paar vragen

het beste kun je eens met een tram meerijden die zo'n harmonica heeft. binnenin zie je hoe de scharnier punten zitten. de hele vloer beweegt namelijk mee.

de motor ligt achterin van het eerste deel.

Gelede bus - Wikipedia
800px-Arnhem-Trolleybus-4-wheel-steering.jpg


de motor ligt ongeveer waar dat trolley 2000 staat.(je ziet de service luiken zitten) weet alleen niet of hier een motor inzit doordat die ook op de bovenleiding zit maar dacht het wel aangezien ze de bovenleiding niet overal hebben.
 
dat is niet altijd zo.
vanhool maakt meestal gebruik van middenmotoren.
neoplan heeft meestal de motor achterin liggen, verschilt dus per constructeur en de wens van de klant.
nadeel van de motor achterin is, dat in de winter als de bus geknikt staat en je trekt op, dat het achterste gedeelte het voorste gedeelte wegduwt.
dus dan kom je moeilijk van de plek.
voordel van dit systeem is dat de chauffeur geen d-e rijbewijs hoeft te hebben. omdat de motor achterin ligt wordt dit niet gezien als aanhanger, wat bij een middenmotor type wel zo is.
ik kan evt wel aan tekeningen komen van vanhool, dan kun je goed zien hoe het harmonica gedeelte in elkaar zit
 
Back
Top