beste forum leden, Ik had even een vraag, ik ben in het bezit van een lrp z28 spec 3. En wil de motor laten pinchen, zo dat ik weer een redelijk nieuw motortje heb voor de zomer. De motor is een jaar oud. Zijn er mensen die dat tegen betaling kunnen doen voor mij. gr rob
Nope... Roelof kan alleen motoren doen met een cilinderbus van 20mm of kleiner..... Voor de LRP heb je een tool nodig van 21mm.
Nee, ik doe niets met grotere motoren dus vind ik de investering even te ver gaan maar misschien moet ik wel naar een ER40 spantang set (tot 25mm) en wat adapters bij maken.
Moet er toevallig iemand wezen die het zelf al eens heeft gedaan bij een .28.... Meeste gangbare motoren zijn nou eenmaal 19, 5 of 20mm dus de kans is klein. Je zou de slangenklem methode kunnen proberen als je niemand kan vinden ;-)
dan maar een nieuwe motor, heb ook nog een axial leggen kan je daar wel wat mee? als de motor gepinchet is, is de motor dan weer als nieuw.
Op ebay kan je klemmen vinden voor 10 euro. Werken niet helemaal goed maar het werkt. Mocht je niets willen vinden kan ik deze truuk wel proberen: dr7UtMhpXls[/media] P7 Evo 3 engine repinch. - YouTube
Een hele betrouwbare en zeer goede tuner die ook je setje kan pinchen is first-racing in Duitsland. Ik maak al jaren gebruik van hem en laat dus ook mijn wedstrijdmotoren bij hem pinchen. Kost je 20,00 euro incl retour verzendkosten maar, kan je verzekeren dat je motor dan echt weer als nieuw loopt. Let er wel op dat er slijtage onderdelen in je motor zitten die je moet controleren zoals, de drijfstang, krukas en lagers. Mits deze onderdelen in goede staat zijn kan het zich lonen, wil je drijfstang en lagers vervangen ga je met het pinchen erbij richting de 80,00 euro en kan je net zo goed een nieuwe Force .28 of Nitrobull .28 kopen. Website van first- racing is : www.first-racing.eu
Wat gebeurt er eigenlijk als je een nitro motor laat pinchen? Ik heb een Reds r7 evoke die weinig compressie meer heeft maar weet niet of het mogelijk om deze te laten pinchen.
Bij het pinchen knijp je de diameter in het bovenste deel van de cilinder , (gaat om fracties van een mm) om de zuiger weer wat nauwer aan te laten sluiten. Pinchen kan in principe bij zowat elke motor wel , zolang de de spullen en ervaring hebt.
Met het pinchen wordt er een stevige klem rondom de bus gezet en flink aangedraaid. Dit zal de bus iets in diameter verkleinen. Via een iets conische vorm van de klem zal alleen de bovenste rand iets conisch "vervormd" worden voor weer een strakkere passing vd zuiger. Overigens van wat hiervoor beweerd is heb ik ondertussen overmaten spantangen kunnen vinden en kan nu tot 22mm bussen pinchen. Er zijn vele methodes, ik ben ondertussen erachter gekomen dat een 5C spantang mogelijk de betere oplossing is en ook gebruikt wordt door bv Adam Drake. Ik werk met een ER32 spantanghouder en veelal een 20mm spantang met wat zelf gemaakte adapterringen. REDS is voor een groot deel Picco fabricaat, van Picco weet ik dat hun bussen erg hard zijn en erg veel kracht nodig is om een kleine pinch voor elkaar te krijgen. Hier een aardig filmpje van een erg overdreven set dat wel volledig gecontroleerd werkt.
Om je een idee te geven, 0.004mm verschil voor en na een pinch. Een set die ik onlangs nog gedaan heb en tegelijk mijn nieuw meet-speeltje kon uitproberen.