probleem met flesjes secondenlijm

Hallo,

Na een tijdje gaat bij mij om het tuitje van het secondelijm flesjes, de verharde secondelijm zitten. Deze kan ik verwijderen door er met een platbek tang hier over te gaan en dan breken de lijmresten hier wel vanaf. Maar dan zitten er groeven op het tuitje, die gaan lekken als ik er een pipet opzet ( voor het fijne werk ), met als gevolg dat je vingers en de tafel onder de lijm komen te zitten.
Is er een middel dat je op het tuitje kan smeren, zodat de lijm er niet op houd? Of is er een andere methode die jullie gebruiken?

Hans

Wat ik doe is het volgende; vóórdat je het tuitje/tube open snijd eerst wat vet (vaseline oid) op het tuitje smeren (dun!) en het dopje paar keer erop en eraf draaien. Daarna pas het tuitje/tube opensnijden. Lijm pakt nu niet meer op het tuitje. Bij tijd en wijlen wat nieuw vet erop en het tuitje blijft schoon...

Koop bij de apotheek wat injectienaalden, en gebruik die ipv een pipet.
Als de naald verstopt zit, even met een aansteker verwarmen, en hij is weer open!
( NIET de dampen inademen!)

@ M@rcel
Gaan we bij het volgende flesje zeker proberen

@Nico
Ik gebruik ook wel injectienaalden en dan de groene, maar op een gegeven moment gaat hij toch dichtzitten bij het plastic gedeelte van de naald en dan moet je deze vervangen. Is niet erg want een injectienaald kost iets van 15 eurocent. Maar waar het mij om gaat; hij gaat lekken op het gedeelte waar de injectienaald/pipet op zit. Dit komt door het beschadigen van het tuitje doordat ik de lijmresten heb verwijderd, en dat wil ik voortaan voorkomen.

pipet_zps3f1132dd.jpg

Dit is wat ik gebruik als " pipet " is eigenlijk geen pipet, want die hebben een knijpballetje erop.
Deze blijven lang bruikbaar door deze na gebruik het pipet schoon te maken door op het flesje te knijpen en het meteen af te poetsen.
Hans

Na het lijmen rechtop houden en even tikken tegen dat pipetje, net zoals de artsen doen met een injectiespuit. De vloeistof loopt dan weer omlaag en daarna de buitenzijde met een stukje keukenpapier schoonvegen.

Ik knijp het flesje reeds wat in voor ik het flesje schuin houd: op die manier, als je dan het flesje pas weer los laat NADAT je het weer rechtop houd, zuig je meer lucht naar binnen dan er lijm uit het flesje verdwenen is, en is het tuitje altijd leeg....

Ik moet wel, want ik gebruik tegenwoordig five star powerglue, en dat spul krijg je écht niet meer uit het tuitje als het eenmaal hard is....

Groet, Bert

Nog even een opmerking hierover.
Het enigste flesje waar ik met dichtzittende tuiten geen problemen heb gehad is dit flesje:
hc_50.jpg

Ik veeg trouwens na gebruik het tuitje meestal af met een doekje.
En klein beetje vaseline werkt ook heel goed.

Op het moment een ander flesje in gebruik, tegen beter weten in.
En weer elke keer gedonder aan het topje.

Ik knijp het flesje reeds wat in voor ik het flesje schuin houd: op die manier, als je dan het flesje pas weer los laat NADAT je het weer rechtop houd, zuig je meer lucht naar binnen dan er lijm uit het flesje verdwenen is, en is het tuitje altijd leeg....

Ik moet wel, want ik gebruik tegenwoordig five star powerglue, en dat spul krijg je écht niet meer uit het tuitje als het eenmaal hard is....

Groet, Bert

De methode om lucht uit het flesje te knijpen alvorens het scheef te houden gebruik ik ook, en die werkt (na even wennen) prima.

Maar... Five star Powerglue krijg je wél uit het tuitje: tuitje van het flesje afhalen, en in een flesje met aceton leggen. Na 5 minuten is het weer schoon en te gebruiken. Geldt ook voor het dopje.

Voor de rest: prima spul!

Back