OS-Max 91 SX HGL Ring C-Spec

Hi

Ik heb plannen om mijn motor Novarossi C60-V2 H5 WC
(ja die met die kapotte lagers die in de hele wereld niet te koop zijn)
te vervangen met een motor van OS-Mac 91 SX HGL Ring C- Spec.

86_3.jpg

Hij moet komen in mijn Vario SkyFox.

Mijn vraag?? Kan het?

Welke problemen kan ik tegen komen?
Zoals:
Inbouw maten.
Gear ratio.
teveel power?? 8O

Graag jullie advies :idea:

Fr@

Inbouw maten.
Gear ratio.

Daar heb je wel de 2 hoofdpunten te pakken.... die motor heeft wel dezelfde maten als een 10cctje alleen die idioot grote koelkop moet je erin zien te passen of een "normale" koelkop van een C-spec op de kop zien te tikken.(TIP: op RR is er vast iemand die er een te koop heeft, veel americanen vliegen met een andere kop)

Gear ratio moet je ook veranderen, tenzij je op een lager toerental wil gaan vliegen.

Cheers,

Richard

Voor een Vario moet er wel een speciale krukas in, 8 mm en lang genoeg voor de koppeling, ander gaat het echt niet passen !

Inbouwmaten zou moeten lukken, huis 90'er en 60'er zouden gelijk moeten zijn.
Koelkop aanpassen, zoals Vario ze leverde bij de OS 61 SX HGL W.C. versie e.d.. Koeling zal toch al lastig genoeg worden in een Skyfox.
Overbrenging wordt lastiger, voor power moet je zo rond de 1:8.3 zitten draai je op de kop tussen de 1700-1800, voor een fluister-heli kan onder de 1:8 ook nog, let dan wel op de koeling, koppeling en het toerental op de staart. Hogere overbrenging kan natuurlijk ook als het spul in een zware schaalbody zit met langere bladen en lager rotorkoptoerental.
Ben verder de vraag al meerdere keren tegen gekomen op het forum van Vario, daar wordt het door hun elke keer resolut afgewezen. Mechaniek is er niet voor gemaakt/berekend, geef ik ze niet direct ongelijk in.

Rick

Weer iemand diep teleurgesteld in de novarossi C60-V2 H5 WC ?? Als er nog meer komen kunnen we misschien een inkoop actie doen bij een lagerfabrikant :p
nu weer on-topic
Jeroen

Ik heb een Vario met 10 cc en daar zou ik best wat meer power op willen hebben, onlangs een Raptor 90 met OS 91 C spec gekocht en gevlogen en toch zou ik het wel aandurven, de OS is een erg fijne motor die niet piekerig is. Ik zou dus met een gerust hart die 91 erin zetten maar dan met een flinke demper zodat er geen resonantie komt.

Back