Onderhoud kogellagers

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door Qlone, 21 sep 2003.

  1. Qlone

    Qlone Guest

    Mijn serpent impulse is toe aan een echt grote onderhoudsbeurt. Het schoonmaken en opnieuw smeren enzo is allemaal niet zo'n probleem, maar wat doe ik met de kogellagers?

    Kan ik ze gewoon uitspoelen met wat brandstof (of spiritus, of iets anders) en inspuiten met wd40 en dan weer gebruiken of is er een betere methode?
     
  2. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.730
    Locatie:
    Sassenheim
    Ik spuit ze meestal door met WD40, daarna met een spuitbusje lucht waardoor je veel troep eruit ziet komen. Vroeger deed ik wel ens een pannetje vet op het gas waardoor het dun werd en gooide de lagers erbij maar tegenwoordig spuit ik ze alleen nog maar in met WD40.

    De huidige "stofdichte" lagers schijnen vrij makkelijk open te krijgen om ze goed uit te spoelen, gewoon met een klein scherp puntje de plastick ring eruit wippen....


    Hier is een poll over wie wat doet:
    http://yourmicro.com/forums/showthread.php?s=&threadid=3586

    Daar komt ook dit uit:
    http://www.rpmrcproducts.com/products/tools/fixtools.htm
     
  3. Qlone

    Qlone Guest

    Maar na het schoonmaken doe je er geen nieuw vet/olie/whatever meer in? Alleen de wd40 is voldoende? Ik vraag dit omdat een 'nieuw' lager geruisloos loopt en een lager wat uitgespoeld is hoor ik een klein beetje een ratelend geluid maken. De uitgespoelde versie loopt wel soepeler overigens...
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Je kunt er natuurlijk ook nieuw lagervet indoen, het heeft een speciale naam ik weet het niet precies....

    De ringetjes eraf halen lagers in een bakje peut leggen even intrekken klein borsteltje erdoorheen voor het grove vuil goed droog vrijven met een ¨droge¨ doek, ringetje erop en klaar is kees,jan,piet
     
  5. Qlone

    Qlone Guest

    In de lagers die ik nu heb kan dat inderdaad. De lagers die serpent standaard bijlevert zijn vervelend in dat opzicht; de shields zijn van metaal en erg moeilijk te verwijderen zonder ze te beschadigen. Tegenwoordig hebben ze lagers met een verwijderbaar plastic shield, dus die zijn makkelijker in onderhoud...
     
  6. Gunskes

    Gunskes

    Lid geworden:
    18 aug 2003
    Berichten:
    843
    Locatie:
    Erpe (België)
    SKF vet denk ik.

    SKF is toch de grootste leverancier van lagers
     
  7. Gunskes

    Gunskes

    Lid geworden:
    18 aug 2003
    Berichten:
    843
    Locatie:
    Erpe (België)
    gemakkelijker te onderhouden, en beter bestand tegen stof en vuil (en water)
     
  8. _cyclops_

    _cyclops_

    Lid geworden:
    23 mei 2003
    Berichten:
    2.244
    Locatie:
    Veenendaal, NL
    In wd40 zit een beetje vet, te veel vet is zeker niet goed.. 't remt alleen maar, 'k denk dat 'skf vet' veel te dik voor de lagertjes is...

    Alleen wd40 is dus genoeg... lijkt me
     
  9. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Het beste is: (en ik spreek uit veel ervaring)

    - Spuit de lagers uit met remmen-reiniger. Dit is een goede ontvetter en bruist de lagers schoon. Denk er aan vet moet oplossen, het bevat immers gruis.
    - De lagers inspuiten met een hoog kwalitatieve PURE teflon olie. Ik gebruik REM (merknaam) olie. Het is wel duur spul maar je doet er lang mee (17,50 EUR voor een klein busje).

    Als je dit hebt gedaan wordt je gek! Je zal het verschil merken tijdens het rijden, de wagen loopt heel soepel en je motor wordt minder warm.
     
  10. Gunskes

    Gunskes

    Lid geworden:
    18 aug 2003
    Berichten:
    843
    Locatie:
    Erpe (België)
    In wd40 zit volgens mij niet genoeg vet.

    Als je auto de macht niet heeft om een beetje vet mee rond te draaien ??? dan is hij ofwel doodversleten owel het woord auto niet waard. :lol:

    Ik zeg altijd: hoe vettiger hoe prettiger :lol:
     
  11. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    WD40 is zekers niet goed voor goede lagers en kogellagervet (die dikke) al helemaal niet voor RC-wagens. Ik kan iedereen aanraden om PTFE spray te kopen, bevat redelijk wat teflon en is goed te verwerken.
    Aan de andere kant kost al dat vet aardig wat ... waarom geen gasdichte lagers? Ik heb deze rondom in mijn Vteq zitten en bevallen ZEER goed.
     
  12. Gunskes

    Gunskes

    Lid geworden:
    18 aug 2003
    Berichten:
    843
    Locatie:
    Erpe (België)
    gasdichte lagers bestaat zoiets ???

    En wat kost dat
     
  13. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Ehhmmmm ... Ik vertel het hier en dan de vraag als zo iets bestaat? :blowup:

    Als ik het goed heb kosten ze zo rond de 7,50EUR per stuk maar pin me er niet op vast.
     
  14. Blade_3

    Blade_3 Guest

    ik doe bijna hetzelfde, ik spuit ze ook helemaal vetvrij, maar daarna doe ik er speciale lager-olie in, het is een dunne olie, met erg weinig weerstand!, ik heb toevallig net mijn hele auto (de xray evo2) schoongespoten met remmenreiniger,,,, hierna alle lagers een halve druppel van die olie , 5,95 per 25ml, en hoppa. gister even getest en hij rijd niet normaal meer, zo snel heeft ie nog nooit gereden. ook heel soepel!, echt een aanrader...

    tip~!
    als je lager aan 1 kant word afgeschermd van de buitenlucht, bijvoorbeeld omdat ie in het plastic zit, doe dan aan die kant de olie, een paar keer de lager draaien en de vetvrije kant naar de buitenlucht toe... hierdoor blijft er geen vuil aan de lager hangen wat zorgt voor meer performance...
     
  15. Gunskes

    Gunskes

    Lid geworden:
    18 aug 2003
    Berichten:
    843
    Locatie:
    Erpe (België)
    Om nog ff op die gasdichte kogellagers terug te komen.
    Welk merk en type is dat ???

    Ik ken dit niet.
     
  16. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.913
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    er is maar een ding om lagers JUIST te smeren, en dat gebruikt geen olie (geeneen lager is gesmeerd met olie, dat is maar een tijdelijke fix) maar met lager VET.
    dat tooltje heet "the greaser" en daar kan je nieuw vet mee in je lagers drukken, zelfs als ze voorzien zijn van zon metalen schildje.

    kosten, ik geloof iets van 38 dollar.
    smeren met olie is maar tijdelijk goed en zal veel meer rommel aantrekken en vasthouden dan normaal.
     
  17. Blade_3

    Blade_3 Guest

    heb je wel eens het verschil gevoeld tussen lagers gevuld met vet en die met dunne olie!?.
    nou ik in ieder geval wel, en mijn auto rijd dus echt wel veel sneller... als je op mijn tip let heb je ook geen last van dat vuil, dus meer performance en geen rommel en vuil, wat is nog beter???
     
  18. Nismo

    Nismo

    Lid geworden:
    23 sep 2003
    Berichten:
    3.791
    Locatie:
    Assen
    Kijk hier maar even http://www.neita.nl/
     
  19. Guest

    Guest Guest


    Waar kan je die olie kopen en hoe heet die olie?
    KAn je die olie ook bij pk racing kopen?
     
  20. Blade_3

    Blade_3 Guest

    uhh, ik heb hem bij verspaget modelbouw gehaald, het was 5,75 of 5,95 euri, tis van team orion en het heet:
    free revs pro, bearing and bushing lube
    part# 41701 7.5 ml / 1/4 fl.oz.
    tis een blauw plastic flesje
    er is ook een rood flesje, maar die is voor de comunicator van een elektromotor, heb ik ook, echt een wondermiddeltje!
     

Deel Deze Pagina