Momenteel ben ik bezig met het bouwen van een Orion. De Orion is een twinboom variant van de Nobler. Tips zijn welkom. Ik heb van Martijn een oude vleugel gekregen en ben deze nu aan het afbouwen tot de Orion. de rib aan de tip ontbrak en is toegevoegd. De indekking is met water en een föhn in vorm gezet. De indekking aan de onderzijde gelijmd. De tuimel plaat en verstevigingstriplex geplaatst. Na een tip heb ik de dunne kabel vervangen voor een iets stevigere variant. Ik heb begrepen dat een OS 46 La een geschikte motor is voor deze kist. Nu opzoek naar deze motor en een venturi.
Als tuimelaar heb ik nu een gfk plaat uit gefreest tot bovenstaand model. moet de tuimelaar nog gelagerd worden of kan die zo op een m3 boutje worden geschroefd. en kun je bijvoorbeeld een lager vastlijmen in de tuimelaar?
Even wat tips (je hebt toch wel een tekening?): Indekking gaat over de neuslijst en niet er tegenaan. Anders wordt het profiel te puntig. Als je balsa nat moet maken en verwarmen om het over de ribben te buigen, is het veel te hard en dus te zwaar. Hoe groot is de afstand tussen de lijnen aan de tuimelaar? Vroeger gebruikten we 3" (75 mm.) Inmiddels weten we dat dat eigenlijk te klein is. 4" (100 mm.) is nu de norm. Dat ene plaatje triplex is te weinig bevestiging. Er hoort er ook nog eentje boven (en dan een bout door en door). Om het vleugelmidden stevig genoeg te maken is in het originele ontwerp een dubbele indekking toegepast (2x 2 mm) gewoon eerst 2 mm van voor naar achteren over de middelste 4 ribben (die dus 2 mm inspringen), en dan de D-tube en het stukje wat je nu al over het midden hebt geplakt. De hoofdligger van een Nobler (zie tekening) is een strip 3 mm balsa op z'n smalle kant. Deze vormt met de neus indekking een D-vormige buis, die de torsiekrachten op vangt. Je kunt wel, zoals in jouw foto's met vierkante balkjes werken, maar je zult de D-tube dan toch over de hele spanwijdte moeten dichtmaken.
Bedankt voor de tips, ik heb een tekening gekregen. De vleugel is door de ontwerper van de Orion gebouwd. De ligger wordt met 1,5mm balsa dicht gezet. De hartmaat van de tuimelaar is zo'n 85mm en van tekening overgenomen. Omdat de spanten langs de hele neus de indekking dunner zijn ben ik er vanuitgegaan dat de indekking hier tegenaan moet. Maar dit kan ik navragen.
Beste Droopy? Gaaf dat je ons deelgenoot maakt van de bouw van je model. Ik heb nog een 46LA liggen. Alleen is de sproeiernaald afgebroken bij zeg maar de landing. Ik hoor wel of je interesse hebt. Groet Robert-Jan
De tuimelaar plaat zit met balsa latjes tegen de rib aan, de rib zelf zit maar op een heel beperkt oppervlak vast aan de ligger. Bij een trekproef loop je het risico dat de rib en daarmee tuimelaar gaat schuiven. Dit is te verhelpen door op de ligger in het vak naast de tuimelaar nog een horizontale versteviging te lijmen die de krachten op de tuimelaar helpt op te vangen. Ik zie dat je de tuimelaar aan de buitenkant van het model hebt hangen, dat is goed in verband met het gewicht, dan heb je minder tiplood nodig. Als de kist op de buitenste romp zijkant bljft staan is de hoeveelheid ongeveer goed.
Omdat de vleugel niet volledig overeenkomt met de tekening heb ik besloten om opnieuw te beginnen. Nu kan ik tevens rekening houden met het gegeven advies. De indekking komt in het midden dubbel (zo staat het ook op tekening) en de indekking gaat over de neuslijst heen (ook volgens tekening). Na aardig wat tekenwerk heb ik alle spanten van de vleugel uitgetekend. de oorspronkelijke tekening gaat uit van een begin rib en een eind rib en de overige ribben worden hier tussen geschuurd. Omdat ik in het bezit ben van een cnc freesmachine heb ik de spanten per stuk uitgetekend en uitgefreesd. De ribben per stuk bepaald de triplex ribben waar het landingsgestel aankomt. alle ribben uitgefreesd enkel nog na schuren.
Weer wat verder met de vleugel. het is nu wachten op de dur-al voor het landingsgestel. dit moet er eerst in voor ik de vleugel kan sluiten. wel alvast bezig geweest om de tailbooms uit te werken in cad. ik heb wat openingen gemaakt om de constructie zo lichter te maken. op een "normale" romp weet ik dat de beplanking aan de onder en bovenzijde dwars geplaatst wordt. nu is er op de tekening van de Orion geen nerf getekend in de tailbooms, maar moet deze nu dwars (haaks op de vliegrichting) of gewoon in de lengte. de indekking wordt van 5mm balsa gemaakt.
Voor wat betreft de montage van een vleugelonderstel, begin jaren 80 is daarin een stap vooruit gemaakt. De poten zitten niet meer vast in de vleugel, maar met 2 korte M3 boutjes aan korte uitstekende dural 'stubs'. Voor de stubs worden in de vleugel kleine kastjes gebouwd uit 2 lagen 1 mm triplex met daartussen balsa van de dikte van je dural. In het balsa een uitsparing in de vorm van de stub, die ongeveer 8 mm buiten de indekking uitsteekt en het profiel volgt. Daaraan zet je uiteindelijk de poten vast. Net als bij de tuimelaar en andere zwaar belaste onderdelen moet je ook hier de krachten een beetje afleiden, in dit geval bijv. door balsa driehoeken die tegen hoofdligger en neuslijst worden afgesteund. Het geheel is beschreven in het bouwverslag door Henk de Jong op de nederlandse LB website:Bouw verslagen Ik dacht op pag. 4. Maar als je het precies wilt weten hoe het zit, misschien heeft Henk nog wel detail foto's. Je kunt hem PM-en onder 'stunthenk'.
Waar haal je die 2mm DurAl plaat? Is dat een adres waar je als particulier kan kopen? Ik maak al een tijdje mijn wielpoten uit carbon maar dat is zwaarder dan aluminium.
Ik kan die plaat niet vinden op de aeronaut site, wel bij andere winkels maar er ontbreekt een referentie over de kwaliteit. Als je de plaat in huis hebt en je tikt er op met een schroevendraaier kun je aan de klank horen of het geschikt is. Bij een doffe klank is het te zacht voor wielpoten, het moet hoog en scherp klinken. Een tweede test is de randen vijle, als het aan je vijl plakt is het te zacht. Als je de ribben 2mm uit elkaar plaatst kun je een kastje maken waar je later de stubs van de wielpoten in kunt verlijmen, dan zitten ze niet in de weg tijdens het bespannen. Met welk tekenprogramma werk je, dat ziet er goed uit.
Het is getekend in Autocad. Volgens de lhs is het specifiek voor landingsgestel http://www.aero-naut.de/produkte/pr...roduct&cHash=9a0e19f3887bbaa025eb2cd5a5888581 Het heet zelf dur-alu. Dit mag alleen zo heten als het aan de specs van dural voldoet
Ok weer een stukje verder ik heb nu de twee tailbooms uitgefreesd. en even proef gepast. bedankt voor de nuttige tips voor het landingsgestel. dit maakt het werken inderdaad een stukje simpeler.
Dat met die Dur-Al lijkt dus goed te zitten. Mooi dat we dan voortaan makkelijk aan goed aluminium kunnen komen, de prijs is erg redelijk. Op de foto lijken de romp zijkanten erg lang ten opzichte van de vleugel, of is dat het perspectief van de foto. De afstand tussen de scharnierlijn van vleugel en stabilo is bepalend voor het vlieggedrag. Ik kan er natuurlijk naast zitten maar zou je deze maat willen controleren, als de romp te lang is vliegt je kist straks heel mooi rond maar is vierkant vliegen erg lastig.
Het teken programma is Autocad de conversie doe ik met visualmill en de freesbank heb ik helemaal zelf gemaakt. De aansturing gaat via mach3 en ik heb een werbereik van 120x62cm