PPM of PCM ...

Discussie in 'Duikboten' gestart door jeroenkok, 22 jan 2005.

1. jeroenkok

jeroenkok

Lid geworden:
    23 jun 2003
    hallo duikgenoten,
    ik wil graag een extra ontvanger aanschaffen,
    dit wordt of gewoon weer een ppm ontvanger, of een pcm ontvanger...

wat zijn jullie ervaringen met PCM ontvangers in sub's ??

Groeten jeroen

2. Halmar

Halmar

Lid geworden:
    14 apr 2003
    ik heb er geen ervaringen mee, maar ik kan me voorstellen dat pcm een voordeel is doordat er meteen al een failsafe in zit. dan kun je hem zo programeren dat hij bij zenderuitval toch nog boven komt.

Groeten Halmar

3. KOEZE

KOEZE Guest

PPM!
    Je hebt niets aan de extra mogelijkheden van PCM. Je zult er zelf eerder last van krijgen:

Redenen:
    Failsafe komt er gelijk in zodra er een puls mist of fout is. Dit kan problemen geven als je een "emergeny blow" in je failsafe systeem opneemt. Een foute puls en je boot komt als een kurk door het wateroppervlak heen.
    Failsafe is niet moeilijk te maken (pic controllers zie verder op www). Je kunt dan een zelf te kiezen inschakelvertraging maken (bijvoorbeeld 5 sec). Ook kun je deze koppelen aan bijvoorbeeld een waterdetector of een drukschakelaar om je persluchtvoorraad in de gaten te houden, accuspanningsbewaker, drukschakelaar gekoppeld aan waterdruk (diepte begrenzing)

Als je ooit een duikboot met x-roeren (Walrus etc) wilt maken kun je niet met PCM werken. Je hebt namelijk een v-mixer nodig en die werkt niet met de hogere vernieuwingsfrequentie (100hz) van pcm (tegen 50hz bij PPM). Voor de vliegtuigboys, een computerzendermixer is nutteloos omdat het signaal van de diepte/horizontaalregeling er nog bij in moet worden gemixt in de boot.

Ik heb aanvankelijk voor PCM gekozen vanwege de failsafe maar mijn PCM ontvanger is nu nutteloos in de rommelbak terecht gekomen.

EJK

4. Guest

Guest Guest

Hallo Jeroen,
    ik heb een FC 18 van Robbe gekocht met PCM.
    PCM zijn leuke letters maar meer niet.