Poorten en turbo's.

Discussie in 'Brandstof auto's' gestart door icewim, 4 jan 2004.

  1. icewim

    icewim Guest

    Hoi; als autotechnicus, weet ik wel wat van 2takt motoren en de rc motortjes begin ik ook een beetje door te krijgen, maar ik vraag mij toch nog wat dingetjes af die ik niet goed op dit forum of op internet zelf terug kan vinden.

    Zoals; wat moet ik mij bij een turbo van een rc motor voorstellen? Is dat een echte turbo zoals in een auto? Is dat toch weer een beetje speciaal?

    Is er echt zoveel verschil tussen de motoren van zegmaar 2.5 cc onderling? Waar ligt dat aan? Ik heb wel begrepen dat er veel verschil in toerental is en is dat dan inherent aan de poorten alleen of varieert de slag ook?

    Wat is het vermogen van een standaard (neem de mijne ;) ) hpi motor en een dure wat voor merk dan ook motor? Dan ongeveer he?

    Koppel is in rc-land natuurlijk een ondergeschoven kindje, maar zijn er toepassingen waarvoor koppel wel belangrijk is en hoe wordt dat dan bereikt?

    Zomaar een paar vragen.......
     
  2. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Voor wat betreft de toevoeging 'turbo' in RC land, dat is alleen maar turbotaal, marketing geleuter. Geen turbo of turbine te bekennen.

    Boring, slag, compressie, aantal poorten, poort-oppervlak, poorthoek, poortentiming, poort-overlap, krukas-doorlaat, krukas balanceren, carburateur systeem en doorlaat, carter volume, gladheid, scherpe hoeken ...

    Meer koppel door een grotere slag bij een kleinere boring. Ook door andere timing en anders afstellen resonatiepijp. Maar dat alles hoef ik jou als auto-man natuurlijk niet te vertellen.
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.730
    Locatie:
    Sassenheim
    Turbo is veelal een begrip voor iets wat de motor sneller maakt.
    Overigens bestaan er echte turbo's maar als je na-rekend hoeveel lucht er door een modelmotor heen gaat bij 35.000 rpm moet je gaan afvragen als een door de krukas aangedreven pomp (wan zo zijn de meeste) wel veel meer lucht kunnen pompen dan de motor al vraagt.

    Turbo krukassen bij de 1:10 Nomac klasse zijn verboden, dit zijn krukassen met een grotere doorvoer. Blijkbaar zit er een dusdanig hoeveelheid winst in dat men in een standaardklasse de doorvoer in beperkingen wilt houden.

    Turbopluggen zijn anders gevormde pluggen die wanneer in de verbrandingskamer geschroefd naadloos 1 geheel vormen met de verbrandingskamer en een betere werveling en ontbranding veroorzaakt.

    Tja... poorten, de timing en de hoeveelheid. Het blijft een moeilijk begrip maar veel poorten hoeft per definitie niet snel te zijn, de timing is veel belangrijker welke ook nauw samen loopt met de timing van de krukas.
    Een 3-poorten motor met de juiste timingen kan veel sneller lopen dan een 8-poorten motor met slechte timingen.

    Standaard tuning is net als bij een brommer mogelijk door de uitlaatpoort een fractie omhoog te brengen. Vaak werkt het beter als je het gat in de krukas (onder je carb) bewerkt, daar is vaak meer uit te halen.
    Overigens helpt het ook al een heleboel als je de stroming in de motor zo vloeiend mogelijk laat lopen, dua alle wanden polijsten en de hoeken beter ronden.

    Dat jouw HPI motortje niet zo snel is heeft te maken met de levensduur. Het is net als formule-1, als de motoren niet zo snel zijn kunnen ze het veel langer vol houden. Kwaliteit speelt ook een rol, bij hogere toerentallen en vermogens moeten de onderdelen van zo'n motor het allemaal wel aankunnen. Jouw HPI is niet om mee te racen maar om voor de hobby er mee te rijden en daar zijn ook de toleranties en materialen naar gekozen, voor het racen is er een andere markt gedomineerd door Picco, Novarossi (en alles wat daaraan hangt) en sinds kort ook Sirio.

    Waarom zoveel verschillende motoren ?
    Weet ik ook niet maar er zijn ook zoveel klasses in on- en offroad waar mensen graag een motor kiezen die bij hun rijstijl past......
    YEAH RIGHT !?
    Iedereen in de racerij kiest vaak voor de snelste welke competief en/of betaalbaar is. Maar door al die versies kan een fabrikant de prijs van de snelste ver doorvoeren zoals Serpent nu de KHM 3.5cc promoot als een musthave voor een lullige 600 euro.
     
  4. Rick St.

    Rick St. Guest

    Heey hoorde van mn oom dat ie vroeger OPS motoren reed, emand foto :lol: ??

    Rick
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Rick, je kunt in je onderschrift het 'size' attribuut gebruiken, dan neemt je onderschrift niet zoveel ruimte in beslag:
    Code:
    [size=10]Team Associated: Rc10->60kmpu 
    Tamiya: Tb-01----------->55 kmpu 
    Tamiya: zelfbouw 1:12-->80 kmpu 
    Tamiya: Hummer-------->30 kmpu 
    Carson: 1:10------------->75kmpu [/size]
    Geeft als resultaat:
    Team Associated: Rc10->60kmpu
    Tamiya: Tb-01----------->55 kmpu
    Tamiya: zelfbouw 1:12-->80 kmpu
    Tamiya: Hummer-------->30 kmpu
    Carson: 1:10------------->75kmpu
     
  6. Rick St.

    Rick St. Guest

     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    :offtopic:

    Zit er beter uit :D
     
  8. Flyman

    Flyman Guest

    Geen foto van OPS, maar zo een 20 jaar geleden waren dat echte knallers van motoren voor onze 1/8 R/C cars, dat kan ik je wel zeggen.
     
  9. Paulraaf

    Paulraaf

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    770
    Locatie:
    Oegstgeest
    Hier een plaatje van de OPS 20 op m'n inmiddels overleden club 20 pylonracer. Hoe oud deze is weet ik niet maar OPS motoren worden nog steeds gebruikt in de vliegerij! Of ze nog gemaakt worden??

    Voor de oplettende kijkers, hij heeft inderdaad geen carburateur. Who needs it anyway? ;)
    [​IMG]

    Paul
     
  10. Rick St.

    Rick St. Guest

    Heey dat klopt, Mn oom reed vroeger ook, Hij zei dat hij die ops beter vond rijden als picco dus het zal wel wat zijn 8) hij had een serpent super pro.. kent iemand die,? want die zoek ik! Hij bestaat wel) want iemand die hem van hem gekocht heeft heeft hem nog, Met OPS motor en die draait nog steeds 8)

    Rick
     
  11. Dirk Jan

    Dirk Jan Forum veteraan

    Lid geworden:
    2 apr 2003
    Berichten:
    3.590
    Locatie:
    Veenendaal
    'turbomotoren' hebben aan de krukas ook een 'turboschoep' zitten. Dat is een soort druppelvorm, die ervoor zorgt dat de brandstof aggressiever 'in het blok wordt gesmeten' hierdoor krijg je een fellere reactie op het gas en meer horsepower :twisted:
     
  12. Beethoven

    Beethoven

    Lid geworden:
    9 dec 2003
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Gouda
    Ops word nog steeds gemaakt maar zijn iederaad tegenwoordig gespecialiseerd op vliegtuigmotoren.

    Serpent Pro is een klasieker is een strarre serpent en je zou het eens via een advertentiesite kunnen proberen
     
  13. Rick St.

    Rick St. Guest

    Ja maar ik zoek er fotos van :lol: iemand??

    Rick
     
  14. Beethoven

    Beethoven

    Lid geworden:
    9 dec 2003
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Gouda
    Probeer het via myrcworld of mytsn of mail serpent die hebben vast wel wat of www.google.nl :roll:
     
  15. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.730
    Locatie:
    Sassenheim
    Of een oude conrad catalogus, die hebben OPS tot voor een paar jaar terug nog verkocht. Waren overigens geen snelle motoren.
     
  16. Rick St.

    Rick St. Guest

    Maar waar vind ik die catalogus dan ????

    Rick
     
  17. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  18. BlackFox

    BlackFox Guest

    Mijn broer heeft ook op zijn prehistorische serpent een OPS motor staan.
    Ik denk dat die al een goeie 25 jaar oud is en dus ook al een goeie 20 jaar stilstaat, maar we gaan toch es proberen alles weer in orde te krijgen.Hij heeft er ook een 1/10 staan met een ENYA motor, ook iemand al ooit van gehoord (is ook even oud als de OPS)

    Ik zal wel eens kijken als ik eens de kans krijg voor een foto te maken.
     
  19. Beethoven

    Beethoven

    Lid geworden:
    9 dec 2003
    Berichten:
    708
    Locatie:
    Gouda
    8O ENYA das inderdaad oud daar heb ik nog mee in mijn stockcar gereden :p
     

Deel Deze Pagina