Opknap / ombouwproject "Flinterborg"

Discussie in 'Werkschepen' gestart door Sikko 259, 4 dec 2005.

1. Sikko 259

Sikko 259

Lid geworden:
    1 sep 2004
    Hallo allemaal,

De laatste paar maanden erg weinig tijd en gelegenheid gehad om aan mijn andere twee projecten, de "Brielsebank" en de "Galatea" te werken. De schottels van de Brielsebank moeten nog steeds worden omgebouwd, daarna wil ik verder met de boot zelf. Ondertussen ben ik wel in de gelegenheid geweest om na het afronden van het kabelproject van de "Galatea" in Moerdijk ontbrekende detailfoto's te maken. Heb direct het hele schip van top tot teen gefotgrafeerd, dat leverde me zo'n 200 foto's op.

Een ander project wat al veel langer om wat tijd en aandacht vraagt is het ombouwen / opknappen van de coaster "Flinterborg". Deze in 1990 gebouwde coaster was één van de eerste schepen van de in Paterswolde gevestigde rederij Flinter. Door banden met rederij Wagenborg is een model van het schip gestoken in Wagenborg kleuren destijds aan de toen nog jonge rederij Flinter geschonken. Het schip heeft echter nooit in deze kleurstelling gevaren.

Zie ook de foto's hieronder.

Aan mij nu de schone taak om het model in Flinter kleuren te steken. Ik houd jullie op de hoogte.

Hans.

2. Sikko 259

Sikko 259

Lid geworden:
    1 sep 2004
    Hallo allemaal,

De afgelopen dagen heb ik besteed aan het verwijderen van de rode band op de romp. Een behoorlijke klus. Na veel schraap- en schuurwerk bleef er een gehavende grijze romp over. Om de romp van de goede grijze kleur te kunnen voorzien heb ik het hele model afgeplakt en ingepakt met uitzondering van het deel van de romp dat grijs moest worden. Ben vergeten van deze klus een foto te maken.
    Na plamuren van de delen waar de rode verf is verwijderd eerst de hele romp een keer in de spuitplamuur gezet (alabastine, deze is tevens geschikt als primer). Hierna in twee keer de definitieve grijze kleur opgezet. De tweede spuitsessie is net achter de rug.

Het model in de werkplaats.

Verder heb ik de rode kleur van de pet verwijderd en de schoorsteen van het model gehaald om deze ook te kunnen spuiten. De pet wordt blauw, de schoorsteen wit met het Flinterlogo in blauw en geel.
    Daarna de naam weer op het schip zetten en wat kleine details aanbrengen. Volgende week moet het model klaar zijn, om voor de kerstdagen bij de opdrachtgever te kunnen staan.

Hans

3. Sikko 259

Sikko 259

Lid geworden:
    1 sep 2004
    Hallo allemaal,

Het zelf proberen de scheepsnaam op de romp proberen te schrijven of schilderen bleek geen groot succes. Goede raad is dan duur. Gelukkig zit er hier in de buurt een bedrijf dat bestickeringen levert en beschikt over een snijplotter. Voor een ander model heb ik hier ook al eens opschriften laten snijden. Zodoende het lettertype gezocht wat het dichtst in de buurt kwam en de naam laten snijden. De mogelijkheden zijn onbeperkt. Grootte, soort, kleur en helling (letters zijn cursief aan beide zijden van het schip, alleen elk een andere kant op) zijn voor de snijplotter geen probleem.
    Positie van de naam op de romp bepalen en met een draagvel kun je letters vervolgens zo op de romp plakken. Een superstrak resultaat is het gevolg. Verder de afgelopen dagen besteed aan het spuiten van de schoorsteen en het maken van de rederijlogo's voor op de schoorsteen. Na lang proberen bleek het printen op fotopapier de beste oplossing en het mooiste resultaat te geven. Verder nog wat bijplekken en het schip weer in elkaar zetten
    Probleem is nu nog het aanbrengen van de naam en thuishaven op de spiegel, de afwrijfletters van o.a. mecanorma zijn helaas historie...

De accomodatie in Flinter kleuren.

Als iemand nog een bruikbaar idee heeft voor het aanbrengen van de naam op de spiegel houd ik me van harte aanbevolen. Het moet in witte letters van respectievelijk 3 en 2 mm hoog...

Hans

4. Roel van Essen

Roel van Essen Forum veteraan

Lid geworden:
    13 jul 2002
    Sikko, complimenten! Ze ziet er prachtig uit!
    Over die letters: even 'googlen'leverde dit op:
    http://www.myfonts.com/
    Kan je daar wat mee?
    En anders: plakletters uit de (wederom) betere boekhandel.
    Maar of die zo klein te leveren zijn... Kwait nait!
    3e optie: Op de computer:
    Probeer de kleur van je romp zo dicht mogelijk te benaderen en print de naam in het juiste lettertype op een stuk glanzend fotopapier of een stuk overheadsheet.
    Plak dat op de achtersteven en sluit het geheel af met blanke lak.

Succes!

5. Tom Boere

Tom Boere

Lid geworden:
    1 okt 2004
    Hoi Sikko,

Zit er goed uit !!! wat betreft jouw vraag; lekker klein 2 a 3 mm hoog, snijden met een plotter wil niet echt meer, daar was je waarschijnlijk al achter, wat nog wel gaat is laten snijden met een laser oid.

http://www.laserit.nl kijk hier maar eens naar de mogelijkheden..

Tom Boere

6. Sikko 259

Sikko 259

Lid geworden:
    1 sep 2004
    Hallo allemaal,

Een voorlopig laatste update over de ombouw van de Flinterborg. Vandaag de restpunten afgemaakt. Nog een likje verf hier en daar, na lang wikken en wegen de naam op de spiegel aangebracht, vond gelukkig nog een velletje plakletters. Bij een volgend model wil ik de (on)mogelijkheden van het zelf maken van decals via de printer onderzoeken.

Met geopende luiken

Opdracht voltooid. Het model gaat na het weekend terug naar de opdrachtgever.

Hans.

7. mennojan

mennojan Guest

Dat heb je mooi gedaan Sikko :)

8. Daantjo

Daantjo

Lid geworden:
    7 dec 2005
    Wichmond---- stomme vragen: 234, meesterlijke antw
    ook grappig.. heb als stuurman gevaren op de "FlinterMaas"..

Mooi project zeg! echt heel knap!

mvg

Daan

Deel Deze Pagina