Potmeter servo vervangen door weerstand

Discussie in 'Model elektronica' gestart door lance03, 12 nov 2014.

  1. lance03

    lance03

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    367
    Locatie:
    purmerend
    Hallo, ik had een vraagje. ik heb een servo met een kapotte potmeter. nou word het een servo die constand moet doordraaien dus volgens mij moet hij er tussenuit kunnen.
    Ik heb wel eens gehoord dat je er dan een of meerdere weerstandjes tussen moet solderen.
    Weet iemand welke? Alvast bedankt.

    Gr. Sander
     
  2. Richardcj

    Richardcj

    Lid geworden:
    18 jul 2004
    Berichten:
    1.967
    Locatie:
    onder de ruik van amsterdam
    2X de halve waarde van de totale waarde van de pot-meter!

    Mvg. Richard
     
  3. remcovl

    remcovl

    Lid geworden:
    18 sep 2011
    Berichten:
    171
    Locatie:
    geleen
    Als je hem dan toch gaat verbouwen kijk dan wel even of er geen nokjes aan de tandwielen zitten die er voor zorgen dat hij niet rond kan draaien

    en inderdaat even kijken wat de waarde van de potmeter is en deze door 2 delen en hier heb je dan 2 van nodig een tussen de linker en midelste draad en een tussen de rechter en de middelste draad
     
  4. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.624
    Locatie:
    Maasland
    Als de potmeter in de middenstand staat bij stuurknuppel middenstand gebruik je twee weerstanden van 2k7 of een waarde, die daar in de buurt ligt ( 2 x 2k2 of 2 x 3k3 mag dus ook). Dit is vaak het geval, maar lang niet altijd. Overigens kun je ook een mini instelpotmeter nemen van 4k7 of 5k (servo potmeters zijn altijd 5kΩ).

    De topdraadjes van de weerstanden komen beide in de middenaansluiting van de potmeter en de weerstandslichamen in de buitenste aansluitingen.

    Staat de potmeter niet in de middenstand, dan zul je met weerstanden proefondervindelijk moeten vaststellen welke waarden je moet hebben. Een mini instelpotmeter kun je uiteraard zelf verdraaien tot het motortje stil staat bij stuurknuppel middenstand.
     
  5. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.624
    Locatie:
    Maasland
    Enkele jaren geleden heb ik voor een project Futaba S3003 servo elektronica's verbouwd tot motorompolers. Deze printjes zijn belastbaar tot 500 mA en dus reusachtig geschikt voor mini vertragingsmotortjes. Het voordeel van dit type Futaba servo is, dat je de zogenaamde dode slag flink kunt vergroten. Normaal gesproken is deze dode slag erg gering, dus bij het minste of geringste begint het motortje al te draaien. Bij servo's van andere merken/typen is het me nooit gelukt de dode slag flink te vergroten (ook nooit erg de moeite genomen om uit te zoeken), dus dit gaat alleen met enkele Futaba servo typen (RS100S, FS100, S148, S3001 en S3003).

    Dezelfde ombouw gebruik je ook als je van een servo een winch wil maken. Hierbij moet je van het eindtandwiel de blokkeringsnok verwijderen, zodat dit tandwiel continu kan ronddraaien. De elektronica pas je vervolgens aan zoals hieronder beschreven. Wel de waarschuwing hierbij: als je de winch stil zet is het motortje niet meer bekrachtigd.

    Bij het vaststellen van de weerstandswaarden bleek, dat de waarden verschillend moesten zijn en dat er ook nog een beetje moest worden gesmokkeld. De benodigde weerstandswaarden bleken 2k2 en 3k3 te zijn. Het is mogelijk, dat je deze waarden kunt overnemen, het is echter ook mogelijk dat deze iets anders gekozen moeten worden. Begin dan met twee weerstanden van 2k7 (of gebruik een mini instelpotmetertje van 4k7 of 5k).

    Op de print is het servo motortje verwijderd en zijn er op de eerste foto twee draadjes gesoldeerd op de motoraansluitingen. Bij ombouw tot winch blijft het motortje uiteraard op z'n plaats. De print kwam uit de rommelbak, die zo te zien wel eens uitgestoft kan worden.

    Allereerst werd een weerstand van 2k2 geplaatst met het weerstandslichaam in de buitenste potmeter aansluiting en het topdraadje in de middenaansluiting:

    [​IMG]

    Vervolgens werd aan de andere kant de weerstand van 3k3 in de buitenste aansluiting geplaatst en werd ook daarvan het topdraadje in de middenaansluiting vastgesoldeerd. Je kunt ook eerst de 2k2 weerstand monteren en vastsolderen en vervolgens het topdraadje van de 3k3 weerstand vastsolderen aan het topdraadje van de 2k2 weerstand. Je hoeft ze dan niet allebei door één gaatje te priegelen.

    [​IMG]

    Tenslotte het smokkelen en de dode slag.

    Smokkelen: direct rechts van het witte draadje zie je een draadbrugje, dat daar normaal niet zit. In de normale situatie zit daar een weerstandje van zo'n 300 Ω, dat in serie staat met de potmeter. Met dit brugje is de weerstand gereduceerd tot 0 Ω. De waarde van 3k3 was namelijk zo'n 300 Ω te hoog en weerstanden van 3k had/heb ik niet. Dit is namelijk geen standaardwaarde.

    Dode slag: het rode pijltje wijst naar het condensatortje, dat de dode slag bepaalt. Laat dit condensatortje maar zitten en soldeer er eentje parallel. De waarde daarvan kies je tussen 10 nF en 100 nF. Bij 100 nF moet je de stuurknuppel van de zender ongeveer tot halverwege bewegen om het motortje te doen draaien, bij 10 nF heb je enkele klikjes van de trim nodig. Bij gebruik als motorompoler kun je de weerstandjes gebruiken, die helemaal rechts op de print zitten. Dit zijn de motor ontstoorcondensatoren en deze hebben beide een waarde van 10 nF. De meesten zullen geen smd condensatoren hebben, maar je kunt natuurlijk ook een gewone, keramische condensator gebruiken (bijv. uit een motor ontstoorset).

    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. lance03

    lance03

    Lid geworden:
    16 dec 2004
    Berichten:
    367
    Locatie:
    purmerend
    Heren, allemaal hartelijk bedankt voor de snelle reacties. Dit waren de antwoorden waar ik op zoek naar was. Ik ga hier mee aan de gang.

    Gr. Sander
     

Deel Deze Pagina