PPM of PCM ...

Discussie in 'Duikboten' gestart door jeroenkok, 22 jan 2005.

1. jeroenkok

jeroenkok

Lid geworden:
    23 jun 2003
    hallo duikgenoten,
    ik wil graag een extra ontvanger aanschaffen,
    dit wordt of gewoon weer een ppm ontvanger, of een pcm ontvanger...

wat zijn jullie ervaringen met PCM ontvangers in sub's ??

Groeten jeroen

2. Halmar

Halmar

Lid geworden:
    14 apr 2003
    ik heb er geen ervaringen mee, maar ik kan me voorstellen dat pcm een voordeel is doordat er meteen al een failsafe in zit. dan kun je hem zo programeren dat hij bij zenderuitval toch nog boven komt.

Groeten Halmar

3. KOEZE

KOEZE Guest

PPM!
    Je hebt niets aan de extra mogelijkheden van PCM. Je zult er zelf eerder last van krijgen:

Redenen:
    Failsafe komt er gelijk in zodra er een puls mist of fout is. Dit kan problemen geven als je een "emergeny blow" in je failsafe systeem opneemt. Een foute puls en je boot komt als een kurk door het wateroppervlak heen.
    Failsafe is niet moeilijk te maken (pic controllers zie verder op www). Je kunt dan een zelf te kiezen inschakelvertraging maken (bijvoorbeeld 5 sec). Ook kun je deze koppelen aan bijvoorbeeld een waterdetector of een drukschakelaar om je persluchtvoorraad in de gaten te houden, accuspanningsbewaker, drukschakelaar gekoppeld aan waterdruk (diepte begrenzing)

Als je ooit een duikboot met x-roeren (Walrus etc) wilt maken kun je niet met PCM werken. Je hebt namelijk een v-mixer nodig en die werkt niet met de hogere vernieuwingsfrequentie (100hz) van pcm (tegen 50hz bij PPM). Voor de vliegtuigboys, een computerzendermixer is nutteloos omdat het signaal van de diepte/horizontaalregeling er nog bij in moet worden gemixt in de boot.

Ik heb aanvankelijk voor PCM gekozen vanwege de failsafe maar mijn PCM ontvanger is nu nutteloos in de rommelbak terecht gekomen.

EJK

4. Guest

Guest Guest

Hallo Jeroen,
    ik heb een FC 18 van Robbe gekocht met PCM.
    PCM zijn leuke letters maar meer niet.
    Je fail save werkt zo wie zo niet in een Robbe zender zo snel je iets in je zender bijbouwd.
    Extra schakelkanalen, schuifschakelaars, gewone schakelaars, draaiknoppen.
    Standaard werkt het maar zo snel er iets bij komt niet meer.
    Ik heb mijn module en ontvanger terug gegeven en 3 nieuwe ontvangers en module gekregen.
    Dus gewoon PPM nemen.
    Een pcm ontvanger is even duur als 2 PPM ontvangers.

Hein

5. Guest

Guest Guest

PS het enige voordeel zou zijn dat je met twee zenders het zelfde kanaal zou kunnen gebruiken, bv beide kanaal 52 zonder storing.
    PPM en PCM tegelijk??

6. Satoer

Satoer Forum veteraan

Lid geworden:
    21 okt 2003
    Nee, je kan niet met 2 zenders op 1 kanaal zenden, ongeacht dat het pcm of ppm is.

7. Guest

Guest Guest

Er werd wel reclame gemaakt dat het ging.

PS het enige voordeel zou zijn dat je met twee zenders het zelfde kanaal zou kunnen gebruiken, bv beide kanaal 52 zonder storing.
    PPM en PCM tegelijk??

Daarom had ik hem ook gekocht en vanwege de fail save.

Nee, je kan niet met 2 zenders op 1 kanaal zenden, ongeacht dat het pcm of ppm is.

En dat zou kunnen door op een andere manier het signaal te verzenden en ontvangen.

Hein

8. jeroenkok

jeroenkok

Lid geworden:
    23 jun 2003
    @ allen, mijn dank is groot, ik ben weer iets wijzer geworden .....

Groeten en tot ziens in lelystad, jeroen

9. Corrien

Corrien In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Alleen jammer, dat je nu met onjuiste informatie wijzer bent geworden.

Failsafe:
    -deze treedt pas in werking als er gedurende langere tijd geen geldig signaal is ontvangen (meer dan 0,2 sec.). Bij een ongeldig signaal gaat de ontvanger even in holdmode om daarna gewoon verder te gaan bij het eerstvolgende geldige signaal. Je merkt daar vrijwel niets van. Op het moment, dat de failsave actief wordt, zou een ppm ontvanger al uiterst vervelende servobewegingen leveren en totaal niet meer op de zender reageren.
    -multiswitch- en multiprop-modulen, waarbij 1 kanaal in 8 of 16 verschillende functies wordt opgedeeld, werken inderdaad niet op failsafe. Deze houden de laatste, geldige positie vast. Alle overige functies reageren wel op failsafe.
    V-mixers:
    -als er extra mixers nodig zijn, die alleen in het model ondergebracht kunnen worden, heb je een delta-V-mixer nodig van de merken BMI of Graupner. Er is ook nog een Duits zelfbouw-merk, dat inderdaad niet zonder extra voorziening op pcm wil werken.

Of je in een onderzeeboot van de voordelen van pcm echt iets merkt, is een tweede. Gezien de veel hogere kostprijs zou ik zelf ook kiezen voor ppm met een losse failsafe unit er achter om er voor te zorgen dar-ie altijd boven komt. Er moeten echter geen oneigenlijke redenen worden opgegeven om pcm af te wijzen.

10. Guest

Guest Guest

Als het informatie is die niet zou kloppen waarom geeft Robbe dan zelf toe dat Fail Save niet werkt zo snel dat er iets toegevoegd wordt buiten de 4 standaard kanalen.

Failsafe:
    -deze treedt pas in werking als er gedurende langere tijd geen geldig signaal is ontvangen (meer dan 0,2 sec.). Bij een ongeldig signaal gaat de ontvanger even in holdmode om daarna gewoon verder te gaan bij het eerstvolgende geldige signaal. Je merkt daar vrijwel niets van. Op het moment, dat de failsave actief wordt, zou een ppm ontvanger al uiterst vervelende servobewegingen leveren en totaal niet meer op de zender reageren.
    -multiswitch- en multiprop-modulen, waarbij 1 kanaal in 8 of 16 verschillende functies wordt opgedeeld, werken inderdaad niet op failsafe. Deze houden de laatste, geldige positie vast. Alle overige functies reageren wel op failsafe.

Het is alleen vervelend dat je Fail Save het niet doet, het staat ook niet in de gebruiksaanwijzing en de TD in Nederland wist het ook niet.
    Als er een Multi schwitch met 16 functies in de zender geplaats wordt werkt Fail Save niet meer.
    Ook met die prop en schuifschakelaars.
    Ik heb mijn module en ontvanger terug kunnen sturen naar Robbe en kreeg 3 ontvangers en een module er voor terug.
    Een ontvanger als "schade" vergoeding met bij behorende kristallen.

Het is dus geen oneigenlijke reden om het aftewijzen, over de prijs had ik niet gesproken.

Ik had trouwens origineel Robbe materiaal en geen Duits zelfbouw spul.

Hein

11. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Nogmaals, bij multiswitch- en multiprop modulen werkt de failsafe niet. Op alle andere functies werkt de failsafe dus wél, maar zijn de programmeermogelijkheden van de (FC1:cool:zender een beperkende factor.

12. Guest

Guest Guest

Waarom zou je dan een PCM ontvanger kopen.
    De zender is omschakelbaar van PPM naar PCM.
    De ontvangers zijn 2x zoduur.
    En als je zo'n zender en ontvanger koopt breidt je je zender dus ook uit.
    En dan werkt de Fail Save niet.
    Dus geen PCM kopen.

Nogmaals, bij multiswitch- en multiprop modulen werkt de failsafe niet. Op alle andere functies werkt de failsafe dus wél, maar zijn de programmeermogelijkheden van de (FC1:cool:zender een beperkende factor.

Bij de FC 16, FC 18 en de FC 28 werkte het ook niet.
    Ook niet toen die nieuwe software voor de zender's er kwam.
    Robbe vond dat gewoon niet nodig (eigen uitspraak Robbe Duitsland).
    Het was software matig te moeilijk te regelen ook om bv maar op een of twee kanalen de fail safe te laten werken.
    Want hoe meer uitbreidingen hoe meer kanalen er gebruikt worden.
    Maar wel zenders er mee verkopen!

13. Corrien

Lid geworden:
    28 okt 2003
    Voor de 3e en laatste keer: failsafe werkt uitsluitend niet op multiswitch/prop-modulen. Bij de duurdere zenders kan men deze programmeren op de kanalen 1 t/m 9 en kan men ook nog de battery-failsafe van de ontvanger een andere instelling geven.

PCM koopt men overigens omdat dit een betrouwbaarder overdrachtstechniek is. Dat er ook nog failsafe te programmeren valt, is een bijkomend voordeel. Als men op basis van dit laatste pcm aanschaft, komt men dan inderdaad bedrogen uit. Dit was dan ook indertijd de reden voor de m.i. elegante oplossing van het verstrekken van 3 ppm-ontvangers.

Dat failsafe niet werkt op multi-modulen komt doordat dit technisch moeilijk is te realiseren. Daarnaast is er in de 20 jaar, dat pcm in gebruik is (het huidige systeem al weer 16 jaar), slechts 2 keer geclaimd dat men dit ook beslist nodig had. Uiteraard wordt hiermee niet gezegd, dat deze claims niet terecht waren. Wel, dat er uiterst weinig toepassingen zijn, waarbij men niet zonder kan.

14. Guest

Guest Guest

Ik ben overigens heel tevreden over de FC 18 zender.
    Was in het begin wat moeilijk om te programeren maar dat leer je ook.
    Ik heb nu een fail save in de boot zitten, in de 2 kanaal schakelaar voor de duiktank.
    Het was gewoon een verkeerde voorlichting van de winkelier.
    Maar ik vindt het nog een heel goede keus deze zender.

Deel Deze Pagina