ontvanger en zender reageren niet meer?

Discussie in 'overige' gestart door reaction10, 21 mei 2009.

1. reaction10

reaction10

Lid geworden:
    21 mrt 2008
    Hallo allemaal,

Ik ben een trex 600 esp aan het bouwen. Na alles redelijk goet te hebben in mijn zender wilde ik het aan mijn vader laten zien. Maar toen ik het opnieuw probeerde reageerden de ontvanger/servo's niet meer. Ik zette de BEC aan en de lampjes gaven aan dat er stroom op stond (op groen dus meer dan genoeg hij was net opgeladen). Maar de servo's gaven geen schokjes, ook kon je ze gewoon wegduwen zonder dat ze tegenkracht zetten. Weet iemand hoe dit opgelost kan worden? Ik heb een ff9 en servo's jr 8915.

Alvast bedankt,

Robin.

2. styreta

styreta

Lid geworden:
    29 jul 2008
    reageert de motor wel dan?

3. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    De regelaar zal pas opstarten als het gas op de zender helemaal dichtstaat.
    Heb je daar op gelet ?

4. reaction10

reaction10

Lid geworden:
    21 mrt 2008
    het gaat heir niet om de motor, die heb ik nog niet uitgeprobeert. Ik ben pas net klaar met bouwen dus had alle servo's aangesloten. Toen ze eenmaal goed samewerkte zette ik de zender uit 30 seconde later weer aan en toen deden ze servo's het niet. Dus dit heeft eigelijk niet zo veel te maken met de motor neem ik aan.

5. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Als de motor niet is aangesloten zal de regelaar ook niet opstarten ;)

De regelaar checkt eerst alles voordat hij op scherp gaat staan, dat hoor je door het muziekje wat uit de motor komt bij het aansluiten.

Laatst bewerkt: 22 mei 2009
  6. remie

remie

Lid geworden:
    8 apr 2004
    As ik het goed begrijp gebruik je een externe bec. als voeding voor de ontvanger?!

waarschijnlijk zit er dan dus iets fout tussen de connectie van de bec naar de ontvanger.
    het heeft dus nikste maken met wel of geen signaal krijgen van de zender, als er stroom op de ontvanger en dus ook op de servo's staat kun je de servo's niet met de hand bewegen!

het heeft dus ook niks te maken met de regelaar!

kijk dus even de verbinding van de externe bec naar de ontvanger na!
    sluit desnoods even een losse 4,8V accu aan op je ontvanger om uit te sluiten dat het niet aan de ontvanger ligt.

groeten remie

7. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Zonder zendersignaal worden de servo`s ook niet bekrachtigd, maar ik neem aan dat dat goed zit.

Met een externe BEC zou het idd zonder motor gewoon moeten werken.

8. remie

remie

Lid geworden:
    8 apr 2004
    Wat jij denk ik bedoelt is dat hij de bec van de regelaar gebruikt, maar de regelaar van de t-rex600 heeft geen bec., daarom gebruikt hij een externe bec en heeft de regelaar er dus niks mee te maken.

ps. naar mijn weten, wanneer de ontvanger en servo's stroom krijgen , gaan deze in een willekeurige stand vast staan tenzij je een failsave hebt in geprogrammeerd, dan gaan ze naar de geprogrammeerde stand staan.
    je kunt ze dan niet meer met de hand bewegen.

groeten remie

9. reaction10

reaction10

Lid geworden:
    21 mrt 2008
    Nou het ligt dus niet aan de BEC. Heb hem net doorgemete en hij gaf aan dat er 5,8 volt door ging. Weet iemand hoe dit op te lossen is en waar het aan ligt? Alvast gedankt.

Robin.

PS. Remie: Maar met een failsave kun je ze niet zomer wegduwen toch? Ik krijg ze zonder enige moeite weg geduwt.

10. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    De meeste ontvangers zenden geen impulsen naar de servo's als er na inschakeling geen contact met de zender is. De servo's kan je dan met de hand verstellen. Heb je een systeem met fail save dan werkt het op dezelfde manier. De fail save informatie wordt door de zender overgedragen. Na inschakeling van de zender kan het enige minuten duren voor de informatie is overgedragen en de fail save werkt.

Samenvattend, wordt alleen de ontvanger insgeschakeld dan zijn er geen servoimpulsen en kunnen de servo's handmatig worden versteld.

11. reaction10

reaction10

Lid geworden:
    21 mrt 2008
    Net de ontvanger ook even doorgemeten. En er staat gewoon stroom op. Dat betekend dus dat het dan waarschijnlijk een fail save is.

12. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Er staat geen stroom op, maar spanning. Is het BEC-systeem juist aangesloten op de ontvanger? Gewone PPM-ontvangers hebben geen fail save. Mocht je een PCM-ontvanger hebben dan werkt failsave pas na contact met de zender. Zie bovenstaand bericht.

Welk merk en typenummer heeft de ontvanger?

13. reaction10

reaction10

Lid geworden:
    21 mrt 2008
    er is WEL stroom. En het is een PCM ontvanger. Weet zo niet precies het type maar het is van futaba. Het type zal ik morgen even posten aangezien ik nu bij mijn moeder ben.

14. Han Veldhuis

Han Veldhuis

Lid geworden:
    27 apr 2003
    " er staat spanning op" of "er loopt een stroom"
    maarja

zou het misschien kunnen dat je kortsluiting hebt gehad, en je regelaar is doorgebrand

15. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Bovenstaande opmerking is juist...

Even een paar opties waarom het niet werkt.

1. Staat de zender op PCM? Bij omschakelen van PPM naar PCM of omgekeert altijd de zender uit- en aanschakelen.

2. Zit de connector van het BEC-systeem soms omgekeerd in de ontvanger?

3. Werkt het BEC systeem? Test de ontvanger met een ontvangeraccu.

4. Je kan controleren of de zender werkt door de antenne tegen het glas van een brandende TL-buis te houden en deze uit te schakelen. In een donkere omgeving moet op de plaats waar de antennne tegen de TL-buis ligt een gloed zichtbaar te zijn.

5. Zitten de servostekkers goed in de ontvanger?

6. De eerdere opmerkingen over het ontbreken van pulsen en fail save blijven van kracht.

16. reaction10

reaction10

Lid geworden:
    21 mrt 2008
    Vraag me niet hoe het komt maar hij was idd op ppm ingestelt. Ofterwijl hij doet het weer. Allemaal erg bedankt voor jullie snelle reactie's.

M.V.G.

Robin

17. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Da's mooi.

18. roland kisjes

roland kisjes

Lid geworden:
    30 apr 2009
    heli reagageerd niet op zender

Hallo

Als ik de zender aanzet en daarna mijn kds450s trekken de servo,s de swashplate schuin en piept de heli om de 2 sec.
    Hij reageert ook totaal niet op de zender. Wie kan mij hier mee helpen. Groeten Roland

19. N.P.S.

N.P.S. Forum veteraan

Lid geworden:
    17 jun 2007
    Heeft het goed gewerkt???

Deel Deze Pagina