Pool Zee III, Noordzee IV, Rode Zee V

• Topicstarter Topicstarter Eelco
  • Startdatum Startdatum
E

Eelco

Guest
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum en na ettelijke weken met veel plezier en interesse jullie tips, discussies, etc, te hebben gelezen, nu maar eens een vraag van mij kant.

Op dit moment ben ik bezig een Bankert van- en volgens de methode van BB te fabriceren. Ik heb het model plus een gedeelte van de electronica (zender, ontvanger, servo's, etc) van mijn vader "overgenomen". Met de adviezen die ik hier heb kunnen lezen, moet het niet al te moeilijk zijn dit project tot een goed einde te kunnen brengen. Als het project is afgerond, wil ik graag een ander model gaan maken. Mijn voorkeur gaat uit naar een sleper. Omdat er al menig Zwarte Zee IV, Smit Rotterdam en afgeleiden, rond vaart, wil ik ik eens proberen de tussenliggende generatie te bouwen. NL., de gezusters Pool Zee III, Noordzee IV, Rode Zee V.
Ik heb mij rot gezocht (waarschijnlijk verkeerd :( ) maar nergens heb ik een romp en/of tekeningen van deze drie kunnen vinden.
Wie o wie kan mij hierbij helpen?

Groet,

Eelco

Hoi Eelco,

Goed idee om één van deze drie dames te gaan bouwen,
er varen er nog niet zoveel van in modelbouwland.

Rode Zee (V)
1968, Scheepswerf 'De Merwede', Hardinxveld, 1312 brt, 11000 pk, msl.
1975 bij Boele's Scheepswerven en Machinefabriek B.V. ,Bolnes, voorzien van een boegschroef.
1986 (mei) 'Smit Rode Zee' Smit Tak International Ocean Towage & Salvage Company Ltd., Nassau.
1987 (februari) 'Musi' Triple-S Marine Services Pte. Ltd., Puerto Cortez (als tankcleaning vessel).
1988 (oktober) door de 'Smit Loyd 111' gesleept naar Kaohsiung, om te worden gesloopt.

Noordzee (IV)
1970, Scheepswerf 'De Merwede', Hardinxveld, 1312 brt, 11000 pk, msl.
1975 bij Boele's Scheepswerven en Machinefabriek B.V. ,Bolnes, voorzien van een boegschroef.
1986 (februari) 'Smit Noordzee' Smit Tak International Ocean Towage & Salvage Company Ltd. Nassau.
1988 'Dafi' Iran Marine Services Company (Smit Tak) Bandar Khomeini.
1991 (mei) door brand zwaar beschadigd.
Heden... Ze schijnt nog ergens rond te varen......

Poolzee (III)
1971, Scheepswerf 'De Merwede', Hardinxveld, 1326 brt, 11000 pk, msl.
1984 (juli) 'Smit Matsas' Smit Matsas (Hellas) Towage & Salvage Ltd. Piraeus.
1985 (13 september) in de Perzische Golf door exocetraket getroffen en zwaar beschadigd door 'Smit Duitsland' en 'Drado' naar Bahrain gesleept.
1986 (januari) te Gadani Beach aangekomen om te worden gesloopt door Murtazvi Enterprises Ltd.

In welke schaal wil je gaan bouwen 1:50??

Ik heb tekeningen van deze slepers.
Ik zie dat je in Den Haag woont,
dus daar moet wel wat te regelen zijn, denk ik zo.

noordzee_in_pg_02.jpg

Ciao,
Ronald

op de HMBC site staat een foto van een model van deze klasse, onder Vlaardinger Loggerdagen.
En volgens mij heeft ook vaargroep "de Merwede" er één in de groep.
Misschien kunnen deze mensen je verder helpen.

En qua model een goede keuze, na de Zwarte / Witte Zee één van de mooiere schepen van Smit
Schaal 1:50? Pas goed bij de Banckert

@ Ronald en Adam,

Dank voor de snelle reactie. Het plan is om het schip, welke weet ik nog niet :roll: , in 1:50 te bouwen. Het gros van de werkschepen wordt in deze schaal gebouwd, dus een wat minder bekende moet daar tussen kunnen varen. Het is weer eens wat anders dan alle Zwarte zeeën, Rotterdammers, Amsterdammers, Hunters (Happy of niet), Nederlanders, Bankerts en noem ze allemaal maar op.
Niets tegen wie dan ook die een dergelijk schip heeft gebouwd en/of hier mee vaart. Ik heb jullie adviezen waarschijnlijk heel hard nodig.

Thx voor de info Ronald. Deze had ik ook gevonden op een link vanaf dit forum. daar is ook het idee vandaan gekomen. Enneh, tekening?
Misschien een pb-tje om e.e.a. te kunnen regelen?

Groet,

Eelco

kijk met eelco ben ik het helemaal eens
ik zelf heb nu ook bijna de Rode Zee schaal 1:50
en hij is wel 1,70 lang
als het aan mij ligt komt er ook nog een Smit Matsas 1 bij (ex Poolzee 3 1,40 lang)die heeft nog niet zo lang geleden op marktplaats gestaan en inmiddel heb ik ook de email van die man en hij wilt hem wel doorverkopen aan mij dus is wel een mooi zaakje

armando zei:
heb nu ook bijna de Rode Zee schaal 1:50
en hij is wel 1,70 lang

Hoe kan je een schip bijna hebben??
Je hebt het, of je hebt het niet, toch?
Of heb je hem bijna af?

De Rode Zee was 68,52 mtr lang. In 1:50 wordt dat dus 1,37 mtr!
Dus als die van jou "wel 1,70 lang" is, is er ergens iets fout gegaan in het verschalen.

ja oke das waar :$

nou ik ben namelijk bezig om het schip over te nemen van iemand maar hij ken er pas na de groote vakantie erbij:(:( maar de koop gaat zeker door :D:D

even over de noordzee
de Noordzee is na zijn groote brand schade
weer helemaal opgeknapt en door verkocht aan iran
daar vaart zij nu onder de naam davi

en vraagje

wat was eigenlijk de oorzaak dat de Rode Zee zo vroeg gesloopt moest worden vergeleken met haar zusjes hier hoop ik graag antwoord op te krijgen

Armando,

Als je het tweede item van dit draadje goed leest zie je twee dingen.

De Noordzee heette in 1988 al Dafi en heeft dus als Dafi in brand gestaan.

dafi02.jpg

Ten tweede, je vraagt je af waarom de Rode Zee eerder gesloopt is als haar zusjes......
De sloopvolgorde is:
1e--1986 de Poolzee
2e--1988 de Rode Zee

En de Noordzee zou nog ergens varen.

ciao,
Ronald

ja oke dat weet ik wel dat de Poolzee eerder was
maar wat ik nou nog niet begrijp :? is van
de Poolzee was door een raket zwaar beschadigd geraakt en moest daarom gesloopt worden
maar wat was er mis dan met de Rode zee want ik ken niet ergens lezen dat er iets met haar was :cry:

ennuhhhh.. ronald heeft u nog misschien meer van die mooie foto`s ze zijn echt mooi :D

armando

Armando,

voor mooie foto's van zeeslepers moet je mijn site maar eens doorspitten.

En waarom de Rode Zee gesloopt is...............
Betere vraag is,
waarom is ze door Smit verkocht.

En die vraag is wel te beantwoorden,
er was geen werk meer voor.
Smit had inmiddels de Smit London en de Smit Rotterdam.
Men ging voor het grotere werk.

Haar laatste levensdagen sleet ze als tankcleaning vessel,
dus al niet meer als zeesleper.

ciao,
Ronald

Toch maar weer eens wat plaatsen in dit draadje.
Even een mooie opengewerkte tekening showen.

Beeeetje grooooot, sorry :wink:

compleet.jpg

ciao,
Ronald

Ik had de afbeelding ook makkelijk kunnen verkleinen,
maar wilde de tekening juist 'groot' laten,
zodat mensen die er interesse in hebben deze kunnen printen,
en nog een kwalitatief goede print hebben.

ciao,
Ronald

Het is echt een heel mooie tekening. Wel een paar keer de poster van gezien en in het sleepvaartmuseum ook een opengewerkt model.
Wat ik wel mooi vind aan deze klasse is dat het de overgang is van klassiek (zwarte zee 4, witte zee 3) naar de smit rotterdam klasse.
Jammer dat ze zo schaars zijn op tentoonstellingen, het is wel een ondergeschoven kindje.

mvgr,
Wessel.

Ach, in je vrije tijd wil je nog wel is wat site`s doorspitten... En ik zat weer even naar de Noordzee IV te kijken, Tot ik de foto`s van de Rode zee ging bekijken van de bouw. Ging ik deze foto goed bestuderen...

zeeslepers.nl

Kleuren van de romp:

Zwart
Mogenlijk een groene rand ?! als bij adam zijn ZZ
en een rode onderwaterlijn,

Wie kan deze zekerheid vast stellen ?!

Back