Overhaul Bell 222

Discussie in 'Schaalhelikopters' gestart door Volunteer, 10 jan 2010.

1. Volunteer

Volunteer

Lid geworden:
    17 dec 2008
    Wat moet je toch doen met dit weer als je niet kunt vliegen en je geen bouwproject hebt?

Natuurlijk zorgen dat al je materiaal en werkplaats in orde en opgeruimd zijn, maar eens dat gebeurt is wat dan?

Een bouwproject zorgen.

Nu had ik nog veel onderdelen over van de bouw van de BO-105CSAR en nu dacht ik laat ik mijn Bell 222 nog iets je meer schaal maken en hem dan ook maar weer eens een ander kleurtje geven.

Ik heb hem al helemaal gedemonteerd en nu ben ik begonnen met hem op te schuren.

Zo als sommige weten bouw ik wel graag schaal (semi-schaal) helikopters maar geef ik ze altijd een kleuren schema dat niet bestaat bv een Bell 222 in politie kleuren en een BO-105 in CSAR demo kleuren beide niet bestaand. Met deze overhaul gaat dat niet anders zijn ik heb al een kleuren schema in gedachten dat er wel mooi op past maar wat niet bestaat.

De foto's volgen vandaag of morgen.

Laatst bewerkt: 10 jan 2010
  2. RBRCH

RBRCH

Lid geworden:
    24 jul 2006
    Je maakt het weer spannend Volunteer, ben benieuwd wat het wordt.
    Is de onderzijde van de 222 al weer in orde trouwens?

Wat ga je afgezien van het kleurenschema toevoegen/veranderen aan de 222?
    Succes!

Gr, Roy

3. Volunteer

Volunteer

Lid geworden:
    17 dec 2008
    RBRCH: Bedankt voor jou belangstelling.

Ja de onderkant was redelijk herstelt maar je zag wel dat hij op de buik was gegaan aan het verfwerk niet proper opnieuw gedaan (asfalt werkt als schuurpapier blijkbaar).
    Maar na deze overhaul ga je daar niks meer van zien.

Wat ik ga veranderen buiten de lak:

* Nu staat er een static winch op en dat kan niet op een bell222 want deze heeft geen schuifdeur vanachter. En ik heb nog nooit een heli gezien met een winch en een gewone deur. Ik had deze er op gezet omdat het mooi uitzag.

* Ik ga er natuurlijk ook klinknagel opzetten dat geeft toch altijd een betere look.

* Ik ga de cockpit wat verbeteren.

* En dan de ruitenwisser en pitot op de juiste plaats plaatsen.

* voor de rest gewoon wat meer details plaatsen gelijk antennes, searchlight, (static) hittencamera nabouwen enz ...

* en misschien de nieuwe O.S. 55 hyper plaatsen in plaats van de ouwe hyper.

4. Volunteer

Volunteer

Lid geworden:
    17 dec 2008
    Ben zo goed als klaar met schuren.

Hier enkele foto's niet veel spectaculairs.
    En nu beginnen met de plamuur.

5. Volunteer

Volunteer

Lid geworden:
    17 dec 2008
    Vandaag begonnen met wat fijne afwerking en plamuren.

Nu de volgende stap zijn de klinknagels.

Maar ik weet niet goed hoe ik die ga doen, op mijn BO-105 zijn dat geboorde van vario maar dat duurt een eeuwigheid en ze zijn te groot voor mijn Bell 222 vind ik. De houtlijm methode lijkt me ook iets maar deze heb ik nog nooit gebruikt dus nog even nadenken, als iemand suggesties heeft laat maar komen.

6. Volunteer

Volunteer

Lid geworden:
    17 dec 2008
    Voila een beetje geoefend met het plaatsen van klinknagels op de houtlijm manier.

Ik moet zeggen deze manier gaat iets makkelijker en sneller.

Maar we moeten het eind resultaat nog afwachten.

De foto's volgen nog.

7. apache

apache

Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Hallo Bert

De houtlijm methode is zeker goed, als ik je een tip mag geven zorg er wel voor dat je sneldrogende houtlijm gebruikt en liefst van een goede kwaliteit !! en zeker niet te vergeten " eerst " de body in de grondverf te zetten, anders zal de houtlijm niet goed hechten en zou wel eens kunnen loskomen !!

Gr Peter

Laatst bewerkt: 21 feb 2010
  8. RBRCH

RBRCH

Lid geworden:
    24 jul 2006
    Hey Bert,

Ik heb inmiddels ook wat ervaring opgedaan met de houtlijm methode, de gebruikte soort is op de foto in mijn bouwdraadje te zien.

Ik heb ook eerst de primer gespoten en toen de nagels aangebracht.
    Mijn ervaring met deze lijm is goed, wanneer een druppeltje mislukt laat je hem ongeveer een uur a anderhalf drogen, hij is dan 'gumachtig' en daarna kan je hem er met een pincet of punttang goed aftrekken.
    Als hij goed opgedroogt/uitgehard is hecht hij behoorlijk goed, en uiteraard zeker wanneer hij daarna afgelakt is.

Gr, Roy

9. Volunteer

Volunteer

Lid geworden:
    17 dec 2008
    Maar als de grondlaag dan opnieuw helemaal uit hard moet je die dan niet opnieuw opschuren.

10. RBRCH

RBRCH

Lid geworden:
    24 jul 2006
    De primerlaag helemaal goed laten uitharden, dan de nagels.
    Als je een nagel verwijderd wanneer deze nog 'gumachtig' is zie je helemaal niets aan de grondlaag.

Gr, Roy

11. Volunteer

Volunteer

Lid geworden:
    17 dec 2008
    Ben begonnen met het plaatsen van de klinknagels ik wou dit eerst op de houtlijmmethode gebruiken maar dat vond ik persoonlijk maar niks.

Ik kreeg het maar niet onder de knie om telkens even grote klinknagels te maken.

Dus heb ik besloten om dit te combineren met de variotechniek.

Wat in houd dat ik gewoon gaatje boor en de klinknagels van vario er in steek.

Op sommige onderdelen gelijk de stabilo's heb ik wel de houtlijm manier gebruikt.

12. Volunteer

Volunteer

Lid geworden:
    17 dec 2008
    Vandaag was het nog eens regenachtig.

Dus wat wil dat zeggen dan gaan we nog maar eens de bouwkelder in.

Wat heb ik nog gedaan:

1) Ik heb de bepantsering aan gebracht:

Nu zullen sommige denken bepantsering op een Bell 222 ???? [​IMG]
    Ja ik weet het is wat raar maar toch de meeste onder jullie vinden de Airwolf wel schoon. En soms op helitreffen zeiden personen wat een mooie politie airwolf heb je daar, want sommige mensen die komen kijken op treffen kennen het verschil niet tussen een Bell 222 en een airwolf. (((terwijl wij weten dat ze niet op elkaar lijken)))

Maar lang verhaal kort ik dacht laat me nu eens een Bell 222 militariseren en het toch een beetje realistisch houden.

2) Ik had gezien dat thunder tiger een search light had uit gebracht en dat vond ik een goed idee.

Nu heb ik deze zelf gemaakt van wat aluminium buisjes en een buisje koper en wat bouten, moeren en schroeven.
    Hoe heb ik het gemaakt ik heb de aluminium buisjes op maat gezaagd en vervolgens de uiteinde plat geslagen met een hamer en vervolgens de kanten bij geveild vervolgens gaten geboord. Dan heb ik de koper buis op maat gezaagd en dit werd het huis voor de led lamp en reflector. vervolgens alles een gemonteerd gekeken als het paste en dan weer demonteren om te spuiten en dit is het resultaat.

13. Bonechopper

Bonechopper

Lid geworden:
    19 mei 2008
    Veel leuker he, zelf maken:p

14. Droopy'ke

Droopy'ke verslagschrijvers

Lid geworden:
    21 apr 2003
    Om de één of andere duistere reden loop ik steeds dit heli-hoekje voorbij.
    Maar nu heb ik me voorgenomen om hier toch eens een kijkje te komen nemen en wat ik hier zie vind ik toch zeer indrukwekkend.

Echt mooi werk!!! :thumbsup:

Hier kom ik zeker nog eens terug. ;)

Droop

15. RBRCH

RBRCH

Lid geworden:
    24 jul 2006
    Mooi gedaan dat zoeklicht :-D

Gr, Roy

16. VINTAGE FLYER

VINTAGE FLYER

Lid geworden:
    12 feb 2005
    mooi werk ik houd wel van detail :D

mvgr johan snijders

17. apache

apache

Lid geworden:
    20 mrt 2009
    Hey Bert

Een mooi zoeklicht, en dan nog zelfbouw zo zie ik het graag, ja een Heli bestellen en dan als ne meccano volgens een plannetje in elkaar zetten daar heb je niet veel aan, en als er dan een of ander stuk ontbreekt of niet klopt dan sta je daar afhankelijk van de leverancier, iets van eigen makelij kunnen toe voegen daar leer je tenminste iets uit en het heeft altijd een meerwaarde en een groter voldoening!!
    Doe zo verder leuk om te zien

Gr Peter

18. Volunteer

Volunteer

Lid geworden:
    17 dec 2008
    Bedankt voor jullie reacties

Ik hoop zo spoedig mogelijk verder te kunnen bouwen maar eerst zorgen dat onze meeting morgen tot in de puntjes geregeld is.

Ik heb deze week ook nog verder gedaan aan de klinknagels.

19. Volunteer

Volunteer

Lid geworden:
    17 dec 2008
    Vandaag na het vliegen nog eens wat door gewerkt aan de BELL 222.

Wat is er nog gebeurd.

1) We hebben de klinknagels op de romp nog verder afgewerkt

2) Ik ben begonnen met de bewapening ik heb een boordkanon gemaakt dit is van het gatling principe. En ben nu bezig aan de missile launchers.

20. knife-edge

knife-edge

Lid geworden:
    11 jan 2006
    Bert,

in uw onderschrift staat wel een foutje :rolleyes:

NEVER CHANGE A WINNING TEAM

Deel Deze Pagina