Pond Racer schaal 1:3.5 met twee keer 15cc haalbaar ??

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Appie, 8 feb 2005.

  1. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.927
    Locatie:
    groningen
    'First build the plane, then buy the engine(s).'


    jan.
     
  2. Appie

    Appie

    Lid geworden:
    10 jun 2003
    Berichten:
    464
    Locatie:
    Emmen
    Wijze woorden, een advies wat ik zeker zal opvolgen :yes:

    Minder wijze woorden vrees ik, als ik zie dat een OS .91 FX al 550gr (zonder demper) weegt, en dat een OS 1.08 FSR al zo'n 750gram weegt, dan vrees ik dat ik om op 6000gram te komen een airframe met alle electronica en retracts van zo'n 4000gram moet bouwen. Dat gaat dus nooit lukken (mij niet tenminste :? )

    Nee dan denk ik dat een MAX gewicht van 9000 a 10.000 gram realistischer is :?:

    BTW Gaat lekker dit draadje, TOP !

    Grt,

    Appie
     
  3. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.788
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    mijn P38 van marutaka ( bijna 2.0m span) vloog prima met 7.5 cc viertakten, later met OSwankels zelfs nog beter, snelheid en vermogen genoeg
    dus volgens mij moet je voor je PR aan 10cc tweetakt meer dan voldoende hebben, zeker met een "snel" profiel
     
  4. Appie

    Appie

    Lid geworden:
    10 jun 2003
    Berichten:
    464
    Locatie:
    Emmen
    @Nico,

    Wat is het vliegklare gewicht & vleugeloppervlakte van de P38 ??


    Thnx,

    Appie
     
  5. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.927
    Locatie:
    groningen
    Volgens mij is dit niet geheel in lijn met wat de literatuur voorschrijft. :?

    Moet het niet juist andersom? :roll:

    (Ik doe nu even net of ik het antwoord niet weet, maar jullie begrijpen natuurlijk wel, dat ik etc.etc. :wink: )


    jan.
     
  6. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Houdt er rekening mee dat wil je hem(/haar?) exact op schaal bouwen ..... de motoren ca 50% van het totale gewicht moeten zijn ......

    • [​IMG]
      Dit 1:20 'werpmodel' weegt 30 gram, waarvan 20 gram ballast is in de motor gondels !!!.


    De meest toegepaste 'cheat' is dat de motorgondels 'significant' verlengt worden, waardoor je lichtere motoren (qua gewicht) kan toepassen ....
     
  7. Arvid

    Arvid Guest

    Even een gedachten spinsel. Bouw eerst het toestel en koop dan pas de motoren. Is het niet zo dat de krachten van verschillende motoren een andere constructie vragen? Je kan natuurlijk voor een zware motor bouwen, maar als je dan toch een lichtere nodig hebt, heb je een te zware kist (wordt dan in ieder geval geen zwabber kist :wink:). Als je het frame te zwak bouwt en je hebt toch de zwaardere motoren nodig, heb je een nog groter probleem. Niet?
     
  8. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.927
    Locatie:
    groningen
    Eerst even een citaat uit het interview dat Paul K. Johnson (wie kent hem niet . . . :wink: ) had met Dave Platt.

    Dan zou je op het eerste gezicht zeggen dat ze (gas engines) voor dit model juist wel goed zijn.

    Maar dat is niet zo.


    jan.
     
  9. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.788
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    P38;
    wing span; 74 1/4 inch
    wing area 695 sq inch
    weight 9-10 lb

    dit volgens tekening, en zeker niet als lichtste gebouwd
    weet het niet meer precies, maar volgens mij zat ik rond de 6 kg.
    nameten kan ik het niet meer voor je, want ik heb de kist niet meer
    (verkocht)
    overgens; eerder in deze topic kwam motoruitval ten sprake, ik denk dat dit voor de PR niet zo'n verschrikkelijk probleem zal zijn, de motoren staan dicht bij elkaar, waardoor je weinig a-symetrische trust krijgt. ik heb ooit een twin gebouwd, bestaande uit twee samen gebouwde prima trainers van svenson ( als je die kent) met de motoren 40 cm uit elkaar, was prima op een motor te vliegen, linkse en rechtse bochten geen probleem
    deze kist was 1.80 span, 3 kg zwaar en vloog uitstekend op 2X 3.5 cc OS FP tjes :lol:
     
  10. Appie

    Appie

    Lid geworden:
    10 jun 2003
    Berichten:
    464
    Locatie:
    Emmen
    @Theo,

    Als eens in de verre toekomst dit model goed vliegt, dan is het "een koud kunstje" om het ontwerp te verschalen naar een +/- 120cm model wat geschikt is voor 2xbrusless 8)


    @Dirk,

    Heb ik ook al aan zitten denken, maar dan ziet het er niet meer uit dus dat ga ik in iedergeval NIET doen (dan maar lood erbij :oops: )


    @Jan,

    Volgens mij bedoeld hij dat hij het liefst met methanol motoren, i.v.m. de gewicht/prestatie verhouding vliegt ?/ (gass klinkt wel mooier :wink: )


    @Nico,

    Bedankt, daar kan ik wat mee. Maar hoe kun je zo'n P38 nou verkopen, heb je al spijt ?? :lol:

    Als ik zo de reacties lees, dan krijg ik steeds meer het idee om eerst maar eens van 15cc's uit te gaan, tenminste in de denk- en tekenfase. Als het airframe, uiteindelijk, gebouwd is dan kan ik altijd nog beslissen welke motoren er voor komen "te staan"


    Cheers,

    Appie
     
  11. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.788
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    ik heb de P38 verkocht omdat ik er toch bijna nooit meer mee vloog, de wankels waren te onbetrouwbaar voor deze kist.
    vandaar dat ik weer een twin wil met de motoren dicht bij elkaar, dan zijn de risico"s minder bij motoruitval, want twee wankels op een kist , daar krijg je kippevel van als je dat hoort :lol:
    en nee, spijt heb ik niet :cry: :wink:
     
  12. Igwe Aneke

    Igwe Aneke Guest

    Ik ben er inmiddels zelf al achter gekomen...:roll:...en profili kan dit inderdaad. Ik moet toch maar eens alle functionaliteiten ervan doornemen. :oops:
     
  13. Peter Pankras

    Peter Pankras

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    1.896
    Locatie:
    eenrum
    ik zou ook uitgaan van 2x 15cc.. bijvoorbeeld die mvvs 15cc. Die weegt niet zoveel.. zelfs lichter als de 10cc, en kost je ook geen bult.. je kan later altijd nog eens een engine upgrade doen.. gebruik je die 2x15cc gewoon een keer voor een Twin-Mustang.. :)

    Peter
     
  14. Dirk

    Dirk Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 aug 2002
    Berichten:
    5.032
    Locatie:
    Baarn
    Voor als je niet kunt kiezen tussen methanol en benzine, dat konden de mensen van de Pond Racer ook niet ....... (hij vloog op beide )....

    Voor alle Pond Racer bouwers dus wat facts

    Gebouwd in 1990 in opdracht van Robert J. (Bob) Pond (geboren 1924)
    eerste vlucht maart 1991 ...
    tragisch einde 14 september 1993 ...

    Gebouwd door
    • Scaled Composites, Mojave CA. onder bouwnummer 158.
      Project leider/testvlieger Dick Rutan, Constructie o.l.v. Burt Rutan
    Afmetingen:
    • Spanwijdte 25'4" = 7,73M
      Vleugelopervlakte 66 Sqft = 6,14M²
      Lengte tailbooms 20'= 6,10M (exclusief spinner en butterfly's)
      waarvan de motor 'pod' 2'x5' = 0,61M x 1,52M beslaat
      Pilot's 'pod' 2'x 16' = 0,61M x 4,88M
    Gewicht:
    • leeg 3500 pound = 1590 KG
      volgetankt 4150 pound = 1885 KG
    Constructie materiaal:
    • Achterste deel staartboom
      Horizontaal staartvlak,
      butterfly's
      Wingtips
      en alle staart roeren[list:8c3a4f90ab]Met 'hete draad' gesneden piepschuim .... ;-)[list:8c3a4f90ab]Bekleed met koolstof versterkt epoxy ...
    [/list:u:8c3a4f90ab][/list:u:8c3a4f90ab]
    • rompje met vaste deel staartvin
      en deel van de staartboom[list:8c3a4f90ab]1/2" dikke PVC schuimplaat[list:8c3a4f90ab]Bekleed met koolstof versterkt epoxy ...
    [/list:u:8c3a4f90ab][/list:u:8c3a4f90ab]
    • en alles wat warm/heet wordt
      de voorste delen van de staartboom
      en de vleugels[list:8c3a4f90ab]zijn van Balsahout ....[list:8c3a4f90ab]gelamineerd met koolstof/epoxy
    [/list:u:8c3a4f90ab][/list:u:8c3a4f90ab]
    • De vleugels zijn in principe 3 tanks van totaal 84(US)gallon = 318 liter
      De aillerons zijn z.g.n. "flapperons" en hadden een (slechts) 15 graden downstand..

      De motoren hingen in een stalen frame aan het brandschot, waarbij de epoxy beplating een essentieel deel van de constuctie was.
    de Motoren
    • 2 Nissan VG30 3,2Ltr V6 auto motoren,
      2 kleppen per cilinder en één centale bovenliggende nokkenas per cilinderkop (dus een heel gewoon motortje)
      getuned door Electramotive, Vista CA van 144Kw (170Pk) naar 600Kw bij 6000 toeren (op Methanol)
      Motoren wogen "kaal" 145Kg/stuk
      Electramotive heeft twee vertragingen ontwikkeld die de propellers tegen elkaar in laten draaien (de motoren doen dat niet)
      6000 toeren werd gereduceerd tot 2200 toeren waarmee 2M diameter vierblads propellors van Hartzell (gemodificeerde Beechcraft King-Air prop's) aangedreven werden.
    Brandstof:
    • Tijdens de races 'methanol' maar bij 'gewone' vluchten normale AVGAZ (=benzine)
      (na elke race werd het complete brandstof systeem gespoeld met AVGAZ om corrosie te voorkomen.)
      Omdat er 2x zoveel methanol nodig is voor het zelfde vermogen als benzine, ook de turbo-druk bij methanol is veel hoger en nog wat 'dingetjes' dan anders zijn moest voor elke benzine vlucht de motorcomputer omgeprogrammeerd worden...
    Snelheden:
    • Landings snelheid 120Mph = 193Kph ....
      maximumsnelheid het streven was meer dan 528.326 Mijl/per uur = ruim 850 kilometer per uur ...
     
  15. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.788
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    heel intressante facts :)
    was, als je het goed bekijkt eigenlijk een 1:1 modelvliegtuig, gezien de constructie methodes :wink:
     

Deel Deze Pagina