Patrick Henry

Discussie in 'Duikboten' gestart door jeroenkok, 10 sep 2005.

1. jeroenkok

jeroenkok

Lid geworden:
    23 jun 2003
    Hallo Sub genoten ...

heeft iemand van jullie ervaring met de bouw / het varen van de Patrick Henry van Engel ??

Via via ben ik in het bezit gekomen van een romp hiervan...

mocht er iemand ervaring met dit schip hebben is het altijd handig om te weten he.... dan hoef je het wiel niet voor de 2de keer uit te vinden..

groeten uit enschede, jeroen

PS misschien ben ik er de 25ste ook .... ik moet nog even kijken of ik vrij kan krijgen...

2. toneburst

toneburst

Lid geworden:
    16 apr 2003
    Hoi Jeroen,

welkom in de groep!
    Ik dacht dat Danny van Dijk een Pat Henry had. Gooi 'm voor de zekerheid maar een PB.

Tot de 25e!

Jos

3. jeroenkok

jeroenkok

Lid geworden:
    23 jun 2003
    hoi Jos,

ik zat al wat langer bij de club hoor..........

ik heb alleen erg weinig vrije tijd dus het aantal evenementen dat ik afloop is niet zo veel....

ben al wel langeretijd trouwe forumbezoeker.....

groeten, jeroen
    (en misschien tot de 25ste in lelystad)

4. toneburst

toneburst

Lid geworden:
    16 apr 2003
    Hi Jeroen,

Mea Maxima Culpa.. :hammer: :hammer: ...had ik net een bericht gezien van een 'nieuwe gebruiker'dus.... Dit soort dingen heb je zo op de zondagmorgen, na een hele aardige :celebrate: barbekooi gisteren.

Jos

5. Jeroen,

Ik las je PB-tje, en dacht misschien is het wel handig dat ik het algemeen plaats. Het grote probleem bij de meeste Engel boten is dat de motor op een moeilijk bereikbare plaats zit. Mijn PH is een ouwetje ik weet niet of ze dat ondertussen hebben aangepast. Wat ik heb gedaan is een subframe gebouwd waar de motor in zit met een vaste klauwkoppeling. Door deze vast te schroeven is het relatie makkelijk later weer te verwijderen voor onderhoud. Tevens heb ik later een nieuwe hoofdas erin gezet met een degelijke afdichting (met een breed stuk voordat hij de romp in gaat met een goede vetvoorraad). De oude type hebben een tandwiel overbrenging buiten de drukromp. Mijn PH heeft een directe aandrijving. Standaard out-of-the box is het een goede en degelijk boot, vrij makkelijk te bouwen als je de instrcuties volgt. En leuk uit te breiden met alleleri functies. Ruimte zat. Ik heb me laten vertellen dat de PH tussendoor wel wat kleine wijzigingen heeft ondergaan, ik weet niet welke (buiten de betere tanks).

De wijzigingen die ik heb doorgevoerd komen puur door mijn eigenwijzigheid en experimenteerdrang. Om die reden heb ik (weer) geen duiker klaar voor een meeting, misschien kom ik wel gewoon even langs. Ik ben nu bezig met wat experimenten met verschillende duiksystemen. Door tijd gebrek en wat andere kleine problemen loopt dit niet zo voorspoedig dan geplanned. Volgend jaar beter zullen we maar zeggen.

Ik hoop dat je wat eraan hebt. Zoals ik al schreef, als je de instructies volgt heb je een probleemloze boot waar je jaren plezier van kan hebben.

grtz.

Danny

6. jeroenkok

jeroenkok

Lid geworden:
    23 jun 2003
    ............... ik heb alleen geen instructies ....!

dat hoeft geen probleem te zijn maar het is toch wel makkelijk he..!
    (@ danny, heb jij nog ergens iets bewaard ??)

dat de motor lastig te bereiken is heb ik al ondervonden, de vorige eigenaar heeft hem gewoon met de tandwielkast achter in de romp gezet, ik weet alleen niet of die tandwielkast buiten de drukromp zit, volgens mij zit hij net binnen..
    de asafdichting zou hij veranderd hebben door lipringen te plaatsen, dit is echter totaal niet te controleren, misschien dat ik de hele handel er wel gewoon uit sloop en er een directaandrijving met een maxon motor van maak..... (handig als je ze toch hebt liggen..)

groeten, jeroen

7. De bouwinstructies zijn simpel. Heb je de oude tanks of de nieuwer typen. De nieuwere zijn zwart de oude grijs en hebben alleen een motor welke er vast aan zit. In het geval van de oude typen heb ik nog wel een schema voor de aansluiting. De tanks komen schuin in de boot te staan met de spindles naar de zijkanten gericht. Hierdoor ontstaat ruimte tussen de spindles voor een accu. Lipseals zijn goed. Sluit de boot af en gooi 'm even in het water (zonder de dure componenten) en test effe of hij water dicht is. Kleine moeite, groot plezier.

PAS OP: verzand niet in de zelfde detail problemen als dat ik heb gedaan, Als het werkt niets aan doen in eerste instantie. KISS (Keep It Simple & Stupid). Krijg eerst meer ervaring met de materie en ga dan pas slopen. Mijn PH vaart regelmatig en ligt net zo regelmatig uitelkaar omdat ik wil blijven verbeteren. Beter is de grootste vijand van goed.

Danny

8. jeroenkok

jeroenkok

Lid geworden:
    23 jun 2003
    ik heb de nieuwe zwarte tanks voorzien van 12 volt motoren, deze liggen recht tegenover elkaar in de romp, de ruimte ertussen ga ik met celletjes vullen. voor het aansluiten van de tanks heb ik geen schema nodig, dat is me duidelijk.

de originele tandwielkast is er bij mij alleen met een stukje triplex in gezet, bij mij is hout fout!, vandaar dat ik dat graag verwijderen wil.

ik zal de romp eerst eens zo in het water leggen, kijken of hij dicht is.

jeroen

9. jeroenkok

jeroenkok

Lid geworden:
    23 jun 2003
    De Patrick Henry heeft de zwembad test goed doorstaan,
    ik heb hem gisteravond op 2.5 meter diepte gelegd (geheel leeg, alleen de motor zat er nog in ) en hem er vanavond pas weer uitgehaald ....
    (overdag hebben ze veel reacties gehad van kinderen die zich afvroegen wat die duikboot op de bodem van het leszwembad moest ....
    makkelijk als vrienden van je een zwemschool hebben toch ..!)
    de romp was geheel droog van binnen, nu kan ik beginnen met monteren he..

tot zo ver de PH,

groeten jeroen

10. BJmax

BJmax

Lid geworden:
    22 aug 2005
    8) inderdaad makkelijk zo'n test bad :D

Deel Deze Pagina