onderkant romp

Discussie in 'Werkschepen' gestart door hobbykostveeltijd, 22 jan 2006.

  1. hallo
    bij sleepboten zie ik soms aan de onderkant van de romp
    lange stroken over de lengte van het schip aan beide zijden
    waar zijn deze voor?


    hebben deze "vaar geleiders"ook een tegen effect bij 360 graden draaien
     
  2. DreBo

    DreBo

    Lid geworden:
    4 dec 2002
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Brunssum
    Hoi Hobbykosttijd,

    dat zijn de zogenaamde slingerkielen, deze zorgen ervoor dat een schip minder rolt. Ze remmen dus tijdens het rollen en zorgen zo voor stabiliteit.

    André
     
  3. Hallo Andre

    hebben deze ook een tegen effect wanneer ik mijn sleepboot
    op de plaats draai d.m.v 1 motor vooruit en een achteruit

    roelof
     
  4. DreBo

    DreBo

    Lid geworden:
    4 dec 2002
    Berichten:
    711
    Locatie:
    Brunssum
    Hoi,

    het zal iets tegen werken maar dat zal erg weinig zijn, alleen de rol zal dus weiniger zijn.
    Ik gebruik deze methode van draaien ook bij de Smit Siberie en dat gaat prima, ik merk niet dat de sligerkielen tegenwerken.

    André
     
  5. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Dat tegenwerken :ligt ook aan de manier waarop ze zitten denk ik dus op welke plek denk ik zo :D
     
  6. Adam

    Adam

    Lid geworden:
    12 sep 2003
    Berichten:
    3.550
    Locatie:
    Monster
    Het effect zal dan eigenlijk niet aanwezig zijn, daar je geen "voorwaartse" snelheid hebt.
     
  7. Cheeta

    Cheeta Forum veteraan

    Lid geworden:
    8 jul 2003
    Berichten:
    9.528
    Locatie:
    Nieuwegein
    als ik het goed begrijp gaat het hier om vlakke stukken op de romp.. lijkt in mijn ogen dat deze zorgen dat de boot steviger ligt dan

    probeer maar is een blok piepschuim te kantelen wat vlakke kanten in het water heeft dus
    Code:
                  |
        _____________        (plaat)
    --------------------------- (water)
           |
           O
    --------------
    de buis zal natuurlijk veel sneller kantelen. dus snelheid is niet zo zeer van kracht dan. bij het draaien zal het inderdaad tegen werken maar waarschijnlijk niet echt merkbaar.
     
  8. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    @ Cheeta
    Als je daar de slingerkielen mee bedoeld die zitten altijd in de ronding van het schip In de KIMMEN dus
     
  9. tonberg

    tonberg

    Lid geworden:
    11 dec 2004
    Berichten:
    108
    Locatie:
    ouderkerk ad amstel
    het zijn inderdaad slinger of kimkielen,het nadeel is als je als remmer vaart je gemakelijker omver getrokken wordt,zie het ongelukje op Ekenstein op de werkschependag,en op de groninger kustvaart heeft een serie foto's gestaan van accedent dat net goed afliep,en het ongeluk in dordrecht op de stoomdagen.als je dwars komt te liggen dan werkt het dubbel op.
     
  10. dank jullie wel voor je uitleg

    ik heb deze slinger of kimkielen nog niet geplaatst
    op mijn smit nederland en happy hunter
    ik heb op zich geen problemen met het onstabiel gedrag bij het varen
    en als ik het goed begrijp zitten er nog niet direkt voordelen aan
    om ze wel te plaatsen onder op de romp
     
  11. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Er zitten meer voordelen dan nadelen aan Kim of Slingerkielen.

    Je moet ze wel juist plaatsen zoals op de tekening.

    Op de fregatten maakten we zelfs breder met een beetje ruig weer zal je boot meer slingeren dan met rustig weer.

    En welke sleepboot op Groninger Kustvaart bedoelt wordt is dat de Waterpoort soms die had als achterschip de Stopper defect en werd als achterschip omgetrokken aan de kant van het kanaal wat denk ik het geluk was dat hij niet doorgerold is en dat de sleeptros brak.

    Ik zou niet graag op Zee varen met een schip zonder deze Kimkielen.
     

Deel Deze Pagina