Piepen bij de helicopter. Probleem met de gyro/staartservo

Discussie in 'Electronica' gestart door sander88, 28 apr 2005.

1. sander88

sander88

Lid geworden:
    8 mrt 2005
    Hoi allemaal,

Ik zit met een probleem, want als ik namelijk bij mijn heli een heel klein beetje gas geef, hoor ik iets piepen, en het klinkt ook alsof het van de gyro komt, maar volgens mij kan dat zelfs niet, het is trouwens een dragonfly 22d.

Enig idee iemand waar dit door komt en of je er wat aan kan doen?

Groeten,
    Sander

2. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Dat is de motor die opgang komt. :p Dan fluit ie n beetje. Geeft niks, is heel normaal.

3. me_sang

me_sang Guest

heb ik ook met mijn Dragonfly #4 en is idd de motor, boeit nie :D gewoon vliege die hap!

4. sander88

sander88

Lid geworden:
    8 mrt 2005
    Oke, bedankt :)

Ga zo proberen te vliegen, wacht nu nog even op een vriend, die wil het ook wel is zien (hij is into de auto's).

5. Aaalie

Aaalie Guest

Hoi hoi,

Dit is de blokgolf van je snelheidsregelaar, die laat je motor dit pieptoontje maken.

Gr.A.

6. steven.

steven. Guest

Inderdaad, ik sluit me volledig aan bij "Aaalie"

7. sander88

sander88

Lid geworden:
    8 mrt 2005
    Nog een vraagje, ik heb nog steeds een probleem met m'n gyro, mijn staartservo blijft namelijk de hele tijd lichtjes heen en weer gaan terwijl ik de heli niet aanraak, storing dus zou ik zeggen. Maar ik krijg deze storing niet weg. Is er een kans dat de gyro stuk is? (De gyro blijft bijv. ook langzaam doorknipperen als ik de heli opstart en pas als ik de gyro aanraak blijft het lampje branden :? terwijl hij eigenlijk uit zichzelf zou moeten stoppen met knipperen. Naja, iemand een oplossing of moet ik een nieuwe gyro kopen 8O (gaat lekker zo, alleen nog maar geld erdoor heen gejast en nog niet eens heb ik kunnen proberen te vliegen :!: ).
    Hulp gelieve :roll:

8. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    probeer de gyro gain eens minder gevoelig te zetten. het kan zijn dat hij teveel wil corrigeren steeds.

9. Rhelie

Rhelie Forum veteraan

Lid geworden:
    16 sep 2004
    Zit de gyro niet te dicht op andere elektronika ? Je regelaar bijvoorbeeld :!:

10. sander88

sander88

Lid geworden:
    8 mrt 2005
    Hey!

Hoe kan ik de gain veranderen? ik zie bij mijn gyro twee gaatjes met schroefjes waar bij de ene limit staat en bij de ander delay.
    En mijn gyro zit gewoon standaard voorop. Maar ik weet niet eens of er wel een regelaar opzit standaard:S. Ik zie nu gewoon een gyro voorop, onder een motor en 3 servo's en daar blijft het bij, voor zover ik het weet. http://www.wholesaleinfopacks.com/heli2aa.jpg
    hier een klein fotootje zonder kap, ik heb zelf geen digitaalfototoestel dus kan zelf geen foto maken.

Bedankt voor de reacties tot nu toe:).

Sander

11. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Das een 3-in-1 bordje. :) Alles zit erop, maar is in 1 plaatje gebakken.

12. sander88

sander88

Lid geworden:
    8 mrt 2005
    Nou de storing is verholpen d.m.v. van 4 rietjes die ik langs het onderstel heb geplakt (lang leve plakband :) ).
    Toennet bij de buren achter gevlogen (lekker wat gras en een stuk bestraat, dus daar kon mooi starten :) ), maar man wat geeft dat een kick zeg, pfff. Geweldig gewoon, aantal keren al aardig gevlogen, maar de laatste keer ging het ff fout hij knalde tegen een stoel op (gelukkig had ik wel al het gas dichtgedaan). Maar nou zit ik met het probleem dat de staart niet meer soepel draait :( want als ik het goed heb lopen de achterste tandwielen niet meer lekker in elkaar over ofzo :? , maar het vreemde is dat de staart maar bij bepaalde delen van de tandwielen niet lekker loopt, ik heb alle tandwielen gecheckt en die zagen er nog goed uit. Dus ik heb nu weer wat te doen :p . Naja als iemand weet waar ik nu dus specifiek op moet letten of waarom het zeker weten niet goed loopt, hoor ik het graag :) .

:bye: ,
    Sander

13. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Das n krom asje, of de motor pinion is scheef geschoten. Das iets waar je heel goed naar moet kijken als je em met de hand langsaam n rondje draaid.

Check ook even de lagertjes, soms schijnt er nog wel es eentje los te schieten.

14. sander88

sander88

Lid geworden:
    8 mrt 2005
    @ freakazoid

Hij doet weer normaal hoor.
    zat wat verkeerd met het asje dat door de staartbuis liep dat zat niet meer goed in een tandwiel, en er zat wat los wat vast moest zitten.

Nog een vraagje:
    Hoe kan ik mijn gyro minder laten reageren op bewegingen (dat de heli automatische het wegdraaien van de staart tegen gaat)?
    Want ik heb het gevoel dat hij hierdoor nogal gaat trillen.

Greetz,
    Sander

15. $olo

$olo Guest

@ sander
    waarschijnlijk heb je op je 3in1 bordje 2stelschroefjes
    1 is voor de staartmotor te regelen de andere is je gyro
    ff experimenteren welk wat is

in jou geval kan het best zijn dat je maar 1 schroefje heb (geen staartmotor ;) )

16. sander88

sander88

Lid geworden:
    8 mrt 2005
    (Dames) en heren,

Nog een vraagje:

De heli zweeft nogal graag naar links, ik heb de balans gecheckt door de heli aan de paddles te pakken, en het zag er goed uit. Ik krijg het er niet uitgetrimd :? . Iemand enig idee waardoor het kan komen en hoe ik het kan oplossen?

Oh het naar links zweven is ook boven de 60 cm, dus ik weet niet of het met het grondeffect te maken heeft.

:bye:
    Sander

17. $olo

$olo Guest

moet je misschien toch eens beter je balans checken.
    ik heb het ook eens gehad met een batt. die teveel naar voren hing.
    heli wou altijd naar voren en niet uit te trimmen.
    als je de heli aan de padlestang optilt moet eigenlijk je hoofdas loodrecht naar beneden gaan .

18. sander88

sander88

Lid geworden:
    8 mrt 2005
    Nog een vraagje (alweer):

De gewichtjes zitten nu bij de padles zo ver mogelijk naar buiten (qua evenwicht is dit nu goed). Maar maakt het uit of de gewichtjes meer richting de padles zitten of meer richting het midden (zeg maar)?

Ik zou zelf zeggen: des te meer naar buiten, des te stabieler.
    Klopt dit of niet?

19. $olo

$olo Guest

klopt volledig
    gewichtjes naar binnen snellere stuurbeweging en instabieler

gewichtjes naar buiten langzamer stuur reactie en stuk stabieler.

20. sander88

sander88

Lid geworden:
    8 mrt 2005
    De heli blijft maar naar links hellen.
    Ik heb de stabiliteit gecheckt, en het gewicht hangt een klein beetje naar achteren maar niet opzij, ik heb me swashplate expres een beetje schuin naar voren gezet vanwege het gewicht. Bij het starten van de heli, merk ik ook dat hij bijna naar links omvalt als ik meer gas geef.

Heeft er iemand nu nog een oplossing.

@Solo, oke bedankt.

Deel Deze Pagina