(poging tot...) Zelf zeiltjes maken!

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door jomm, 21 jan 2007.

1. jomm

jomm

Lid geworden:
    30 jan 2006
    Vorig vaarseizoen ben ik gestart met modelzeilen. Ik kocht mij de Voyager van Thunder Tiger en kon voor een relatief klein bedrag het water op. Ik moet toegeven dat, gezien de kostprijs, ik redelijk tevreden was van de vaareigenschappen van het scheepje. Wat mij wel wat tegenviel waren de zeiltjes, een extreem rekbare stof, wat trimmen kwasie onmogelijk maakt en een bolling van hier tot Tokio, maw uiterst geschikt voor licht weer maar totaal onhandelbaar bij voor de windse koersen :lol: .
    Daarom heb ik besloten de Voyager van een nieuw set zeilen te voorzien. Na wat zoekwerk op het net bleek al vlug dat een setje aankopen meer gaat kosten dan de boot himself, dus dan maar zeiltjes zelf maken :? .
    Zeilstof leek mij ook nogal duur voor zo'n eerste test dus kwam ik op het idee zelf een soort Mylar-laminaat te maken.

De nodige folieën aangekocht: een rol doorzichtig geschenkverpakking (Mylar) en een rol witte zelfklevende struktuurfolie, de rol zwarte folie dient om later de zeilnummers uit te snijden.
    Na het opmeten van de standaard-zeilen van de Voyager bleek dat ik ongeveer een stuk nodig had van 125/45cm. Om enigzins makkelijk te werken heb ik mijn grootzeil verdeeld in vijf banen en dan ook 5 banen van 25/45cm uit de witte folie gesneden. Vervolgens de verpakkingsfolie uitgrold en de vijf witte banen erop gekleefd (werkje best met 2 personen uitvoeren om plooien in het Mylar en luchtbellen tussen de folieën te vermijden). Tussen de witte banen heb ik ook een strook niet bekleefde folie voorzien zodat ik later, met dubbelzijdige kleefband de banen netjes aaneen kan kleven.

Na het kleven van de banen nog eventjes met het srijkijzer erover gegaan (best een doekje tussen het strijkijzer en het laminaat leggen en het ijzer op een zeeeer lage stand zetten om vervormen en/of smelten van het laminaat te voorkomen). Nadat het strijken was uitgevoerd heb ik de gelamineerde stroken met een scherp mesje en aluminiumlat uitgesneden (vergeet niet aan een van de lange zijden een vrije Mylar-strook te voorzien voor het aaneenkleven van de banen.

De uitgesneden banen laminaat eventjes tegen elkaar gelegd zodat ik de volledige lengte en pasvorm kon cheken.

Zoals je kan zien op de laatste foto gaat het kleven zonder plooien in de lichte Mylar-folie niet altijd even goed, gelukkig valt dit probleemstukje net buiten het gedeelte dat ik nodig zal hebben voor mijn grootzeil.
    Nu de dubbelzijdige plakband halen en we kunnen verder.
    Wordt vervolgd... .

Ohja nog een kleine tip ivm het strijken: laat je strijkkunsten niet te veel zien aan vrouw of vriendin, breng haar vooral niet op ideeën... :D :? :D !!! :oops:

2. VOR8

VOR8 Guest

3. eric_laermans

eric_laermans PH-SAM

Lid geworden:
    19 aug 2005
    Beste JOM,

Voor je de banen met elkaar gaat verbinden, ga je nog gebruik maken van een zeilmal voor de nodige bolling. Een zeilmal is niets anders dan een soort vleugelprofiel van (meerdere/ mindere mate) massief hout, waarop de zeilbanen met elkaar verbonden worden. De bolling wordt op deze wijze overedragen op het zeil...

Ik ben benieuwd naar de eindresultaten die je hebt geboekt...

Groet,

Eric

Deel Deze Pagina