Peter's KJ-66

Discussie in 'Zelfbouw turbines' gestart door pieteralje, 19 sep 2010.

1. pieteralje

pieteralje

Lid geworden:
    7 dec 2003
    Ik...

...ben nog regelmatig aan het lekkerbekken bij de turbine's...

...heb een tijdje terug een Emco compact 8 gekocht...

...en wat andere zaken...

...regelmatig gek van 'iets anders'...

------------------------------------------------------------totaal-- +

en ik heb lagers liggen.

dus... weer genoeg projecten om een lange, koude en natte winter door te komen...

2. pieteralje

pieteralje

Lid geworden:
    7 dec 2003
    en ik loop natuurlijk direct tegen een aantal vragen aan:

- volgens mij moet ik voor een kant en klare NGV een andere tunnel maken dan op de originele tekeningen staat. Bv. die van Gerald zijn GR180

- wie heeft voor mij tegen een schapelijke prijs een NGV

- wie heeft voor mij tegen een schapelijke prijs een turbinewiel

- en wie heeft nog een leeg gasflesje staan die gebruikt wordt als mantel

iemand toevallig ervaringen met onderstaande?
    http://cgi.ebay.de/kj-66-turbine-en...ccessories&hash=item3360cb6286#ht_4985wt_1138

Laatst bewerkt: 19 sep 2010
  3. Rene microturbine

Rene microturbine

Lid geworden:
    13 jun 2004
    plaat

Mocht je rvs plaat zoeken voor branderkamer laat het weten dan kan ik je er aan helpen.
    gr Rene.

4. frema

frema

Lid geworden:
    7 feb 2007
    Ik vertrouw die gasten niet,volgens mij is het een nieuwe naam voor March labs.

5. Rene microturbine

Rene microturbine

Lid geworden:
    13 jun 2004
    Ik denk dat je beter via milan kan kopen , hij verkoopt de alblisser en is altijd goed.

het aderes van milan vindt je hier http://www.shmemory.nl/turbine.html

Laatst bewerkt: 19 sep 2010
  6. pieteralje

pieteralje

Lid geworden:
    7 dec 2003
    oke. dank voor de reacties.
    Ik heb je een pb'tje gestuurd rene.

zag gisteravond dat de as-tunnel van Gerald niet 1 op 1gaat passen op de KJ-66.

7. pieteralje

pieteralje

Lid geworden:
    7 dec 2003
    @rene: zie net dat het niet wil...

ik heb wel belang bij RVS plaat, als je daar een NGV van kunt bakken..

8. pieteralje

pieteralje

Lid geworden:
    7 dec 2003
    Ik heb een vraag over de as-tunnel. In het midden heeft de tunnel een wanddikte van 1,5 mm. Ik neem aan dat dat genoeg is, maar ik wil het graag zeker weten.

En er stond op een gegeven moment hier op het forum een uitgebreid verhaal hoe je de lagerpassingen exact recht kunt krijgen aan de beide zijden. Maar ik kan het helemaal niet meer terug vinden. Wie weet het toevallig?

9. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Pieter,

ik maak geen KJ, maar volgens mijn tekening van de wren54 is de astunnel 2 mm breed op smalste punt. Volgens mij kun je de buitenkant van de astunnel tussen de uiteindes best wat breder maken. Dit moet iemand van de KJ's maar ff bevestigen.

Gr. rik

10. wpkees

wpkees

Lid geworden:
    10 jan 2006
    Hoi peteraltje

ik vind 1,5 mm wel erg dun ik zal het niet doen maar dat is persoonlijk.
    hoe je je astunnel in lijn maakt je draait eerst de passing waar de veer in zit die is ongeveer 60mm diep deze passing maak je op de eind maat
    dan maak je een doorn van staal geen aluminium op eind maat van de lager passing +0,01 dan verwarm je je astunnel deze schuifje je over de door laat hem af koelen en dan zit deze vast en dan maak je de andre kant.
    als je klaar bent verwarm je hem weer en haal je hem er zo af

Gr Limme

11. pieteralje

pieteralje

Lid geworden:
    7 dec 2003
    @ limme; juist, die tip bedoelde ik. Hartelijk dank. Na het draaien van de stalen doorn, neem ik aan (en weet ik bijna wel zeker) dat ik hem ingespannen moet laten?! Dan tunnel opwarmen en eroverheen schuiven.

Gevoelsmatig was die 1,5 mm erg weinig voor me. Volgens mij heb ik hem nu op 2mm.

Daarna eens nadenken over de NGV... dat wordt ook nog wel een klusje!

@Rik; dank!

12. wpkees

wpkees

Lid geworden:
    10 jan 2006
    dat bedoel ik

13. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Hoi Pieter, leuk project, zag het draadje pas later. Die GR180 NGV gaat inderdaad niet passen maar deze komt van Jetmax en die hebben ook de KJ66 versie maar dat heb je denk ik inmiddels al gevonden. Die van Milan zijn ook van Dieter/ Jetmax, ik zou ze direct bij Jetmax halen want dan heb je de beste garantie, de man is erg aardig en behulpzaam. Die 1,5mm wanddikte kan prima werken, mijn eerste KJ66 draait er nog steeds mee maar als je voor zeker gaat maakt die 0,5mm ook niet zoveel uit qua gewicht, doen dus. Als je jezelf redelijk handig inschat kun je de NGV ook proberen zelf te maken, er zijn diverse mogelijkheden om dat te doen.

Groetjes,
    Gerald

Hieronder een fotoserie zoals ik ze wel eens gemaakt heb:

Klop malletje voor de bladen:

Plaatjes ongeveer 2-3mm overmaat en simpel met hamer om kloppen voor een puntlas voetje:

Puntlassen, iedere keer aan de overzijde zodat het zaakje niet helemaal krom trekt. (Doet het altijd wel iets maar dat maakt niet uit)
    Handige manier om de juiste hoek de bepalen, tegen een aanslagblok waar ik een aluminium plaatje op heb geplakt met dubbelzijdig tape. Deze hoek is kritisch en afhankelijk per turbine maar meestal rond de 31 graden.

Hier bijna klaar, het turbine huis en de lagertunnel zijn allebei overmaats. Nu het hele zaakje uitgloeien met een brander, zo gelijkmatig mogelijk zodat alle spanningen er uit kunnen, hierbij trekt het wat krom wat nauwelijks zichtbaar is maar funest voor de werking.
    Dan als allerlaatste worden de turbine passing en de lagertunnel passing gedraait zodat deze precies in lijn met elkaar liggen en dus het turbine wiel precies gecentreerd is.

14. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Gerald, no offence ;) maar had je toen geen last van een los blad bij deze NGV? Is het niet beter een NGV uit 1 deel te maken?

Pieter, mischien dat je het wel op deze manier kunt doen, maar dan de blaadjes door de ringen heen kunt doen. Je puntlast m dan aan de buitenkant en binnenkant van de ringen als je snapt wat ik bedoel. Mocht er dan een puntlas losraken, dan krijg je iig geen blad in je turbinewiel. Als iemand hier anders over denkt, please tell me ;)

Gr. Rik

15. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Inderdaad goed gedacht, zo verbeteren we elkaar! ;) Bij mij kwam dat echter waarschijnlijk omdat ik in test fase een paar keer héle hete starts heb gehad met een los zittend blad als gevolg. Martin heefd er zo ook een paar gebouwd en nergens last van gehad. Tis maar een manier om het goedkoper te krijgen, wél meer werk. In principe zijn de gegoten versies altijd het beste en zijn qua kwaliteit niet te overtreffen, maar ze kosten dan ook wel wat. Voor een motor die niet gemaximaliseert hoefd te worden kan het best, is ook een beetje hobby zeg maar.....

Groetjes,
    Gerald

16. pieteralje

pieteralje

Lid geworden:
    7 dec 2003
    @ Gerald; super. Dank je. Je foto's waren verdwenen uit je draadje.

Nu een heel andere vraag:
    kan ik op mijn Emco, door middel van deze hoekplaat:
    Marktplaats.nl > Emco - Doe-het-zelf en Verbouw - Draaibanken
    en met deze "hoe het heet weet ik zo niet"(rechtsonder tussen de dwars support en de beitelhouder
    gaan frezen?
    beetje vaag uitgelegd, maar misschien snappen jullie het...

dat "ding" (o.a. voor draaien van schuine stukken aan werkstuk) dus monteren op die hoekplaat op mp, en dat op het support van de Emco.

17. pieteralje

pieteralje

Lid geworden:
    7 dec 2003
    Dus dat je dit idee krijgt:
    en er ondertussen achter gekomen dat dat ding wat ik bedoel, de 'top-slide' heet.

18. rikdragonfly

rikdragonfly

Lid geworden:
    31 mrt 2005
    Pieter,

volgens mij heet dat in het nederlands kruissupport.Ik begrijp alleen niet goed wat je er precies mee wilt bereiken :p

Gr. Rik

19. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Hij wil er mee frezen en dat gaat prima. Heb ik ook jaren gedaan met m'n oude hobbymat draaibank. In de drieklauw gaat het freesje en op het kruissuport komt een machine klem om je werkstuk in te spannen. Ik had er nog een 90graden hoekplaat bij nodig. Het mooist is natuurlijk een aparte freesmachine maar zo kan het ook als tussen oplossing. (Heb zelf ook jaren moeten sparen voor een freestafeltje dus dan maar op zoek naar andere inventieve oplossingen :D)

Hieronder een werkstukje op die oude hobbymat, neuspoot gedeelte van mijn Avonds F16.

Groetjes,
    Gerald

Hier welliswaar geen machineklem maar een klemtool speciaal gemaakt voor dit werk. Op de stalen plaat achter het aluminium werkstuk zit dan de machineklem.

20. pieteralje

pieteralje

Lid geworden:
    7 dec 2003
    Dat frezen moet inderdaad gaan lukken. Nu nog op jacht naar een hoekplaat (die man van MP reageert niet...)

Stukje bij beetje komt de as-tunnel af. Heb de buitenkant bijna klaar en dan kan ik beginnen met de binnenkant.

@Gerald, jij had de ringen van rvs buis gedraaid toch? En zoals jij en Rik beschrijven, om de bladen door de ring heen te halen en dann aan de buitenkant te puntlassen, ga je volgens mij de originele KJ-66 NGV bouwen. Daar gaan ze namelijk ook door de ring heen.

Deel Deze Pagina