Opknappen Piper Warrior II

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Turnhout89, 23 nov 2010.

1. Turnhout89

Turnhout89

Lid geworden:
    12 jul 2009
    Beste forumleden!

Een paar weken geleden kocht ik van een forum-lid dit prachtige toestel over! Na lang te zoeken en eigenlijk de zoektocht een beetje al opgegeven te hebben kwam ik deze prachtige piper warrior II tegen. Ik zelf volg luchtvaarttechnologie op de luchthaven van Oostende en zie deze vaak passeren.

Het toestel heeft een opknapbeurt nodig doordat er hier en daar een paar beschadigingen zijn. Ik heb gekozen om hem eens goed onder handen te nemen en ga er een "Sabena flight academy" versie van maken.

Het is de eerste keer dat ik met zo een groot vliegtuig onder handen neem, maar met een klein beetje hulp van jullie kom ik hopelijk al heel ver. Ik ga proberen om het toestel iets meer schaal look te geven, hopelijk lukt me dat ook.

Het zal in totaal wel heel wat tijd in beslag nemen doordat ik in mijn laatste jaar zit en tijdens de week op kot zit en regelmatig drukke weekends heb, maar hopelijk krijg ik hem tegen de lente opnieuw in orde.

Hierop zal hij gebaseerd worden. Er staan al een paar zaken die zeker moeten gebeuren op het lijstje:
    - Motorkap maken zodat deze aan zoals het echte toestel ophoog kan geklapt worden om aan de motor te kunnen.
    -eventueel de vleugel voorzien van revetten zoals er hier op het forum hebben laten zien met de lijm, en ook ervoor zorgen dat de ailerons, flaps en rudders er realistische uitzien.
    -....

Thomas

Laatst bewerkt: 16 jan 2011
  2. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Goeie aanschaf!

Neem vooral ook de outline van het kielvlak :mad: flink onderhanden! :yes:

Moe je eens opletten hoe hij daar van opknapt . . .

Succes. :p

jan.

PS.
    'op kot' wil zeggen: op kamers/een kamer.

3. Flying Davy

Flying Davy

Lid geworden:
    20 jul 2006
    Mooi projectje!! Kijk uit als je hem in de kleuren van Sabena doet, heb nare ervaringen met de kwaliteit van de techniek van de echte Sabena kisten;). Als je hem echt op de 88E wil basseren moet je er geloof ik zijn
    poot onderuit breken, die is vorig jaar van de baan gegaan.
    Ok nu weer serieus, als je nog detailfoto's wil van bijvoorbeeld de 88E pb me dan even, wellicht heb ik nog wat liggen. Veel succes, ik ga dit zeker volgen!

4. bongose

bongose

Lid geworden:
    2 mrt 2010
    Die heb ik ook willen kopen een tijd geleden! Ziet er een mooi gedetailleerd model uit. Mss hier en daar nog een antenne bijvoegen als het gaat, lichtjes zijn ook altijd zeer mooi om bij te voegen als de cover er dan toch af gaat... Persoonlijk vind ik wel de BAFA warriors er mooier uitzien (niet omdat ik daar men opleiding doe hoor :) )
    Succes met de restauratie.

Groeten

Laatst bewerkt: 24 nov 2010
  5. Flying Davy

Flying Davy

Lid geworden:
    20 jul 2006
    Ag, van Sabena zijn eigenlijk geen Warrior II's maar Archer III's. Klein verschil wat vooral aan de motor en prop te merken/zien is. Motor van 20pk meer en daardoor een 2 inch grotere prop.

Thomas: ga je eigenlijk het stabilo ook schaal maken? Dus een all moving stabilizer ervan maken?

6. Han

Han

Lid geworden:
    3 sep 2002
    En de vleugel tippen ook aanpassen wordt ook veel beter.

Succes Han.

7. Turnhout89

Turnhout89

Lid geworden:
    12 jul 2009
    Oké bedankt voor de tip!

8. Turnhout89

Turnhout89

Lid geworden:
    12 jul 2009
    :) Bedankt en PB verzonden :)

Ja ik heb lang getwijfeld, maar hier in Oostende zie ik de BAFA toestellen heel veel en sabena lijkt me toch mooier :) maar BAFA is ook zeker niet mis! :)

Daar ben ik nog niet zeker van, maar inderdaad eigenlijk is het dus niet volledig schaal doordat er bij sabena gevlogen werd met de Archers III's, maar ik ga toch met het type warrior gaan en gewoon daar een sabena van maken.

Ik moet overmorgen op school nog eens goed kijken, maar volgens mij is de stabilo van een piper warrior niet volledig beweegbaar maar heeft hij gewoon een elevator. We hebben op school ook een archer staan en daar is het inderdaad een volledig moving stabilizer. Maar opnieuw hier ben ik niet zeker van.

Bedankt allemaal voor jullie intresse! :)

9. jan brilman

Lid geworden:
    27 sep 2002
  10. jetpropdlx

jetpropdlx

Lid geworden:
    10 jun 2004
    Leul projectje,
    Ook de motorkap zou dan eigenlijk een grondige ingreep moeten hebben.
    die van de geposte sabena kist heeft Naca air-inlets. ( ps bij die van de Sabena is de motorkap uit 2 delen een boven en een onderkant ) maar ja dat is dan ook geen Warior

Maar eigenlijk zijn het allemaal details, als je er geen wedstrijden mee gaat vliegen, zullen er weinig mensen er overvallen.

Succes

11. jan brilman

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Die dorsal fin (Nederlandse term = ???), noem dat maar een detail . . . :shock:

;)

jan.

12. Dennis Dierckx

Dennis Dierckx

Lid geworden:
    27 feb 2006
    ik had het nog niet gezien, maar ik ga het ook volgen ;)

13. Turnhout89

Turnhout89

Lid geworden:
    12 jul 2009
    Aan die "dorsal fin" ga ik inderdaad wel iets doen. :)

14. Han

Han

Lid geworden:
    3 sep 2002
    Moet die ook maar niet hier in het schaaldeel van het forum staan.;)
    Dat is het risico.!!

Han

15. Turnhout89

Turnhout89

Lid geworden:
    12 jul 2009
    Ah even weer update, sorry voor het weinige nieuws, maar de examens zijn vollebak bezig en ik had hier thuis ook niet echt een plaats waar ik gerust kon werken zonder de kamer te moeten verbouwen. maar ze( mijn ouders) hebben het probleem herkent en ik heb nu een vast en warm stekje gekregen. :)

Zojuist de nieuwe tafel geplaatst en mijn vliegtuigen en werkmateriaal een beetje geordend.

Toen ik de piper opnieuw vasthad kon ik opnieuw niet wachten om eraan te werken. Ik heb ondertussen een beetje vooral wat zaken er afgehaald en alles eens goed bekeken wat ik nu eigenlijk allemaal moet doen.

Hieronder zijn een paar foto's en bij die foto's heb ik ook een paar vragen. Hopelijk kunnen jullie me een beetje raad geven. :)

hier eerst een paar foto's van mijn nieuwe hangar :)

Een reparatie die zeker moet gebeuren heeft te maken met de bedekking van de vleugel. Aan de leading edge van de linker vleugel was deze gescheurd doordat er iemand er ooit te hard op heeft gedrukt. Nu vraag ik me 2 dingen af:

- Hoeveel zou ik er best uitsnijden om nadien een goed resultaat te hebben.
    -Mijn tweede vraag is of dit balsahout eigenlijk niet een beetje dun is? Met de schuifmaat was het maar 2 mm. Is dit niet wat weinig?

Als laatste is dit een foto van de dorsal fin. :) Zoals jullie zien er word aan gewerkt.. :)

16. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Voor de vleugel is 2mm voldoende als indekking.

Ik zou netjes langs de voorlijst het gbeschadigde deel los snijden, dan op de knik over de rib heen naar achteren tot de vleugelligger.
    Vanaf de wortelrib de lijn aanhouden van de romp bevestiging.

Nieuw stukje pas maken en klaar, zo wordt het nieuwe deel volledig ondersteund en heb je goede lijm raakvlakken.

17. Turnhout89

Turnhout89

Lid geworden:
    12 jul 2009
    Oké bedankt voor de uitleg! Alleen word het niet heel moeilijk om op de knik juist te gaan snijden? Ik heb juist gezien dat de ribben ook gemaakt zijn van balsahout van 2mm.

18. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Dan snij je er net langs, maak je een klein stukje rib die 2mm lager ligt en waar dan de nieuwe huidplaat op rust.

19. Turnhout89

Turnhout89

Lid geworden:
    12 jul 2009
    Oké heb het uitgesneden, nu nog eens achter balsahout gaan en dan alles opnieuw proper repareren en afwerken.

Ik heb ook nog wat tijd gestoken in de dorsal fin; hij begint er al veel beter uit te zien.

Uploaded with ImageShack.us

Ik kan niet wachten tot er een de sabena kleuren opkomen! :)

Ik heb nog wel een vraag, die blauwe en rode lijne, dit is precies een soort oracover ofzo, maar wel klevend. Ik weet niet zo goed hoe ik deze op een efficiënte manier kan verwijderen. Heeft er misschien iemand een idee?

Bedankt!

Laatst bewerkt: 13 jan 2011
  20. jan brilman

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Als je dan toch bezig bent, plak er dan ook gelijk even een passende webbing in!

Dat is geen kier, dat is geen spleet, dat is een eh . . dat is een . . . een gapend gat! :mad:

Het ging mij vooral om de outline van de dorsal fin; dat die niet leek.

jan.

Deel Deze Pagina