Mijn zoon is nu bezig met zijn eerste bouwdoos, maar heeft veel problemen met het opplakken van de stickers die erbij zitten. Hij laat ze netjes in het water liggen tot ze vanzelf van de ondergrond loskomen, legt ze vervolgens op het te beplakken onderdeel en wacht een dag. De volgende dag is de sticker droog en glijd zo weer van het onderdeel af. Nu ben ik zelf bezig met het bouwen van houten scheepsmodellen en ken dit probleem dan ook niet, want je hoeft geen stickers te plakken op een 17e eeuws fregat, dus ik weet niet wat hij fout doet. Kan iemand me hierbij helpen. Bij voorbaat dank Groetjes Herbert
Het is ook niet de edoeling dat je ze laat loskomen van het vel. Je moet het vel even vochtig not nat maken door het even in aanraking te laten komen met water. dit doe je net lang genoeg tot je de sticker van het vel kan afschuiven met een pincet. als je de sticker namelijk in het water laat dan zijn de lijmresten weg. succes ermee. grtz Ferdinand
Die stickers, dat noemen we dus officieel "decals" Het zijn geen echte stickers, een sticker bevat een vaste lijmlaag en zit op een blad met gladde ondergrond zodat je deze kan verwijderen. Decals zijn veel fijner, en moeten inderdaad eerst in water weken om ze van hun ondergrond af te krijgen. En net in dat weken in water, kan het verschil maken tussen een goed verloop of een slecht verloop. Als je de decals namelijk niet lang genoeg laat weken, dan krijg je ze niet van de ondergrond af en kan je ze zelfs heel eenvoudig beschadigen. Maar... als je ze te lang laat weken, dan is ook de dunne kleeflaag opgelost, en heeft de decal geen kleefwaarde meer. Initieel zal deze blijven hangen door het vocht dat er nog onder zit, maar als dit water 24 uur later helemaal opgedroogt is, tja dan blijft er niets over. Je mag een decal dus ook niet zomaar laten weken tot hij eraf valt.... Mijn trucje is hetvolgende: * Neem een kommetje water, liefst lauw, niet te warm, maar zeker geen koud water ook niet. * Leg de decals omgekeerd (dus afbeelding naar onder) in het kommetje, maar leg ze als het ware "op het water" . Als je decals namelijk gewoon vlak op het wateroppervlak legt, blijven ze drijven. * je zal merken, dat als de decal op het water drijft, deze vanaf de randen water begint op te zuigen. Je ziet de randen water opnemen, en zo tot in het midden doordringen. * Op het moment dat de ondergrond, het papier dus, helemaal volgezogen is met water, en dus het laatste droge puntje in het midden verdwenen is, dat is het moment waarop je de decal uit het water moet halen. (decal + papier dus, want de decal zit op dat moment nog tegen de onderlaag aan) * vervolgens kan je de decal met onderlaag op de plaats houden waar deze moet komen, met een pincetje of fijn gereedschap (geen scherpe punten!) hou je dan de decal op zijn plaats, en trekt voorzichtig de ondergrond er onderuit. De decal glijd zo perfect op zijn plaats, en de lijmlaag blijft behouden. * Door het water dat er nog mee opzit, kan je dan de decal nog lichtjes verplaatsen, voel je toch teveel weerstand, dan kan je een druppeltje water op het decal laten vallen. * Eens de decal helemaal goed zit, met een zacht doekje het water wegduwen (NIET!! wrijven, deppen!!) en verder laten drogen * Normaal zal deze decal er niet meer afkomen! Maar zoals gezegd, een decal mag je NOOIT!! zo lang in het water laten weken dat deze al in het water verzelf loskomt van de ondergrond. Op dat moment spoelt het water ook de lijmlaag weg, en gaan je decals niet meer goed blijven zitten!!
naast het feit dat jij het een decal noemt en ik met mijn boerenverstand het nog een sticker noemt (want dat is het stiekem ook ) zeggen we toch eigenlijk beide hetzelfde? Heb het trouwens nog nooit geprobeerd omgekeerd in het water leggen. Ben zelf altijd een jantje geduld en knip het stukje bij beetje ruw uit en houd ze dan even tegen het water aan tot ik ze kan schuiven. Maar ik zal het ook eens proberen. Neem aan dat het kleine mannetje hier aan genoeg moet hebben toch? Grtz Ferdinand
Thx Ook jij bedankt voor je uitgebreide uitleg. Nu kan ik hem tenminste ook uitleggen waarom het verkeerd ging. ik ga het samen met hem proberen. groetjes Herbert
Niet vermeld maar zeker de moeite waard om te weten, probeer altijd om op een glanzende ondergrond decals aan te brengen. Eens de decal droog is kan nog een vernislaagje aangebracht, al dan niet glans of mat, hierdoor blijft de decal voor altijd op zijn plaats. Als je op grillige ondergrond moet plaatsen met veel detail of bochtwerk, kan je ook gebruik maken van een speciale decalsetting. Dit maakt de decal week en hierdoor past deze zich aan elke vorm van de ondergrond aan. Erik.