Pond Racer schaal 1:3.5 met twee keer 15cc haalbaar ??

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Appie, 8 feb 2005.

  1. Appie

    Appie

    Lid geworden:
    10 jun 2003
    Berichten:
    464
    Locatie:
    Emmen
    Zo de Mustang is klaar en als een project klaar is, dan komt altijd de vraag boven borrelen "What's Next ????" 8)

    Ik heb al een tijdje zitten denken aan een "Pond racer" ja dat ding met die twee rompen, ik vind het een SUPER kist, een echt Rutan ontwerp.

    Bij het zien van dat toestel "scheiden zich de geesten" de een vindt het een machtig mooi toestel, de ander vindt het een foei lelijk ding.

    [​IMG]

    [​IMG]


    Twee jaar geleden heb onderstand toestel in Harsewinkel zien vliegen, volgens mij is dat nu een kit te verkrijgen bij AIR-C-RACE http://www.air-c-race.de/ in duitsland.

    [​IMG]


    Nu vind ik zo'n € 2800,= een vrij stevige prijs (moet je trouwens niet gelijk van 'in de war raken' van zo'n prijs!!) maar bij het zien van dat soort bedragen sta ik niet gelijk met m'n creditcard klaar, gezien dat er ook nog twee motoren en het nodige aan besturing in moet. Des-al-niet-te-min is die € 2800,= wel een faire prijs voor die kwaliteits kit die Air-C-race aanbiedt.


    Oke, even brainstormen,

    - spanwijdte zo rond de 210cm, geeft schaal 1:3.5

    - gewicht, zo tussen de 7,5 en 10kg

    - Aandrijving, 2 X OS .91FX met pijp moet een kist van 209cm de lucht in kunnen krijgen

    - heb nog aan schaal 1:4 met 2 X brushless zitten denken, maar methanol geeft meer vermogen en is goedkoper

    - Houtbouw of GFK ?????????????????????

    - teken & bouwtijd zo'n 1,5 a 2 jaar ??????????????


    Wat dennken jullie er van, is dit haalbaar.....................

    Gaarne reakties,

    Appie
     
  2. Tom Verstappen

    Tom Verstappen

    Lid geworden:
    28 jul 2003
    Berichten:
    892
    Locatie:
    Mol
    Hoi Albert,

    Waar een wil is is een weg....dus zeker en vast proberen. :wink:

    Tom
     
  3. wimpy

    wimpy

    Lid geworden:
    21 dec 2004
    Berichten:
    807
    Locatie:
    Belgie
    hey,

    fantastisch toestel als je het mij vraagt , als het aan mij zou liggen zou het een kistje worden voor elektro 2 bruschles , wel schaal met retracts en zo, en volledig houtbouw en denk dat dit op 2jaar tijd zeker moet lukken , alvast veel ontwerpgenot


    wim
     
  4. Muxje

    Muxje Guest

    Mooi kistje hoor... tja als de kit 2800 euro kost 8O dan zou ik ook zelf gaan bouwen :)

    Ik ben zelf een fan van houtbouw, maar als je een toestel van Rutan/Scaled Composites gaat bouwen is dat misschien wat raar. Ik zelf zou de engine pods uit hout maken, en de cockpit uit GFK.

    Ik zou zeker voor die OS motoren gaan! Het origineel van dit toestel liep immers ook op methanol :)
     
  5. Arvid

    Arvid Guest

    Pracht kist! Is weer eens wat anders dan het standaard repertoire. En inderdaad, ik zou ook voor methanol gaan. Dat ding moet voorbij scheren waarbij de omstanders denken: WOW! Mijn persoonlijke mening is dit een stuk minder bij elektro, geluid doet ook wat (hoeft niet 130db te zijn).
     
  6. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    Ik heb ooit eens een veryfarawaystandoffscale Pond-Racer gebouwd.
    [​IMG]
    [​IMG]
    Dit model was voorzien van 2 speed 300 7,2 volt motoren. Het model leeft nog steeds en vloog perfect en zeer stabiel. Zelfs met een draaiende motor (prop van de rechtermotor verloren in de vlucht) was het model nog perfect te sturen. Er zitten wel enkele eigenaardigheden in het model en je moet het super licht houden.

    Als je de schetsen wil hebben dan geef maar een gil en ik stuur ze je zo door. Je kan ze dan makkelijk uitvergroten naar de door jou gewenste maat. Ik wil hem nog ens opnieuw bouwen maar dan voor 2 borsteloze motoren zodat hij ook echt snel wordt.

    Het vliegbeeld is werkelijk perfect.
     
  7. Appie

    Appie

    Lid geworden:
    10 jun 2003
    Berichten:
    464
    Locatie:
    Emmen
    KIJK dat moeten we hebben, gelijk al flink veel reacties !!

    MAAR DE GROTE VRAAG IS GAAT TIE VLIEGEN MET 2X 15CC ??

    OF MOETEN WE NAAR 2 X 25CC METHANOL ??



    BTW. Op die van Air-C-Race gaat 2 x 60cc Benzine (spanwijdte is 297cm / +/- 20Kg vliegklaar)



    Cheers,

    Appie
     
  8. Theo Coenen

    Theo Coenen Guest

    spanwijdte 2,10 meter met een gewicht van 7,5 kilo moet kunnen met die 2x 15 ccm motoren. Zorg wel dat je het zwaartepunt goed krijgt. Dit ligt namelijk heel ver naar voren. Bij mijn model ligt het iets achter de neuslijst bij de vleugelwortel. Je hebt dus erg weinig plaats voor het zwaartepunt om alle gewicht weg te werken.
     
  9. Appie

    Appie

    Lid geworden:
    10 jun 2003
    Berichten:
    464
    Locatie:
    Emmen
    Theo,

    Ik ga eerst even checken hoe CloudDancer (4997gram vliegklaar) vliegt met de 15cc, maar ik neig toch naar 2 x 25cc Methanol. Ik zeg aktijd maar zo, Vermogen kun je NOOIT genoeg hebben :D



    Grts,

    appie
     
  10. pieteralje

    pieteralje

    Lid geworden:
    7 dec 2003
    Berichten:
    768
    Locatie:
    Zwolle
  11. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    Jij wil hier dus 2x 15cc FX en opzetten, ben je geintresseerd in mijn bescheiden mening ??(6 twin's gebouwd en gevlogen)

    Zo ja, mijnsinziens is 2x 10cc(FXen dan) met resopijpen RUIM voldoende om dit te laten hemelen als een engeltje met heel veel heimwee, zeker als je hem bouwt van balsa/berken triplex, ik denk dat je dan uitkomt omennabij de 6 tot 7 kilo bij een span van 215 cm.
    Met 2x 15 cc wordt de kist alleen maar (onnodig) zwaarder en echt niet sneller.

    Groet Ger Kovacs
     
  12. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Persoonlijk denk ik dat 2x15cc met pijp goed is voor een racer met 2.15m span.

    mijn seneca 1.92mtr vloog goed met 2x4cc (semischaal sportvliegtuig)
    mijn P-38 lightning 2.14mtr vloog redelijk met 2x7,5cc (mocht ietsjes meer zijn)
    mijn DO-17 2.40mtr vliegt goed met dezelfde 2x7,5cc (semischaal WWII bomber)
    mijn Beech 18 2.9mtr vliegt zeer goed met 2x28cc benzine (WWII transport)
    allemaal zonder resonantie pijp

    ik denk alleen dat je heel goed moet opletten of je gaat over je streef gewicht heen, ik denk dat je dichter bij de 10 dan bij de 7.5 uit gaat komen.

    Hopelijk heb je iets aan deze gegevens. :D

    het blijft een gaaf model die pond racer
    (ik heb er destijds ook aan gedacht om er een te bouwen maar ik vond toen geen tekeningen wel van een P-38 )

    Succes met het project en ik zal het zeker volgen als het inline bijhoudt
     
  13. Appie

    Appie

    Lid geworden:
    10 jun 2003
    Berichten:
    464
    Locatie:
    Emmen
    Pieteralje, Ger & de Rest 8)

    Bedankt voor jullie reacties.

    Ik ben even wat aan het tekenen gegaan, en kom tot nu toe op de volgende cijfertjes,

    - Spanwijdte 2100mm

    - Lengte (incl. spinner) 190cm

    - Vleugeloppervlakte (incl. stabilo) vanaf schaal 1:48 3-view ( talchiro Yamishita) 56 dm2

    - Dragend oppervlakte Romp (2 x engineboom, 1 x cockpit-pod) 2 x 21,6 dm2 + 1 x 11,8 dm2 = 55 dm2

    oei die vleugel is wel ERG klein !!

    (NB. maken de wortelkoorde zo'n 15% groter, dan komen we op een vleugeloppervlakte (incl. stabilo) van 65 dm2 )

    Oke, laten we uitgaan van een gewicht (worst case) van 10.000 gram, dit geeft

    10.000/56 dm2 = 178 gram dm2 (NOT GOOD !)

    MAAR de enigepods en de cockpit-romp liften ook, daarnaast hebben de enginepods en de cockpit-pod een stukje gemeeschappelijke oppervlakte met de vleugel. Dus laten we zeggen dat zij voor 50% (voorzichtige schatting ?) meetellen in de TOTALE vleugeloppervlakte.

    Dit geeft,

    - 56 dm2 + (0,5 x 55) dm2 = 82,5 dm2

    - 10.000 gram / 82,5 dm2 = 121,9 gram/dm2

    Kijk dat is een waarde die al een stuk beter ligt, het is dus zaak om het spul zo licht mogelijk te houden, (bij 9000gram ligt de vleugelbelasting al op 109gr/dm2), en durf ik bij dezen wel te beweren dat deze kist bij een maatvoering van schaal 1:3.5 (210cm spanwijdte) en een gewicht van rond de 9000 tot 10.000 gram goed te vliegen moet zijn!!


    Volgende stap,

    WELK PROFIEL TE GEBRUIKEN ????????????

    Ik ben zelf altijd erg gescharmeerd van de MH profielen http://www.mh-aerotools.de/airfoils/index.htm ik heb hier ook erg goede ervaringen mee, dus ga ik de komende dagen even wat rekenen aan bijvb. MH 32 etc.

    Als een van jullie hier een goede mening over heeft gaarne reakties op bovenstaande,

    Alvast bedankt,

    Appie
     
  14. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.888
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    okay, this project is gonna ROCK !
     
  15. Theo

    Theo

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    3.061
    Locatie:
    Annen
    Die vraag heb ik altijd al lang voordat het project klaar is :p

    Albert, gezien jou bouwkunsten ben ik ervan overtuigd dat dit project gaat lukken.


    PS
    Dit kon wel eens een heeel lang draadje gaan worden a la Jan Brilmans P-51 Strega :wink:
     
  16. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Vet project hoor Albert! :razz:
    Ik verheug me al op de bouw. :D
     
  17. Appie

    Appie

    Lid geworden:
    10 jun 2003
    Berichten:
    464
    Locatie:
    Emmen
    Ha Theo,

    Denk/hoop ik ook 8)

    Ik heb alleen geen "bouwplank probleem" ala jan (geintje Jan) :wink:

    Valt me trouwens tegen dat Jan nog niet 'ingetuned' heeft op dit onderwerp :wink:


    Appie
     
  18. Appie

    Appie

    Lid geworden:
    10 jun 2003
    Berichten:
    464
    Locatie:
    Emmen
    Zo, naar een paar uurtjes tekenen het eerste resultaat,

    [​IMG]

    Na wat denk-, teken-, foto- en 3-view kijkwerk zijn mij de volgende zaken opgevallen,

    - Daar er tussen de verschillen de 3-views nogal eens wat discrepantie zit was mijn berekening van post #13 niet helemaal correct, ik had een vleugeloppervlak (incl. stabilo) van 55 dm2 uitgerekend, dit moet volgens AutoCad 62 dm2 zijn! Iets groter dus, en dat is alleen maar gunstig. Ik ga dus de vleugel-outline gewoon 100% schaal laten.

    - De hevelarm tussen vleugel en stabilo vrij groot is (+/- 96cm) laat ik het stabilo ook schaal. Er is volgens mij geen reden om de stabilo t.b.v. stabiliteits redenen groter te maken.


    [​IMG]

    - De Engine-booms zien er op de verschillende foto’s (door de verschillende invalshoeken?) steeds weer anders uit. Volgens mij zijn ze midden in vrijwel boxvormig met lichte afrondingen. Vanaf de vleugel gaan ze volgens mij over in een rond geheel zodat ze goed op de spinner aansluiten. Naar achteren lopen ze ook weer in een ronde eindbuis uit, waar dan weer de staart vinnen en de stabilo aan gemonteerd zitten. Ik wil dan ook uitgaan van een Box-vorm, die vanaf de TE van de vleugel overgaat in een cilindervorm. het achterste gedeelte wil ik dan in een buisvorm laten uitlopen.


    Verder wil ik het prototype als volgt opbouwen,

    - Vleugel & Stabilo, schuimvleugel beplankt en met folie afgewerkt

    - Engine-booms hoofdstructuur houtbouw, mix uit Balsa & vliegtuigtriplex, vanaf de TE van de vleugel “cosmetische” huid van GFK om de ronde vormen te verkrijgen, naar de achterzijde ALU- of Carbon buis waar de stabilo & startvinnen op gemonteerd worden

    - Cockpit-romp, GFK opbouw op schuimkern

    - Retracts, Pneumatisch


    Oké, weer verder met het teken- en denk werk

    Cheers,

    Appie
     
  19. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    vet dingetje appie..

    2x 15cc met reso will wel.. in zo'n kist moet je natuurlijk wel een bult power plakken..

    Wil je ook echt dat ie vet hard gaat??

    Peter
     
  20. Appie

    Appie

    Lid geworden:
    10 jun 2003
    Berichten:
    464
    Locatie:
    Emmen
    Peter, "I feel the need for Speed"...................

    Dus ik denk dat ik er maar 2 x 25cc methanol voor zet, wat denk je ??

    Grt,

    Appie
     

Deel Deze Pagina