Pebbles gaat FPV

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door Pebbles, 20 jan 2011.

1. Pebbles

Pebbles

Lid geworden:
    25 aug 2009
    Hallo u allen.

Ik ben me al geruime tijd aan het verdiepen in het FPV-vliegen. Het platform is voor mij duidelijk. Dat gaat en EZ* worden. Ik heb leren vliegen met de EZ*, en heb het altijd als fijn ervaren.

Nu zag ik bij onze Hongkongezen vrienden een mooi setje. Dit gaat om het setje van Fatshark, en dan de 5.8GHz. Dit omdat ik met 2.4GHz vlieg.

Nu ben ik in dubio, ik heb namelijk nog een 40MHz set liggen, dus 2.4GHz zou ook nog kunnen. Er is voor beide combi's wat te zeggen, maar weet eigenlijk niet wat nu de beste combi is.

Nu is voor mij ook nog een beetje een vraagstuk, welke camera het beste resultaat bij het setje. De keuze tussen PAL, of NTSC. Ik kom er nog niet helemaal achter, wat nu het voordeel is van de ene tov de andere.

Ik ga jullie op de hoogte houden, over de vorderingen van mijn nieuwe project.

Groeten Pebbles.

Laatst bewerkt: 15 aug 2011
  2. andreasfischer

andreasfischer

Lid geworden:
    1 aug 2008
    Leuk nog een beginnende fpv'er :)

zelf zou ik voor 5.8ghz kiezen zodat je geen storingen krijgt van alles wat er op 2.4 ghz werkt.

vorige week heb ik deze camera bestelt en meerdere op het forum gebruiken deze ook.
    BOARD CAMERA SECURITE 540TVL SONY CCD CHIPSET COULEUR - eBay, Caméras de vidéosurveillance, Caméscopes, Caméras, Photo, Caméscopes. (Eindtijd 16-feb-11 08:18:29 CET)

Volgens mij zit er geen verschil tussen PAl en NTSC. Behalve dat NTSC in amerika wordt gebruikt en PAL in europa. Maar tegenwoordig zijn de meeste apparaten compatibel met beide. Zodat je daar geen zorgen meer over hoeft te maken.

succes !

mvg.
    Andreas

3. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    Wat betreft PAL tegenover NTSC, in Engeland rijden ze links, hier rijden we rechts. Hele goede standaarden opzich, maar ze gaan slecht samen :p

Voor 2,4GHz video kiezen betekent ook dat jij niet kan vliegen als er iemand anders in de buurt is die op 2,4GHz RC vliegt. 40MHz kan/mag wel, maar dat is ook voor varen/rijden. 35MHz is alleen voor vliegen.

Ik zou gaan voor een FatShark Base edition (dus zonder ingebouwde ontvanger) en dan zo'n 5,8GHz setje van bijvoorbeeld BEVRC of de E-store Rotterdam (verkoopt zelfde spul, maar dan in Nederland).

Camera dus liefst een PAL, aangezien dat de EU standaard is.

Begin liever met een CCD camera ipv CMOS. CMOS is erg gevoelig voor trillingen.
    Zelf heb ik deze: BOARD CAMERA SECURITE 540TVL SONY CCD CHIPSET COULEUR - eBay, Caméras de vidéosurveillance, Caméscopes, Caméras, Photo, Caméscopes. (Eindtijd 16-feb-11 08:18:29 CET)

4. Pebbles

Pebbles

Lid geworden:
    25 aug 2009
    Wat is het voordeel,van een fatshark base edition,ipv van een bril met ontvanger en antenne erin? Is de antenne van de alles in een set niet te vervangen?

Wat ik begrijp,is een fstshark dase edition alleen de bril. Dus zou ik nog een losse ontvanger,zender,camera en voeding voor de bril voor moeten kopen?

Grtz

5. u4eake

u4eake

Lid geworden:
    16 aug 2006
    Ja klopt.
    Antenne van de all-in fatshark is zeker te vervangen, alleen ... een patch antenne wordt wel moeilijk he, en die wil je net als je ver weg wilt vliegen. Een antenne tracker kan je ook vergeten he...
    Voor al die dingen ben je dus beter af met een gewone base fatshark die je aan je groundstation koppelt.
    Je kan echter ook een all-in fatshark aan je grondstation koppelen via de AV-in. Je schakelt dan de ingebouwde ontvanger uit en gebruikt de ontvanger van je grondstation.

Wil je dradenvrij, simpel en niet te ver vliegen (beginners modus): fatshark all-in (wil je later meer kan je nog een apart grondstation samenstellen en de AV-in gebruiken met uitgeschakelde interne ontvanger)
    Wil je ver vliegen met richtantennes, antenne tracking, eventueel diversity recievers : fatshark base. (want dan is die extra ontvanger toch nutteloos en zonde van 't geld)

6. Pebbles

Pebbles

Lid geworden:
    25 aug 2009
    Oke, dat is een duidelijk verhaal.

Ik ga eens kijken wat ik bij elkaar kan sprokkelen, aan losse onderdelen, om zo een mooi setje samen te stellen.

Er is een heleboel te krijgen, en ik heb ook gezien, dat je het zo duur kan maken, als je zelf wil.

Ik moet dus eens gaan bepalen, wat ik met het FPV-vliegen wil gaan doen, in de vorm van dichtbij of ver van me vandaan. Ik heb niet de behoefte om kilometers ver weg te vliegen. Ik weet niet wat het zendbereik is van een 5.8Ghz setje (de all-in-one versie), met een 8dBi antenne is.

Ik ben druk aan het snuffelen bij de goede vrienden in R'dam.

Ben er nog niet helemaal uit, wat nu het beste voor mij is.

7. Pebbles

Pebbles

Lid geworden:
    25 aug 2009
    Nou, ik ben eens aan het kijken om met losse onderdelen bij onze vrienden uit hongkong vandaan, een setje samen te stellen.

Ik heb tot nu toe het volgende bij elkaar gesprokkeld. Nu hoor ik graag de mening van meer doorgewinterde en ervaren FPV-vliegers of ik alles heb, en of ik de juiste spullen bij elkaar heb gezocht.

Ik had deze eagle eyes ground station:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=11656 ($81)

deze bril voor het zichtwerk:
    HobbyKing Online R/C Hobby Store : FatShark Full Color 640x480 FPV Video Goggles ($250)

en deze zender en ontvanger met camera:
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=12176 ($74)

en de antenne:
    BEV 5.8GHz Patch antenna [BEV 5.8GHz Patch antenna]- US$29.99 - BIRD'S EYE VIEW ($30)

Dan heb ik natuurlijk nog een externe voedingsbron nodig om het hele zwikkie te voeden.

Als alternatief het ik een all-in-one setje http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=15126 ($340) met bijbehorende camera HobbyKing Online R/C Hobby Store : FatShark RCV922CAM NTSC Sony 420TVL w/ Spare lens ($60)

Scheelt wel enorm in prijs.

Iemand hier nog aanvullingen of advies op?

Alvast bedankt.

8. andreasfischer

andreasfischer

Lid geworden:
    1 aug 2008
    Zelf heb ik voor keuze 1 gekozen maar dan voor nu nog zonder patch en eagle eyes. En dan met de camera die ik eerder aanbeval. Je hebt dan meer mogelijkheid tot uitbreiding later. Over die eagle eyes ik heb hem bij HK niet voorradig gezien sinds vorige zomer. Als voedingsbron kan je gewoon een 3s accu nemen.

Ik weet niet hoever je met hobbyking van premium member afzit maar bij mij schelen de prijzen 10 tot 20 dollar op verschillende producten. (ik kreeg na 6 bestellingen een premium member status)

succes met je keuze!

9. Pebbles

Pebbles

Lid geworden:
    25 aug 2009
    Zo, de eerste stap op FPV-vlieggebied is gezet. Heb vandaag een bestelling gedaan voor een nieuwe easystar.

Nu nog even de keus maken voor het FPV-spulletje zelf. Ik vermoed dat het toch het all-in-one setje van Fatshark op 5.8GHz gaat worden, met een NTSC-cam van Fatshark.

Er vliegen hier een heleboel mensen met een easystar als platform voor het FPV-en. Vliegen deze easystars allemaal met ailerons mods? Of vliegen er zelfs mensen met flaps/speed(air)brakes mods? Ik kwam namelijk deze easystar tegen op het www, waarbij zowel de aileron mod, als de flaps mod is doorgevoerd.

Wordt vervolgd.

10. easystarfan

easystarfan

Lid geworden:
    20 jan 2011
  11. Klaassie

Klaassie

Lid geworden:
    24 jan 2010
    Ik vlieg met de standaard vleugels, zoals volgens mij de meesten.
    Zeker als beginnend FPV'er ga je nog geen acrobatische toeren uithalen, dan voldoet het sturen met de rudder prima.

12. Hugy

Hugy

Lid geworden:
    23 apr 2009
    Standaard rudder is prima. Ik heb hem iets vergroot. En vlieg er dan zo mee. Wendbaar genoeg dus.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  13. easystarfan

easystarfan

Lid geworden:
    20 jan 2011
    erg leuk filmpje hugy. mooie scherpe beelden!

14. Hugy

Hugy

Lid geworden:
    23 apr 2009
    Is een simpele kodak zx1. Af en toe zijn er op internet aanbiedingen waar je hem voor 40 euro inclusief verzendkosten kan kopen. Schiet 720p op 60fps dus slowmo is ook goed mogelijk.

15. Pebbles

Pebbles

Lid geworden:
    25 aug 2009
    Hey,

Ik was benieuwd of je al gevlogen hebt met je 5.8Ghz setje. Heb je bijvoorbeeld al beelden, en ik ben ook erg benieuwd naar je vlieg en video bereik.

Hier en daar lees je ook, dat zowel de 5.8Ghz en de 1.2/1.3Ghz storen op de 2.4Ghz ontvanger van je besturing. Is dat bij jou ook het geval?

Ik ben nu een beetje in twijfel gebracht, om toch van de 5.8Ghz af te zien, en wellicht een 1.2/1.3Ghz setje aan et schaffen, ivm het video bereik.

16. Pebbles

Pebbles

Lid geworden:
    25 aug 2009
    Wat voor FPV-setje vlieg jij mee? Het filmpje is wel van een hele goede kwaliteit. Scherpe beelden, zonder drop outs. Dit komt vast niet bij onze chinese vrienden vandaan.

Als ik het goed zag, vlieg je met een all-in-one setje? Geen fatshark base bril?

17. ramsus42

ramsus42

Lid geworden:
    1 jan 2003
    Da's een Kodak Zx1, geen live-feed dus;)

18. Baggus

Baggus

Lid geworden:
    3 apr 2010
    Dat zijn NIET de beelden die je op de grond ziet ;)

Dit is gewoon een kleine HD handicam aan boord.

19. easystarfan

easystarfan

Lid geworden:
    20 jan 2011
    nee nog niet gevlogen hoor, heb van de week mijn cockpit zwart gespoten en ik wacht op mooier weer met weinig wind, Meer beelden dan de woonkamer heb ik nog niet gemaakr;)

20. Pebbles

Pebbles

Lid geworden:
    25 aug 2009
    Nou, de eerste stappen zijn gezet. De easystar is binnen,en is bijna klaar voor zijn eerste vlucht. Ik moet alleen nog nieuwe servo's hebben.

De eerste FPV artikelen zijn ook onderweg. Ik heb samen met mijn maatje besloten samen een FPV-avontuur te gaan beginnen. De rx/tx zijn besteld, en is een 1,3GHz 800mW geworden. De bril en camera moeten nog besteld worden, maar de keus is al bepaald.

Aangezien we allebei interesse hebben, en om de kosten een beetje binnen de perken te houden, en aangezien het feit dat je de eerste vluchten toch met een buddy vliegt, is er besloten om het samen aan te schaffen.

Zo gauw ik de easystar klaar heb voor de maiden, zal ik fotootje posten, van de opbouw.

Deel Deze Pagina