Overwinteren in Spanje en de "Radio Queen"

Discussie in 'Bouwen en Vliegen' gestart door Harry van Melick, 18 okt 2023.

  1. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.091
    Locatie:
    Brüggen NRW Duitsland
    Wederom in Spanje en dus weer tijd om te bouwen.

    Deze keer wordt het een vrij simpel toestel, de "Radio Queen ".
    Ik ben van plan om hem zoveel mogelijk te laten lijken op het toestel dat het 'kanaal' is overgestoken (dus met een Tail Skid)
    Ook wordt het landingsgestel, zoals op de tekening is voorzien bevestigd.
    Ik heb inmiddels Waterslite Transfers gemaakt met hierop informatie betreffende de kanaal oversteek.

    Aangezien het hier nog 30 graden is en op ons balkon (9de verdieping) nog veel hoger is voorlopig een bouw-pauze ingelast.


    IMG_20231018_095912~2.jpg IMG_20231018_100017~2.jpg
     
    Laatst bewerkt: 18 okt 2023
    Bruno van Hoek, HansH, HBZWEEF en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.091
    Locatie:
    Brüggen NRW Duitsland
    Inmiddels is de vleugel voor zo'n 80% gereed.
    Vanmorgen de vleugel verbinding ingelijmd, altijd weer spannend of alles klopt.
    Het is een eenvoudige vleugel, in mijn geval met gelamineerde tips (fineer en balsa) Bij de vleugel verbinding kan ik kiezen uit CFK, staal en een combinatie uit aluminium/staal alles 6 millimeter rond. Sorry voor de slechte foto's.

    IMG_20231105_103048~3.jpg IMG_20231105_103036~2.jpg
     
  3. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.091
    Locatie:
    Brüggen NRW Duitsland
    Een paar, niet alledaagse foto's van een "Radio Queen" romp in aanbouw.
    Voor Bruno, de steen ligt er nog steeds.

    IMG_20231123_112535~2.jpg IMG_20231123_112228.jpg
     
  4. flymax

    flymax PH-SAM

    Lid geworden:
    11 jan 2009
    Berichten:
    2.171
    Locatie:
    Onder de rook van Zwolle
    . Ik denk dat er in mijn tuin net zoveel water zit als in de Middelandse Zee. Maar die zon, die missen we hier wel:(
     
  5. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.375
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Haha ja zo is het maar net.
    Hoe warm is het nu bij jullie in Spanje?
    Met een foto van de blauwe lucht ben ik ondertussen al blij.
     
  6. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.091
    Locatie:
    Brüggen NRW Duitsland
    Vandaag 23 graden, we zijn nu 6 weken hier en tot nu toe alleen maar zon.
    Het wordt nu iets minder warm 18 tot 20 graden.
     
  7. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.572
    Locatie:
    Dordrecht
    hier elke dag regen afgewisseld met natte sneeuw
     
  8. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.091
    Locatie:
    Brüggen NRW Duitsland
    Had vandaag mijn broer Geert (RES, f5j) aan de telefoon, het weer is inderdaad om depressief van te worden.
    Ons vliegveld in Riegel (D) is nauwelijks meer te bereiken door de overvloedige regen.
    En wij hebben de regen hier heel erg nodig, in onze 6 weken hier, geen druppel .
     
  9. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.375
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Ik wil wel een emmertje regen komen brengen haha.
    Maar geniet er lekker van, trouwens ook van het bouwen.
    Hou ons op de hoogte.
     
  10. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.091
    Locatie:
    Brüggen NRW Duitsland
    De bevestiging van het landingsgestel is zoals op de tekeningen, maar ik heb e.e.a. wel wat versterkt. Om het geheel niet zwaarder dan nodig te maken, heb ik voor de zij-beplanking van de de romp-voorkant dunner balsa genomen en dit terugliggend ingelijmd.

    Het is eigenlijk een doodsimpel toestel en inbouw problemen zijn er in het geheel niet, zie foto.
    IMG_20231129_163224.jpg IMG_20231129_163242~2.jpg
     
    Laatst bewerkt: 29 nov 2023
  11. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.091
    Locatie:
    Brüggen NRW Duitsland
    Het toestel krijgt langzaam wat vorm (nou ja, vorm?) 0.4 millimeter triplex, de gaten zijn pas uitgesneden nadat! de triplex op het frame was gelijmd.

    IMG_20231208_125252~2.jpg
     
    Bruno van Hoek en Ariel vinden dit leuk.
  12. Bertus

    Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 sep 2002
    Berichten:
    13.375
    Locatie:
    Krimpenerwaard
    Het ziet er strak uit.
     
    Harry van Melick vindt dit leuk.
  13. Ed_V

    Ed_V PH-SAM

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Amsterdam
    Ja mooi hoor bem zelf bezig met een Miss America https://outerzone.co.uk/plan_details.asp?ID=5645
    Wat mij opvalt is het verschil in de hoek waarin de motor staat. Ik ga voor elektrisch en hou dezelfde hoek aan als de origineel bedoelde motorbalken dat is bijna recht geen down thrust
    Maar bij jou kist die toch zon beetje het zelfde is, zie ik toch een behoorlijke down thrust. Wat is wijsheid hierin?:confused:
     
  14. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.091
    Locatie:
    Brüggen NRW Duitsland
    @(Maar bij jou kist die toch zon beetje het zelfde is, zie ik toch een behoorlijke downthrust. Wat is wijsheid hierin?)

    Ik heb geen ervaring met dit soort toestellen en verbrandingsmotoren maar bij de aandrijving met elektro heb ik nu al bij een toestel of 5 steeds de 'downthrust' sterk moeten vergroten. Bij mijn Simplex 60 zelfs zeer sterk en nog moet ik down bij-mixen.
    Waarschijnlijk is het vermogen en koppel bij elektromotoren veel sterker als bij verbrandingsmotoren.
    Overigens zet ik de motor nooit naar rechts, dit doe ik via een mixer.

    Ik heb geen idee wat het bestand onder aan deze tekst hier doet.
     

    Bijgevoegde bestanden:

    • clear.png
      clear.png
      Bestandsgrootte:
      137 bytes
      Weergaven:
      64
    Laatst bewerkt: 10 dec 2023
  15. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.920
    Locatie:
    Hulshout België
    Dat er in de oude modellen geen of bijna geen downthrust zit heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat deze in principe vrije vlucht toestellen waren en die op de motor moesten stijgen , ook waren die motoren indertijd veel minder krachtig dan de huidige (elektro) motoren , een 10 cc motor uit die periode had ongeveer een halve pk , een kleine 370 watt , en het ontbreken van sidethrust was waarschijnlijk om het toestel in een bocht te laten vliegen zodat het hopelijk min of meer op het terrein bleef .

    Groeten Jef
     
    Bruno van Hoek en Harry van Melick vinden dit leuk.
  16. Ed_V

    Ed_V PH-SAM

    Lid geworden:
    25 okt 2019
    Berichten:
    267
    Locatie:
    Amsterdam
    Ok jongens dan kies ik lafjes voor de midden weg, beetje dowthrust en verstelbaar.
    Dank voor de input.
    Ed
     
  17. Arjan B

    Arjan B

    Lid geworden:
    13 okt 2020
    Berichten:
    63
    Locatie:
    Rucphen
    Hoi Harry,
    Zijn daar nog leuke modelbouwwinkels en vliegclubs te vinden?
    groetjes, Arjan
     
  18. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Mooi projectje weer!!! En lekker in het zonnetje, ik kan niet wachten :banana:.

    Clubs zijn er in de omgeving (Altea, Gorgos, Tormos), ik merk zojuist dat MA-DB.com (modelairfields-database) niet meer werkt als website maar wel als app.
    Modelbouwwinkels heb ik daar nog niet gezien, Er zou er één in Alicante zitten.
     
  19. Harry van Melick

    Harry van Melick PH-SAM

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    1.091
    Locatie:
    Brüggen NRW Duitsland
    Bij mijn weten is er een zaak in Santa Pola, iets onder Alicante.
    Ben er ooit geweest, maar alweer een jaar of 18 geleden.

    Inderdaad is in Altea la Veja een club. In Tormos heb ik jaren gevlogen, maar zover ik weet mogen er geen verbrandings-motoren meer gebruikt worden.
    De meest actieve club is in Pego (Margal) tussen de rijstvelden.
    Hier heb ik een jaar of 5 gevlogen, het voordeel daar is dat men in alle richtingen kan landen en starten. Het grote !!! nadeel, soms staat het in zijn geheel onder water en dus weken geen vliegen.
    Als gastvlieger is het daar geen probleem, als lid moet men zich inkopen en dit heb ik geweigerd vanwege de nogal mistige 'constructie .
     
  20. jve

    jve

    Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Berichten:
    3.548
    Locatie:
    's-Hertogenbosch
    Even gekeken op maps, in de stad zit er een (RC auto's, weinig vliegtuigen, wel onderdelen): Carrer Arquitecto Morell, 14, 03003 Alicante, Spanje. mecamodel.se

    Of iets verder:
    Calle Extremadura, Nave 8B P.I. Poniente, 03158 Catral, Alicante, Spanje: https://www.centrorclevante.com/
     

Deel Deze Pagina