Pieter Boele

Vorige week kreeg ik hem binnen, de bouwdoos van de P. Boele van Deans marine.

pboele5464251.jpg

Na een snelle blik was ik wel tevreden, toen ik echter wat beter ging kijken en alles nalopen sloeg mijn eerste tevredenheid om in teleurstelling. Slechte kwaliteit van de beslagdelen, het bekende Engelse witstaal.

91610165.jpg

Een zeer slechte bouwbeschrijving, zeer sumier en alleen in het Engels, maakt voor mij niet uit maar er zijn mensen die het Engels niet zo goed begrijpen. Als je op hun site kijkt beloven ze ook de bouwbeschrijving in het Nederlands erbij te leveren.

Wel een bouwtekening van 1 op 1 echter daar ontbreekt zeer veel aan, geen maten, onderdelen niet genummerd en ga zo maar door. Als ik de ankerlier wil maken moet ik maar zien hoe dit moet, totaal geen beschrijving.

Deze kit is zeer zeker niet aan te bevelen voor beginners, volgens mij moet je minimaal enkele andere kits gebouwd hebben voor je hieraan begint.

97691452.jpg

99158743.jpg

Hier de romp, die zeer dun is dus oppassen met schuren, je bent er zo doorheen.

23714496.jpg

Zoals je op bovenstaande foto kan zien moet de rand worden bijgewerkt, laat ik zeggen geschuurd.

Al met al is het een mooi model, vind ik, maar over de kwaliteit van de kit ben ik niet echt te spreken. Ik laat me hier echter niet uit het veld slaan en probeer er iets mooi van te maken.

Beste Geert,

Mooi model, ik heb zelf de Gry Maritha nog half in de doos staan. Het witmetaal is op zich wel mooi te maken, zorg wel dat je het goed schoonmaakt en ontvet wegens een restant losmiddel dat er nog op zit.
Beslagdelen die hoog in de opbouw zitten kun je wellicht beter vervangen door eigengemaakte kunststof exemplaren wanneer je er mee wil gaan varen.
Ik vind de (polyester?) romp wel erg mooi overigens met erg veel detail.

Ik blijf je draadje volgen en ben benieuwd naar je voortgang.
Onthou dat een model van Deans of Model Slipway over het algemeen zeker niet voor de beginner is maar dat het wel de mooiere bouwkits zijn.
Bij Graupner en Robbe ligt de nadruk meer op de functionaliteit, bij de Engelsen meer op de schaalechtheid. En ja.... resin had mooier geweest ipv witmetaal, dat ben ik met je eens.

Hey Geert

Dat gaat ook zeker nog eens gebeuren, ik heb alleen nu een iets ander project onder handen. De Smit Mississippi in schaal 1:25 en daar verwacht ik nog wel een anderhalf jaar mee bezig te zijn denk ik.

deans marine

hoi geert
Ik geef je helemaal gelijk ,ze beloven van alles op hun website maar ik heb hier de de sms emden van hun hier liggen en de tranen springen je in de ogen wat een superslechte kwaliteit zijn die bouwdozen!!toen ik de doos kreeg zaten er nog stukjes van een vogelnest in de romp plus vogelpoep(engelse vogelpoep)en linker helft klopte voor geen meter met de andere kant!!en hou op over dat witmetaal wat een ellende!!Ik had voor 375 euro meer verwacht.Maar ik ben nu met de resolve van calderdraft bezig en dat is net zo slecht van kwaliteit!!Maar we maken er wel wat moois van!Maar ze hebben wel mooie modellen van stoomschepen en die mis ik wel bij de bekende merken hier!Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken en ga dat met belangstelling volgen,het is wel een uitdaging om van zon bouwdoos iets moois te maken!!wens je veel bouwplezier met je pieter boele. groet walter

Ik sta op het punt om de "Pieter Boele" te bestellen. Ik schrok even van je reactie's. Ik heb zojuist de "Vliestroom" van Slipway gereed. Ook daar zaten wat problemen in, die veroorzaakt werden door een verschuiving van de mal. Er zaten geen ankers bij. Op zaterdag een E-mail naar Slipway, 's zondags antwoord, maandag op de post en op woensdag in huis. Gratis ! Een 10 voor de service. Toch ga ik de uitdaging aan. Begin nu aan m'n 7e schip dus wel een beetje ervaring en toch maak ik weer kleine foutjes. hopelijk nu niet meer. Ik heb ook een paar foto's van de Vliestroom geplaatst waar ik nog 10 lampjes in heb verwerkt. T.z.t. plaats ik meer foto's. Groeten, Jan

Beste Jan,

Er is veel te zeggen van de Dean's kits. Waarom bouw je het model niet scratch-build? Dan weet je zeker dat het een stevig model wordt... (hangt natuurlijk wel af hoe je bouwd maar daar zijn genoeg tips over te vinden)

groeten Paul

Beste Gert
Misschien een tip voor je romp.
Ik ben zelf bezig om 2 Banckerts te verbouwen tot de Maasbank en Steenbank.
ik vond de oude rompen van Billing boats ook nogal dun, en als ze ouder worden bros.
ik heb er aan de binnenkant een matje glasvezeldoek met epoxy erin gelegd.
je merkt dat de romp hierdoor veel steviger wordt, als je haar uit het water tilt.
De Pieter roept bij mij fijne herinneringen op omdat we dan met de Stella langs de verolme bolnes werf voeren en ze daar altijd lag te schitteren.
succes met bouwen Loek

Back