Pimp mijn draaibank.

Discussie in 'Verlijming & constructie' gestart door Roelof, 15 jan 2025 om 21:09.

1. Roelof

Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    20 aug 2003

Een maat van mij had voor wat licht draaiwerk een goedkoop Aliexpress micro draaibankje gekocht maar hij is er zeer ontevreden over. Toch wat filmpjes bekeken en hoewel het wat te wensen over laat kwam ik iemand tegen die zo'n ding compleet verbouwd heeft t/m een CNC besturing.

Zijn klachten waren:
    - weinig kracht
    - de klauwplaat is wat bewegelijk, hij lijkt iets omhoog te bewegen.
    2 zaken waar die youtuber ook aan gewerkt had.

Maar eenmaal thuis en dat ding van dichterbij bekijken merkte ik allereerst dat de persoon de beitel verkeerd geslepen had wat goed draaiwerk niet ten goede komt. OK, voor iemand die met 0 ervaring hieraan begon kan je het hem niet helemaal kwalijk nemen. Maar erger was het dat de beitel ongeveer 1.5mm onder het center zat, bij het draaien van kleine diameters wil de beitel onder het object schieten waardoor de klauwplaat zich omhoog wipt.
    Een 2e ding waar ik mij aan ergerde waren de draaihendels die heel veel speling hebben.

OK, op zoek naar een krachtige motor, ik vond een 775 motor welke 3500 toeren bij 12v heeft en tot 36 volt aan kan. Met nog wat poeliesets van een oude RC auto die ik special voor dit soort projectjes heb bewaard kom ik aardig op weg, met een 16 en een 48 tand poelie breng ik de 3500rpm terug naar een kleine 1200rpm wat een prima toerental is.

En toen kwam de motor in huis, even naast de originele gelegd wat waarschijnlijk een 300/370 formaat is.

Dat is wel even een verschil.

Om het iets degelijker te maken besloot ik een beugel bovenlangs te maken, dat brengt al meer stevigheid in de constructie en het plan is ook om aan deze beugel nog iets van verlichting te maken.

Alle gaten lekker strak om de speling minimaal te houden.

En gemonteerd:

Bij de boor-unit heb ik sleuven gemaakt zodat deze nog steeds voor de juiste afstand verplaatsbaar is.

Toen de poelies... De grote poelie is voor een 12mm as terwijl de as van deze draaibank 10mm is. Dus op mijn veel grotere draaibank even een adapter gemaakt als verloop en waar de poelie aan vastgeschroefd moet worden. De adapter van de kleine poelie is voor een 6mm as terwijl de as van de motor 5mm is, ook hiervoor uit een stukje 7mm messing een busje gedraaid wat allemaal perfect past.

Past allemaal perfect.

Op de motor:

En aan de hoofd-as van de draaibank:

Even snel een test met de motor in de hand:

Ik heb al een stukje hoekprofiel op maat gezaagd e de gaten afgetekend om een motor mount te worden. Ook heb ik de draaihendels al losgehaald waar van opzij een gat met wat schroefdraad wordt gemaakt om hem met een schroefje stevig op de as te klemmen.
    De laatste stap zal zijn een vulplaatje voor de originele 4x4 beitels en het pas maken van een 2-tal 6x6 beitelhouders met wisselplaatjes.

Ik heb schroefjes in de draaihendels gezet, hiermee kan je de hendels strak op de schroef-as klemmen, geen speling meer.

De motor mount uitgehakt en gemonteerd:

En wat ik aangaf moest de beitel met 1.5mm verhoogd worden, na wat uitmeten kwam ik op 1.25~1.3mm uit en dan zit die net een fractie onder het hart. Ik was al op zoek naar een plaatje van deze dikte en toen besefte ik wat ik nog wat grote diameter sluitringen heb. Een grote M5 ring was precies 1.25mm dik.

Simpel maar effectief.

Een eerste test was veel belovend alleen bleef het werkstuk niet zitten in de klauwplaat. De 2 delen van de klauwplaat worden dmv een veerring tegen elkaar gehouden maar als je het object strak wilt aandraaien worden de 2 delen van elkaar gedrukt waardoor de klauwen verspringen. Ik heb dit even bekeken en het meest makkelijkste is de veerring vervangen voor een vaste ring. Uitgemeten is dit precies 2.5mm. Dat wordt de draaibank aanslingeren.

Even snel de klauwplaat uit elkaar gehaald.
    Duidelijk zijn hier de veerringen te zien, ook el bekend als golfveren. 2 dik om wat kracht te zetten maar verder snap ik de functie niet echt dan alleen makkelijk wat speling wegwerken. Nou ja, hiervoor even een vaste ring maken en misschien 2 schroefjes om de circlip op te sluiten.

Nadat ik een ring had gedraaid voor de klauwplaat is het nu mogelijk om een object goed stevig in te spannen.

Even een stukje met de originele beitel geprobeerd, het gaat veel beter dan wat het was.

Nu de draaibeitel. Was naar HBM voor een tandwiel van mijn frees en nam meteen een 12x12 puntbeitel mee.

Beetje groot maar dat komt goed.

OP de frees heb ik die naar 5.25mm gefreesd zodat de beitel op de juiste hoogte komt.

Dan een paar gaten erin om hem op het bed vast te schroeven.

Uiteindelijk gemonteerd:

Het draaien gaat nu beter maar als je te grof wilt zie je alsnog de boel flexen, in de video ging ik door waar de beitel 1mm (2mm op doorsnede) diep lag en de motor held met gemak stand.

Ik heb wel het idee dat dit het maximale is zonder al te veel te investeren, de kosten voor deze aanpassingen liggen nu op een 30 euro voor de motor, beitel en wat schakelmateriaal dat nog gaat komen. Wat aluminium en schroeven tel ik even niet mee want daar heb ik bakken vol van, meeste gekregen.

De limiet on materiaal in te spannen was iets minder dan 16mm. De persoon zou graag zuigers van 3,5cc motoren kunnen vlakken maar die zijn 16~16.5mm. Nu staken de klauwen best wel uit zonder dat ze enige ondersteuning gaven, Ik heb de nokjes van de klauwen gewoon op deze draaibank kunnen afdraaien waardoor ze nu iets verder kunnen voordat ze aanlopen tegen het frame. Nu is er zo'n 18mm opspanruimte.

Op amazon zoekend naar wat schakelaars kwam ik voor een paar euro deze tegen, handig met een afdek rubber zodat er geen snippers in de kieren kunnen komen.

En van deze kastjes had ik nog een volle zak en bleek ideaal voor dit.

Onder het frame was er genoeg ruimte om de bedrading door te voeren, en heb ik voor de aansluitdraad en de motordraad een rubberen doorvoer tule gebruikt om het netjes af te werken.

Nu nog een beugeltje om de draad in positie te houden en een werklamp(je)

Het is een trend dat ieder apparaat een USB laadaansluiting moet hebben en deze dus ook...

Ja, je kunt hem gebruiken als een 2A lader maar het is eigenlijk voor een stukje verlichting. Ik had ooit een zakje van deze flexibele LED lampjes aangeschaft.

Ze geven prima licht en je zou hem nog dichterbij het object kunnen buigen.

En hiermee is dit tot een eind gekomen. Het is nog wachten op een paar bananen stekkers zodat de persoon hem op zijn dikke voeding kan aansluiten maar dat lijkt mij geen update meer waard.

Op zich is dit best een geinig draaibankje, ook is dit te vinden in de vorm van een 6 in 1 of zelfs een 8 in 1 multi tool die je voor iedere functie moet ombouwen. Zaken zoals een frees, boorkolom draaibank en schuurbank is dan mogelijk. Maar nee, het is geen aanrader voor metaalbewerking daarvoor heeft het standaard uit de doos te veel nadelen maar voor hout en kunststof kan het voor de modelbouwer een leuke machine zijn.

AHoogendijk, HeliKoper en kwadruppel vinden dit leuk.
  2. kwadruppel

kwadruppel

Lid geworden:
    5 jan 2012
    mooie upgrades. Ik hoopte altijd dat een andere Aliexpresser die ook aan zou bieden :rolleyes:

Schijnbaar zijn er ook uitvoeringen met hogere wattages. Maar blijft altijd een beetje een gok wat je opgestuurd krijgt voor dat geld.

Deel Deze Pagina