Probleem met main gear trex 500

Verleden week merkte ik dat er op het frame en de servo's rond de pinion behoorlijk wat 'white gear dust' aanwezig was, afkomstig van de main gear. Ik dacht dat het misschien was omdat de motor iets verschoven was, waardoor de mesh niet meer ok was, dus heb ik de motor losgezet en de gear mesh opnieuw ingesteld en alles weer mooi vastgedraaid.

Gisteren heb ik getest en na twee vluchten ging het frame weeral vol met gear dust... Vreemd is ook dat de maingear op een vreemde manier is afgesleten (zie ik nu). Als je er dwars op kijkt, zie je dat enkel de bovenkant is afgesleten, alsof de pinion schuin tegen de main gear rust.

Het ziet er dus nu zo uit /========\

Ik vraag me toch af wat dit kan zijn, ik heb alvast een nieuwe pinion en main gear besteld, maar ik vrees dat ik het binnen de kortste keren weer zal hebben. Je zou denken dat de motor niet helemaal haaks staat maar die trekt zichzelf toch normaal gezien mooi recht bij het aanspannen.

Iemand een idee?

Moeilijk!
Maar heb een klein ideetje!
Het kan de motorplaat zijn, misschien is die ingezakt of zacht geworden indien van plastic als hij van alu is misschien verbogen.
Kan ook wezen dat je tussen je motorplaat en je motor nog een demp ring hebt zitten bij mij wel (logo 10) daar zou ook iets van vuil tussen kunnen zitten of een ringetje die je mist waardoor de motor schuin staat.
Als dit probleem blijft zal het daaraan kunnen liggen.
Dus dan staat je motor inderdaad schuin op je main gear.
Hopelijk kun je het achterhalen succes!!

Mvg heli-jean

Ps: yeti666 heeft ooit eens zoiets gehad met de logo 10 meen ik me te herinneren.
Dat resulteerde in een gestripte main gear, het is dus zeker iets om in het oog te houden om niet nog meer kapot te hebben straks ;)

Het kan ook zijn dat de ophanging iets te flexibel is, waardoor de motor onder belasting scheef op de gear gaat staan.

Ik heb geen ervaring met die heli, toch moet er iets flink mis zijn.

bedankt voor de reacties, ik heb alvast mijn nieuwe maingear binnen en ook een nieuwe pinion, ik heb de motorplaat losgemaakt en weer vastgezet met loctite

hopelijk lost dit het probleem op !

Is je main gear overal even ver afgesleten? Hier komt wel eens een rare wobbel in en dan kun je ook dit soort zaken krijgen. Gewoon even vervangen en kijken hoe het dan gaat. Je pinion trouwens ook zo ver mogelijk omlaag op de flat spot vast zetten.

Rhelie: ja het is een alu motorplaat :)

barrrtt: ja het is overal even ver afgesleten. Ik vind het vreemd dat het opeens zo begon af te slijten na een vlucht of 40.

ik hou jullie wel op de hoogte

het probleem lijkt (voorlopig) te zijn opgelost, wat heb ik dus gedaan: nieuwe pinion, nieuwe maingear en de motorplaat opnieuw vastgezet.

Het blijft afwachten of het goed blijft, want de vorige keer is het ook begonnen na x-aantal vluchten.

Maar nu ben ik in elk geval weer een gelukkig mens :)

Back