plastic draaien

Discussie in 'Duikboten' gestart door jeroenkok, 22 aug 2005.

1. jeroenkok

jeroenkok

Lid geworden:
    23 jun 2003
    ik ben op zoek naar een soort plastic (staf) dat geschikt is om te draaien en wat je goed kan verlijmen.......... (met epoxy of stabilit) :?:

wie heeft ervaring met verschillende plastic soorten ..!?!

groeten, jeroen

2. toneburst

toneburst

Lid geworden:
    16 apr 2003
    Hoi Jeroen,

voor zover mijn ervaring reikt is het meeste plastik niet echt geschikt voor draaien, maar ik kan natuurlijk iets gemist hebben. Wat volgens mij wel goed bewerkbaar is, is resin/kunsthars. In ieder geval is dit materiaal zonder dat het gaat vezelen te snijden en met beitels e.d. te bewerken. Zolang je dus niet te veel toeren draait lijkt mij dit uitstekend geschikt.

Jos

3. Nylon staf Kan je best draaien hoor. Ik heb daar op school wel eens lagerbusjes van gedraaid. Hoe het met lijmen zit weet ik niet

4. Guest

Guest Guest

POM of delrin is prima te verspanen, of je het lijmen kan weet ik niet.

Groeten Ingo

5. Horseman

Horseman

Lid geworden:
    2 aug 2005
    Hoi jeroen

Bij ons op het werk gebruiken we veel nylon (met hoog toeren verspanen).

Lijmen gaat uitstekend met CA lijm, het dunne type, wel goed vetvrij maken

Evt opruwen met grit 400 schuurpapier.

Evt passingen goet sluitend maken dit type lijm is niet echt spleet vullend.

En wat Paul zegt daar sluit ik mij ook bij aan.

gr jan huizenga

6. pksubmar

pksubmar Guest

Jeroen,

Ik heb zelf zeer goede ervaringen met het draaien van plexiglas, het is heel mooi te polijsten na het draaien.

Plexiglas is heel goed te lijmen met chloroform, wel ff opletten met ventilatie, of anders een andere kunststofoplossende vloeibare lijm.

Op mijn sleepboot heb ik de bolders, sleepbeting en navigatielampen gemaakt van plexiglasstaf. De beting is zo sterk, dat ik de boot ermee uit het water kan tillen (ongeveer 8 kilogram).

met vriendelijke groet,

Paul Konings

7. jeroenkok

jeroenkok

Lid geworden:
    23 jun 2003
    allen bedankt voor het snelle reageren ......

dat nylon makkelijk te draaien is dat weet ik ook al wel langer, ik heb alleen geen ervaring met het verlijmen ervan, het moet namelijk wel een sterke (lees drukvaste) verbinding zijn omdat ik er motorgondels van wil maken voor een nieuw Research-subje. Het zou jammer zijn als een nieuwe aanwinst gelijk al naar de bodem verdwijnt he...

dat je 'resin'/ hars goed kan draaien weet ik ook, alleen zover ik weet kan je dat dus alleen als 'lijm'versie kopen, je moet het dus zelf tot een soort van staf gieten of zo toch ??!

wie heeft er ervaring met dat soort draaipraktijken ... en waar zou je de harde hars kunnen kopen. De epoxy die ik altijd gebruik (Z-poxy) blijft namelijk een beetje week en is absolut niet te draaien ...

groeten uit enschede, jeroen (in afwachting van reacties ...)

8. Zoef de Haas.

Zoef de Haas.

Lid geworden:
    2 okt 2003
    Hard PVC staf is ook uitstekend te draaien. Als het gaat om motor steunen is het ook sterk genoeg. Hangt wel af waaraan je het wilt lijmen, want het is met lijm voor waterafvoeren ook uitstekend en sterk te verlijmen. PVC is makkelijker te verlijmen dan polymeren, zoals nylon, delrin, rilsan teflon enz. Acryl gaat ook goed, maar is wat minder veerkrachtig dan PVC.
    Groetjes Hans.

9. raf

raf Forum veteraan

Lid geworden:
    27 aug 2003
    hallo jeroen

waarom kan het niet in aluminium
    ik maak de gondels voor de geeltjes altijd in aul
    draait makkelijk en je kan het mooi polijsten

ik ben nu aan een nieuw type toe dat beter afdicht dan de vorige
    daar was de sluitrand nogal klein en moest altijd gelijmd worden
    nu ga ik ze maken met een langere rand die sluit met een O ring

groetjes raf

10. penneman

penneman Guest

zoals hierboven al gezegd is PVC heel geschikt voor draaiwerk is niet duur en is gemakkelijk te verlijmen achteraf

11. skiff

skiff

Lid geworden:
    16 okt 2003
    Ik heb hier 32mm hoge druk PVC pijp, gelijmd met moffen en hoekstukken, en daar staat 10 bar op...

Nylon is redelijk te lijmen met epoxy, en redelijk tot goed met Plexus (voor de particulier bij Polyservice) Het is echter tricky, want niet iedere nylonsoort lijmt even goed...

als je epoxyhars klonten wilt, die wel hard zijn (5 minuten epoxy blijft idd vaak plakkerig / taai) dan moet je maar een gil geven. wellicht weet ik dan wel wat.

12. raalst

raalst

Lid geworden:
    16 mei 2005
    ik heb ooit massieve PVC gekocht dia 6 cm,
    dat kostte per meter 60 euro. niet echt goedkoop (maar 't
    bederft niet..)

Deel Deze Pagina