Kleine correctie: de ppm-framerate bij meerkanaals Futaba-zenders is 20 ms. Bij de overige merken ligt deze op ongeveer dezelfde waarde. Je komt dan aan een 50 Hz ritme, oftewel 50 berichten per seconde. Vroegâh had Multiplex met 25 ms de langste framerate.
De resetpuls of de synchronisatiepuls, die een conventionele ppm-ontvanger nodig heeft om de juiste kanalenvolgorde te weten bedraagt meestal zo'n 4 milliseconde. Het decoder-ic, dat meestal een schuifregister (CD4015 bij Futaba) of een Johnson counter (CD4017 bij andere merken) is, wordt daarmee geleegd of op '0' gezet. Na deze synchronisatiepuls weet de decoder dan, dat de eerstvolgende puls kanaal 1 is.
Het zelfde zie je ook bij multiswitches. Ook hier heb je een sync-puls om de volgorde aan te geven, gevolgd door de pulsen voor de schakelaars. Volgens mij gebruiken de multiswitches, die je zelf bouwt, de timing zoals ik die ook voor mijn 'Kanaalmultiplexersysteem' gebruikte. Dit is een 8-voudig multiswitch systeem, dat in Hobby Bulletin sept. en okt. 1983 werd beschreven. Zeer aan te bevelen om dit eens door te nemen omdat er wordt uitgelegd hoe zo'n systeem precies werkt. Niet letten op het grote aantal ic's, dat ik nodig had, want ik was toen nog niet vertrouwd met bcd-tellers en schuifregisters. De latere, commerciële versie, had nog maar 3 ic's in het decoderdeel. Tegenwoordig doe je dat uiteraard met een microprocessor.
Als timing gebruikte ik voor een 8-voudig multiswitch systeem 1 ms (= sync), 1,5 ms (= schakelaar uit) en 2 ms (= schakelaar aan). Voor een 16-voudig systeem met acht 3-positie schakelaars: 1 ms (= sync), 1,3 (= schakelaar naar beneden), 1,6 (= schakelaar uit) en 1,9 ms (= schakelaar naar boven).
Zoals te zien, is deze timing tamelijk relatief. Zo lang er maar duidelijke verschillen zijn tussen de diverse pulslengtes en zo lang het voor de ontvanger geldige waardes zijn (niet veel korter dan 1 ms en niet veel langer dan 2 ms) kunnen vrijelijk andere waarden worden gekozen.