OS50 lekt + toerental is vreemd

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door Xtinction, 6 sep 2009.

  1. Xtinction

    Xtinction

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    338
    Ik heb eindelijk m'n raptor 50 v2 aan de gang ( beginner :p )

    Hij is afgesteld en alles qua servo's / blades e.d.

    Nu startte ik 'm dus voor de eerste keer en zag dat hij lekte bij het opvulplaatje.

    De heli is 2ehands overgekocht. Zou het dus kunnen dat het plaatje niet meer 1mm is, maar gewoon door leeftijd & vliegen verdunt is?

    Hij toert ook flink op, dan draai ik het kraantje ietsjes verder dicht, dan stoppen de blades met hard te draaien maar na een paar seconden valt de motor weer uit.

    Iemand tips/advies ? :)
     
  2. crazykuki

    crazykuki

    Lid geworden:
    19 jan 2006
    Berichten:
    1.349
    Locatie:
    Oudenaarde
    wat bedoel je met dat hij lekt aan het opvulplaatje?
    eventueel een foto kan verduidelijking brengen.
    Ik vlieg zelf ook met een raptor 50
     
  3. Xtinction

    Xtinction

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    338
    [​IMG]

    Daar zit t opvulplaatje.

    [​IMG]
     
  4. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Hallo,

    Dat het iets lekt bij de aansluiting naar je uitlaat is eerder lastig omdat het zo'n vette rotzooi wordt.
    Op de motorloop (tenzij er een gat zit) zal het niets uitmaken. Probeer het met wat rtv kit op de flens of met 2 componenten lijm op de flens om het dicht te krijgen.
    Ik zie dat je een rvs Zimmerman uitlaat hebt die zijn lekker stil. Soms wil alleen de flens van de uitlaat wat krom trekken door het te vast draaien van de uitlaat.
    ..
    Probeer bij je openbaar profiel je woonplaats te zetten, wellicht dat iemand dichtbij je woont om je te kunnen helpen.
    Je zegt hij toert flink op, weet je hoeveel toeren je draaid?
    Dat de motor uitvalt klinkt niet goed, wordt miss te warm? kun je je vingers tegen de onderkant van da motor houden zonder je er direct aan te branden?
    Grt,
    Eric.
     
    Laatst bewerkt: 6 sep 2009
  5. Xtinction

    Xtinction

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    338
    Ik ben van Maastricht :)

    En iemand heeft ook voor me de heli afgesteld, maar misschien is het maar een pieteleuterig gevalletje, daarom wilde ik er niemand mee belasten en 't gewoon als een vraag op 't forum gooien.

    De motor wordt volgens mij gloeiend heet, verbrande toenstraks mn tengels ook al aan de uitlaat :p En dacht dat de motor ook zo heet was
     
  6. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Hallo,
    Je belast er niemand mee hoor :0) en bij twijvel gewoon vragen, daar ie niets mis mee.
    ..
    Dat je je brandt aan de uitlaat .. da's redelijk normaal, maar voel meteen na het landen aan het achterdeksel van de motor, daar moet je je vingers tegenaan kunnen houden zonder direct je vingers te branden.
    Het blijft lastig want zoals vele dingen is het een gevoels kwestie, maar zeg je meteen auw!
    dan is ie te heet.
    Een 1 tot 2 seconden moet je vingers er strak tegenaan kunnen houden.
    ..
    Hoeveel slagen uitgedraaid staat je hoofdnaald?
    Welke brandstof gebruik je?
    De lage toeren kan ook op de carb. worden afgesteld. Staat het sleufje in die schroef in het verlengde van de venturie v/d carburateur?

    Grt,
    Eric.
     
  7. Xtinction

    Xtinction

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    338
    Hoeveel slagen uitgedraaid staat je hoofdnaald?

    - Dat is dus probleem 1. Ik heb 15% Tornado heli brandstof, en Francis van het forum hier had de naald dus goed afgesteld.
    Vandaag ging ik er dus mee aan de slag om te starten, pakt mn pa de hoofdnaald dus vast en draait er gewoon mee. Heb dus flink lopen vloeken hier want nu klopt die instelling vermoedelijk dus niet meer.

    De lage toeren kan ook op de carb. worden afgesteld. Staat het sleufje in die schroef in het verlengde van de venturie v/d carburateur?
    - Hier kan ik je eerlijk gezegd geen antwoord op geven. Ben een beginner en heb 'm niet zelf in elkaar gezet dus heb geen idee wat je daarmee precies bedoelt.

    Denk dat ik maar weer eens de hulplijn uit de omgeving hier moet gaan gebruiken :p
     
  8. slomo

    slomo

    Lid geworden:
    7 dec 2005
    Berichten:
    611
    Locatie:
    Meeuwen (Belgiƫ)
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  9. PaulH

    PaulH

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    66
    Gewoon doen!
     
  10. crazykuki

    crazykuki

    Lid geworden:
    19 jan 2006
    Berichten:
    1.349
    Locatie:
    Oudenaarde
    als het een magere troost mag zijn, bij mijn motor lekt het er ook een beetje uit, niets om je zorgen over te maken lijkt me.
    Is alleen wel steeds een aandachtspunt om te reinigen na het vliegen :)
     
  11. slomo

    slomo

    Lid geworden:
    7 dec 2005
    Berichten:
    611
    Locatie:
    Meeuwen (Belgiƫ)
    Nog altijd liever een "lekkende" motor dan een "bijtende" motor haha...;)
    (Jaja ik weet het, flauw grapje...:))

    Mijn osmax .50 lekt trouwens ook een beetje maar dan aan de carburator.
    Daar sputtert wat brandstof naar buiten maar niets om zorgen over te maken alleen moet ik er aan denken dat ik na het vliegen de knoeiboel daar afveeg voor ik de heli op het tapijt in de hal zet.. Moeder is(was) niet blij met olievlekken op haar tapijt...:(;)
     
  12. Xtinction

    Xtinction

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    338
    Ik heb nu de stelschroef in 't verlengde ingesteld van de venturi.

    Kga m vanavond nog eens starten om te kijken wat hij nu doet :)

    Alvast bedankt voor alle tips!

    Vanavond zal ik eens typen wat hij gedaan heeft
     
  13. Lennovich1

    Lennovich1

    Lid geworden:
    13 nov 2008
    Berichten:
    286
    Locatie:
    Moerbeke-Waas
    Dat van je vingers op de motor houden vindt ik ook maar zozo...als ik 10 min aan het hooveren ben kan ik niet met mn vinger aan die motor komen, ook niet aan de achterkant...
    En de heli rookt als zot dus te arm lijkt me ook niet...
     
  14. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Ok,
    Die stel schroef werkt behoorlijk "gevoelig"
    Links-om draaien wordt het mengsel rijker, en rechtsom armer.
    Hoe stond deze schroef voordat je hem versteld hebt?
    ..
    Zorg ervoor dat je heli rookt! en houdt je temperatuur van het motor eindeksel in de gaten!
    (met je.... vinger :0)


    Grt,
    Eric.
     
  15. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    There we go again....

    Het is een indicatie, voor wat er aan de hand is, of kan komen. (met die vinger)
    Het blijft een gevoels kwestie wat ik eerder heb uitgelegd, wat moeilijk(tot zeer lastig)op afstand is over te brengen.

    Grt,
    Eric.
     
  16. Xtinction

    Xtinction

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    338
    Nouwja.. het kwam snel tot z'n einde.

    Ik was ermee bezig toen iemand kwam die er zei "verstand van te hebben".
    Dat heb ik geweten. Hij was de hele tijd bezig over een stelschroef voor de luchttoevoer (die er dus niet zat in zijn ogen).
    Daarna had ie de motor verzopen, dus haalde hij de gloeiplug eruit en brak ie die over.

    Ik wilde 'm al niet aan de heli laten omdat ik 't niet geloven, wat heb ik daar dus een spijt van -,-

    Voordat die klungel eraan zat startte ie gewoon zonder problemen.

    Ik vind 't goed geweest, ik vervang de gloeiplug en laat 'm afstellen door iemand die er verstand van heeft.
    Dit zelf gekloot geeft me alleen maar de neiging om 't ding te verkopen en aan de auto's te beginnen pffff

    Wat ik volgens mij had moeten doen (Correct me if i'm wrong he :p) :

    - de naald zetten zoals op het plaatje (had ik gedaan)
    - dan de Mixture control screw aanpassen. (had ik nog niet gedaan)
    Met het laatste was ik bezig en hij liep steeds beter en rustiger totdat de oelewapper dus kwam.
    Enigste wat hij deed was de naald verder open zetten waardoor de heli erg veel benzine zoop
     
    Laatst bewerkt: 7 sep 2009
  17. crazykuki

    crazykuki

    Lid geworden:
    19 jan 2006
    Berichten:
    1.349
    Locatie:
    Oudenaarde
    niet opgeven dude,

    het instellen is lastig, ik zit zelf met wat kleine technische mankementen waarvoor ik nu een oplossing zoek.
    Al doende leer je, je merkt vanzelf dat als je dit probleem hebt opgelost je dit probleem makkelijker kan aanpakken de volgende keer.
    De aanhouder wint, het is en blijft een technische uitdaging om heli's goed afgesteld en in orde te brengen.
    ik begrijp wel dat het niet leuk is als je ermee wilt vliegen en deze ongemakjes hebt, komt wel in orde.
     
  18. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Je hebt een OS50 SX-H motor,

    Om een juiste afstelling te krijgen,

    Draai je hoofdnaald helemaal in (niet te hard want anders beschadig je de zitting) en draai dan de hoofdnaald 1 hele slag uit, en daarna drie klikjes.
    Met erg warm weer is het soms 1 klikje minder open en met normaal koel weer, 3 tot 4 klikjes open, dit is dan voorbij 1 slag opengedraaide hoofdnaald.
    Als bij jou motor alles in orde is, geen verstopping in carburateur of een lekje in de brandstofslang, brandstof in orde, goede gloeiplug, dan is dit HET gebied waar je hoofdnaald goed zijn werk doet.

    Nogmaals, het blijft oppassen het zo helpen op afstand want is 1 onderdeel niet in orde v/d reeks dan loopt het uit de hand.
    Vandaar, zorg dat je oplet dat de heli rookt en na het kortstondig hoveren de motor eindeksel even voelen.
    Kun je al een circuitje vliegen, daarna landen dan moet je gewoon je vingers op dat motor einddeksel kunnen houden. (1 tot 2 sec.)

    Grt,
    Eric.
     
  19. Xtinction

    Xtinction

    Lid geworden:
    20 aug 2009
    Berichten:
    338
    Nogmaals bedankt voor alle tips! :)

    Ik snap in ieder geval nu beter hoe het allemaal in elkaar zit.

    Morgen heb ik met iemand van het forum een afspraak gemaakt die me ff helpt.
    Want ik toenet heb ik me al moeten inhouden om de heli geen schop te verkopen
     
  20. erichevy

    erichevy

    Lid geworden:
    24 sep 2004
    Berichten:
    830
    Locatie:
    Zevenhoven
    Een schop verkopen?
    ..
    Zie het als een leuke uitdaging waarvan je straks veel voldoening gaat krijgen.
    Enneh... zelfbeheersing een beetje bijstellen.. :0)
    Gebruik je de OS8 gloeiplug?

    Grt,
    Eric.
     

Deel Deze Pagina