Pica Spitfire Project (ja, eindelijk eens afmaken!)

Edwin van der Maat

verslagschrijvers
Goedenavond,

na de eigenbouw Fokker D.21 (nog steeds gevlogen) en de Loening M-8 (vliegt goed) heb ik besloten om de Pica Spitfire maar eens af te bouwen. Jaar of 10 geleden gebouwd, aan de kant geschoven, en nu (paar weken geleden) maar eens van de plank gehaald.....schok.....

Een paar jaar geleden heb ik de Cockpit Kap, Motorkap, Schaal uitlaatjes en machine guns gekocht van Richard Rawle. De neus van de Pica ziet er niet uit, en de cockpit frames in de kap zijn veel te grof. Het onderstel wat ik had ingebouwd, is van Eurokit, en ik besloten om die er niet uit te halen.

Dus wordt dit een semi-schaal Spitfire met wat extra's..

Schaal 1:5
Spanwijdte: 88 inch
Motor: origineel US 41cc (nu in de Loening), ga voor de DLE55 met 'wrap around' uitlaat

De Spit voor de nieuwe aanpak:

full

full

full

full

full

Wordt vervolgd.

Edwin

Laatst bewerkt door een moderator:
De eerste aanpassingen

Goedenavond,

de orginele hoogteroer delen en richtingroer zijn in de afvalbak verdwenen. De Pica roeren zijn volledig ingedekt. Heb het 3 zijden aanzicht uitvergroot met het kopiermachine.

full

full

Ook was de romp-vleugel 'fairing' beschadigt. Na wat werk een redelijk resultaat. De fairing vorm aan de romp onderkant is niet schaal, een bekende afwijking in de Pica Spit. Brian Taylor en Mick Reeves Spitfires zijn veel beter.

full

De eerste stappen gemaakt om toch een redelijke cockpit in te bouwen. Maak het zelf, behalve het instrumenten paneel die ik bij Mick Reeves heb besteld, samen met de canopy rail en 1:5 pink tapes.

full

full

full

full

full

Het resulaat tot nu:

full

wordt vervolgt

Edwin

Jaja, ook hier een aanmelding om je verslag te volgen. Zien bouwen doet bouwen, ik moet ook weer verder :)

ga ik ook volgen, ben bezig met de pica mustang... wel een kleinere versie.
glasmat is gisteren toegekomen, volgende week als er tijd is beginnen glassen:p
succes verder!

Da`s een flinke Spit! Donald Moore zit prima in de cockpit!

full

Mooie flaps! Heb je ze van triplex gemaakt?

Grt, Ram6

Vleugel

Hoi allemaal,

dank je voor de reacties. Ik zal probreren er iets van te maken....

Ram6, je flaps jaren geleden van 'liteply gemaakt'. Zijn niet krom getrokken, dus heb ik besloten ze te gebruiken. De strips en plaatjes zijn gemaakt van glad tekenpapier.

Ondertussen de bedrading van de flap en rolroer servo's gesoldeerd, en rolroer servo's ingebouwd.

full

full

full

Groetjes,
Edwin

Leuk te volgen, ik heb er ook nog 1 liggen, jaren geleden gebouwd tot ongeveer dit niveau. Alleen voor een Zonoah 38 cc , dus wat andere bok gemaakt. Onderstel is toen ook in Amerika gekocht voor de Pica, Centuryjetmodels. Heb me toen ook verbaasd over het gewicht in de staart. Ligt dus al jaren te wachten op vervolg, maar eerst de Proctor Albatros.

Joris

Hoi Joris,

tot nu toe valt het gewicht van mijn staart nog wel mee. De nieuwe roeren zijn zeker lichter. De servo's voor het hoogteroer (2 stuks) en richtingsroer (1 stuk) komen voor in de romp (meer naar voren dan op de tekening).

Hoi Allemaal,

vanavond heb ik wat tijd om aan de flap servo installatie te werken. Ondertussen wat zitten piekeren over de koeling van de motor, wat zeker een probleem is in dit klimaat. Zit erover te dubben om de vleugel aan te passen, om de 'hete' lucht van de motor af te voeren via de koelers die geinstalleerd zijn onder de vleugel.....maar wat over de inlaat voor de koeling?

Groetjes, Edwin

één inlaat als inlaat en één als uitlaat?
Zeg maar, links erin en rechts eruit?
of is dit te simpel gedacht.

groeten John

Flaps en Koelers

John, geen slecht idee. Maar wel een lange weg naar de motor en terug. Misschien er een elektrisch fan erin om de lucht toevoer te helpen.

Voor de vergelijking de originele (ABS of zo) naast de Richard Rawle koeler. Beide 1:5 maar wat een verschil. Ik heb de RR uitvoering nog na gemeten, maar op het gezicht in vergelijking met het 3 zijden aanzicht is ie goed.

full

full

full

Ondertussen de eerste flap servo geplaatst, en wat geknoeit om de stang voor de aansturing op de juiste maat te krijgen. Flap uitslag 'up' is goed, 'down' moet meer (schaal) maar volgens instructies is het goed.

full

full

full

Morgen de andere zijde. Daarna kan ik beginnen aan de afwerking van de flaps.

Groetjes,
Edwin

zo edwin ,

goed bezig
bij deze een abbootje spit mark I of II staat op mn to do lijstje om te bouwen en te vliegen.
Nu eerst even druk met mn stampe.
Dan mijn p-51 (en tussendoor ook nof een goeie papa en man zijn), daarna mn DXXI afmaken!!!

het leven van ons modelbouwers gaat niet over rozen.
bij deze ik blijf je volgen

greets pascal

Hee pascal ben jij ook een D21 aan het bouwen
van welke tekeningen
en welke schaal

hey jeroen,

ik heb de tekeningen van een franse ontwerper 1,85m
en de DXXI die ik aan het afbouwen ben is een 1,55m model volgens famillie recept.
getekend ooit n keer door mn opa (was timmerman) daarna is er door begonnen door mn vader....op zolder beland.
en hopelijk krijg ik hem vliegend!!!!

groetjes pascal

Hallo Edwin,

Ik had een vraagje over de aansturing van de flaps, ik zie dat dit 2 apparte stukken per vleugelhelft zijn, hoe breng je die beweging over van het enne op het andere stuk?
Is dat een pijpje met een asjes erin dat los in elkaar zit en zo in elkaar kunnen bewegen om de uitelkaar gaande flaps te kunnen sturen?

Ik ben namelijk een harvard aan het bouwen en wist nog niet goed hoe dit op te lossen.

Hoi Pascal,

Stampe, mooie kist. Tijd voor een foto van de D.21.....

Hoi Robin,

klopt, de kleine flap wordt aangedreven door de buitenste met een 'vrije' verenstaal 2 mm pen in messing bussen. Werkt goed en geen speling.

Op het moment ligt het project even stil, heb de griep.

Groetjes,
Edwin

Hoi Edwin, ik lees een paar maanden mee op dit forum, eigenlijk zonder te berichten maar wel met interesse :)

En ... ik heb ook nog een Picca Spitfire op de stoffige bouwplank liggen ;)

Nooit afgebouwd ... eigenlijk alleen de romp is half af en is daar zo'n 15 jaar geleden beland door omstandigheden !

Afijn ... ik wil de draad weer een beetje oppakken om o.a. de Spit af te bouwen en kijk met belangstelling naar jouw project !!!
Ik zie dat jij diverse onderdelen hebt van abs, het enige wat bij mij van abs is zijn de uitlaten ... !? Goed, ik denk dat mijn bouwdoos meer dan 30 jaar oud is :/

Natuurlijk moet ik ook weer van voor-af-aan beginnen met leren vliegen met een ander simpel te bouwen en te vliegen toestel :)

Hoi Stampertje,

sorry voor het late antwoord. Alle plastic onderdelen in de kit zijn van abs, en niet erg schaal. Daarom heb ik de vervangende onderdelen van Richard Rawle gekocht.

Heb nog steeds de energie (motivatie) gevonden om de Spit af te bouwen.

Groetjes, Edwin

Back