Hoi; als autotechnicus, weet ik wel wat van 2takt motoren en de rc motortjes begin ik ook een beetje door te krijgen, maar ik vraag mij toch nog wat dingetjes af die ik niet goed op dit forum of op internet zelf terug kan vinden. Zoals; wat moet ik mij bij een turbo van een rc motor voorstellen? Is dat een echte turbo zoals in een auto? Is dat toch weer een beetje speciaal? Is er echt zoveel verschil tussen de motoren van zegmaar 2.5 cc onderling? Waar ligt dat aan? Ik heb wel begrepen dat er veel verschil in toerental is en is dat dan inherent aan de poorten alleen of varieert de slag ook? Wat is het vermogen van een standaard (neem de mijne ) hpi motor en een dure wat voor merk dan ook motor? Dan ongeveer he? Koppel is in rc-land natuurlijk een ondergeschoven kindje, maar zijn er toepassingen waarvoor koppel wel belangrijk is en hoe wordt dat dan bereikt? Zomaar een paar vragen.......
Voor wat betreft de toevoeging 'turbo' in RC land, dat is alleen maar turbotaal, marketing geleuter. Geen turbo of turbine te bekennen. Boring, slag, compressie, aantal poorten, poort-oppervlak, poorthoek, poortentiming, poort-overlap, krukas-doorlaat, krukas balanceren, carburateur systeem en doorlaat, carter volume, gladheid, scherpe hoeken ... Meer koppel door een grotere slag bij een kleinere boring. Ook door andere timing en anders afstellen resonatiepijp. Maar dat alles hoef ik jou als auto-man natuurlijk niet te vertellen.
Turbo is veelal een begrip voor iets wat de motor sneller maakt. Overigens bestaan er echte turbo's maar als je na-rekend hoeveel lucht er door een modelmotor heen gaat bij 35.000 rpm moet je gaan afvragen als een door de krukas aangedreven pomp (wan zo zijn de meeste) wel veel meer lucht kunnen pompen dan de motor al vraagt. Turbo krukassen bij de 1:10 Nomac klasse zijn verboden, dit zijn krukassen met een grotere doorvoer. Blijkbaar zit er een dusdanig hoeveelheid winst in dat men in een standaardklasse de doorvoer in beperkingen wilt houden. Turbopluggen zijn anders gevormde pluggen die wanneer in de verbrandingskamer geschroefd naadloos 1 geheel vormen met de verbrandingskamer en een betere werveling en ontbranding veroorzaakt. Tja... poorten, de timing en de hoeveelheid. Het blijft een moeilijk begrip maar veel poorten hoeft per definitie niet snel te zijn, de timing is veel belangrijker welke ook nauw samen loopt met de timing van de krukas. Een 3-poorten motor met de juiste timingen kan veel sneller lopen dan een 8-poorten motor met slechte timingen. Standaard tuning is net als bij een brommer mogelijk door de uitlaatpoort een fractie omhoog te brengen. Vaak werkt het beter als je het gat in de krukas (onder je carb) bewerkt, daar is vaak meer uit te halen. Overigens helpt het ook al een heleboel als je de stroming in de motor zo vloeiend mogelijk laat lopen, dua alle wanden polijsten en de hoeken beter ronden. Dat jouw HPI motortje niet zo snel is heeft te maken met de levensduur. Het is net als formule-1, als de motoren niet zo snel zijn kunnen ze het veel langer vol houden. Kwaliteit speelt ook een rol, bij hogere toerentallen en vermogens moeten de onderdelen van zo'n motor het allemaal wel aankunnen. Jouw HPI is niet om mee te racen maar om voor de hobby er mee te rijden en daar zijn ook de toleranties en materialen naar gekozen, voor het racen is er een andere markt gedomineerd door Picco, Novarossi (en alles wat daaraan hangt) en sinds kort ook Sirio. Waarom zoveel verschillende motoren ? Weet ik ook niet maar er zijn ook zoveel klasses in on- en offroad waar mensen graag een motor kiezen die bij hun rijstijl past...... YEAH RIGHT !? Iedereen in de racerij kiest vaak voor de snelste welke competief en/of betaalbaar is. Maar door al die versies kan een fabrikant de prijs van de snelste ver doorvoeren zoals Serpent nu de KHM 3.5cc promoot als een musthave voor een lullige 600 euro.
Rick, je kunt in je onderschrift het 'size' attribuut gebruiken, dan neemt je onderschrift niet zoveel ruimte in beslag: Code: [size=10]Team Associated: Rc10->60kmpu Tamiya: Tb-01----------->55 kmpu Tamiya: zelfbouw 1:12-->80 kmpu Tamiya: Hummer-------->30 kmpu Carson: 1:10------------->75kmpu [/size] Geeft als resultaat: Team Associated: Rc10->60kmpu Tamiya: Tb-01----------->55 kmpu Tamiya: zelfbouw 1:12-->80 kmpu Tamiya: Hummer-------->30 kmpu Carson: 1:10------------->75kmpu
Geen foto van OPS, maar zo een 20 jaar geleden waren dat echte knallers van motoren voor onze 1/8 R/C cars, dat kan ik je wel zeggen.
Hier een plaatje van de OPS 20 op m'n inmiddels overleden club 20 pylonracer. Hoe oud deze is weet ik niet maar OPS motoren worden nog steeds gebruikt in de vliegerij! Of ze nog gemaakt worden?? Voor de oplettende kijkers, hij heeft inderdaad geen carburateur. Who needs it anyway? Paul
Heey dat klopt, Mn oom reed vroeger ook, Hij zei dat hij die ops beter vond rijden als picco dus het zal wel wat zijn 8) hij had een serpent super pro.. kent iemand die,? want die zoek ik! Hij bestaat wel) want iemand die hem van hem gekocht heeft heeft hem nog, Met OPS motor en die draait nog steeds 8) Rick
'turbomotoren' hebben aan de krukas ook een 'turboschoep' zitten. Dat is een soort druppelvorm, die ervoor zorgt dat de brandstof aggressiever 'in het blok wordt gesmeten' hierdoor krijg je een fellere reactie op het gas en meer horsepower :twisted:
Ops word nog steeds gemaakt maar zijn iederaad tegenwoordig gespecialiseerd op vliegtuigmotoren. Serpent Pro is een klasieker is een strarre serpent en je zou het eens via een advertentiesite kunnen proberen
Of een oude conrad catalogus, die hebben OPS tot voor een paar jaar terug nog verkocht. Waren overigens geen snelle motoren.
Mijn broer heeft ook op zijn prehistorische serpent een OPS motor staan. Ik denk dat die al een goeie 25 jaar oud is en dus ook al een goeie 20 jaar stilstaat, maar we gaan toch es proberen alles weer in orde te krijgen.Hij heeft er ook een 1/10 staan met een ENYA motor, ook iemand al ooit van gehoord (is ook even oud als de OPS) Ik zal wel eens kijken als ik eens de kans krijg voor een foto te maken.