piepschuim lijmen en snijden?

• Topicstarter Topicstarter christophe
  • Startdatum Startdatum
C

christophe

Guest
hallo iedereen,

ik ben net begonnen met het snijden van vleugels in piepschuim met een gloeidraad, maar de romp van mijn model is 19 cm dik, dus moet ik enkele platen tegen elkaar lijmen. nu is men vraag met welke lijm doe ik dat best? rekening houdend dat ik met mijn gloeidraad ook door de lijm moet kunnen snijden.

ik dacht ergens gelezen te hebben dat je dat kan doen met witte houtlijm verdund met water, klopt dit?? of kunnen jullie mij verder helpen?

alvast bedankt.

Ik neem aan dat je twee templates van je romp hebt? Zelf klem ik het schuim dan met bouten en moeren tussen deze twee templates en verlijm de helften pas na het snijden.

Ik weet zo niet welke lijm geschikt is (misschien 3m adhesive spray...?) maar houtlijm wordt al snel te hard...

De manier van snijden staat hierboven al (zo hoef je niet door de lijm te snijden).
Ik heb zelf nooit vleugels gesneden, maar ik heb een piepschuim vliegtuig gehad. Als daar iets kapot ging lijmde ik dat met bison lijm. ik weet zo niet welke.

Bij de GAMMA hebben ze een LIJMWIJZER (een computer waain je invult wat je wilt lijmen en hij zecht welke lijm daarvoor geschikt is). Zo heb ik die bison lijm ook gevonden.

PS: Probeer het ALTIJD eerst op een rest stukje uit :wink:

Laurens

Je zou ook alleen de ruimte buiten de contouren van je romp kunnen verlijmen... maar dan kom je in de problemen wanneer je de hele romp bijna uitgesneden hebt en beide helften dus los zitten...maar dit kan je weer opvangen door binnen de contouren van je romp de boel te verlijmen. ;)

Ik denk namelijk dat het lastig wordt bouten te vinden die lang genoeg zijn voor die 19cm...

Heey,

Ik lijm depron met uhu por en grotere oppervlaktes met de bison lijmspray.

groetjes

Als lijm kan je bijna alles gebruiken op basis van water, dus water als oplosmiddel, dat vreet niet in op piepschuim.

Ik lijmde m'n piepschuim modellen vroeger altijd met witte houtlijm, dit verdunt met water, ging steeds goed...

Gebruik zeker GEEN krachtige lijmen zoals contactlijm enz, dit heb ik bij m'n eerste model wel gedaan, enkele dagen zitten schuren en snijden als een gek, heel trots dat het af was, en toen ging ik alles aanéén lijmen,...
Met een stokje contact lijm uitgesmeert over alle onderdelen, tegen mekaar gelijmd en een half uurtje later kwam ik een kijkje nemen en Alles was volledig weggevreten :mad: wel 3cm diep !!

Maar tegenwoordig gebruik ik geen piepschuim meer als bouwstof, het is zo'n rotjob om alles te zitten schuren, heel m'n werkplaats hangt onder dat vreselijke witte poeder dat aan alles blijft plakken, ik vind 2 jaar later nog van die bolletjes ... :wink:

Groetjes
Steven 8)

bedankt voor de info, ik ga eerst eens testen met witte houtlijm verdund met water, het gaat hier om de gedeeltelijke ronde romp van een hercules c 130, 19 cm dik, 120 cm lang.

komend weekend zou ik graag men romp willen maken, ik laat jullie wel iets weten
:)

groeten , Christophe.

http://foto.modelbouwforum.nl/displayimage.php?pos=-108

Dit is een hercules die bij mijn club vliegt, hij is niet van mij hoor, maar van een clublid. :wink:
Ik dacht dat hij aangedreven was door 4 speed 280 motoren...
Hij is ook van een fijn piepschuim gemaakt.

Groetjes
Steven 8)

Ps : de upload server is verandert, hij weet nog niet hoe ik de foto gewoon op het forum kan krijgen, het is voorlopig een link, ik zal wel iets verkeerd doen :|

Bij ons op de club heb ik ook een paar keer iemand gezien met zo'n Hercules aleen dan in militaire kleuren. Het vliegt nog best wel goed. Als je hem ziet staan gloof je nooit dat hij van de grond komt. Maar als je hem een zetje geeft gaat hij er zo vandoor. De kunst is om alles zo ligt mogenlijk te houden.

Back