Orion

Discussie in 'Lijnbesturing' gestart door droopy0025, 17 mrt 2014.

  1. droopy0025

    droopy0025

    Lid geworden:
    20 jul 2009
    Berichten:
    837
    Locatie:
    leiden
    Momenteel ben ik bezig met het bouwen van een Orion. De Orion is een twinboom variant van de Nobler. Tips zijn welkom.

    [​IMG]

    Ik heb van Martijn een oude vleugel gekregen en ben deze nu aan het afbouwen tot de Orion.

    de rib aan de tip ontbrak en is toegevoegd.
    [​IMG]

    De indekking is met water en een föhn in vorm gezet.
    [​IMG]

    De indekking aan de onderzijde gelijmd.
    [​IMG]

    De tuimel plaat en verstevigingstriplex geplaatst.

    [​IMG]

    Na een tip heb ik de dunne kabel vervangen voor een iets stevigere variant.

    [​IMG]

    Ik heb begrepen dat een OS 46 La een geschikte motor is voor deze kist.
    Nu opzoek naar deze motor en een venturi.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. droopy0025

    droopy0025

    Lid geworden:
    20 jul 2009
    Berichten:
    837
    Locatie:
    leiden
    Als tuimelaar heb ik nu een gfk plaat uit gefreest tot bovenstaand model.
    moet de tuimelaar nog gelagerd worden of kan die zo op een m3 boutje worden geschroefd.

    en kun je bijvoorbeeld een lager vastlijmen in de tuimelaar?
     
  3. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.292
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Even wat tips (je hebt toch wel een tekening?):

    Indekking gaat over de neuslijst en niet er tegenaan. Anders wordt het profiel te puntig.
    Als je balsa nat moet maken en verwarmen om het over de ribben te buigen, is het veel te hard en dus te zwaar.

    Hoe groot is de afstand tussen de lijnen aan de tuimelaar?
    Vroeger gebruikten we 3" (75 mm.) Inmiddels weten we dat dat eigenlijk te klein is. 4" (100 mm.) is nu de norm.

    Dat ene plaatje triplex is te weinig bevestiging. Er hoort er ook nog eentje boven (en dan een bout door en door).

    Om het vleugelmidden stevig genoeg te maken is in het originele ontwerp een dubbele indekking toegepast (2x 2 mm) gewoon eerst 2 mm van voor naar achteren over de middelste 4 ribben (die dus 2 mm inspringen), en dan de D-tube en het stukje wat je nu al over het midden hebt geplakt.

    De hoofdligger van een Nobler (zie tekening) is een strip 3 mm balsa op z'n smalle kant.
    Deze vormt met de neus indekking een D-vormige buis, die de torsiekrachten op vangt.
    Je kunt wel, zoals in jouw foto's met vierkante balkjes werken, maar je zult de D-tube dan toch over de hele spanwijdte moeten dichtmaken.
     
  4. droopy0025

    droopy0025

    Lid geworden:
    20 jul 2009
    Berichten:
    837
    Locatie:
    leiden
    Bedankt voor de tips, ik heb een tekening gekregen. De vleugel is door de ontwerper van de Orion gebouwd. De ligger wordt met 1,5mm balsa dicht gezet.
    De hartmaat van de tuimelaar is zo'n 85mm en van tekening overgenomen.

    Omdat de spanten langs de hele neus de indekking dunner zijn ben ik er vanuitgegaan dat de indekking hier tegenaan moet.

    Maar dit kan ik navragen.
     
  5. Robert-Jan

    Robert-Jan

    Lid geworden:
    20 okt 2005
    Berichten:
    781
    Locatie:
    Castricum
    Beste Droopy?

    Gaaf dat je ons deelgenoot maakt van de bouw van je model.
    Ik heb nog een 46LA liggen. Alleen is de sproeiernaald afgebroken bij zeg maar de landing.
    Ik hoor wel of je interesse hebt.

    Groet Robert-Jan
     
  6. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    826
    De tuimelaar plaat zit met balsa latjes tegen de rib aan, de rib zelf zit maar op een heel beperkt oppervlak vast aan de ligger. Bij een trekproef loop je het risico dat de rib en daarmee tuimelaar gaat schuiven. Dit is te verhelpen door op de ligger in het vak naast de tuimelaar nog een horizontale versteviging te lijmen die de krachten op de tuimelaar helpt op te vangen.

    Ik zie dat je de tuimelaar aan de buitenkant van het model hebt hangen, dat is goed in verband met het gewicht, dan heb je minder tiplood nodig.

    Als de kist op de buitenste romp zijkant bljft staan is de hoeveelheid ongeveer goed.
     
  7. droopy0025

    droopy0025

    Lid geworden:
    20 jul 2009
    Berichten:
    837
    Locatie:
    leiden
    Omdat de vleugel niet volledig overeenkomt met de tekening heb ik besloten om opnieuw te beginnen. Nu kan ik tevens rekening houden met het gegeven advies.
    De indekking komt in het midden dubbel (zo staat het ook op tekening) en de indekking gaat over de neuslijst heen (ook volgens tekening).

    Na aardig wat tekenwerk heb ik alle spanten van de vleugel uitgetekend. de oorspronkelijke tekening gaat uit van een begin rib en een eind rib en de overige ribben worden hier tussen geschuurd.
    Omdat ik in het bezit ben van een cnc freesmachine heb ik de spanten per stuk uitgetekend en uitgefreesd.

    De ribben per stuk bepaald
    [​IMG]

    de triplex ribben waar het landingsgestel aankomt.
    [​IMG]

    alle ribben uitgefreesd enkel nog na schuren.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  8. droopy0025

    droopy0025

    Lid geworden:
    20 jul 2009
    Berichten:
    837
    Locatie:
    leiden
    weer wat verder
    [​IMG]

    de eerste laag van de dubbele indekking.
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  9. droopy0025

    droopy0025

    Lid geworden:
    20 jul 2009
    Berichten:
    837
    Locatie:
    leiden
    Weer wat verder met de vleugel.
    [​IMG]

    het is nu wachten op de dur-al voor het landingsgestel. dit moet er eerst in voor ik de vleugel kan sluiten.

    wel alvast bezig geweest om de tailbooms uit te werken in cad.

    [​IMG]

    ik heb wat openingen gemaakt om de constructie zo lichter te maken.

    op een "normale" romp weet ik dat de beplanking aan de onder en bovenzijde dwars geplaatst wordt. nu is er op de tekening van de Orion geen nerf getekend in de tailbooms, maar moet deze nu dwars (haaks op de vliegrichting) of gewoon in de lengte. de indekking wordt van 5mm balsa gemaakt.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  10. M.l.v.Doesburg

    M.l.v.Doesburg PH-SAM

    Lid geworden:
    9 nov 2002
    Berichten:
    1.583
    Locatie:
    Oegstgeest
    Dwars op de vliegrichting! Dat maakt het geheel een stuk steviger!
     
  11. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.292
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Voor wat betreft de montage van een vleugelonderstel, begin jaren 80 is daarin een stap vooruit gemaakt.
    De poten zitten niet meer vast in de vleugel, maar met 2 korte M3 boutjes aan korte uitstekende dural 'stubs'. Voor de stubs worden in de vleugel kleine kastjes gebouwd uit 2 lagen 1 mm triplex met daartussen balsa van de dikte van je dural. In het balsa een uitsparing in de vorm van de stub, die ongeveer 8 mm buiten de indekking uitsteekt en het profiel volgt. Daaraan zet je uiteindelijk de poten vast.
    Net als bij de tuimelaar en andere zwaar belaste onderdelen moet je ook hier de krachten een beetje afleiden, in dit geval bijv. door balsa driehoeken die tegen hoofdligger en neuslijst worden afgesteund.
    Het geheel is beschreven in het bouwverslag door Henk de Jong op de nederlandse LB website:Bouw verslagen
    Ik dacht op pag. 4.
    Maar als je het precies wilt weten hoe het zit, misschien heeft Henk nog wel detail foto's. Je kunt hem PM-en onder 'stunthenk'.
     
  12. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    826
    Waar haal je die 2mm DurAl plaat? Is dat een adres waar je als particulier kan kopen? Ik maak al een tijdje mijn wielpoten uit carbon maar dat is zwaarder dan aluminium.
     
  13. droopy0025

    droopy0025

    Lid geworden:
    20 jul 2009
    Berichten:
    837
    Locatie:
    leiden
    de lokale hobbywinkel heeft het besteld voor me. Aeronaut heeft het in het assortiment.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  14. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    826
    Ik kan die plaat niet vinden op de aeronaut site, wel bij andere winkels maar er ontbreekt een referentie over de kwaliteit. Als je de plaat in huis hebt en je tikt er op met een schroevendraaier kun je aan de klank horen of het geschikt is.
    Bij een doffe klank is het te zacht voor wielpoten, het moet hoog en scherp klinken. Een tweede test is de randen vijle, als het aan je vijl plakt is het te zacht.
    Als je de ribben 2mm uit elkaar plaatst kun je een kastje maken waar je later de stubs van de wielpoten in kunt verlijmen, dan zitten ze niet in de weg tijdens het bespannen.
    Met welk tekenprogramma werk je, dat ziet er goed uit.
     
  15. droopy0025

    droopy0025

    Lid geworden:
    20 jul 2009
    Berichten:
    837
    Locatie:
    leiden
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  16. droopy0025

    droopy0025

    Lid geworden:
    20 jul 2009
    Berichten:
    837
    Locatie:
    leiden
    Ok weer een stukje verder ik heb nu de twee tailbooms uitgefreesd.

    [​IMG]

    en even proef gepast.

    [​IMG]

    bedankt voor de nuttige tips voor het landingsgestel. dit maakt het werken inderdaad een stukje simpeler.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  17. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    826
    Dat met die Dur-Al lijkt dus goed te zitten. Mooi dat we dan voortaan makkelijk aan goed aluminium kunnen komen, de prijs is erg redelijk.

    Op de foto lijken de romp zijkanten erg lang ten opzichte van de vleugel, of is dat het perspectief van de foto. De afstand tussen de scharnierlijn van vleugel en stabilo is bepalend voor het vlieggedrag. Ik kan er natuurlijk naast zitten maar zou je deze maat willen controleren, als de romp te lang is vliegt je kist straks heel mooi rond maar is vierkant vliegen erg lastig.
     
  18. droopy0025

    droopy0025

    Lid geworden:
    20 jul 2009
    Berichten:
    837
    Locatie:
    leiden
    De romp zijkanten komen overeen met de tekening
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  19. F2B

    F2B

    Lid geworden:
    19 jul 2006
    Berichten:
    826
    Goed, de onderdelen zien er strak uit. Met welk tekenprogramma en freesmachine doe je dat?
     
  20. droopy0025

    droopy0025

    Lid geworden:
    20 jul 2009
    Berichten:
    837
    Locatie:
    leiden
    Het teken programma is Autocad de conversie doe ik met visualmill en de freesbank heb ik helemaal zelf gemaakt. De aansturing gaat via mach3 en ik heb een werbereik van 120x62cm
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015

Deel Deze Pagina