwater komt bepaalt de inhoud van je ballasttank dus het drijfvermogen,bij een kant en klare boot die dynamisch is en wilt ombouwen voor statisch duiken kan je doormiddel van gewicht op het dek te leggen bepalen hoeveel kilo of liters je nodig hebt om te zakken meestal is dit teveel omdat het volume van het water te veel plaats inneemd in de romp zodat er weinig plaats over blijft. 1e. een mogelijke oplossing kan zijn dat je het drijfvermogen verminderd (boot ligt dieper :cry: ) maar een kleinere ballasttank. 2e. kijk hoeveel drijfvermogen de toren heeft dan kan dit misschien dynamisch blijven, dan heeft dit een voordeel dat je dmv. een tandwielpomp je ballast in en uit kan pompen en weinig snelheid nodig hebt om onder te komen. 3e. probeer de ballasttank zoveel mogelijk plat over de bodem te verdelen maar rekening houden met dat alle lucht er uit kan en de ontluchting bovenwater houden uitgaande van 2e. 4e. rubberzak als ballasttank het voordeel is geen ontluchting nodig maar het volume is weer groot of een combinati van vaste ballasttank en flexible zak het nadeel word dan twee pompen. 5e. probeer de lood accus te vervangen dat scheeld ruimte en met de huidige penlites kan je makkelijk 12volt 4A maken of een andere combinatie en een BEC systeem voor de ontvanger. mijn ervaring met onderwater varen is dat je geen werkende voorduikroeren nodig hebt mits je weinig drijfvermogen hebt de voorduikroeren zijn eigenlijk alleen voor snelduiken en bij de onderwatervaart is een correctie met de achterduikroeren voldoende om vlak te blijven maar het een en ander blijft afhankelijk van je snelheid omdat de opbouw van de boot onderwater weerstand bied en met de moderne boten die zijn snel en glad heb je weinig weerstand en dan is een stabilisator een gemak. groet fred