'Opknappertje' Calmato op drijvers.

Discussie in 'Watervliegen' gestart door Ger Kovacs, 3 apr 2010.

1. Ger Kovacs

Ger Kovacs Guest

Dit is er geworden van een kissie wat ik van iemand heb overgenomen uit Hengeloooooooo.
    Had ietwat schade aan de romp, na ja ietwat, romp was al hier en daar gefixt en stond ook niet meer helemaal recht voor z'n werk, dit allemaal weer in orde gebracht, was de prijs ook naar.
    Ook de romp opnieuw gefolied in een andere kleurstelling, doet nu een beetje denken aan mijn oude TC Pipercub uit vroeger jaren.
    Eens in m'n oude rommeldoos gezocht voor de motorisering en nog een oud OS 48 FS surpassje gevonden, ideaal voor deze kist. (alhoewel met mn methanol allergie??? oppassen dus :wink: )
    Wat servos bij elkaar gescharreld, zit nu een Towerpro 995 voor de rolroeren op, trekt 11 kilo :D moet kunnen :yes: , een SG5010 voor de hoogte, nog een TP 995 voor het rudder en nog een oud mini servotje van Graupner gevonden voor het gas.
    Futaba Fasst erin 617 een Enneloop ontvanger accutje van 2000mAh erin en er kan zowat de hele dag mee gevlogen worden.
    Tevens de drijvers wat beter gepositioneerd naar eigen inzicht, dat is boven kant drijvers gelijk aan instelhoek vleugel en de drijvers tevens 4 cm naar voren verplaatst zodat de step nu 3 cm voor het zwaartepunt zit zodat de kist heel makkelijk planeert en roteert.
    Enne niet te vergeten natuurlijk de trust van de motor 1 graad + omhoog gezet in verband met het verlaagde center of gravity, komt beter uit voor de trustline die door de kist loopt.

En de 48er Surpass die weer aan het werk moet, zelfs nog een oeroud propje gevonden, een 11X7.3/4

Ik dacht laat ik m'n naam er maar opzetten met al die Calmato's, (Berto weet wel waarom :wink: :yes: )

Enne in plaats van Spectrum issie nu met FASST uitgerust......................................... geloof ik :wink: .......................................... had nog wat stikkers liggen.

Ik ben d'r klaar voor de 17e, Zeumeren...................... here we come :pim:

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. heligek

heligek

Lid geworden:
    17 feb 2008
    he ger ziet er goed uit :p
    heb je weer netjes gedaan

en ach heb men bootje bij me dus je roept maar als ik hem moet opvissen:D:D:D

3. Onno

Onno

Lid geworden:
    29 sep 2004
    Dit gaat helemaal goedkomen de 17de.

Tot dan groeten Onno

4. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Hee Ger,

mooi man, nu deze wel iets beter landen als Ons water Calmatoootje toen op Oss he :teacher: ;-)

Laatst bewerkt: 3 apr 2010
  5. Ger Kovacs

Ger Kovacs Guest

Je bedoelt zeker, 'vertical fin down' :D op final leg :yes:

Eerst maar weer eens wennen aan dat plopperdeplopperdeplop geluid en de stank :D van zo'n 'verbrenner'

Ger.

6. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    @Ger

Zo he, jij hebt dat rammelbakkie netjes opgeknapt, mijn complimenten Ger.

Wordt best wel druk de 17e

Gr Japioooooooooo

7. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Tja, dat plopperdeplopperdeplop had ook een mooie hoge fluittoon kunnen zijn maar jij wilt maar niet doorbouwen ;-)

En ja Jaap het wordt zeker best wel druk, en dus ook heel gezellig :yes:

8. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    Wat is er mis met een plopperdeplopperdeplop moterke ???????

9. Ger Kovacs

Ger Kovacs Guest

Hé Jaap het moet toch tot de mogelijkheden behoren om die drijvers van mij (die je al 2 jaar hebt liggen) nu eindelijk eens onder die Goldberg Cub van je te schroeven.

Mijn maat neemt zijn ouwe Goldberg Cub ook mee, mooi man een beetje formatie vliegen met die kissies.

Ger.

10. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    @Ger

Oeps en uitgelult ben ik weer.

11. Ger Kovacs

Ger Kovacs Guest

Zo gebeurd man, alu strip van 1 cm breed en 2 mm dik effe 2 frame's buigen, de step's van die drijvers 1 cm voor het zwaartepunt uitmeten, bovenkant drijvers gelijk houden aan vlakke onderkant van de pipercub, ik schat 1 middagje werk en het zit nog netjes ook :wink:
    Strip bij de Gamma vandaan.

Ger.

12. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    ik heb nog wel een gerimpelde kleine Catalina liggen die wildeik eigenlijk graag vliegklaar willen hebben kheb er al andere sorvo's voor gekocht.
    Eens kijken of ik dat ding vliegklaar kan krijgen.

Gr Japiooooooooo

13. knife-edge

knife-edge

Lid geworden:
    11 jan 2006
    Ik dacht achter het zwaartepunt ??

14. Ger Kovacs

Ger Kovacs Guest

Hier zullen de meningen over verdeeld zijn :wink:
    Ondanks dat dit een trainertje is heb ik al een zooitje water kisten gehad.
    Tony Clark Cub van 2,80 span ,met een 38 Zenoah. (vloog nog het lekkerst)
    Midwest Zero met een OS .52er erop. (vloog beter meskant met drijvers dan zonder)
    Carl Goldberg Pipercub met een 15cc OSFS erop :D
    Carl Goldberg Extra 300 met 15cc 2T OS.
    Nog een Calmatotje 2 jaar terug, was electrisch.
    Zelfbouw trainertje met een 4T 4cc OSje.
    Een trainertje met een span van 1,80 ook met een OS 52 4T.
    Mosquito heli op drijvers opblaasbaar.
    Bovenstaande kist die ik effe in elkaar geflanst heb,
    Een Top Flite P47 Jug met een span van 1,64 m 25cc 4t Saito.
    Een Graupner P 47 Jug electrisch aangedreven met een span van 1.60 m vloog op 6S lipo.
    Nog een Mig 3 maar daar zijn de drijvers nog niet van gereed span 1,50 en electrisch aangedr
    Vast nog wel wat vergeten, moet eens zoeken in m'n foto's.

De orginele 'Polaris' heb ik ook gebouwd en mee gevlogen, alleen heet die dan geen Polaris maar Northstar van Balsa USA getekend door Laddie Mikulasko, vliegt subliem met een 10cc 2t.

Voor een maat van mij nog een Ultimate van Goldberg gebouwd zat een 20cc OS 4t op, met orginele Carl Goldberg pipercub drijvers, is een prachtige combinatie en vliegt zeer goed, inmiddels.................. vloog :wink:

Ben twee geleden aan een water jet met turbine begonnen maar project ligt een beetje stil, heb alles liggen maar geen tijd.
    Net als een PBY Catalina van 2 meter 80 maar deze is afgebouwd door een vliegvriend.

Maar ehh het ging over waar het 'kantelpunt' van de steps moet zitten........................................heb daar redelijk mee geexperimenteerd :wink:

En ben nogal eigenwijs ook :D

Ger.

Laatst bewerkt door een moderator: 5 apr 2010
  15. Ger Kovacs

Ger Kovacs Guest

re maiden

Vandaag de 'opknapper' effe aan de tand gevoeld, gaat lekker met dat oude FS.48 OSje, als een engeltje, nu even met wieltjes maar binnenkort met floats.
    Gaat weer strak en optimistisch omhoog, uitslagen lekker fel gezet, rolrate op 0.3 sec en zo :D hoogteroeruitslag dusdanig dat die zijn eigen staart erafbijt.
    Hangt inmiddels aan een touwtje met de floats eronder aan mijn zolder plafond te wachten op z'n 'wet' maiden.

Ger.

16. Jaap Gaasbeek

Jaap Gaasbeek

Lid geworden:
    22 apr 2006
    Goed gedaan Ger, maar is dat touwtje wel sterk genoeg ????

Gr Japiooooooooo

17. Ger Kovacs

Ger Kovacs Guest

in de verkoop

De Calmato gaat zaterdag a.s. na de meeting meteen in de verkoop, dus bij interesse spreek je me maar effe aan zaterdag, (als ie heel blijft natuurlijk :D )
    Moet ruimte hebben om de Sharky af te bouwen.

Ger.

Deel Deze Pagina