OS FP10 wil niet starten ….

Discussie in 'Motoren' gestart door koMachine, 15 apr 2024.

  1. koMachine

    koMachine

    Lid geworden:
    10 mrt 2024
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb een OS MAX FP10 gereviseerd en het lukt me niet om hem te starten.

    Motor is uit elkaar geweest, schoongemaakt en het ziet er allemaal goed uit.


    Brandstof die ik gebruik heb ik vertrouwen in, mn Cox 0.49 loopt daar iig goed op.

    Ik heb de procedure in de manual gevolgd, veel geëxperimenteerd met naald- en lucht/throttle instellingen maar nog geen succes.

    En dan ga je twijfelen aan alles en is het fijn dat er een forum is …

    De gloeiplug bijvoorbeeld. Volgens de spec moet daar een ‘OS nummer 8’ in. Die zit er niet in. Ik weet niet wat voor plug er in zit, er staat niets op. Ding heeft aan de bovenkant een blauw/paarse ring en gloeit als de beste, zou het hier aan kunnen liggen? Ik heb inmiddels een OS8-pluf besteld (in België, kom m in NL niet vinden).


    Op bepaald moment de uitlaat dr afgehaald en met een injectienaald fuel op de zuiger gespoten. Hij wilde toen af en toe wel wat lopen (dat ruik je ook), maar is niet echt ad praat geraakt. Kan zn ding überhaupt lopen zonder uitlaat? Kan me voorstellen dat zonder uitlaat er een andere ‘druk-systeem’ op de motor werkt en hij het dan niet doet, maar kan me net zo goed voorstellen dat dat een onzin redenering is


    Af en toe zit de prop ‘een beetje vast’. Niet heel vast, met een klein duwtje druk ik m daar weer doorheen. Is dat normaal?

    Blij me al jullie tips en suggesties.
     
  2. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.987
    Locatie:
    Rottevalle
    Motortje moet het net goed doen zonder uitlaat als met uitlaat . ik heb er een Rossi 2 plug in zitten en dan starten ze meestal met een tik.



    Welke brandstof gebruik je ?
    Ik draai 20% wonderolie en 5 % nitro
    maat prop is een 7x6 .


    Een prop die vast loopt klinkt niet goed , kan zijn te veel brandstof in de motor, even terug draaien in de uitlaat blazen en nog een keer proberen .

    Anders zit er ergens iets niet goed in elkaar en moet je daarnaar op zoek.

    Op de foto lijkt je brandstof slang erg hoog te zitten , krijgt je motor wel brandstof , even met je vinger op de venturi , een of twee keer de prop rond draaien en dan moet je de brandstof naar de motor zien lopen . Zo niet dan zit je sproeier verstopt .

    Klein drupje brandstof in de venturi, plug aansluiten en dan moet hij na een paar tikken leven geven .
     
    Laatst bewerkt: 15 apr 2024
  3. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.375
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Staat de hoofdnaald niet te ver open?
    Uit mijn hoofd gezegd was dat 1.5 slag
    En het schroefje van de stationair afstelling halverwege het gaatje wat je aan de voorkant van de carburateur ziet.
    Maar ik graaf nu wel erg ver on mijn geheugen hoor;)
    Als de prop niet verder wil klinkt zoals Janhein al aangaf als verzopen(te veel brandstof)
     
  4. koMachine

    koMachine

    Lid geworden:
    10 mrt 2024
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Den Haag
    Brandstof is een 50/50-mix van Merlin-Nitro 16% en 25%. Ik weet niet precies wat de samenstelling van Merlin is, en mss gaat het daar wel mis. Volgens de manual is fuel nodig van 75% methanol en 25% castor oil.

    Propellor is 7x4

    Compressie is goed (denk ik).

    Als ik de compressie van het systeem haal draaien alle onderdelen soepel en makkelijk rond, denk niet dat daar iets mis is.

    Ik heb paar keer gedacht dat ik de motor verzopen had en heb m toen ‘leeg geflipt’ (met gloeiplug dr uit).

    Maar dat vastzitten (niet super vast, maar zeker niet het ‘normale compressie gevoel’, zetje nodig om de boel ‘vrij te krijgen’) vind ik ook raar. Tegelijkertijd heb ik weinig ervaring en mss hoort dat er wel bij. Wat je aangeeft over 'vast door te veel brandstof' is nieuw voor me; blazen en terugdraaien ga ik proberen.
     
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.375
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Als hij verzopen is kan je de motor ook draaien zodat de uitlaat naar onderen wijst.
    Als je dan de prop rond draait loopt de overtollige brandstof er zo uit.
    Op je tweede foto zie je trouwens het kleine gaatje wat ik bedoel goed aan de voorkant van de carburateur en links ervan het schroefje.
     
  6. koMachine

    koMachine

    Lid geworden:
    10 mrt 2024
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Den Haag
    Hoofdnaald 2.5 slag open gedaan, zoals aangegeven in de manual.

    Schroefje vd stationairafstellijg => paperclip is het gaatje gedrukt en schroefje tot aan de paperclip gedraaid => stond dus open tijdens starten.

    Ik heb tijdens starten gevarieerd met throttle-schuif: 1 mm open, half open, en helemaal open.
     
  7. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.987
    Locatie:
    Rottevalle
    je hebt denk ik veel te weinig olie in je mengsel , Merlin 16 -25 lijkt mij een autootjes brandstof en daar zit veel minder olie in . Voor het behoud van je motor moet er dus olie bij en dan echt alleen wonderolie anders sloop je deze vintage motoren . Veel te veel nitro en een super hete plug heb je te veel voor ontsteking en dan krijg je hem idd niet gestart .
     
    Bertus vindt dit leuk.
  8. koMachine

    koMachine

    Lid geworden:
    10 mrt 2024
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Den Haag
    Klopt, gat in uitlaat zit naar beneden en ik heb er fuel uit zien komen, dat was ook punt waarop ik de motor 'leeggeflpt' heb (naald dicht, plug er uit en prop ronddraaien of overschot uit te drijven).
     
  9. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.987
    Locatie:
    Rottevalle
    trottle helemaal open bij het starten .
     
  10. koMachine

    koMachine

    Lid geworden:
    10 mrt 2024
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Den Haag
    Klinkt aannemelijk Jan Hein. Ga ik naar kijken. Morgen met fris hoofd. Ben nooit een ster in scheikunde geweest. Wat denk je, basisidee: mensgel pakken dat ik nu heb en daar een flink deel wonderolie bijmengen?
     
  11. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.987
    Locatie:
    Rottevalle
    merlin bevat 10 % olie
    Je moet dus 180 ml olie bij mengen per liter 16 %

    Dan kom je op een totaal van 23,5 % olie
     
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.375
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Maar dan heb je toch nog te veel nitro?
     
  13. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.987
    Locatie:
    Rottevalle
    ja klopt maar dat is minder een probleem dan te weinig olie , het effect van te veel nitro kun je voor een deel compenseren door een andere plug in e draaien. R4 .
     
  14. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    11.181
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Is de plug niet te lang?
    Dan loopt de zuiger er tegen aan en krijg je dat "stoterige".
    Wat Janhein al zegt, die brandstof deugt van geen kant.
    Ook je Cox gaat zo weinig olie niet lang overleven. Niet doen!
    Eerst maar eens een goede plug (ik heb liever één ENYA 3 dan 10 pluggen van een ander merk....) en de juiste peut.
    Dan loopt 'ie met één tik....
    Ook ja, in tegenstelling tot wat je vaak ziet, starten met de carburateur op gas dicht, alleen bij een goed afgestelde motor.
    Anders altijd eerst helemaal open, zonder dat heb je geen idee waar je moet beginnen.
     
  15. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.948
    Locatie:
    Velserbroek
    Om de plug te bekijken is het beter om de plug los te schroeven dan iedere keer de cylinderkop.
     
  16. koMachine

    koMachine

    Lid geworden:
    10 mrt 2024
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Den Haag
    Okee, okee, andere brandstof..

    Volgens spec heeft de FP10 een mix nodig 75% methanol en 25% castor oil.

    Ik weet inmiddels dat er verschillende soorten Merlin Fuel zijn.
    Hun producten doornemende lijken Merlin Lube (18% olie, speciaal voor vliegtuigen) en Merlin Expert (10% olie, universele fuel) het meest voor de hand liggend.

    Ik ga nu verder even uit van Lube (als ik hier mis ga hoor ik dat wel van jullie).
    Deze zijn er met de volgende nitro gehaltes: 5,10,16,20,25%.

    Wat kan ik voor die oude motoren het beste nemen, zo laag mogelijk, of midden in de reeks, is het eigenlijk niet zo kritisch, of …?

    Ik gaf al aan dat ik inmiddels een OS8 plug (medium heat) heb besteld conform de FP10 manual.

    Ik meen uit het topic geleerd te hebben dat je een beetje kan spelen met de combinatie Nitro%-PlugNr. Ik neem aan dat het dan als volgt werk: koudePlug + laag nitro% => weinig energie | hetePlug + hoog nitro% => veel energie.

    Ik heb niet kunnen achterhalen waar in dat spectrum ik het beste met mn Cox en FP10 kan zitten. Het gaat me (op dit moment) om makkelijk starten en comfortabel lopen.

    Als ik bovenstaande en wat eerder in het topic is aangegeven op me in laat werken neig ik naar:
    • Nitro lube (18% olie) en dan de 5% nitro variant
    • OS8 glow plug
    • Wonderolie bijmengen tot ik op 25% olie zit (93ml / liter Lube | zie sommetje)

    Hoor voordat ik naar de winkel en aan het mengen ga of ik zo goed zit + waar jullie het anders zouden doen.
     
  17. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.375
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Je kan toch gemengde brandstof kopen?
    Of is dat er tegenwoordig niet meer?
    Ik ben er al even uit namelijk.
     
  18. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.987
    Locatie:
    Rottevalle
    Even langs hobby-inn is de makkelijkste oplossing . Die mengen je brandstof voor je op bestelling .

    Ik gebruik model technics brandstof met 20 % wonder olie en 5 % nitro . Met een R3 plug ( Rossi) . Meer nitro maakt de brandstof alleen duurder en je merkt met dit soort motoren geen enkel verschil. Zelfs mij coxjes loper er prima op .
     
  19. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.375
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik haalde het ook altijd bij hobbyin maar je moet niet van Groningen of waar dan ook moeten rijden natuurlijk;)
    Zelf gebruikte ik altijd 3 % nitro dat was nog goedkoper en werkte ook best.
     
  20. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Doesburg
    Beste, ik heb het idee dat je nog redelijk onervaren bent met gloei motoren, daarom onderstaand een werkende basis (werkt ten minste voor mij).
    Let wel, ik ben geen specialist, die zijn er wel meer als voldoende op dit forum overigens, dus onderstaand is mijn mening, ik weet dat er veel meningen zijn…. onderstaand is een basis, daar-om-heen kun je heel veel aanpassen indien nodig of als je wilt.

    Pluggen
    Een hete plug vervroegt het onstekingspunt.
    Een koude plug verlaat het onstekingspunt.

    Bij meer nitro en/of hoe hoger de compressie > koudere de plug
    Bij minder nitro en/of hoe lager de compressive > hetere de plug

    Kleine motoren kunnen toe met een iets hetere plug, grote motoren met een iets koudere.
    4-takt gebruikt speciale for stroke pluggen, meestal zijn die iets heter.

    Naar mijn mening kunnen pluggen een groot verschil maken als je op zoek bent naar de beste performance, als je echter gewoon wilt draaien en iets wil hebben wat heel blijft dan voldoet en OS8 bijna altijd.

    Olie
    Daar zijn net zo veel meningen over als er meningen zijn over welke zender te gebruiken, een vuist regel is echter 20% olie voor 2 takt en 18% olie voor 4 takt, ik vind dat gerommel in de marge, 20% werkt prima voor alles.
    Auto brandstof heeft vaak een (veel) lager olie %, omdat die naar zeggen minder lang achter elkaar op hoge toeren draaien, kan zo zijn, maar ook in auto motoren heb ik gewoon 20% olie gebruikt en dat loopt ook.
    Ik zou geen auto branstof gebruiken in een vliegtuig motor.

    Castor vs syntheet.. (olie) ook een discussie met veel meningen, ik ben van mening dat syntheet gewoon prima voldoet, smeert goed en de spullen blijven schoner.
    Castor is (blijkbaar) nodig voor oudere motoren met een gietijzeren zuiger in een stalen bus, of oude motoren die altijd op Castor gedraaid hebben (als je dan over gaat op syntheet kun je compressie verliezen).
    Motoren met zuigerveren en/of 4 takt draaien bij mij niet op Castor.
    Een terug komende discussie is corrosie wat bij de ene olie erger lijkt te zijn als bij de andere olie… dat kan, ik gebruik gewoon after-run en dat werkt prima.

    Nitro
    Iets nitro maakt de afstelling minder kritisch en maakt het starten makkelijker, sommige (goed afgestelde motoren) kunnen prima toe zonder nitro, sommige vinden 10% wel fijn. Als je brandstof rond de 5 a 10 % gebruit zit je bijna altijd wel goed en moet je het spul aan het lopen kunnen krijgen.

    Mbt starten, ik gebruik graag een electrische starter, dan krijg je een motor eigenlijk altijd wel aan het lopen, starten met de hand lukt bij een goede motor die goed afgesteld staat, maar waarom zou ik het me moeilijk maken, e-starter er op en loopt vrijwel altijd.

    Wat nog wel eens wil helpen zeker als het koud is, de motor voor verwarmen met een heat-gun (Fohn of verf stripper) zorg wel dat de motor uniform warm word, en stook niet een klein deel volledig heet, en draai de kruk-as rond tijdens het verwarmen.

    Succes!
     

Deel Deze Pagina