OS FP10 wil niet starten ….

Discussie in 'Motoren' gestart door koMachine, 15 apr 2024.

  1. Tbird2

    Tbird2

    Lid geworden:
    7 nov 2008
    Berichten:
    755
    Locatie:
    Doesburg
    Tevens:
    Heb je wel de uitlaat (het kleine nippeltje boven-op) aangelsoten op je tank?
    Die aansluiting zorgt voor een beetje overdruk in de tank en zorgt dus voor een positieve brandstof stroom naar de carb.
    Zoals al aangegeven is je toevoer slang wat lang en lijkt hij hoog te liggen, zonder tank druk kan dat een probleem zijn.
    Je kunt ook je tank hoger zetten, maar dan kan de brandstof ook vanzelf de motor in lopen als hij stil staat, dat is geen succes.
     
  2. koMachine

    koMachine

    Lid geworden:
    10 mrt 2024
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Den Haag
    Yep, nippeltje is aangesloten op de tank
     
  3. koMachine

    koMachine

    Lid geworden:
    10 mrt 2024
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Den Haag
    Dank zo ver voor al jullie reacties.
    Ik rijd later vd week naar Hobby-in voor 'de goede' brandstof.
    Tegen die tijd zal mn plug ook binnen zijn en ga ik ik in de herkansing.
    Met al jullie tips / suggesties in de achterzak moet ie haast wel gaan lopen ;-)
    Ik zal het resultaat in dit topic terugkoppelen.
     
  4. koMachine

    koMachine

    Lid geworden:
    10 mrt 2024
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Den Haag
    Nieuwe ronde, nieuwe kansen!
    Ik ben een stap verder, maar ben dr voor mn gevoel nog lang niet.
    Tap graag in op jullie ervaring in de hoop op wat tips en suggesties.
    Kijk eerst even naar de video ajb.


    Dan paar vragen:
    1. Kan ik er idd van uit gaan dat het ding mechanisch in orde is, omdat ie af en toe loopt + dat het dat goed klinkt?
    2. Is het idd nu een kwestie van de juiste instelling vinden van naald en de luchtinlaat-stelschroef in het midden vd carburateur?
    3. Zien jullie gekke dingen op de video, dingen die anders moeten?
    Ik heb het idee dat ik de motor regelmatig verzuip. Ik denk dat omdat als de naald relatief ver open staat (2 a 3 volledig keer opengedraaid) ik royaal brandstof zie in de opening waar de uitlaat normaal gesproken opgeschroefd zit + omdat er af en toe een scheut fuel de carburator ‘uitgespoten’ wordt. Ik heb de motor af en toe aan de gang gekregen als ik de naald wat meer bescheiden open zet (1 a 2 keer volledig opengedraaid).

    Als ik denk dat de boel te vochtig is stop ik, draai ik de plug dr uit en blaas ik de boel droog. Vaak zijn de eerste pogingen daarna hoopgevend, maar meestal loopt het uit op ‘nada’.

    Ik ben er ook niet van overtuigd dat de brandstof lekker rond gaat, het is net alsof er soms geen fuel de carburateur in wordt gezogen, maar ik weet dit niet zeker.

    Beetje algemene vraag tot slot: wat is nu de beste manier om het ding ad praat te krijgen? Welke stappen adviseren jullie me nu om achtereenvolgens uit te voeren?
     
  5. br@m

    br@m

    Lid geworden:
    19 apr 2006
    Berichten:
    1.093
    Die motor is goed.

    Ik denk dat je een probleem hebt met de afstelling van de naald en mogelijk ook de brandstofaanvoer, dat kan ik niet goed zien op het filmpje. Dat primen met een spuitje, van mij mag het. Maar je moet toch echt eerst 'aanzuigen', en helemaal als je geen druktank monteert (uitlaat er af). Als de motor geen brandstof aanzuigt dan slaat die af zodra de brandstof die jij met de spuit hebt ingebracht op is, en dat gaat snel.

    Mijn advies:
    1. uitlaat er weer op, slangetjes wat beter aansluiten, ipv 5mm over de buisjes schuiven gewoon zover als ze gaan, tot aan de dop van de tank. Uitlaat er af heeft geen voordeel, wel nadeel namelijk in de brandstoftoevoer.
    2. check ook of de buisjes binnen in de tank goed zitten en er geen valse lucht wordt aangezogen. Tank vullen.
    3. naald initieel instellen zoals in de OS manual, eerst de naald helemaal indraaien en dan 1-2 volle toeren open dacht ik, iig aan de rijke kan dus iets(!) verder open is beter dan te weinig. Je kan ook de instelling pakken die je zelf gevonden hebt - de instelling waarbij de motor sputterend liep.
    4. nog niet gloeien!
    5. dan 'aanzuigen':
    a. gasschuif helemaal open.
    b. met de vinger van je linkerhand sluit je de luchtinlaat af, en met je rechterhand draai je de prop rond. Kijk naar het aanvoerslangetje naar de carburateur, om te zien dat er daadwerkelijk brandstof wordt aangezogen en geen luchtbellen.
    c. vanaf dat de brandstof bij de carb is draai je nog 2 keer de prop, om brandstof in de motor te krijgen. Nog steeds met de vinger op de luchtinlaat en de gasschuif helemaal open. Niet teveel primen, twee keer draaien moet genoeg zijn.
    6. Gas mag iets terug maar dat hoeft niet, dus houd het op vol gas (of bijna vol).
    7. gloeiklem aansluiten, controleer dat de plug gloeit.
    8. aanslaan

    Als je dit goed doet dan loopt-ie.
    Draait-ie sputterend en viertaktend en slaat vervolgens af, dan is ie te rijk. Naald een beetje dichtdraaien en opnieuw starten.
    Draait-ie tweetaktend op hoge toeren en slaat dan af, dan is ie te arm. Naald opendraaien en opnieuw starten.
    Dit herhalen totdat de motor stabiel blijft draaien, iets te rijk is niet erg, als ie maar draaien blijft.
    Vanaf dat punt ga je de afstelling optimaliseren.

    Lucht inlaat schroefje is in dit stadium van geen belang, die is voor het optimaliseren van de stationairloop. Kan je nu open zetten want je moet eerst de volgas afstelling vinden.

    Vinden van de optimale afstelling:
    Vol gas geven en de motor starten. Dan heel geleidelijk de naald in draaien. Kijk uit met je vingers bij de draaiende prop, ga achter de motor staan. Draai heel langzaam de naald dicht. De motor zal optoeren, geef de motor daar de tijd voor. Ga door tot je met maximum toerental bereikt zonder dat de motor afslaat. Dan de naald 2 puntjes open. Ga nu met de gasschuif spelen - van stationair naar vol. Als de moter haperend oppakt of zelfs afslaat - naald nog een tandje open. Daarna weer de volgasstand fijnafstellen. Dit herhalen tot je motor bij volgas (bijna) max toeren maakt zonder af te slaan, en betrouwbaar oppakt bij gas geven van stationair naar vol.

    Ingebouwd in een vliegtuig doe je dan nog de check of de motor blijft draaien als je met volgas het toestel achterover houdt (neus omhoog). Slaat de motor dan af, dan nog 1-2 tandjes rijker zetten.

    Succes er mee.
     
  6. koMachine

    koMachine

    Lid geworden:
    10 mrt 2024
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Den Haag
    Vandaag een stap verder gekomen, het ding flink aan de praat gekregen en er van genoten, maar …… ik kan niet zeggen dat ik de zaak onder controle heb ...


    Nu kijken hoe ik m ‘op commando’ kan laten lopen. Kan zijn dat ik de instelling nog niet helemaal in de vingers heb, maar mss is er toch iets met die naald ad gang. Als je de originele naald niet hebt, kan dat instabiliteit in de hand werken cq het starten erg kritisch maken?

    Als deze horde genomen is werken aan de throttle en stationair instelling.

    Wordt vervolgt dus ….
     
  7. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.375
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Zit nu de scherpe of de stompe naald er in?
    Heb je het horizontale schroefje met het veertje ook half voor het gaatje gezet?
    Dit is de stationair afstelling.
    Als de motor goed is afgesteld moet je om hem te starten volgas geven en je vinger op de carburateur houden en een aantal keer rond draaien ( hoeveel keer dat je dat moet doen moet je proefondervindelijk vaststellen)
    Daarna pas gaan gloeien en starten.
    Het is een prima motortje zo te horen
     
  8. koMachine

    koMachine

    Lid geworden:
    10 mrt 2024
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Den Haag
    1)
    Die lange scherper naald zit er nu in (de bovenste) ....



    2)
    Is mss toch de originele naald, zie er volgens de manual en Amazone als volgt uit ...

    3)
    Dan blijft het toch raar dat de naald veel minder ver open moet dat de manual aangeeft.
    En het is erg kritisch allemaal, ik heb de idee dat als ik er maar iets naast zit de motor niet wil lopen.
    Mss is dat normaal?
    Of mss toch ergens anders iets mis?

    4)
    De positie van de carburateur is als volgt...

    IMG_9715.jpg

    5)
    Horizontale schroefje met veertje nog niet gepositioneerd, het 'gaatje staat nog vol open'
     
  9. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.375
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ja het luisterd erg nauw 4 klikjes met de naald verder open of dicht en hij loopt voor geen meter meer als je een beetje pech heb.
    Volgas afstellen is het makkelijkste de stationair afstellen vereist weer meer vaardigheid.
    Als je aan de stationair schroef draait kan de hoofdstelnaald ook weer veranderd mieten worden.
    Eigenlijk moet je een keer naar iemand toe die er verstand van heeft.
    Dan kan die je de kneepjes van het vak leren.
    Ik ben er al te lang voor uit.
     
  10. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.948
    Locatie:
    Velserbroek
    bij deze motoren/carburateur is er niet echt een stationair sproeier, alleen een soort van lucht-lek-schroefje.

    Die kan je eigenlijk pas afstellen als je midden-tot-volgas redelijk hebt draaien.
    Probeer de motor dan ook niet in stationair stand te starten, maar voor nu even met minimaal 1/4 gas, zodra die loopt rustig naar volgas.
    grofweg: als de motor dan in 1 keer afslaat ben je te arm -> naald verder open 1/4 slag
    als de motor heel erg prutteld en rommel uit de uitlaat gooit dan ben je te rijk -> naald 1/4 slag dicht

    laat de gloei-plug aansluiting gewoon zitten tot de boel een beetje stabiel draait.

    als de motor nieuw is, volgas ietwat rijk even laten doorlopen voordat je stationair gaat afstellen.

    goed begin is om dat schroefje zo te zetten dat het halve gaatje is afgedekt.
     
    Bertus vindt dit leuk.
  11. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.375
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik bedoel trouwens voor de extra duidelijkheid het schroefje bij de linker pijl en het gaatje bij de rechterpijl.
    IMG_9642.jpg
     
    wvr vindt dit leuk.
  12. wvr

    wvr

    Lid geworden:
    12 mei 2003
    Berichten:
    2.948
    Locatie:
    Velserbroek
    goeie aanvulling... die andere schroef-met-veer is om de gas-schuif te blokkeren. Dat heeft geen enkele invloed op je afstelling!
     
  13. koMachine

    koMachine

    Lid geworden:
    10 mrt 2024
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Den Haag
    Dank weer voor jullie reactie / bijstand. Was vandaag bij ‘HobbyTom’ en we hadden een succesvolle OS-MAX-motor-start-sessie. Hij z’n FP40 na paar tikken prachtig draaiend en ik een steeds beter onder controle komende en brullende FP10.

    [

    Wederom ervaren dat voor de FP10 de naaldinstelling idd erg kritisch is.
    Maar heb m vandaag op de volgende manier meerde keren zonder al te veel gedoe goed aan het lopen gekregen:
    • Vertrekpunt is een ‘lege motor’ zonder fuel in carburateur en carter
    • Naald slechts een (1) schrale slag open en zuinig primen (less is more).
      Zondigen tegen deze instructies verzuipt de motor steevast
      en dan kan je flippen wat je wilt maar je krijgt m niet meer ad gang.
    • Proberen te starten en als ie na paar tikken niet wil twee tandjes dr bij ...
      dat herhalen en goed luisteren naar wat ie doet ...
      en na een paar rondjes slaat ie ineens aan en loopt, en loopt ie, en loopt ie, ...
    • Heb m zo meerdere keren probleemloos ad praat gekregen.
    In mn vorige post had ik het over ‘het ding onder controle krijgen’.
    Ik heb het idee dat ik m door heb en ga komende dagen werk maken van ‘vol gas + stationair instelling’, o.b.v. jullie tips en tricks.
     
  14. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.375
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Je enthousiasme werkt aanstekelijk.
    Het is al lang geleden dat ik met methanol heb gevlogen.
    Maar in mijn herinnering kan het zo zijn dat als je 2 dezelfde motoren heb je ze toch anders moet starten.
    Oja en als het buiten ander weer is moet je weer stellen.
    In de winter was dat een steenkoud klusje, maar ja toen hadden we er nog wat voor over.
     
  15. koMachine

    koMachine

    Lid geworden:
    10 mrt 2024
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Den Haag
    jef vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina