Onderhoud en schoonmaken van straalmotor, Schade JG100

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Gerald Rutten, 27 jun 2006.

  1. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Gisteren de 3de schaal wedstrijd gevlogen en over 2 weken staat de WK schaal alweer voor de deur, tijd om een en ander eens te inspecteren inclusief de turbine. Lijkt me leuk om wat op forum te plaatsen en daarbij meningen van anderen te horen. Zijn in Nederland welliswaar maar een handje vol die dit doen (Misschien paar handjes??) maar ben erg benieuwd hoe andere bouwers de onderhoud van hun turbine´s doen en bijhouden.

    De turbine in mijn F15 is mijn tweede KJ66, is gebouwd in 2001 en heefd ongeveer 300 starts er op zitten. Sindsdien wel een paar keer gemodificeerd maar de afgelopen 4 jaar eigenlijk niets meer aan gedaan. Wegens grote drukte ( http://foto.modelbouwforum.nl/thumbnails.php?album=702 ) heb ik de ontwikkelingen de afgelopen 3 jaar ook niet meer zo bijgehouden maar het torretje loopt prima en is heel erg betrouwbaar dus daar hoeft ook niet zoveel aan te gebeuren. Elk jaar haal ik hem wel een keer uit elkaar en ongeveer elke 100 vluchten stop ik er nieuwe lagers in maar ben erachter dat dat ook niet nodig is, ze houden het langer uit dan gedacht.

    [​IMG]

    De uitlaatpijp behoefd eigenlijk helemaal geen onderhoud. Ik heb hier nog een ouder systeem, de uitlaat is direct op de turbine sectie aangesloten zodat deze deel van de power-pack uitmaakt. Tegenwoordig zit er altijd een korte uitlaat op en is de rest louter een airflow ducting die in principe koeler blijft. Systeem werkt echter goed in mijn F15 dus dat laten we lekker zitten:
    [​IMG]

    Hieronder de compressor kap die ook weinig onderhoud nodig heefd. Hier kunnen eventueel wat aanloop sporen zichtbaar zijn wat kan duiden op onbalans of té kleine speling. Die kan weggepoetst worden met scotch-britte of 300 grid schuurpapier.
    [​IMG]

    Heet meeste onderhoud zal in de verbrandingskamer zitten, hier vindt de grootste elende plaats, hete fik en veel roet! :black:
    Het schoonmaken van deze opgebrande roet vind ik nog altijd het lastigste. Je kunt het mechanisch doen dmv schuren, slijpen, staalborstel of zandstralen maar mijn voorkeur gaat eigenlijk uit naar chemisch reinigen. Hierbij bewerkt je namelijk niet (of weinig) het metaal zelf. Ben er alleen nog niet echt achter wat het beste middel is, iemand???
    (Heb laatst "Cillit Bang" gebruikt, vreet eea aardig op!)
    [​IMG]
    [​IMG]

    Roet vorming zal deels door onvolledige verbranding plaatsvinden en deels doordat we 5% olie bij de brandstof doen voor smering....., deze verbrand dus mooi mee. Hieronder een uitslag van een oude verbrandingskamer, kun je mooi de roetvorming zien. Aan de voorzijde kan de dikte oplopen tot meer dan een milimeter.
    [​IMG]

    Turbine sectie niet veel aan te doen, eens in de tijd ook van aanslag ontdoen maar gaat minder snel dan de verbrandingskamer;
    [​IMG]

    Compressor zal op de voorlijsten van de schoepjes meer en meer gezandstraald worden en moet eens in de tijd effe weer geschuurd/polijst worden. Zichtbaar is een deukje, deze heb ik gepolijst en gebalanceerd, zolang er maar geen scheurtjes in zitten. Is inmiddels 3 jaar geleden gebeurd. Bij de turbine wiel kun je mooi zien hoe de smeer olie vanuit het lager naar buiten wordt geslingerd, is helaas niet al te veel aan te doen maar vormt ook geen probleem:
    [​IMG]

    De diffuser wast zichzelf door dezelfde smeer olie en ziet er na 300 vluchten zó uit! niets mis mee!!! Het enige wat ik wel eens heb gehad na een paar vluchten op pas gemaaid gras en een hoopje gras sprietjes die om de axiale schoepjes (achterste) heen gevouwen waren. Gaf iéts hogere uitlaat temperatuur aan en heb dit schoongemaakt. Vraag me echter af of ze ook vanzelf weg gegaan zouden zijn....
    [​IMG]

    Ook achter de diffuser, bij de lager tunnel niet veel schoon te maken. Zichtbaar is wel de RVS ring die ik op het einde van de lagertunnel geperst heb, een eigen modificatie. De turbine stator ring zit hier overheen geschoven en begon behoorlijk op het aluminium in te vreten met een hoop speling als gevolg. Nu al enige tijd geen last meer van. Ook duidelijk zichtbaar het oudere, gecompliceerde lagersmeer distributie systeem.
    [​IMG]

    Zoals eerder vernoemd wissel ik de kogellagers ongeveer elke 100 vluchten maar dat hangt van de conditie af. Op mijn turbine regelaar van Orbit zit een "spool-down" stopwatch. Deze start automatisch bij uitzetten van de motor vanaf 20.000 rpm tot 0. Deze tijd laat hij op een display zien en schrijf ik iedere keer op. Met diverse lager voorspan systemen kan dit varieeren maar blijft bij die specifieke motor dan wel gelijk. Als deze tijd nu korter gaat worden wil dat zeggen dat de weerstand groter wordt en het lager dus verslijt, kun je ruim van tevoren aan zien komen. (Zo wordt dat bij de grotere jongens ook gedaan) Deze (en de meeste) lagers komen van GWR en kosten ongeveer 50 euro per stuk.
    [​IMG]
    Zoals je ziet, in verleden veel lagers verprutst, was in experimenteer tijdperk. De GWR lagers zijn van het type keramische. Dat betekend dat de balletjes van keramiek zijn terwijl de ringen van staal zijn. In het verleden veel getest met gewone stalen lagers, die zijn namelijk véél goedkoper maar gaan natuurlijk ook véél korter mee.

    Het fairing kapje ook bij deze motor maar van een kleurtje voorzien, zat al die tijd nog steeds in de grondverf, is nu wat duurzamer geworden.
    [​IMG]

    De gloeiplug om op te starten kan heel lang mee gaan maar soms ook heel kort, ben er nog niet uit waarom. Dit zijn standaard tweetakt pluggen waarvan de spiraal twee slagen is uitgetrokken om het gasmengsel beter tot ontsteking te krijgen. Misschien dat de "uittrek techniek" iets te maken heefd met de levensduur! Vroeger starte ik altijd met een echte bougie en een zelfgemaakte onstekings unit maar dat gaf veel radio storing en daardoor een te laat en rijke ontsteking, gevolg vaak een doffe knal. Op aanraden van Dick en Bert van der Vecht maar eens die gloeipluggen geprobeerd en dat werkt sindsdien feilloos. Gewoon de stroom klem erop, aanblazen, propaan erin en plof..., hij loopt.
    [​IMG]

    Zo, de turbine kan weer in elkaar en afgetest worden. Wanneer ik een turbine uitgebouwd heb en uit elkaar heb gehaald doe ik altijd thuis eerst een proefstart op 1/3 vermogen om te zien dat alles lek dicht is. Kun je thuis sneller oplossen dan eenmaal op het veld.

    Groet,
    Gerald
     
  2. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Vandaag alles weer in elkaar gezet, uit en in elkaar schroeven gaat bij zo´n model turbine vrij snel, misschien nog sneller dan bij een zuigermotor :D , in een uurtje ligt´ie helemaal uit elkaar en hetzelfde geld voor het in elkaar zetten. Belangrijk is dat bij monteren geen onderdelen verdraaid terug gezet worden, alles is zo´n beetje op elkaar "ingeleefd". (Bijvoorbeeld verbrandingskamer, diffuser of lagertunnel)

    Dat is ook erg belangrijk voor de rotor. Compressor/as/turbine combinatie zijn in een bepaalde stand gebalaceerd, verdraaid in elkaar zetten kan ineens voor onbalans zorgen, markeer deze dus! :teacher:

    Hieronder hele "power-pack" weer in elkaar, inclusief uitlaat. Deze combinatie levert ongeveer 8.4 kg stuwdruk bij 120.000 rpm.
    [​IMG]

    Toevallig allemaal uitgebouwd, dus dan maar eens tijd voor een groepsfoto! Links en midden KJ66, rechts omgebouwde KJ66 naar JG100, van 8kg naar 12 kg stuwdruk.
    [​IMG]

    Hieronder een paar verschillende types uitlaten zoals de meeste turbines ze tegenwoordig krijgen, allemaal eigenlijk evengoed mits goed afgesteld qua doortochten:
    [​IMG]

    Groet,
    Gerald
     
  3. Burp

    Burp Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 jan 2005
    Berichten:
    14.078
    Locatie:
    Zaandam
    Mooie foto's en leuk om er eens over te lezen. Heel helder allemaal. :thumbsup:
     
  4. michel pet

    michel pet

    Lid geworden:
    8 dec 2004
    Berichten:
    3.845
    Locatie:
    bovenkarspel
    mee eens zo kan iedereen het doen ik wil geen moeten noemen.
    topi.
     
  5. BasK

    BasK

    Lid geworden:
    16 mei 2005
    Berichten:
    767
    Locatie:
    Lelystad
    Gerald,
    Mooi verhaal en idd hele mooie foto's.

    Nog even over het schoonmaken:
    Heb je al eens een Ultrasoon bad geprobeert?

    Groet,
    Bas
     
  6. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    ZO'n uitlaat systeem is toch alleen maar ideaal.

    [​IMG]

    Als je de huidige systemen neemt, waar de motor zijn eigen uitlaat heeft, en dan een paar cm ruimte tussen de motor en de pijp zit. Mocht je dan een wet-start maken, of om een andere reden dat de vlammen terug komen (starten tegen de wind in bijvoorbeeld). Dan kan bij jouw de vlam nergens heen, hij zit vast in de buis. En kan niet ontsnappen tussen die paar cm door, die bij de huidige turbine installaties wel aanwezig is. En dat kan vervelende gevolgen hebben in een toestel waar de motor binnenin zit.

    mooie motoren maak je gerard,
    Wat is er verouderd aan het smeer-systeem van deze F-15 motor? Zo te zien smeer je bij deze motor beiden lagers apart, tegenwoordig niet meer dan?
    En in de JG-100 motor, lopen daar de sticks ook nog recht? Ik heb motoren gezien, waar de sticks in een kronkelvorm lopen, wat betere verstuiving in de stick zou moeten opleveren.
     
  7. salamander

    salamander

    Lid geworden:
    7 feb 2003
    Berichten:
    848
    Locatie:
    Echt
    O ja, achterin je diffuser zitten boutjes, die zo te zien niets doen. Op een andere foto, lijkt het of er in het totaal 4 schroefjes in zitten. Wat is de functie hiervan, of ervan geweest?
     
  8. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.374
    Locatie:
    Gouda
    Gerald,

    Mijn ervaringen zijn soortgelijk. Ik heb in totaal een stuk of 8 motoren gebouwd, waarvan een serie van 4 (rond 99-2000), waarmee klupcollega's, vliegen/gevlogen hebben.
    Het is sterk afhankelijk wat de situatie van het specifieke vliegveld, aangaande de standtijd/slijtage van de lagertjes. ( wij vliegen meestal/uitsluitend op dit klupveld (ZLC, Zoetermeer)
    Ook het model (waar bevindt zich de inlaat, voorin vlak boven de grond of hoog en droog ergens achterop, net voor de motor) bevindt zich een neuswiel voor de inlaat (zoals bij mijn F15, hij ruste in vrede :roll: ), taxi je veel, met de nodige bochten, trekken de wielen zich in voor de motor, waarbij het vuil van de wielen de motor ingezogen wordt, etc. Indien deze niet buiten de inlaat stroom gehouden wordt, middels een wiel- bay is het foute (vuile) boel. ( daar wordt nog wel eens geen rekening meeghouden of weg gelaten vanwege gewicht/complexiteit etc. Niet allen kopen een kit met alle toeters en bellen, en houden hier geen rekening mee.
    Ook is (bij eigen maak) lagertjes, de kwaliteit van de passing die een rol speelt ( C 3 tjes met kera kogels) op de verwachte leeftijd.
    GRW tjes ( en perfect geleverd door Digitech) vind ik intussen toch weer het beste. Maar ja, ervaring opdoen om ze te maken, aan te passen, is ook leuk.En met beetje geluk (dus vraag me niet waarom) gaan ze ook lang mee. Het is beslist een stuk goedkoper, maar de lol deze te kunnen maken is het belangrijkst.
    Ook of er veel 's zomers (stof, veelvuldig maaien) of 's winters gevlogen wordt, maakt zeker uit.
    Meestal krijg ik pas een defecte motor in mijn handen gedrukt, na een warm weekend ( ja, ging opeens herrie maken). Maak je dat ding open, kan je eerst de ingezogen troep eruit schudden.
    Normale verbrandingsmotoren in modellen, hebben het op een warme zomerdag ook moeilijk....
    Maar over het algemeen gaan de lagertjes 1 a 2 seizoenen mee, indien je er gemiddeld per week een vlucht of 10 mee maakt.

    Ik vervang ze pas nadat ze korte uitdraaitijden krijgen, harder ruisend geluid en twijfel...zekere voor onzekere...... Soms dus te laat :cry:
    OK, je repareert die dingen toch zelf, en je leert ervan hoever je kunt gaan 8O

    Aangaande het roet ( vlieg met die dingen vanaf 1996) maak ik me niet ( vuil) druk. Ook maakt het niet veel uit of je olie bijmengt in kero, ( dus olie-aandeel in brandkamer) of direct vanuit separaat olietankje aan de lagertjes aanbiedt ( maakt ook niet uit per lagertje beneveling,dus elk lager apart, of alleen voor het eerste ( diffuser) lagertje. Het enigste verschil is, dat het simpeler te bouwen is, en er weer een pijpje minder aanwezig is. ( Kiss) Roet vorming krijg je toch ( Even ervan uitgaande dat er uitsluitend kero jet a1 gebruikt wordt. Roetvorming is wel het minst bij gebruik met Kero. Bij Diesel of Petroleum een stuk eerder (dan zelfs klonten aan de uiteinden sticks).Bij Jonge Jenever ontstaat een ander probleem, maar is buiten subject... :D
    Ik haal dat zwarte spul er in ieder geval echt niet uit, ( brand vanzelf tijdens gebruik, wel weg) alles wat zelf loskomt na uitspoelen onder de warme kraan met een sopje, is (voor mij )prima.
    Ik gooi dat spul ook niet in de trilbak/ultrasoon. Moet je die bak weer schoon maken.
    Maar ik bekijk ( 1 x per jaar als er geen storingen optreden) de sticks op bevestiging aan de achterwand (het zijn toch redelijke heveltjes op relatief zwak, met gaatjes voorziene achterwand) en positie en wegbranden ( is ook verschillend per motor, alhoewel ze eigenlijk gelijk gebouwd zijn). Als hier wat aan mis is, zijn de rapen gaar en moet wel de handel ontroet worden en een nieuw puntlasje hebben.
    Ook de normale pisbak RVS pijpjes gaan jaren mee. Als je toevallig inconel heb, gaan ook die bij mij erin. (maar zit eigenlijk tussen de oren).
    Daarnaast (vanwege uitsluitend toepassen van eigenbouw turbinewielen), is er in het begin nog wel eens een uitbalanceer aktie nodig, maar heeft ook te maken dat je dit in de loop der jaren dit steeds beter kunt doen, tools en middelen bouwt (voortschreidend inzicht). Dus de motortjes worden wel steeds stiller.
    Wel eens dat (zeker bij messing) inspuiters ( en bij lange "omwikkelde" uitvoering) afbreken. Messing wordt toch relatief snel hard en breekt na voldoende vluchten af. Dus hou ik ze gewoon kort, of gebruik wat injectie naalden ( ook kort). Op het wel of niet hebben van HotSpots heeft het bij mij in ieder geval geen effect....
    Aangaande het defect gaan van gloeipluggetjes, heb ik dezelfde ervaring dat er bij 1 motor, om welke reden dan ook, deze telkens defect ging. ( ook de plug, die na jaren in een andere motor prima heel bleef, ging in deze "probleem" motor vrij snel defect ( 1 a 2 vlucht).Van alles geprobeerd ( type pluggen, lengte spiraaltjes etc.) Achteraf bleek het niet aan de pluggen te liggen.
    Oplossing was een extra plug ringetje er onder te plaatsen. het pluggetje komt dan simpelweg minder diep in de verbrandingskamer en heeft dan klaarblijkelijk minder te lijden. Dat ding hoeft eigenlijk alleen maar voor de poef te zorgen, doettie dus ook goed met een MM tje minder diep. In ieder geval bij mij de oplossing.

    Ja ook checken, het walsen van het "leitsysteem" op/om de tunnel, ( bij mij is deze vast geschrofd op een flens van de tunnel, en schuiven de leitlamelletjes doot de tunnel) maar nog meer de "schuifbaarheid/passing van de lagertjes in de tunnel ( wel of geen O ringen), Zeker het achterlager wil nog wel een in benepen positie eindigen en de voorspanning te niet doen. Hier moet het dus echt zuiver en schoon en gesmeerd blijven....
    De rondheid van de turbine tunnel, wil vanwege verschillende "heet heden", bij opstarten, in de omtrek ook wel invloed hebben op de afmetingen, ( krimp) waarbij na een paar jaar deze ring weer eens een fractie uitgedraaid moet worden.

    In ieder geval zijn dit bij mij de vaste aandachtspunten, buiten de verdere optimalisaties ( luchtverdeler achter diffuser.... waar ik ( nou ja de motor dan) niets van merk. Of wat stickjes erbij.. toert wat makkelijker op, maar van hoger verbruik merk ik niets (er wordt wat af geleuterd)
    Heb je die toegezegde verdeler al van de Belgische bouwer ontvangen?
    :idea:
    O ja, niet alleen de motor verdient aandacht, maar een jaarlijkse check van de brandstof pomp (koolborsteltjes, collectortje) afdichting en algehele slijtage van dit geheel, ( tegenwoordig ook weer mooi te checken middels de ECU, aanloop pompspanning en stroomverbruik gerelateerd aan draaitijd) daarbij zeker de klunk en klunkslang, kan zeker geen kwaad. Zie toch wel eens kisten uitpissen die na een jaarlijkse motorcheck, een flame out hebben vanwege pompproblemen en ook opeens lucht in de leidingen, vanwege een scheurtje in de flexibele klunkslag (worden nog steeds over "nippelpijpjes" geschoven, wat na een paar jaar en na even een rustpauze,toch zijn uitwerking heeft.)
    Je zoekt je een breuk, zeker als je dit test met volle tank :oops: en de slang alleen lucht lekt bij halve tank en indien de klunk in bepaalde positie in de tank is. Het scheurtje zuigt soms ook dicht bij hogere aanzuiging (dus geen probleem zolang je "doorgast" en gaat dan openstaan als je gas mindert en ploep met condensstreep achter de kist. Er loopt nu eenmaal veeeeeel brandstof door zo'n slang. (met dank aan de Jet A 1 toeleveranciers, (Jaap,Ronald,Martin) 25 liter in een weekend is niets).

    groet,

    Jacques.
     
  9. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    Hallo allemaal ,om roet aanslag van de verbrandingskamer te verwijderen heb ik beitspasta gebruikt ,doordat ik bij een rvs verwerkend bedrijf werk heb ik het geprobeerd en het komt er weer hagel nieuw uit te zien.
    wel uit kijken dat na een kwartier wel de verbrandingskamer goed wordt gespoeld met water.
    ik heb enkele keren de achterdifusr ook schoon gemaakt en ziet er weer als nieuw uit.
    groetjes Rene.
     
  10. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    @ Bas:
    Nee, heb zo´n ding niet in mijn bezit en nog nooit geprobeerd. Wil er wel ooit eentje proberen voor allerlei toepassingen.....wil zoveel..... 8)

    @ Salamander:
    Klopt! Naar mijn mening (..en proefondervindlijk vastgesteld) loopt zaakje ook nog eens koeler. Bij het knijpen naar de uitlaat op zoek naar vermogen stijgt de temperatuur ongeveer 100 °C, bij deze uitlaat gebeurt dat dus 50 cm verderop en draait de turbine sectie dus koeler.
    Tegenwoordig loopt er één leiding en lucht kanalen naar de voorkant van het voorste lager waarna de lucht/olie mist door beide lagers naar achteren blaast. Eenvoudiger van concept, komt echter uiteindelijk op hetzelfde neer. Geen enkele reden om een goed lopende motor te modificeren!
    Een verleden poging tot modificatie van lagersmeer systeem wat toen ongelukkig resulteerde in twee vastgelopen keramische lagers...auwww :evil: Weet inmiddels wat er fout ging maar toen destijds reden om zaakje maar meteen weer terug te modificeren...en zo zit het sindsdien, ruim 150 runs verder. (....if it ain´t broken, don´t try and fix it....!)

    @ Jacques: Mooi lang verhaal! Vind het leuk om zo ervaringen van anderen na te lezen, veel verschillende ervaringen waarbij we uiteindelijk allemaal meestal tot dezelfde eindconclusie komen... :wink:

    @ Rene: Waar kan je dat spul halen? Lijkt me idd erg interessant om uit te proberen.


    Al met al leuk om deze verhalen te horen!

    Groet,
    Gerald
     
  11. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    Hallo,Het is bij mij Gratis af te halen maar houd er rekening mee dat het gevaarlijk spul is voor om het zo maar te noemen huishoudelijk gebruik.
    voor het insmeren altijd zuurbestendige handschoenen gebruiken,en goede ventilatie gebruiken bij gebruik in afgesloten ruimte.
    verder gebruik een veiligheidsbril voor oogbescherming.
    bij het afspoelen moet rekening worden gehouden dat rest water ernstig vervuild wordt.
    evt kan ik het terug nemen voor afvoer en zal het vervolgens weer laten bewerken voor afvoer riool.ik heb de mogenlijkheid op m,n werk het water zelf te zuiveren.

    gr Rene.
     
  12. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.374
    Locatie:
    Gouda
    Hallo Rene,
    Ik gebruik die pastabeits ook. Het is prachtspul, die alle RVS weer schoonmaakt. Ook na verbranden en lassen. Zelfs puntlassen bij- plaatsen op oudere reeds gepuntlaste delen is heel goed mogelijk.
    Ook opletten dat andere materialen ( zilversoldeer, ijzer etc. binnen de kortste keren weg/opgelost is, als je dit met de beits/vloeistof in aanraking laat komen. Als je een kombinatie tang per ongeluk in de vloeistof laat vallen is deze de volgende dag al niet meer te vinden ( is gebeurt bij de leverancier/fabriek, die RVS tanks en machines bouwt).
    Je moet het ook niet op je hobby zoldertje gebruiken, waar je draaibank staat. Deze kan ook een aardig bruin kleurtje gaan krijgen vanwege beginnende korosie ( en dat is niet van de zon 8)
    De pasta/vloeistof bewaar ik in een goed af te sluiten kunststof -fles en met deze vloeistof kan ik behoorlijk vaak de RVS onderdelen schoonmaken. Ik gooi het na gebruik dus niet weg. Uitsluitend het bezinksel (dus het vuil) wordt sterk verdund met water in een jerrycan verzameld en zal indien deze vol is, afgegeven worden bij de afdeling chemie van de gemeente reiniging.
    Echter om er roet mee te verwijderen vind ik dit zonde ( dikke drap onder in de bak) en waarom? Het is na een paar vluchten weer zo..... Volgens mij kan de roetvorming geheel geen kwaad en is het alleen zinnig dit weg te halen, indien er aan gewerkt dient te worden.

    groet,

    Jacques.
     
  13. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    Hoi allemaal,

    Gerald je kunt ook gewoon naar de brillenboer gaan die hebben een ultrasoon badje even vriendjes worden en klaar is ti.

    Of naar een RVS verwerkend bedrijf op bezoek gaan, die zullen je heus wel helpen en je hebt ook geen vervelende stoffen in huis en je hebt niet met het afval te maken.

    Je mag mij ook bellen of mailen gaan we samen even naar een toeleverancier van mij en dat is te regelen in een uurtje ( gratis ) ik ga altijd via de achterdeur, maar de voordeur weet het , ik ben als kind in huis daar.

    Groeten Jaap
     
  14. teuns

    teuns Guest

    Mooie foto weet ik ook weer hoe zo'n moter van binnen uit ziet
     
  15. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ontzettend bedankt Jaap en Rene, al mijn motoren hebben hun inspecties weer gehad en zijn reeds in elkaar. Zal er zeker aan denken wanneer het weer zover is.

    @ Jaques: Reden om het zaakje af en toe schoon te maken is om het beter te kunnen inspecteren. Daarnaast merk ik dat de continue temperatuur iéts omhoog loopt, niet echt schocking maar het kan vooral een nadelig effect hebben bij moteren met een hele snelle spool-up tijd. Bij de oudere ECU´s en manual speed controlers maakt dat niet echt uit maar de nieuwere kunnen van idle naar volle sjas in nog geen 3 seconden (!). Lijkt té snel en waarom zou je dat willen....., om een vergiste landing héél rap in een go-around om te kunnen zetten. Als die verbrandings kamer helemaal vol roet zit heb ik gemerkt dat´ie je wel eens in de steek kan laten, nét iets te hoge EGT zodat de ECU effe ingrijpt en dan duurt die 3 seconden ineens 6 seconden of meer.....of zelfs flame out. Komt niet vaak voor maar zult hem nét hebben op cruciaal moment.

    Mijn F15 heefd trouwens zo´n oude Orbit ECU en spool-up duurt ongeveer 6 seconden, daarna moet het model nog versnellen wil je er uberhaubt nog wat aan hebben, ging laatst een keer mis toen ik iets té vroeg van het gas ging in Valkenburg waarbij we cross-wind vlogen en dus minder baan hadden, die baan haalde ik dus nét niet :!: Gevolg kromme poten, afgebroken wieldeuren, het wordt er niet mooier op. :cry:
    S**t happens, binnenkort gaan we deze ECU ook maar eens upgraden.

    Groet,
    Gerald
     
  16. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    Hoi hoi,

    Wij ( ik en mijn vriendin ) komen naar pampa, wel als toeschouwer en deelnemer aan de barbeque, we willen dat gebrul wel eens horen en zien.

    Ik wil wel een flesje van die chemie mee nemen voor je, dan heb je het voor de volgende keer, laat het wel even weten aan me, anders neem ik het voor niks mee.

    Gr Jaap
     
  17. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
  18. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Vandaag zaakje afgerond en turbine weer ingebouwd, kan er weer een seizoen tegenaan! Zoals je ziet in mijn F15 een geheel open systeem, geen full-ducting zoals de meeste nieuwere kisten dat hebben. Qua vermogen geen groot verschil, moet wel alles goed opruimen na wat geknutsel in de romp. Vergeet je ook maar één boutje, of kun je dat stukje triplex effe niet meer vinden....de turbine vind deze wél hoor 8) gevolg is niet leuk....

    Dit systeem zit er al in sinds 1999 toen het model de eerste keer de lucht in mocht, goed bewezen systeem dus. Meningen over full-ducting lopen nogal eens uiteen...

    Ideaal in dit model (Oude twin ducted-fan kit van Philip Avonds) is dat gigantische luik.....kun je met je gereedschapkist in stappen en rondlopen....

    [​IMG]
    [​IMG]

    Groet,
    Gerald
     
  19. Jaap Gaasbeek

    Jaap Gaasbeek

    Lid geworden:
    22 apr 2006
    Berichten:
    2.691
    Locatie:
    Eerbeek
    Mooie foto`s Gerald, het lijkt wel of je op vakantie gaat, het is net een koffer voor alle kleren van je vrouw, hihihi

    Gr Jaap
     
  20. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hier past méér in dan in een koffer......... :lol:
     

Deel Deze Pagina