Peerke en de zeecontainers

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door Peter van Rijnsbergen, 17 jul 2024.

  1. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.116
    Locatie:
    Rhenen
    In dit topic wil ik gaan bijhouden wat ik met die dingen kan gaan doen.

    Zoals eerder genoemd in een ander en eerder topics.

    De vereniging waar ik deel van uit maak. Had ooit het plan om met bruder containers sponsoren te binden. Er mee rond rijden enz enz. een heel wagenpark getekend half gebouwd. Wat sponsoren gevonden en voorzichtig de eerste stappen de goede richting in gezet. Haalt Bruder de containers van de markt. Gaan we de containers dan op de bruder maat of de zeecontainer maat maken. Dat “projectje” heet binnen het TechTeam de XXFT-container Na een stuk of 2 prototype’s en 3 containers van 3mm triplex. Als 20ft en 1als 40ft. is de vereniging uit elkaar gevallen. De overgebleven leden hadden het niet zo met zeecontainers. Meer met grondverzet en speciaal transport. Na de corona is er qua vereniging echt haast niets meer over. En ja weet je. Die zeecontainers blijven toch een aan me trekken.

    Ik heb natuurlijk het hele uitgetekende wagenpark op de schijf staan. uit het diepe grijze verleden en die moeten met de nieuwe inzichten aangepast worden.

    En het dingtje dat is de speelfactor noem. Je kan met een zeecontainer rondrijden. Ook voor een sponsor zou dat interessant kunnen zijn. Je kan ze stapelen met een heftruck of stacker. Met een slee eronder kan je ze ook nog gebruiken op een haakarm en kettingsysteem.

    Op een werf de opleggers klaar zetten met een terminal trekker.

    Met het kabel systeem kan je ze ook nog rechtop zetten. Met een zijlader kan je ze afzetten.

    Als je de zeecontainer uitvoert als directiekeet heb je de mogelijkheid om ketenpark op te bouwen.

    Voor op een demo mogelijkheden genoeg.

    Als modelbouwer. En ik vind mezelf meer een modelbouwer dan een modeltrucker. En ik bouw de dingen over het algemeen met weinig inkoopdelen. Is er ook voldoende te bedenken, bouwen. Testen en herbouwen.

    Ik heb op dit moment.

    Een hyster container heftruck. Gebouwd. Getest en een aanpassingslijst die een aantal generaties containers overschrijdt.

    Gewenste aanpassingen. Beter lijkende wielen. Een mast met 2 spindels. En kijken naar het vorkenbord. Deze is bedacht voor de bruder maat. Nu zijn het wisselende maten. Moet ik ook wat mee.

    Ik heb 1 40ft oplegger op basis van 1 koker. Het heb ik ook een LZV mee getekend. Maar combinatie is niet gebouwd.

    Ik heb de lzv op basis van een uitgezaagde uitslag op 1mm aluminium. Deze gaat van de brudermaat naar de xxft container maat omgebouwd worden.

    Voor een clubgenoot ligt er nog een opleggertje dat ook van de bruder maat naar de xxft container omgebouwd moet worden.

    Voor het kettingsysteem heb ik een 2 tal sleeën waar de bruder comtainer op past. Deze gaan net als de bruder container waarschijnlijk op een demo niet meer gebruikt worden.

    Wat kan hier verwacht gaan worden. de herbouw van de hyster. De ontwikkeling in de geprinte containers. De terminal trekker.

    En de ontwikkeling van een aantal opleggers. Voor de werf heb ik er een aantal nodig. Of ik deze dan helemaal ga printen. Maken als uitslag of als de enkele koker. Aan het einde van de zomer weet ik het

    Met dat chineese 8x4 chassis als basis genomen zijn er zo een aantal trucks bijgebouwd. Dat chassis kan zelfs nog als basis dienen voor een aanhanger. En haal er een vooras af wordt het een 6x4. Ik probeer wel nog een kleine aanpassing aan de achterwielophanging te ontwikkelen, dat het een 8x2 chassis wordt

    En dat doe ik in de oude wedico schaal. Ze noemen die 1:16. Maar ik noem het wat het is 1:15.
     
    Leon1965, Marceline, bvdh en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  2. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.116
    Locatie:
    Rhenen
    wat foto's
    containerstapel bruder.jpg
    dit was ooit het plan.
    hyster.jpg
    hier is de stapel al wat groter
    containerstapel xxft.jpg
    2 van de houten XXFT containers met een brudertje bovenop.
    xxft 20 geprint.jpg
    met deze dan als meest recente toevoeging aan de containers.
    de bestanden voor een 40FT liggen klaar maar nu nog even printen. nou binnenkort weer
    metxxft40.jpg
    de hyster stacker met de 40 aan het vorkenbord. bij dit type heftruck hangt de container aan de haakjes van de armen. omdat dit "bord" vast is kan ik dan de container niet op de hoeken pakken. dat is uiteindelijk wel de bedoeling. en ook sideshift. zit er nu ook nog niet in.
    enkelekoker.jpg
    de oplegger met een enkele koker als basis.
    faruxg+.jpg
    de neus van de XG+
     
    Catwoman, Leon1965, Marc w en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.116
    Locatie:
    Rhenen
    na de vakantie de eerste update in deze hoek.
    de "uitslag lzv" zo van zolder.
    link van zolder.jpg
    de link trailer was nog het meeste gekannibaliseerd. meer dan een chassis is het echt niet meer.

    volg van zolder2.jpg

    volg van zolder 2.jpg

    de volg trailer hier is minder vanaf geschroefd in het verleden. geen idee waarom ik ooit van 2 assen de banden afgehaald had. waarschijnlijk ergens anders nodig. maar nu is alles eraf. ook dat aluminium poging tot pendelsysteem.
    ook blijk ik meerdere uitvoeringen getekend te hebben. en komt het model niet overeen met de tekening.
    wat vooral bij de asafstanden tot uiting komt..
    maar dat is een volgende update.
     
    Catwoman en Marc w vinden dit leuk.
  4. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.116
    Locatie:
    Rhenen
    weer een paar foto's bewerkt om te kunnen plaatsen.
    link kaal.jpg
    de linkt trailer kaal. en voor een deel geschuurd

    volg kaal.jpg
    de volgtrailer ontdaan van de overbodige delen.

    lnk ingkort.jpg
    de linktrailer moest zelfs worden ingekort. ook is de rail voor de slee reeds gemonteerd en de asophanging zit eronder. deze veert niet. maar geeft wel de mogelijkheid om de alle wielen aan de grond te houden.

    volg verlengt.jpg
    deze oplegger is verlengt tot de juiste maat. Ook deze heeft het pendelsysteem al gemonteerd gekregen.
    Voor de wielen wordt er een messing buis van 4mm in het geprinte gedeelte gelijmd. en daardoor een draadeind van M3. de wielen krijgen lagers in de maat 4x9x4 en voorlopig enkellucht banden. mocht het nodig zijn om er dubbellucht onder te leggen. is het een kwestie van nieuwe wielen printen en extra banden bestellen.
    wordt vervolgd
     
    ozy, Catwoman, Leo Broers en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.116
    Locatie:
    Rhenen
    de containers heb ik dan natuurlijk ook nodig.
    de eerste 20ft is reeds getoond in dit topic. maar die heeft ook gedurig te leiden gehad en nog steeds van de katten. dat ding heeft een ongewone aantrekkingskracht op die beesten, misschien zit een een bepaald geurtje aan bruine petg. met een andere kleur hebben mijn geprinte dingen geen aandacht van de harige huisgenoten. . ik heb h'm nu inmiddels 3 keer opnieuw opgebouwd. het ding wordt constant op de grond gegooid of om geduwd. nu heb ik een stukje van de deurpost in het laatje liggen. en de rest ligt achter een schot op zolder. tot ik weer een momentje heb om containers in elkaar te zetten.
    maar de bestanden om de 20ft-er in elkaar te zetten zijn er. moeten misschien nog op details aangepast worden. maar dat heeft voor de pasvorm geen effect.
    de 40ft had ik eerst geparkeerd. maar in de vakantie toch maar gedaan.
    begin 40ft.jpg
    uiteindelijk zijn het 33 onderdelen die een 40ft container vormen.
    40ft klaar.jpg
    de ene 40ft die ik nu heb. ook deze bestanden wil ik op detail aan gaan passen. het ding weegt 1.4kg vind ik nog meevallen.
    een van die details is dat ik nu de bovenste hoeken. een beetje heb aangepast dat de manier dan mijn heftruck de brudercontainer oppakte gehandhaafd kan blijven. maar dan hangt de container aan een messing haakje op een klein geprint randje.
    dat randje wil ik gaan versterken met een stukje van een paperclip. waarmee ik denk dat het wat robuster hangt.

    40 en 20ft.jpg
    de maatvoering is prima. nu de opleggers verder maken.
    en de andere zaken die erbij horen.
     
    ozy, Helicor, Leo Broers en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.116
    Locatie:
    Rhenen
    de laatste van de update's uit de vakantieperiode.
    de linktrailer. is de eerste die opgebouwd gaat worden.
    pendelsysteem.jpg

    het pendelsysteem. ik denk dat ik m nu goed werkend heb. aan het chassis zit een arm met een scharnierpunt midden boven de as. de eerste 2 assen zitten aan een schommel. die weer aan een schommel zit met de achteste as.
    met deze versie van het systeem zit de as op een vaste plaats aan het chassis. als de wielen er onder zitten kan ik het laten zien. de woorden om het uit te leggen kan ik ff niet vinden.
    de reden dat de voorste en achterste delen niet netjes in het gaatje in het chassis zitten. komt doordat ik meerdere versies van de uitslag had getekend. en ik op een andere tekening ben gaan doorborduren dan dat ik gebouwd had.
    maar de assen 80 mm uit elkaar was echt te dichtbij. nu met deze uitvoering zitten ze 85mm nu kan er nog een spatbord tussen.

    link slee voor.jpg
    de slee voor de 20 ft-er is als proefpassing op het chassis gezet.
    linkslee achter.jpg
    zo is de slee naar achteren geschoven. om dit voor elkaar te krijgen zijn ook de schoefjes voor het deel dat op de schotel ligt vervangen en met de moer aan de binnenzijde.
    de eerdere korte schroeven met het moertje aan de buitenzijde paste wel. maar schoof niet lekker.

    link met slee vooraan.jpg
    hier inmiddels was plamuur en de schotel op de kont van de link. misschien moet deze nog een stukje naar achteren. want in de werkelijkheid zit de schotel echt achteraan. maar dat licht er straks aan of de volgtrailer zonder linktrailer mooi op de trekker ligt, dan kan er nog met kingpinnen en schotels geschoven worden.

    slee over schotel 1.jpg
    en ja schuiven. de slee moet ook over de schotel geschoven kunnen worden.
    slee over schotel helemaal.jpg
    en hier issie helemaal achteraan.
    in deze stand zou er dus een 30ft container op het chassis gezet kunnen worden. maar de 30ft heb ik nog niet.
     
    Catwoman, JoostM, bvdh en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.116
    Locatie:
    Rhenen
    met de lzv chassis nog druk bezig.
    tijd voor een vervolg stap.
    deze terminal trekker had ik in 2009 al uitgetekend. maar toen om het in messing te gaan bouwen.
    nu ben ik een "printer" en ga ik de tekening aanpassen om de cabine. of eigenlijk de hele truck te gaan printen
    ttd80-2009.jpg
    dat zal voornamelijk inhouden dat de wanden van 0.5mm naar 1.75mm worden verdikt en wat meer detail. ja en de techniek is een beetje anders de 10 sub-cellen gebruiken we ook niet meer.
     
    Catwoman, bvdh, ozy en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Peter van Rijnsbergen

    Peter van Rijnsbergen

    Lid geworden:
    24 jan 2004
    Berichten:
    1.116
    Locatie:
    Rhenen
    aan de beide opleggers moet nog het nodig verbouwd worden. van de linktrailer. stonden eerst de assen in de tekening te ver uit elkaar tenopzichte van de oplegger die op tafel lag. heb ik daar de snelste en makkelijkste oplossing voor bedacht door de assen dichter bij elkaar te zetten. met de middelst as op de meest logische plek.
    na het printen en plaatsen van de bumper blijkt het een en ander nog steeds niet te passen. de 3 assen gaan gaan herverdeeld worden. waarschijnlijk 8 tot 10 mm naar voren. zodat het spatbord tussen de bumper en het achterwiel past. ik zou ook het rijtje spatborden kunnen aanpassen tot 1 spatbord. maar dat wil ik niet.
    foto's volgen nog
     
    bvdh vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina