Tijd om een nieuw bouwverslag te starten, deze bouw zal veel verschillen van mijn andere builds, bij mijn tijdelijk gepauzeerde bouw van de T22 had ik nog een mix van traditionele en moderen 3D bouw. De RSD zal volledig worden opgebouwd in 3D, voor 2 redenen, ik bouw deze boot met een collega bouwer, hij voorziet de knowledge van de boot en de details omdat hij het geluk heeft hierop te varen, wat kan je nog meer wensen... De boot(en) wordt volledig in Fusion360 ontworpen en geprint op een Pruza en Vyper Pla printer, alle details komen uit een Mono X en Elegoo Saturn S waarschijnlijk ik het kort nog een Elegoo Mars 3 (0,035micron) Ja ik weet het, dit is anders bouwen dan jullie gewend zijn, mijn 2 vorige boten waren conventioneel maar mijn job leent zich er enorm voor om dit ook tijdens de vele uren dat ik niet thuis ben te doen vandaar een beetje de overschakeling al wil dit niet zeggen dat ik klassieke bouw afzweer. Oh ja nog een enorm voordeel, eigenlijk bouw je jezelf een kit boot, een romp een cabine enz... Daarom bouwen ook de T51 mijn collega's boot, en mijn T52 bouwjaar 2021 dus gloednieuw! Er is ook nog een zusterschip de T50 beter bekent als de Bis Viridis of Multratug 6 voorheen waarschijnlijk gaat deze door een andere collega worden gebouwd, laat ons hopen dat ook hij zich aansluit bij dit topic. Deze boot is iets anders op de details maar eigenlijk de "full option" versie van de 2513 versie. het is ook echt de bedoeling om elk maar dan ook elk detail mee te nemen als het enigsinds kan in de 1/50 schaal, (groter kan door slechts een druk op de printer . Over deze boot(en) gaat het, hij is speciaal, eigenlijk volledig verdraaid, dus dat gaat mij goed lukken... Mochten er vragen zijn zoals altijd go ahead... De echte: 188991157_10225940541124438_1184525621236071042_n by Tug52 POA, on Flickr DSC_7694-2048x1362 by Tug52 POA, on Flickr DSC_7700-2048x1362 by Tug52 POA, on Flickr Laat ons hopen dat er vele dit kunnen volgen en we er allemaal iets aan hebben... Next update soon...
Interessante manier van bouwen, ben benieuwd naar het resultaat. Heel veel plezier en succes met de bouw
Hallo Jan, Zeker geen model wat mij zou inspireren, maar ieder zijn smaak. De manier waarop je ( jullie) dit aan gaan pakken interesseert me uiteraard in hoge mate. Je hebt me in ieder geval weer als volger. Succes.
Raar wat voor en achter is , dit zijn we niet gewend als botenbouwers . Ik blijf volgen zoals altijd . Groetjes Ronny
@Iedereen, ja het is een speciale boot, en allereerst moest ik er ook niet veel van hebben, maar gaande weg krijg je toch ontzag voor al de vernieuwingen die Damen in dit schip heeft geïntroduceerd, en ondertussen weten jullie dat ik een zwak heb voor rare schepen, bedankt voor het volgen alvast mochten er vragen reizen op opmerkingen zoals altijd zijn die zeer welkom... Hoe ben ik begonnen, ik had natuurlijk al de start met de T22 en het tekenen maar ik neem jullie even mee door het ontwerp van het begin onderdeel, de romp. Eerst de plannen hier ontkom je niet aan, ik maak een werkblad aan en daar zet ik de plannen op de juiste "workplanes" de specifieke X Y en Z vlaken dus, wat ik ook doe is deze plannen direct op de juiste maten zetten zodat ik dan een mooi 3d overzicht op papier krijg als het ware... Kijk dit bedoel ik: Meestal start ik dan met de overlangse contour lijnen, ik maak de romp initieel altijd vol daarna hol ik ze uit. Eigenlijk is de bouw exact hetzelfde als diegene met hout of styreen hier doe je het gewoon virtueel en met een muis... (trackball in mijn geval) Dus de contourlijnen en dan alle tussenspanten zo dus: Schermafbeelding 2022-02-12 om 15.46.51 by Tug52 POA, on Flickr Schermafbeelding 2022-02-12 om 15.46.23 by Tug52 POA, on Flickr Schermafbeelding 2022-02-12 om 15.26.41 by Tug52 POA, on Flickr Al deze lijnen komen vanuit de verschillende secties die ik op de doorsnede plannen heb staan. Op deze wijze kom je eigenlijk tot de skelet vorm en ja die vul je gewoon op, en ik hol ze dan uit. Ook probeer ik op voorhand al wat dingen er in te voorzien, beun koeling, ankergaten, enz... bij de vorige boot ging ik dan klassiek verder hier werk ik alles uit op de computer. De romp (na 2 weken tekenen): Schermafbeelding 2022-02-12 om 15.50.38 by Tug52 POA, on Flickr Schermafbeelding 2022-02-12 om 15.51.26 by Tug52 POA, on Flickr En de plan referentie, nu moet ik zeggen dat gaande weg ik ondervonden heb dat die plannen vol fouten stonden maar ja... Schermafbeelding 2022-02-12 om 15.50.30 by Tug52 POA, on Flickr Schermafbeelding 2022-02-12 om 15.51.19 by Tug52 POA, on Flickr Schermafbeelding 2022-02-12 om 15.50.52 by Tug52 POA, on Flickr Ook heb ik de ankerwinch voorziening reeds geïntegreerd, achteraf is dit allemaal zo handig. Schermafbeelding 2022-02-12 om 15.49.40 by Tug52 POA, on Flickr Je ziet op voorgaande foto ook dat de romp in stukken is gedeeld, nu dat is omdat ik maar 250mm hoogte kan printen, dus probeer ik de romp verstandig op te delen, naderhand wordt deze ver lijmt met epoxylijm. (de vorige foto was de T50 versie met 1 ankerkluis). Deze is de T51 en T52: Schermafbeelding 2021-10-17 om 21.54.39 by Tug52 POA, on Flickr Op deze zie je goed de beunkoeling voorbereiding: Schermafbeelding 2022-02-12 om 17.11.38 by Tug52 POA, on Flickr De beun luiken worden in de resin printer apart geprint vanwege het detail. Hier een beun zicht, als je goed kijkt is dit niet simpel getekend er zit overal een torsing in en ze volgen het contour helemaal, tijdes de print zal de romp wel enkel insprongen hebben maar ik probeer de romp altijd dicht te houden dus geen gaten waar niet nodig. De Beun uitwerking: Schermafbeelding 2022-02-12 om 15.52.41 by Tug52 POA, on Flickr Schermafbeelding 2022-02-12 om 15.53.25 by Tug52 POA, on Flickr Schermafbeelding 2022-02-12 om 15.53.59 by Tug52 POA, on Flickr Schermafbeelding 2022-02-12 om 15.53.50 by Tug52 POA, on Flickr Asorti met de romp nu: Schermafbeelding 2021-11-12 om 21.25.51 by Tug52 POA, on Flickr Schermafbeelding 2021-11-12 om 21.25.36 by Tug52 POA, on Flickr Schermafbeelding 2021-11-12 om 21.12.57 by Tug52 POA, on Flickr Schermafbeelding 2021-11-12 om 19.36.06 by Tug52 POA, on Flickr Deze boot is een Twin vin, dit had bepaalde voordelen die ik al weer ben vergeten, iemand zal dit wel aanvullen later hoop ik. Nu die vinnen op zich zijn een lekker complexe vorm, ook zitten er dan allerlei gaten in, de lasnaden komen naderhand er op, omdat toch veel van deze prints moeten worden geschuurd en dan blijft er van die lasnaden niets meer over. Nu ik heb hiervoor ondertussen een beproefde techniek dus die houd ik ook gewoon aan. De boot met vinnen: Schermafbeelding 2021-10-17 om 20.23.32 by Tug52 POA, on Flickr De truster is een AquaMaster US255 FP van Rolls daar kom ik wat later nog op terug dit was ook een hels karwei... Nog wat vinnen... Schermafbeelding 2021-11-12 om 21.25.12 by Tug52 POA, on Flickr Je ziet hier dat de romp een heel speciaal iets is met aan de 2 trusters floodline kanalen allemaal leuk maar zet het maar eens op het scherm... Deze technieken laten mooi plannen wel goed toe hier de truster en de plaats in de boot: Schermafbeelding 2021-10-15 om 22.51.56 by Tug52 POA, on Flickr Schermafbeelding 2021-10-15 om 22.51.43 by Tug52 POA, on Flickr Nu nog een dek erop en klaar is kees, nu deze bouwers die hier en daar ook wat tekenen weten dat hier stiekem wel wat tijd in kruipt... De laatste foto en dan is virtueel de romp een feit zeker, tot de volgende... Schermafbeelding 2021-11-12 om 22.28.41 by Tug52 POA, on Flickr
Hey Jan , dat is een hele hoop werk op het computerscherm !!! Maar wel knap gedaan moet ik zeggen . Zelf zou ik het niet kunnen , ook niet met de cursus autocad die ik een vijftiental jaren geleden heb gevolgd . Maar de evolutie staat niet stil en je moet er in blijven door veel te tekenen , zoniet vergeet je veel en is de techniek voorbij zonder dat je het weet of beseft . Doe zo verder , knap gedaan . Groetjes Ronny
De romp productie fase na het uitwerken, corrigeren nogmaals corrigeren en nogmaals corrigeren was het tijd voor de print van de romp. De T50 én T52 is geprint op de Vyper van Anycubic, de T51 op een Prusa, hier wat overzicht foto's van de verschillende delen: Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Het eerste deel dit was massief geprint en is de sleepkant van de T50 Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Dan de achterkant, nu hierover gaan we nog veel discussie hebben wat nu juist de voor en of de achterkant maar ja... Ik heb wat geëxperimenteerd met allerlei support zodat dat duidelijk werd hoe en wat... Untitled by Tug52 POA, on Flickr Het deel waar de ankerservo later komt: Untitled by Tug52 POA, on Flickr Hier zie je ook dat ik de uitlijning en versteviging al voorbereid, de rompen werden aan elkaar gezet met Endfest. Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr En de 3 delen, ook zie je de Twinfin's deze zijn in resin geprint omdat ze vol detail en floodlijnen zitten als dit in PLA moet voldoet het gewoon niet aan wat ik wil bereiken. Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr De Vin passing, erg complexe vorm, maar als alle printers goed gekalibreerd zijn en je houd rekening met de toleranties past alles perfect! Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Nu de T50 was vol geprint, dit is gewoon mega sterk maar dan ook abnormaal sterk, keerzijde de romp weegt iets zwaarder, volledig met vinnen en dek en cabin support rond de 950 gr, geen probleem als je naar een totaalgewicht van 4,2 kg gaat maar voor de T52 heb ik beginnen experimenteren met wat nu de lichtste boot zou kunnen worden en hoeveel dit dan ook zou schelen, ok wel dus deze is als sandwich print gedaan en aanzienlijk lichter maar dat zie je ook: Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Het middendeel met de verbinding... Untitled by Tug52 POA, on Flickr Nu dan is het de keuze wat wil je een boot zo sterk als een baseball bat of zo licht mogelijk, jullie weten dat ik heel erg houd van veel functies de boten verschillen met vin, dek en cabine support ongeveer 340gr dat is een dikke batterij of heel wat RC spul, dus ga ik voor de lichtere versie gaan ook omdat zelfs deze nog erg sterk is! De planning is met het model uit te komen op een max van 3kg, zodat ik voor 1,2 a 1,5 kg RC kan inbouwen. Onder tussen is er al heel erg veel van de boot klaar maar zoals naar goede oude gewoonte begin ik met de winch, maar dat is voor de volgende post.
Het 1ste idee was dat ik de T50 ging bouwen, gaande weg is dit veranderd naar de T52, dus hed ik ook 2 anker winches gemaakt: Hier een beeld van de echte clutch op die van de T52 hier de tekeningen van de T50 en T52: Schermafbeelding 2022-01-28 om 13.22.28 by Tug52 POA, on Flickr Schermafbeelding 2022-01-28 om 13.22.48 by Tug52 POA, on Flickr Schermafbeelding 2022-01-28 om 13.22.28 by Tug52 POA, on Flickr Schermafbeelding 2022-01-28 om 08.45.26 by Tug52 POA, on Flickr Schermafbeelding 2022-01-28 om 00.12.37 by Tug52 POA, on Flickr Schermafbeelding 2022-01-28 om 00.12.28 by Tug52 POA, on Flickr En dan die van de T52 voor 2 ankers deze winch is een van de redenen dat ik voor de andere boot heb gekozen trouwens: Schermafbeelding 2022-01-28 om 19.31.49 by Tug52 POA, on Flickr Schermafbeelding 2022-01-28 om 19.31.37 by Tug52 POA, on Flickr Schermafbeelding 2022-01-28 om 19.17.35 by Tug52 POA, on Flickr Schermafbeelding 2022-01-28 om 19.16.55 by Tug52 POA, on Flickr Hier zijn ze vers van de pers: Untitled by Tug52 POA, on Flickr Als je goed kijkt zie je dat 1 van de 2 T52 winches mislukt is, de support is tijdens de print afgebroken en 1 van de benen ontbreken, den andere was gelukkig mooi, er staan ook 3 T50 winches op de buildplate, je ziet dit is helemaal anders bouwen dan wat ik en jullie ook gewend zijn, het detail is echter belachelijk hoog en 200% correct. Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Voila weer een korte update, ik weet dat niet alle foto's even scherp zijn maar mijn 5j oude telefoon kan gewoon niet scherper... Hopelijk vinden jullie het toch intersant en leerzaam, wie weet stappen er nog wel mensen mensen in het 3D verhaal...
Vind het zo knap dat mensen zo kunnen tekenen. En erna ook uit printen. Wou dat ik dat kon. Mvg ronald
Naar goede gewoonte een vervolg maar nu met de main winch, dit is een eigen design van Damen, en plannen vinden is weer heel moeilijk maar toch hebben we de echte winch met veel fotos kunnen namaken, dat wil ook nu weer zeggen tekenen en daarna printen. Maar het moet gezegd worden een deel van de winch is klassiek omdat het te zwak is als het is uitgeprint. Hier de winch; Schermafbeelding 2022-02-18 om 00.24.25 by Tug52 POA, on Flickr Schermafbeelding 2022-02-18 om 00.24.35 by Tug52 POA, on Flickr Schermafbeelding 2022-02-18 om 00.24.51 by Tug52 POA, on Flickr Schermafbeelding 2022-02-18 om 00.25.04 by Tug52 POA, on Flickr De winch is eigenlijk best een mooi project, ze is extreem gedetaileerd mede door de interne clutch in de remschijf (de winch heeft er ook maar 1) hier wat voorbeelden van het resultaat ondertussen: Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Dit A frame is niet sterk genoeg dus maak ik dit klassiek na: Untitled by Tug52 POA, on Flickr De clutch de diameter is aan de buitenzijde 32mm: Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr De drum: Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Hier de basis montage er moeten nog wat delen zoals de voet en de afsluit doppen worden aangebracht maar die moeten nog worden geprint... Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr En als afsluiter zoals jullie gewoon zijn een filmpje, er is nog een beetje werk aan maar eerst worden alle delen grof samen gesteld dan dan volgt de fijne afwerking... C U ....
Mooi werk Jan, het verbaast me hoeveel met 'simpele' software mogelijk is! Heb je niet veel last van krimp of verbuiging van het materiaal? Bij de resin printer merk je dat duidelijk. De sterkte is inderdaad een puntje van aandacht, vind dat je dit bij de winch goed hebt opgelost. Een combinatie van oude en nieuwe technieken! Weet niet hoe dat met het filament rompje zit maar dat zal dan wel goed zitten, echter dan is het detail nivea weer lager. Maar goed plamuren en schuren is niet moeilijk om te leren, kost alleen wat tijd en moeite. Toch zitten de details er goed in, moet af en toe even uitzoomen! Die tunnels boven de thrusters vind ik ook interessant, dat is iets wat ik nog niet eerder bij de ASD/ATD/RSD schepen zag, waarschijnlijk om een groter type thruster te plaatsen binnen de gegeven diepgang. Zelf ben ik ook weer aan het printen geslagen voor de romp v.d. Braakman, zal binnenkort mijn verslag updaten hierover. Een uitdaging want ik gebruik enkel en alleen een resin printer, die slokt al mijn hobby budget al op dus een filament printer die daar beter geschikt voor is zal er ook niet zo snel komen. Groeten..
Thx Carene en Ronny en Chrisoot, Om te antwoorden op de winch deze zijn aangedreven door N20 motoren met vertraging, die kan je overal vinden op de Oosterse sites voor nog geen 2€ /st wat ik altijd doe is de maximale snelheid van de echte winch nemen daar een beetje boven gaan en dan de reductie berekenen. Bij mij geschied de aandrijving altijd via een worm, omdat deze beweging mechanisch niet omkeerbaar is. De aandrijving dient zo als aandrijving en meteen als rem door de grote extra vertraging wordt het koppel van de winch dan ook erg groot gemiddeld wel 5 a 7 kg trekkracht en de remkracht is gewoon de limiet van de constructie. Mocht je dit printen is dat niet zo sterk daarom opteer ik altijd voor de A-staander in messing of koper. @ Ronny, weeral bedankt voor fijne motivatie! @ Carene krimp is er bij de SLA helemaal niet als de parameters juist zitten, soms zit ik hier nog wat mee te klooien een maat kan op 0,1 printen ik heb zelfs al Modul 0,5 tandwielen van hem gehad in PLA die gewoon perfect zijn. Hij heeft ook de T22 romp voor mij geprint die is merkelijk beter nog dan de T52 romp. Nu ook zo bij de resin printer je krijgt verbuiging doordat je lang exposed veel mannen zetten de lamp op 60% voor long life, dat is begrijpelijk, maar dan is de expo tijd tussen de 2a 4s maar dan wordt de resin warm en dan trek hij krom. Mijn lamp zit op 100% mijn expo zit voor sterke delen op 1,4 en voor detail delen op 1,05s door de korte tijd is er geen of bijna geen opwarming en dus ook weinig tot geen vervorming. Nu wat er wel is, is dat als het niet volledig is gecured er naderhand door de zwaarte kracht nog vervorming kan ontstaan dat heb ik 1x gehad met een deel van de cabine die was doorgebogen na een week, stom maar ja aldoende leren we he. Kijk dit is een typische long exposure de boeiing van de boot (ze zijn uitgehold en er zijn drain gaten in deze gaten zorgen naderhand ook voor de sterke verlijming omdat ze het "platte" vlak doorbreken. Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr De passing is niet slecht maar plamuur ga je toch moeten aanwenden als je naar een top resultaat wil. Untitled by Tug52 POA, on Flickr Ook de bolderbasis is meteen verwerkt, ik lijm met M3 draad stukjes dan heb je veel oppervlak om alles stevig te maken en dat maakt alles extreem sterk Untitled by Tug52 POA, on Flickr En deze delen zijn short exposure, hier zie je de extreme details ook mooi terug, de bouten zijn 0,3 én 0,25 mm diameter (sleutelwijdte) Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Het buisje vooraan aan de monitor is 0,4mm dia: Untitled by Tug52 POA, on Flickr Hier het detail van de monitor motoren de lamellen zijn 0,15: Untitled by Tug52 POA, on Flickr aan de dopjes in de keukenrol kan je de grote hier inschatten: Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Nu ik heb soms ook stomme dingen hoor hier had ik de opening van de monitor buis niet diep genoeg gemaakt, is was in de blusser aan het blazen en er kwam maar niets door, ik had al schrik dat tijdens het printen de monitor was vol blijven zitten en hij dus niet echt werkend te maken zou zijn, nu ja onder het moto meten is weten een destructieve test om te zien waar die monitor nu niet open was je ziet hier mooi de holte in de buis, dus het gat werd aangepast en de boel herprint... (dat maakt het natuurlijk wel erg gemakkelijk net zoals klassiek ben ik hier niet snel tevreden en de meeste onderdelen worden 2 tot 3 x gemaakt voordat ze de cut halen...). Untitled by Tug52 POA, on Flickr Voila zo hebben jullie al een hoop extra delen gezien hier nog enkele: De Boeiing delen: Schermafbeelding 2021-11-18 om 23.07.33 by Tug52 POA, on Flickr Schermafbeelding 2021-11-18 om 23.10.56 by Tug52 POA, on Flickr Schermafbeelding 2021-11-18 om 23.11.05 by Tug52 POA, on Flickr Schermafbeelding 2021-11-19 om 19.51.20 by Tug52 POA, on Flickr Schermafbeelding 2021-11-19 om 19.48.44 by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Aan de sleepkant (bij de RSD dus de voorkant) de fender, deze gaat ook volledig worden geprint in rubber wat mega mooi gaat zijn want tot nu toe gebruikte ik enkel mosrubber dit is echt een fender 2.0!!! Volledig zoals de echte! Schermafbeelding 2021-11-21 om 19.47.48 by Tug52 POA, on Flickr En zo wordt de maat verzekerd achter al mijn 3d's staan de echte plannen deze was op een resolutie van 17800x 12400 pixels dus echt wel nauwkeurig (probeer dit niet op een simpele computer of eender welke andere windows PC) Schermafbeelding 2021-11-21 om 19.47.39 by Tug52 POA, on Flickr De brug werd een uitdaging, omdat al de raamkozijnen heel erg dun zijn, tot nu toe Hielp Pim mij steeds met de cabine omdat deze moest worden uitgesneden, en ik geraak maar niet aan een werkbaar goed 2d teken programma voor de mac zoals Autocad... (hulp mag hier altijd!!!) maar deze boor wilde ik volledig zelf doen dus ben ik de liemieten van het 3d printen maar gaan opzoeken: Schermafbeelding 2022-02-06 om 00.20.49 by Tug52 POA, on Flickr Schermafbeelding 2022-02-06 om 00.20.42 by Tug52 POA, on Flickr Wel dit was een uitdaging, de print duurde 10uur, met een resolutie van 0,025 ja 25 micron, met dit als resultaat: Untitled by Tug52 POA, on Flickr hier is hij nog warm Untitled by Tug52 POA, on Flickr Maar het resultaat was op het eerste zicht veel belovend! dit is het dan: Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Ja dit was erg erg goed gelukt, ondertussen heb ik de printer wel onder de knie en lukken de meeste dingen... Ook zijn ondetussen zo goed als alle onderdelen getekend: Schermafbeelding 2022-02-11 om 00.16.53 by Tug52 POA, on Flickr Nu miskijk je hier niet op dit heeft alles bij elkaar al zeker 6 maand geduurd! Hier met wat randanimatie: Untitled by Tug52 POA, on Flickr ze is scherp en strak hoor heeeeeeel strak! de typische vaarkant met diep uitgesneden ramen: Untitled by Tug52 POA, on Flickr En op zij, de funnels zijn hol dus er kan rook uit worden geduwd, ik denk erover na om een eigen micro rook systeem te maken dat proportioneel per motor meeloopt met een start burst functie maar dat is toekomst muziek. Untitled by Tug52 POA, on Flickr Om af te sluiten vandaag een steun momentje, in het logo van de firma... Schermafbeelding 2021-11-25 om 20.49.28 by Tug52 POA, on Flickr Schermafbeelding 2021-11-25 om 20.49.13 by Tug52 POA, on Flickr Schermafbeelding 2021-11-25 om 19.53.12 by Tug52 POA, on Flickr Schermafbeelding 2021-11-25 om 20.45.45 by Tug52 POA, on Flickr Schermafbeelding 2021-11-25 om 21.23.59 by Tug52 POA, on Flickr Schermafbeelding 2021-11-25 om 19.51.47 by Tug52 POA, on Flickr De kleine voorsteun is enkel voor de display voor de functionele voet is hij iets groter en stabieler: Untitled by Tug52 POA, on Flickr En als je links goed kijkt zie je een stukje dry fit van de onderdelen hier een overzichtje om mee te stoppen: Schermafbeelding 2022-02-18 om 00.36.32 by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr En de details: Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Tot de volgende...
Dit is next level modelbouw! Keep up the good work! Ben ook erg benieuwd naar de geprinte fenders, worden deze ook op de resin printer geprint?
@Bart, bedankt het is een hele uitdaging maar geeft ook enorm veel voldoening als je dan iets uitdoktert wat dan mooi werkt. vandaag heb ik de trusters gemaakt dat is ook een heleboel werk en know how... De fender wordt inderdaad ook volledig geprint nu daar moet ik nog aan beginnen eerst ga ik proberen de grootste hoop basis delen te printen want de fender is met een speciaal resin en dat brengt veel kuiswerk mee naderhand...
Bij gebrek aan inspiratie en interactie gewoon wat fotos dan maar: Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Topview: Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Nosefender planning: Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Deze is heel mooi, je ziet haar oudere zus (T22 voith) achteraan ook, de nosefender zit mooi in zijn montage kader zoals in het echt met moeren en rondsel bovenaan om de bevestiging te simuleren. Untitled by Tug52 POA, on Flickr Sidefender slots: Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Bouten zijn 0,4mm dia: Untitled by Tug52 POA, on Flickr Twinfin details: Untitled by Tug52 POA, on Flickr Beun cooling: Untitled by Tug52 POA, on Flickr Aan plamuur ontkom je niet!: Untitled by Tug52 POA, on Flickr Op de weegschaal, het is een heel kleine boot (52cm) dus ht gewicht moet echt binnen de perken blijven dus de weegschaal een goede planning en ontwerp is cruciaal! Untitled by Tug52 POA, on Flickr Zoals je ziet er is al heel wat boot ondertussen maar er moet nog heel veel worden gedaan ook. Untitled by Tug52 POA, on Flickr Untitled by Tug52 POA, on Flickr Hier nog wat inzicht in het cabine opening systeem, de cabine alleen laat niet toe aan de trusters te kunnen dus moest een grootdeel van het voordek er ook af kunnen dit heb ik met een dubbel dek systeem gedaan zoals bij de T22, erg eenvoudig en volledig waterdicht het is hier nog geen 2mm dik! hier zie je een deel van het PLA montage stuk wat de vorm geeft een de sterkte in het dek brengt: Schermafbeelding 2022-02-19 om 00.07.51 by Tug52 POA, on Flickr Hier, het is niet de beste foto zie je dit "systeem" Untitled by Tug52 POA, on Flickr Tijd voor de volgende stappen: Teaser, maar dit is niet meer voor nu... Untitled by Tug52 POA, on Flickr Op ze Nederlands, doeiiiiiiii Schermafbeelding 2022-02-18 om 00.36.32 by Tug52 POA, on Flickr