Ornithopter, rubber aangedreven vrije vlucht

Discussie in 'Vrije vlucht' gestart door moerman, 3 dec 2008.

  1. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Al jaren wilde ik een ornithopter bouwen, maar steeds leek het mij een te complex ontwerp. Maar op een gegeven moment heb ik de knoop doorgehakt en de bouwtekening uit de kast gehaald. En mijn vrees was volkomen ongegrond, dit is een van de snelste bouwprojecten die ik heb gedaan. In ongeveer twee avonden was hij af!

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 3 dec 2008
  2. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    De bouwtekeninng kan worden gedownload van Ornithopter.org. Ook kan het model daar gekocht worden als bouwdoos. Bij het uitprinten van de tekening op A4 papier is hij ongeveer 90% van de oorspronkelijke groote. Dit heb ik gewoon zo gelaten en de spanwijdte is nu ongeveer 36 cm.

    Dit filmpje komt ook van Ornithopter.org:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 4 dec 2008
  3. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Het lastigste deel is het buigen van de krukas. Hiebij is het belangrijk een tangetje te gebruiken met een smalle bek, zodat de bochten dicht bij de drijfstangen kunnen liggen. Het mechanisme moet volkomen soepel draaien, anders is vliegen niet goed mogelijk.
    Er staat op de tekening een optie voor een eenvoudige krukas met maar twee bochten. Ik heb echter de complexe versie gemaakt die als voordeel heeft dat de vleugels mooier symmetrisch bewegen.

    [​IMG]
     
  4. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Het enige probleempje wat ik tegenkwam bij het bouwen is dat de scharnieren van de vleugels te ver naar achteren liggen. Hierdoor staan de drijfassen niet haaks op de krukas. Ik heb dit opgelost door de vleugelscharnieren wat naar voren te plaatsen.

    [​IMG]

    Het model heeft zijn eerste vluchten gemaakt in de huiskamer. Daar maakt hij een volledige cirkel. Buiten is natuurlijk veel meer mogelijk.
     
  5. The Inventor

    The Inventor

    Lid geworden:
    10 sep 2008
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Delft
    Leuk! Ik ben ook al een tijdje bezig met rubber aangedreven ornithopters. Bij de eerste die ik gebouwd heb braken na elke geslaagde (maar ook bij niet geslaagde) vlucht de vleugels. De tweede was een eigen ontwerp, die er ongeveer net zo uit ziet als die van jou. Die deed het redelijk goed, maar op een gegeven moment ging de bevestiging van de vleugelscharnieren los zitten.

    Hoe heb jij de vleugels aan de romp bevestigd?

    P.S. ik ben nu bezig met een ornithopter van ongeveer 45 cm. span en met een wat ingewikkelder aandrijving die 'toeren' bespaart. Deze manier van aandrijven is uitgevonden door E. von Holst. http://ornithopter.de/nederlands/herzog_nl.htm
    Wie geïnteresseerd is in ornithopters moet zeker eens rond kijken op deze prachtsite!
     
    Laatst bewerkt: 3 dec 2008
  6. Pieter Jan van Woerkom

    Pieter Jan van Woerkom

    Lid geworden:
    8 sep 2002
    Berichten:
    284
    Locatie:
    Zoetermeer
  7. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Inventor, ik heb de vleugelscharnieren gemaakt met metalen buisjes waar een 0,5 mm verenstalen asje in zit. De buisjes zijn met een paar lagen spanpapier en een ruime laag lijm aan het balsa van de romp gelijmd. Ik denk dat dit voldoende stevig is, maar de tijd zal het leren. De vleugels gaan wel flink tekeer tijdens de vlucht....

    Die website van ornithopter.de kende ik nog niet, ga ik zeker eens uitgebreid bekijken! Ziet er wel veel complexer uit dan dat ik zou willen realiseren in mijn modellen. Ik ben heel benieuwd hoe het je vergaat met je nieuwe ornithopter!

    Pieter Jan,
    Prachtig ding die Delfly! Ik kende hem al wel, maar elke keer dat ik hem weer zie sta ik versteld. Ben je zelf op enigerlei wijze bij de Delfly betrokken?
     
  8. The Inventor

    The Inventor

    Lid geworden:
    10 sep 2008
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Delft
  9. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.427
    Locatie:
    Harderwijk
    Moerman,
    Erg leuk ding - ik heb ook de tekening bekeken en er is 1 ding dat ik niet goed begrijp.
    Als ik het goed begrijp wordem de vleugels op twee verschillende delen van de krukas aangesloten. Dit moet -als ik het goed zie- toch tot gevolg hebben dat, als de éne vleugel omhoog gaat, de andere omlaag gaat? Dat kan volgens mij niet de bedoeling zijn...?
     
  10. The Inventor

    The Inventor

    Lid geworden:
    10 sep 2008
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Delft
    Het is op die foto moeilijk te tien, maar het ene deel is bijna een kwartslag gedraaid t.o.v. het andere deel. Dit is omdat de vleugels anders asymetrisch op en neer bewegen, doordat de plaasten waar de krukstangen aan de vleugels bevestigd zijn een eindje uit elkaar zitten.
    Op deze site wordt het uitgelegd: http://www.ornithopter.org/how.flap.shtml
    Sorry, dat ik i.p.v. moerman antwoord, maar ik ben altijd erg enthousiast over ornithopters;)
     
    Laatst bewerkt: 3 dec 2008
  11. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.427
    Locatie:
    Harderwijk
    Duidelijk, dankjewel!
     
  12. The Inventor

    The Inventor

    Lid geworden:
    10 sep 2008
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Delft
    Moerman, kun je nog iets vertellen over de vliegeigenschappen?
     
  13. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Op dit moment vliegt hij 1 rondje in de huiskamer. De ruimte is daar te klein om meer te laten vliegen, maar dat ene rondje ziet er goed uit. Morgen hoop ik hem in een sportzaal te kunnen laten vliegen. Op het moment vind ik het buiten te vochtig om te proberen.
     
  14. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Vandaag wezen vliegen. Niet indoor in Utrecht, maar buiten in Nijmegen. Het weer was hier prachtig voor en het scheelt 2x een uur rijden. Eerst deed het modelletje niet veel op een lus van 2,8 mm rubber. Een dikkere en veel langere lus van 3 mm rubber veranderde hie niets aan. Toen maar terug naar de 2,8 mm en de staart een beetje omhoog gebogen. Zoveel mogelijk toeren in de motor en weer eens proberen. Dat was schrikken! Het model vloog er als een geschrokken vogel vandoor en ging cirkelend met de wind mee over een hoog hek met prikkeldraad, over een gebouw, hoge bomen, nog meer hekken.... Na een tijdje boog het model wat af en ging nog net over het laatste hek heen voordta hij weer op een weg landde. Die vlucht duurde waarschijnlijk tegen de 3 minuten, maar door de opwinding was ik vergeten de tijd af te lezen.

    Kortom, UITSTEKENDE vliegeigenschappen.
     
  15. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    Er is een jaar of 2 geleden bij ons op de club een demonstratie gegeven met de delfly. Erg mooi gedaan. Tegenwoordig kan ik een van de tentoongestelde delfly's iedere dag bewonderen op de faculteit van luchtvaart en ruimtevaarttechniek.

    kevin
     
  16. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Kevin, gebruiken ze die dingen nog niet voor surveilleren bij tentamens? Lijkt mij ideaal als docent!
     
  17. kevin f1m

    kevin f1m

    Lid geworden:
    15 mrt 2004
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Delft
    Doen ze niet, en ik hoop ook niet dat het op de agenda staat want die dingen maken echt ontzettend veel lawaai bij het vliegen.
     
  18. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Hier de Freebird vlak na de start:

    [​IMG]

    En al een eind in de lucht:

    [​IMG]
     
  19. The Inventor

    The Inventor

    Lid geworden:
    10 sep 2008
    Berichten:
    85
    Locatie:
    Delft
    Hij doet het wel goed zeg!
    Hoeveel weegt hij en hoeveel vleugeloppervlak heeft hij?
     
  20. moerman

    moerman

    Lid geworden:
    16 aug 2007
    Berichten:
    1.441
    Locatie:
    Nijmegen
    Hij weegt zonder rubber 2,9 gram, de rubber motor weegt 0,75 gram.
    Het vleugeloppervlak weet ik zo niet, maar dat zal zo'n 2½ dm² zijn schat ik.

    Ik heb nu ook een kortere en iets dikkere motor gemaakt. Hiermee kan ik kortere vluchten maken, wel zo veilig voor buiten. De motor die ik zondag gebruikte is dan voor indoor en windstil weer.
     

Deel Deze Pagina