hallo bij sleepboten zie ik soms aan de onderkant van de romp lange stroken over de lengte van het schip aan beide zijden waar zijn deze voor? hebben deze "vaar geleiders"ook een tegen effect bij 360 graden draaien
Hoi Hobbykosttijd, dat zijn de zogenaamde slingerkielen, deze zorgen ervoor dat een schip minder rolt. Ze remmen dus tijdens het rollen en zorgen zo voor stabiliteit. André
Hallo Andre hebben deze ook een tegen effect wanneer ik mijn sleepboot op de plaats draai d.m.v 1 motor vooruit en een achteruit roelof
Hoi, het zal iets tegen werken maar dat zal erg weinig zijn, alleen de rol zal dus weiniger zijn. Ik gebruik deze methode van draaien ook bij de Smit Siberie en dat gaat prima, ik merk niet dat de sligerkielen tegenwerken. André
als ik het goed begrijp gaat het hier om vlakke stukken op de romp.. lijkt in mijn ogen dat deze zorgen dat de boot steviger ligt dan probeer maar is een blok piepschuim te kantelen wat vlakke kanten in het water heeft dus Code: | _____________ (plaat) --------------------------- (water) | O -------------- de buis zal natuurlijk veel sneller kantelen. dus snelheid is niet zo zeer van kracht dan. bij het draaien zal het inderdaad tegen werken maar waarschijnlijk niet echt merkbaar.
@ Cheeta Als je daar de slingerkielen mee bedoeld die zitten altijd in de ronding van het schip In de KIMMEN dus
het zijn inderdaad slinger of kimkielen,het nadeel is als je als remmer vaart je gemakelijker omver getrokken wordt,zie het ongelukje op Ekenstein op de werkschependag,en op de groninger kustvaart heeft een serie foto's gestaan van accedent dat net goed afliep,en het ongeluk in dordrecht op de stoomdagen.als je dwars komt te liggen dan werkt het dubbel op.
dank jullie wel voor je uitleg ik heb deze slinger of kimkielen nog niet geplaatst op mijn smit nederland en happy hunter ik heb op zich geen problemen met het onstabiel gedrag bij het varen en als ik het goed begrijp zitten er nog niet direkt voordelen aan om ze wel te plaatsen onder op de romp
Er zitten meer voordelen dan nadelen aan Kim of Slingerkielen. Je moet ze wel juist plaatsen zoals op de tekening. Op de fregatten maakten we zelfs breder met een beetje ruig weer zal je boot meer slingeren dan met rustig weer. En welke sleepboot op Groninger Kustvaart bedoelt wordt is dat de Waterpoort soms die had als achterschip de Stopper defect en werd als achterschip omgetrokken aan de kant van het kanaal wat denk ik het geluk was dat hij niet doorgerold is en dat de sleeptros brak. Ik zou niet graag op Zee varen met een schip zonder deze Kimkielen.