Proberen een scania R470 op te knappen. Hierbij mijn bouwverslag

Discussie in 'Bouwverslagen Trucks en Bouwmachines' gestart door BluejackBerrie, 14 feb 2014.

1. BluejackBerrie

BluejackBerrie

Lid geworden:
    11 dec 2013
    Ik heb eind december een scania R470 overgenomen. De truck reed prima, wel hard ( zat nog standaard tamiya motor in). Schakelen ging alleen niet soepel, verlichting was ook helemaal verkeerd aangesloten.
    Toen heb ik tussendoor steeds wat dingetjes gedaan. Servo op de schotel aan gesloten alles smerrn dat soort dingetjes.
    Alleen ik irriteerde me vreselijk op de manier hoe de kabels waren gelegd.
    Maar vooral de truck was zo lelijk gespoten + het verf bladerde er ook al af.
    Dus ik dacht ik haal hem helemaal weer uit elkaar kan ik alles maken zo ik het wil hebben.

Dus alle kappen liggen nu in de remvloeistof. Nu al 2 dagen maar alles is er nog niet af. Tussendoor ga ik met de dremel eroverheen ( met polijst borsteltje) dus ik leg alles er nog 3 dagen in.

Hier bij wat foto waarvan ik het nu op ga pakken.

Wat ik wil ga doen.
    versnellingsbak en achterdiff uit elkaar halen en smeren.
    Alle kappen opnieuw spuiten en alle bedrading netjes wegwerken en opnieuw aansluiten.
    Dus gewoon een mooie truck ervan maken.
    Later zeker nog meer opties erop bouwen, maar weet nog niet welke en waar enz.

Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  2. adrie van gerwen

adrie van gerwen

Lid geworden:
    17 nov 2008
    voor versnellingsbak heel weinig vet gebruiken.Ook kun je zuur vrije vaseline gebruiken,heel weinig gauw te veel.Heb eens een model gekocht waarvan de hele versnellingsbak was volgespoten,liep van geen kant.

Laatst bewerkt: 14 feb 2014
  3. BluejackBerrie

BluejackBerrie

Lid geworden:
    11 dec 2013
    Oke thanx voor de tip. Eerst ff al het vet weg halen. (Nog tips welk spul ik daar het beste voor kan gebruiken) ik dacht misschien een beetje kogelager vet erop smeren maar dan heel weinig.

4. adrie van gerwen

adrie van gerwen

Lid geworden:
    17 nov 2008
    zuur vrije vaseline en dan een puntje op de tandwielen,het vet verdeelt zich zelf.De assen smeren op de zelfde manier en verder nergens vet gebruiken,neemt altijd stof op.Kogellagervet is veel te zwaar vet voor dit doel.Vaseline bij de drogist.

5. vwforum

vwforum

Lid geworden:
    8 jan 2009
    Kijk wel uit met rem olie dat maakt het kunstig bros. Je kan beter aceton gebruiken van het kruitvat. Hier meevrijf je de verf er zo mee af.

Gr willem

6. trucklover

trucklover

Lid geworden:
    16 jun 2011
    veel succes met de herbouw van je truck.
    en zoals vwforum al aanhaalde, opletten met remolie, aceton is een goede optie.
    Ikzelf heb ook al eens ovenreiniger gebruikt, velen hier hebben dat ook al gedaan, maar ovenreiniger is een vuilere boel om achteraf op te kuisen.
    En niet vergeten te ontvetten vooraleer je er terug verf op doet of je kan terug voor af aan beginnen.
    mvg Bruno

7. BluejackBerrie

BluejackBerrie

Lid geworden:
    11 dec 2013
    Heey. Oke dan haal ik ze morgenochtend gelijk uit de remvloeistof en ga ik aceton halen. Zo wat ik kon oordelen na 2 dagen was erg nog niks aan de hand.. de helft is al uit de olie. Ligt nu lekker een tijdje in de sop. Daarna afspoelen en aceton er nog overheen gieten dan weer soppen drogen weer soppen. Dan moet het goed komen;-)
    Ik hoor ook mensen zeggen dat je ook moet schuren klopt dat?
    Na elke laag sprayen weer schuren heeft iemand daar nog tips over?

Alle tips zijn welkom. Bedabkt voor jullie reacties

8. trucklover

trucklover

Lid geworden:
    16 jun 2011
    je moet het te schilderen onderdeel vlak/effen schuren.
    En als je een laklaag bovenop een andere doet moet je de onderste laklaag een beetje mat schuren en de slechte punten eruit schuren.
    Ikzelf doe eerst al m'n stukken in het zilver om te zien wat de slechte plekken zijn en wat te schuren.
    Maar sommigen zullen dit geld/tijdverspilling noemen maar met de ab is dit zo gebeurt.
    mvg Bruno

9. markioo

markioo Forum veteraan

Lid geworden:
    21 dec 2007
    spuit met spuitbus teflon in je versnellingsbak nadat je hebt schoon gemaakt met remmenreiniger spuitbus
    verf schuren en in ergste geval paintkiller of in zak met musscle ovenreiniger leggen en nachtje laten weken en als t er niet helemaal af druipt nog keer inspuiten en in zak dagje laten zitten
    daarna met sopje afspoelen en afwasborstel of nagelborstel restjes doen en dan waterproof schuren
    maar zoals in ander topic al gemeld ik ben geen voorstander van remolie of aceton
    doe aceton wel met handschoenen bril mondkapje en buiten
    ik koop dan liever nieuwe body

10. VOLVO FH 16 750

VOLVO FH 16 750 In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    26 jan 2008

Hmmm,
    Aceton op kunststof, dit lijkt mij ook niet goed. :( :(
    Aceton lost kunststof op !!!

Ook remolie is niet geschikt voor kunststof, zeker niet als je het er dagen in laat liggen.

11. BluejackBerrie

BluejackBerrie

Lid geworden:
    11 dec 2013
    Wat kunnen ik dan wel gebruiken?

12. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008

De vooras zit verkeerd gemonteerd op het chassis, de stuurstang moet aan de achterzijde zitten van de vooras, i.p.v. van aan de voorkant.
    Met de stuurstang aan de voorkant van de vooras krijg je geen goede stuuruitslag.

13. BluejackBerrie

BluejackBerrie

Lid geworden:
    11 dec 2013
    Ja die ga ik idd ook nog veranderen?

14. trucklover

trucklover

Lid geworden:
    16 jun 2011
    De 2 veiligste opties zijn:
    ovenreiniger ofwel schuren totdat je handen er zeer van doen :mad:.
    als je alle verf moet effen/wegschuren ben je redelijk lang bezig en als je hem later nogmaals overspuit of zelfs nu zal je zien dat op sommige plekken de lak dikker ligt maar normaal gezien kan er hier niks bij mislopen.
    remolie is niet het veiligste maar als je je gedachten erbij houdt levert het geen problemen op, mijn man tgx heeft ook eens in de remolie gezwommen, een half uurtje was al voldoende, daarna met een tandenborstel goed afgeschuurd, ontvet en in primer gezet en je ziet niet meer welke kleur hij vroeger had ;)
    mvg Bruno

15. BluejackBerrie

BluejackBerrie

Lid geworden:
    11 dec 2013
    Oke dan is het probleem morgen opgelost en kan ik alles in de primer zetten

16. VOLVO FH 16 750

Lid geworden:
    26 jan 2008

Als je gaat schuren moet je wel heel goed opletten, want je schuurt zo de contouren van de cabine weg.
    Maar ook de naden en de hoeken worden met het schuren er niet mooier op als je niet goed uitkijkt.

Ovenreiniger is de veiligste oplossing en dan zoals hier eerder is beschreven met een tandborstel alles netjes schoon poetsen en vetvrij maken, alvorens je gaat spuiten.

17. vwforum

vwforum

Lid geworden:
    8 jan 2009
    Piet is dus niet op de hoogte. Van aceton. Het kruitvat heb ze zonder aceton. Is eigen merk.
    Mijn foutje had dat er bij moeten zetten.

Gr willem

18. Koos82

Koos82 verslagschrijvers

Lid geworden:
    1 dec 2007
    aceton zonder aceton? wat zit er dan wel in?

gr
    Koos

19. adrie van gerwen

adrie van gerwen

Lid geworden:
    17 nov 2008
    leuke verhalen.

20. vwforum

vwforum

Lid geworden:
    8 jan 2009
    Het is nagellak remover van
    Het kruitvat zonder aceton. Zo duidelijk.

Gr willem

Deel Deze Pagina