goede dag ik ben bezig om mijn Ash m31 scale 1/3 op te bouwen Nu zie ik door de bomen het bos niet meer Welk type ontvanger accu je nu het beste kan gebruiken lipo life of lion ? Graag hoor ik wat jullie gebruiken
Ligt aan je systeem . Ik gebruik twee cellen life direct op standaard servos .. Heb je hv servos dan 2 cellen lion of lipo .mits je ontvanger het aan kan . Een bec regeling is totaal overbodig .
Wat voor ontvanger ga je gebruiken, ben je van plan een redundant power supply (powerbox oid) te gebruiken of niet, en heb je een (magnetische) schakelaar in gedachten of niet? Ik sta op hetzelfde beslispunt. Bij mij wordt het 2x 2S lipo aangezien alles high voltage wordt. Ik gebruik wel een ontvanger met ingebouwde power redundancy functie.
Ook ik ben voor mijn ASH 31 Mi aan het kijken ik heb 2 life accu`s liggen en ik denk aan een Jeti Max bec 2 of 2D (telemetrie) ook omdat ik Jeti vlieg.
Is een nominale spanning van 6.4V (vers van de lader nog hoger) niet te hoog voor standaard servo's/ontvanger?
Mijn ervaring is ook dat dat geen probleem is. In een van mijn vliegtuigen gebruik ik de servo’s waar ik in 1992 mee begonnen ben met modelvliegen (Graupner C507). In het begin vloog ik met een 4,8V ontvanger accu. Eind jaren 90 was deze accu aan vervanging toe. Bij Qaurtel in Veenendaal hadden ze toen geen 4,8V pakketten op voorraad, alleen nog 6V pakketten. Volgens de verkoper was dat geen probleem. Goed van vertrouwen heb ik ik dat toen aangenomen. Ik vlieg mijn C507 servo’s nu al zo’n 25 jaar probleem loos op 6V. Ik heb laatst eens de specificaties van deze servo’s opgezocht en daar wordt alleen 4,8V vermeld, geen 6V. In een ander vliegtuig gebruik ik, zonder problemen, digitale Savox servo’s die ik rechtstreeks op een LiFe accu heb zitten
MKS geeft voor de (oudere) laag voltage servo's een maximum spanning van 5.5 volt aan wanneer je een BEC gebruikt. Dat geldt ook voor andere voedingen die hun spanning goed vasthouden, dus voedingen met een lage inwendige weerstand. Bij die servo's zou ik zeker geen 2S LiFe gebruiken, en zeker geen 2S LiPo. Zelf heb vlieg bij Graupner DES 427 en 428 al heel lang probleemloos met 2S LiFe.
Ik vlieg nog altijd op 4.8 v Celletjes van de doe het zelf in serie solderen en dat is het. Nog nooit problemen met stroomuitval gehad. Al mijn servo's zijn analoog. Keep it simple.
Bedankt voor alle reactie Ik heb de oude accu,s terug gevonden Twee stuks life 3200 mah accu deze liggen al een jars of 6 ongebruikt op solder Er zit nog wel 6 volt in en gebruiken ze nu om model aftestellen / interegelen Daarna beslis ik welke nieuwe ontvanger accu ik ga kopen De oude life accu durf ik niet mee te vliegen
Lithium accu's in het algemeen blijven ongebruikt heel lang goed. Mits ze niet op een hoge spanning worden opgeslagen. LiFe accu's zijn nog robuuster dan LiPo en LiIon. Wanneer de spanning van beide cellen redelijk gelijk zijn zou ik de accu eens laden en testen, zeer waarschijnlijk zullen ze nog best lang meegaan.
1. Volladen met een life-capabele lader. Kijken of ie netjes gebalanceerd afslaat. 2. Ontladen met een gecontroleerde stroom / last, tot 40% van de capaciteit of zo. Meten of de cellen een beetje gelijk blijven en kijken of je ongeveer eruit krijgt wat je verwacht zonder dat de spanning inzakt. Makkelijkst is misschien wel je lader gebruiken: na het volladen weer terug naar storage brengen en kijken hoeveel mAh er uit komt.