mijn nieuwe kist wordt uitgerust met 10 cellen lipo,s als dat fout gaat "storing of iets dergelijks"wordt het een gevaarlijke situatie. nu had ik ooit in een FMT van een paar jaar geleden een systeem gezien dat je de kist pas op scherp zet als je een 4 mm plug erin steekt, een simpel systeem maaar erg effectief, maar ik kan dat artikel nergens meer vinden weet iemand van jullie wat ik bedoel of welke fabrikant dit in zijn programma heeft ik bedoel niet het systeem met een magneet , maar puur echt fysiek met een 4 mm plug. groet Ralph/peter
Hey Ralph, Bij een 10S setup zijn een aantal dingen belangrijk. 1. voeding van je stuur systeem (ontvanger / servo's); 2. veiligheid van de aandrijving; 3. aansluitvonk. 1. voeding van je stuur systeem (ontvanger / servo's); omdat het spanningsverschil tussen de aansrijfaccu (37~42 volt) en het systeem (5~6 volt) erg groot is is dit lastig met een bec systeem te overbruggen. Meestal wordt het verschil in warmte omgezet en bij een verschil van 30 volt heb je dus een kachel. Het 2e nadeel is als er iets gebeurd met je aandrijf systeem heb je geen sturing meer. Hiervoor wordt er normaalgesproken in de F3A een 'opto' regelaar toegepast (Jeti/Hacker of turnigy). Hierbij is de regelaas optisch gescheiden van het stuurcircuit. en moet er dus een losse ontvangeracuu gebruikt worden. Hierin zijn veel opties maar dat is een losse discussie. persoonlijk gebruik ik een 2s lifepo accu. 2. veiligheid er zijn systemen te koop die de accu scheiden van de regelaar. Echter is dit een elektrisch apparaatje en zo ver ik weet verboden bij de internationale wedstrijden. Persoonlijk kan ik mij hier in vinden omdat het niet SIL geclassificeerd is en en dus niet voldoet aan de standaard van veilige elektronica. persoonlijk vind ik een vliegtuig pas veilig als de 'dikke stekkers' van de accu los zijn. sommige mensen leggen de + pool van de accu buiten het vliegtuig en kunnen dus zo meteen na de landing de stekker er uit trekken. bij mij is de cokpitkap zo snel los dat ik de accu draden in mijn vliegtuig heb liggen en deze direct na de vlucht los maak. Het systeem wat jij beschrijft ken ik ook en zijn eigenlijk 2 4mm goud stekkers aan elkaar die je in een bus stopt. Maar vind dan ook waarom niet makkelijk doen en gewoon de plus aansluiten/afsluiten. Wat ook heel belangrijk is als je de accu's bewaard de open stekken afdekken. Dit doe ik met een stukje brandstofslang. Dit past er met een beetje moeite goed over heen. Ook werkt een stukje blauwe stuurstang prima. 3. aansluitvonk De aansluitvonk is voornamelijk slecht voor je stekkers. en het is toch elke keer weer schrikken. Wat je kan doen is hiervoor een klein weerstandje toevoegen (paar ohm watt of 5) deze kan je langs de stekker leggen zodat je die eerst aanraakt en pas de stekker of met een los draadje. hierover is genoeg te vinden op het forum. persoonlijk raad ik aan dit te gebruiken. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Groeten, Ruud.
ruud. bij punt twee beschrijf je het systeem wat ik hoogstwaarschijnlijk bedoelt ik bedoel dus iets wat ik eruit kan trekken zodat de motor ermee stopt, zodat fysiek de verbinding wordt verbroken weet jij waar in welke FMT dit stond of waar ik dit kan kopen ??? ralph
Je kan heel simpel van twee 4 mm contacten en een stukje draad een soort U solderen. Dan met nog twee 4mm contacten een doorvoer maken in de romp naar buiten. Als je nu toch een nieuwe kist aan het opbouwen bent kun je ervoor zorgen een gemakkelijke cockpitsluiting te hebben. En dan kun je dus gewoon doen wat Ruud schrijft (na vlucht kap openmaken en accu plus lostrekken). Is uiteindelijk het simpelst en het lichtst. EDIT: en dus ook voor de vlucht accu aansluiten en kap dichtmaken. Volkert
Naar mijn mening zijn dit soort systemen niet nodig, wel afhankelijk van de regelaar. De Spin 99 zal niet 'op scherp' gaan als hij niet een 'throttle closed' signaal krijgt. Dus maak je op je zender een throttle schakelaar aan die 10% van je throttle afhaalt. Die laat je 'uit' staan tijdens het aansluiten en het 'handlen' van de kist. Pas als je zo ver bent dat je wil gaan vliegen, haal je de schakelaar om en zal de kist 'op scherp' staan. Krijgt de regelaar geen signaal, of valt het signaal weg, zal hij in failsafe gaan, wat natuurlijk 'gas dicht' is. Met 2.4Ghz is het absoluut onmogelijk dat je kist ineens een 'vol gas' signaal krijgt, met PCM ook al. Al dit soort systemen is alleen maar extra gewicht toevoegen en in zekere mate ook schijnveiligheid. Je moet een 'aangesloten' electrokist behandelen als een kist met lopende brandstofmotor. Zodra je met stekkers/pluggen, etc gaat werken, voeg je alleen maar overgangsweerstanden toe, die, als ze te hoog oplopen, warmte ontwikkelen, enzovoort. Als laatste.. regelaarfabrikanten adviseren om NIET de accudraden te verlengen (bv. door er allerlei schakelconstructies tussen te zetten), maar om motordraden te verlengen. Je kunt met dit soort zaken dus zelfs je regelaar om zeep helpen. Om kort te gaan.. gewoon niet doen. Je lost er helemaal niets mee op en voegt alleen potentiele problemen toe.
De Emcotec SPS (die bedoel je, neem ik aan) is ZEKER niet verboden, echter bij internationale wedstrijden vereist men dat je fysiek de accu inplugged OP het veld, in de readybox, dus is die SPS totaal overbodig geworden. Wat dus NIET toegestaan is, is om ergens aan de zijkant de hele handel aan te sluiten, dan naar de readybox te gaan, en als je moet vliegen de magneet van de SPS eruit trekken. Internationaal start men de klok als de accu aangesloten wordt.
veilig? Klopt volgens mij. Ik heb wat geexperimenteerd en mijn standaard procedure is nu dat ik de accu volledig aansluit maar pas mijn zender en ontvanger aanzet als ik het vliegtuig op het veld heb staan, klaar om op te stijgen. Ik zet de zender/ontvanger dus NIET aan in de pits maar pas op het veld. Na de landing zet ik mijn zender gelijk uit en de failsafe is geprogrammeerd om motor uit. Daarmee weet ik zeker dat ik niet per ongeluk een stick aanraak en de propellor begint te draaien. Zeker in het begin moest ik eraan wennen dat als de motor niet hoort/ziet draaien dit niet betekent dat de motor uit staat. Ik denk dat ik daarmee een veilige situatie gecreeerd heb. Volkert
Zie ook vonk-vermijden-bij-aansluiten-accus-met-hoge-spanning . Zie too long battery wires will kill ESC over time - RC Groups condensatoren-voor-regelaars Max. Kabellänge zwischen Akku und Steller? - RC-Network
Kleine correctie, wel belangrijk: Dit was in Kapfenberg een LOCAL RULE. Het is dus op dit moment géén FAI/CIAM regel die voor alle internationale wedstrijden geldt. Althans nog niet. Of het dat volgend jaar wel wordt weet ik niet. Dat zien we wel in het nieuwe rule-book.
volgens mij bedoel je met de veiligheidsschakelaar van Schambeck. het insteken van de stekker zet het systeem pas op scherp. Sicherheitsschalter klapptriebwerk.de
Best een mooi ding, eigenlijk. Als ik het goed begrijp, zijn het 2 bussen met daartussen iets wat de stroom tot 0.6A beperkt. Met de plug verbind je de 2 bussen en is de stroom onbeperkt, of beperkt door de capaciteit van de verbindingen (120A voor V2). Op die manier schakel je dus alles wel al in, alleen wordt de stroom dermate beperkt dat de motor geen vermogen heeft. Door de stroombeperking ben je gelijk het gevonk kwijt. Daar staat tegenover.. in tegenstelling tot de SPS (waar je de magneet verwijdert voor het vliegen) moet je hier het ding inpluggen voor het vliegen. In de romp inbouwen is vrij zinloos, dan moet je nog steeds de kap eraf halen om de handel 'op scherp' te zetten. Dat houdt dus in dat je wel rondvliegt met zo'n stekker die uit je kist steekt. Is wel al mooier dan snoeren. rond de 75 euro vind ik dan wel weer behoorlijk aan de prijs..