Plettenberg EVO 30 observaties

Discussie in 'F3A' gestart door Hans Meij, 13 mrt 2009.

1. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Vandaag mijn ABBRA met Plettenberg EVO 30 ingevlogen.
    Rasa 20*16 / MAG 6
    6000 toeren @ 75A

Enige observaties wat betreft de motor/aandrijving
    De door Plettenberg voorgesteld en door velen gebruikte (tenminste wat je leest op RCUniverse etc.of hier Plettenberg Data) timing van 24 graden werkt niet optimaal.

Hij begint dan vanaf 3/4 gas te rinkelen in de lucht (pingelen, voorontsteking dus). Ineens kon ik mij het gesprek met Bert herinneren waarin hij aan gaf dat zij ook in stappen van 24-20-15 terug gegaan zijn in timing. OK eerst maar eens 20 graden. Volgas is dan OK, bij deellast gas geven nog steeds in klein rinkeltje. 16 graden lijkt inderdaad goed te werken. Ook het topvermogen lijkt mij beter bij deze instelling.
    Hoe komt een leverancier er bij iets te adviseren wat niet werkt, dat is mij echt een raadsel.

Het vermogen doet niet onder voor de Hacker en ook het verbruik is niet meer dan wat de Hacker gebruikte.
    Vooralsnog ben ik gelukkig met deze setup. Aan het vliegen van de kist zelf moet nog wat getweakt worden voordat het naar mijn zin is.

2. Zore

Zore

Lid geworden:
    27 sep 2007
    Alles ik begrijp is dat uw motor nu wel goed loopt met herziende afstelgegevens. Naja, uw verhaal is overtuigend genoeg. Veel plezier..!

ps: hoe zit dat met motorkoeling, ik zie geen extra koelsleuven in de romp/fuselage..?

3. 1crash2often

1crash2often

Lid geworden:
    20 nov 2005
    goed te horen Hans! Die van mij is vandaag net binnengekomen, alleen ontbreekt het koppelstuk voor de propellor. Was niet op voorraad en komt pas over vier weken, da's minder dus.

groet,

Volkert

4. hezik

hezik Guest

Zore,

De motor zit niet in de romp, maar in de spinner. Als je goed kijkt zie je voorin de spinner een gat zitten voor de koeling.

@Hans:

De motor werkte wel met de door de fabrikant opgegeven instellingen, toch? Mogelijk dat jij wat kritischer bent dan de gemiddelde gebruiker? Gebruikte de fabrikant ook dezelfde prop en regelaar?

Moet trouwens zeggen dat het geheel op dit toestel een stuk beter staat, bij deze neusvorm sluit het nog wel aan en heb je niet zo'n raar uitziend iets op de neus!

5. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Als Bram's opinie wat vertrouwenswekkender is dan graag zijn commentaar hierop. Ik vond het in ieder geval niet goed klinken en wel zodanig niet goed dat je vreest voor het ontstaan van schade.
    Ik ben overigens wel vaak overbezorgd of kritisch dus kan me wel verplaatsen in deze gedachte van jou.

Laatst bewerkt: 13 mrt 2009
  6. hezik

hezik Guest

Je begrijpt mij nu verkeerd Hans. Ik zeg niet dat jij te streng bent, mogelijk zijn andere gebruikers juist niet streng genoeg. Als je mij kunt volgen.

7. Julius Monchen

Julius Monchen

Lid geworden:
    20 jan 2007
    Hans, mijn complimenten voor de prachtige kist!:D

Heb je tot nu toe nog grote voor of nadelen tegenover de AXI/Hacker bemerkt? Ik ben zeer benieuwd naar je ervaringen.

Groet,

Julius

8. Dick

Dick

Lid geworden:
    23 aug 2002
    De timing van 24 graden is optimaal voor de Schulze regelaar, met de switch naar de Jeti regelaar moest de timing iets terug, inderdaad.

9. hezik

hezik Guest

1 Voordeel van de plettenberg kan ik je wel vertellen, van wat ik gezien/gehoord heb van Hans.. de Hacker moet met enige regelmaat gedemonteerd en gesmeerd worden. Ik geloof dat ie dat ergens rond de 50 vluchten doet nu, mss zelfs minder. Daarnaast maakt de Hacker meer lawaai.

10. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Een Axi heb ik nog nooit gebruikt.
    Heb ik er nu zes vluchtjes op zitten en ben er eigenlijk nog mee bezig om het te ontdekken en er bekend mee te raken. Een echt oordeel kan ik pas geven na een jaar van gebruik.

Een voordeel van de buitenloper is natuurlijk het onderhoudsascpect.

Als ik iets zou moeten zeggen van de motorkarakteristiek:
    De Hacker binnenloper geeft je meer een 'grote viertakt gevoel' en de Plettenberg gewoon het buitenloper gevoel dat je kent van andere buitenlopers.

11. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Dat doet vermoeden dat de voorspanning op de lagers van de Hacker niet goed is.

12. hezik

hezik Guest

Dat kan, ik weet het niet, ik bezit geen hacker binnenloper en zal er ook nooit een bezitten. Ik kan alleen doorgeven wat ik bij anderen zie of lees op fora in dit geval.. en voor zover ik begrepen heb, zijn alle hackervliegers (die dus met de binnenloper vliegen) regelmatig aan het schroeven.. voor mij een van de redenen waarom ik er nooit een aan zal schaffen.

Hoe dan ook, dit ging over de plettenberg en die mooie abbra :) (zeg ik als forumgebruiker, niet als mod)

Laatst bewerkt door een moderator: 14 mrt 2009
  13. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Wat bezig jij opeens vreemde woorden ;)

14. Julius Monchen

Julius Monchen

Lid geworden:
    20 jan 2007
    Ik had inderdaad eenzelfde verhaal vermomen...
    Verder las ik hier ergens op het kunstvluchtforum dat de prestaties van de Hacker nogal kunnen verschillen per vlucht.

Mijn vraag over de voordelen en of nadelen van de Plettenberg tegenover de Hacker doelt vooral op de prestaties; maar hier kan Hans ons dus helaas nog niets over vertellen.:)

Groet,

Julius (sinds middennacht weer een jaartje ouder :p)

15. jobverkerke

jobverkerke

Lid geworden:
    30 mei 2005
    Hoi Henri,

Ik vlieg inmiddels 2 jaar met mijn Hacker motoren (2 stuks) Beide motoren hebben in die tijd 2 keer onderhoud gehad. Wat ongeveer een kwartier tot 20 minuten kost. Dus dat is niet noemenswaardig, daarnaast heb ik niet te klagen over vermogenverlies na een aantal vluchten. Dus ik denk dat het zinvol is dit ook eens te vermelden. Dat er ook positieve meldingen zijn aangaande de Hacker motor. Daarnaast is het onderhoud aan mijn Hacker motoren een stuk minder dan ik in het verleden met mijn brandstof motoren bezig was. Uiteraard heb je gelijk dat een buitenloper helemaal geen onderhoud nodig heeft, wel kan ik vermelden dat ik nagenoeg altijd minder miliampere gebruik dan mijn buitenloper collega's. En dan doel ik op Winfried en Derk.

groet
    Job

16. hezik

hezik Guest

Hey Job,

Dit bevreemd mij toch. Heb jij in 2 jaar vliegen slechts 2 keer het vet uit je vertraging hoeven te vervangen/aanvullen? Hoeveel vluchten maak je er dan mee?

Wat ik van Hans begrijp is dat deze actie rond de 30~50 vluchten uitgevoerd moet worden?

17. jobverkerke

jobverkerke

Lid geworden:
    30 mei 2005
    Ik doe pas onderhoud tussen de 100 en 120 vluchten. Ik maak de tandwielen schoon en de vertragingskast uiteraard. Daarna een heel klein beetje vet erbij, 3 kleine druppels (naar mijn idee wordt er teveel door anderen gesmeerd!) en in elkaar weer. Ik heb mijn motoren direct van Rainer Hacker gekregen, dus weet niet of er misschien kwaliteitsverschil zit tussen bepaalde productie gangen. Maar mijn Hacker motoren lopen uitermate goed, nog nooit wat te klagen gehad.

18. hezik

hezik Guest

Een snelle rekensom leert mij dan dat jij op 100~120 vluchten per jaar zit. Ik kom, als ik een geschikte wedstrijdkist heb, in de buurt van de 300~400 en dan zou ik dus zó'n 2~3 keer per jaar de motor moeten demonteren, etc.. dat hoeft bij een onvertraagde plettenberg (bv) toch niet, dus dat blijf ik toch een voordeel noemen.

Hacker zelf zegt geloof ik ook rond de 100, maar van veel gebruikers (waaronder Hans) begrijp ik dat dat te weinig is, veel mensen doen het toch eerder. Misschien dat die te kritisch zijn?

19. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Gebruiken jullie wel allemaal dezelfde lader die bij eenzelfde spanning afslaat? (laders onderling verschillen nog wel eens) Daarnaast kan de vliegstyle ook veel invloed hebben op het verbruik.

20. nando

nando Forum veteraan

Lid geworden:
    18 jun 2004
    Heeft er niks mee te maken... Tenzij je hem met een lader met een hogere afslagspanning (4,25V/cell bv.) laad, dan leegvliegt en weer met een andere met lagere afslagspanning (4,15V/Cell bv.) laad.
    Dat is de enige methode dat je het met de afslagspanning je terug ingaande mah kan beïnvloeden.
    Verder beïnvloedende, lange dunne laad kabels, slechte verbindingen, wel/niet balanceren(en of je onbalans hebt) ook je mAh nummer op de lader.

Maar ik geloof direct dat een vertraagde hoogtoerige motor efficiënter is dan een DD motor, zou het bijna vreemd vinden als dat niet zo was.

Deel Deze Pagina