problemen kamps KJ66

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door Wessel, 1 mrt 2008.

  1. Wessel

    Wessel

    Lid geworden:
    23 jan 2007
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Garijp
    Hallo,

    Ik heb onlangs mijn kamps kj afgerond en ik heb nu problemen om het motortje goed aan de gang te krijgen. Het loopwerkis volgens de tekeningen van kamps gemaakt en de verbrandingskamer van een KJ66. Het probleem is dat enkele schoepen van de NGV gloeien terwijl anderen dit niet doen. Ik ben er achter gekomen dat dit niet in de NGV (door deze te draaien, de oververhitting verhuist niet mee). Ik heb de verbrandingskamer buiten de motor getest en de vlam was niet mooi verdeeld over de gehele verbrandingskamer. Om dit op te lossen heb ik de stick ring ietsje verdraaid zodat dit wel het geval is. Stationair wil het motortje wel draaien (op gas en peterolium) maar bij gasgeven begint hij af te toeren en komen er vlammen naar buiten . Heeft iemand een idee wat er met mijn motortje aan de hand is?

    Met vriendelijke groet,

    Wessel

    [​IMG]
     
  2. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Wessel, dat kan werkelijk van alles zijn. Je motortje ziet er netjes uit dus ga er van uit dat deze proper in elkaar zit. Kun je een aantal foto's van de ingewanden plaatsen zodat we kunnen kijken of alles redelijk ok is?

    Zomaar een paar tips:
    - Afstand tussen diffuser en verbrandingskamer moet minimaal 6mm zijn.
    - NGV moet goed afsluiten op verbrandingskamer en alle kamer ringen moeten strak op elkaar aansluiten. Kieren kunnen dodelijk zijn!
    - Speling tussen NGV en turbine wiel moet ongeveer 0.12mm zijn. Is dit méér dan 0.2mm zal hij slechter gaan starten en lopen, geld ook voor compressor.
    - sticks niet té lang of te kort? De injectie naalden moeten tegen de wanden van de stick komen. Zijn ze los zul je ook erg hoge EGT's krijgen.
    - Lagers lopen soepel?
    - Als je NGV zelf hebt gemaakt misschien hoeken nogmaals controleren. Een paar graden verschil kan desastreus zijn.....
    - Welke toeren heb je getest?

    Groetjes,
    Gerald
     
    Laatst bewerkt: 1 mrt 2008
  3. Wessel

    Wessel

    Lid geworden:
    23 jan 2007
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Garijp
    een paar fototjes van de verbrandingskamer

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  4. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo Wessel.

    Waar zitten je brandings plekken op je verbrandings kamer ,ik bedoel dus de verkleuring.

    Maak eens een goed scherpe foto van de verbrandingskamer van de zijkant.

    Hoe veel ruimte zit er tussen je turbine wiel en je ngv ?

    Hoe groot is de speling van je compressor ten opzichte van het huis ?

    Je naaldjes moet je buigen zodat ze tegen de sticks spuiten ,anders spuit hij gewoon door je stick heen.

    Hoe open heb je de ngv staan (doorkijk)?

    Je sticks met een tangetje ,ik gebruik en gewoon knip tangetje , ietsjes inknijpen zot je wat ribbeltjes er in krijgt.

    Wat is je opstart toerental ?, deze motor moet zeker bij 15000 tpm koud goed opstarten.

    Dit is een grote motor ,dus kleine dingetjes zullen het zeker niet zijn.

    Mail even deze info door ,dan kunen we je met z,n allen helpen.

    Groetjes,

    Martin.
     
  5. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Hallo Wessel.

    Ik heb net even de foto bekeken van de achterkant van je verbrandings kamer.

    Je hebt je achterwand niet goed zitten.

    Als ik de stick volg ,dan zie ik dat ,hoe verder je naar voren gaat er gaatjes heel dicht bij de sticks komen ,en dat is niet goed, de sticks moeten precies overal tussen de gaten van de verbrandingkamer zitten , en volgens mij is dat niet het geval.

    Ik denk dat jou sticks teveel gekoeld worden ,daarom word hij ook warm ,en zakt hij terug in toeren .

    Maar kijk ook even naar de speling tussen je compressor en je kelk

    Je neemt een stukje plakband van 2tiende dik ,en dat plak je aan de binnenkant van de inlaat kelk,en kijk dan als je alles gemonteerd hebt ,of de compressor dit stukje raakt, zoniet

    maak dan elke keer het blakband dikker tot de compressor raakt, dan weet je je exacte speling.

    Speling mag niet meer dan 2tiende zijn.

    Ik hoor het wel,en succes he, gewoon doorgaan tot resultaat berijkt is

    Martin.
     
  6. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Nog even wat gezien Wessel.

    de inspuitring van de branstof ,zit strak rond de straal tunnel ,deze moet je eigenlijk ,meer naar de buiten kant zetten,weg van de straal tunnel.

    Als dit warm word ,dan gaat je brandstof koken ,en dan wil die ook niet hoor ,dan kun je de gekste dingen krijgen .


    Groetjes,

    Martin.
     
  7. Wessel

    Wessel

    Lid geworden:
    23 jan 2007
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Garijp
    Gerard en Martin bedankt voor jullie reactie en tips. Ik heb nog een paar dingen op een rij gezet welke ik gecontroleerd heb of waar ik mee bezig ben geweest.

    - De naaldjes van de brandstofring heb ik 45 graden gebogen en liggen zeker weten tegen de sticks aan. ook heb ik per stick 3 deukjes in geknepen met een boortje en een rondbektang.
    - de hoek van de NGV heb ik gecontroleerd en is 30 graden met een marge van 1 graad. deze heb ik zelf gemaakt maar is niet helemaal perfect. Hij is hier en daar wat meer open.
    - ik heb nog geen ECU of toerenteller dus ik gebruik de huisdruk voor het vaststellen van het toerental, deze is ongeveer 0,1 bar (35000 toeren)
    - de spelling van het compressor wiel is niet overal precies gelijk, maar is binnen 0,6 mm
    - NGV en verbrandingskamer sluiten precies op elkaar aan.
    - de sticks zijn inconel en 62mm lang
    - ruimte tussen kamer en diffusor is voldoende (meer dan 6mm)
    - sticks gaan tussen de gaatjes door
    - moet het gaatjes patroon van de binnenkant van de kamer uitgelijnd worden met die van de buitenmantel (verdraaiing)?

    Ik zal een grotere brandstofring maken om prblemen te voorkomen, kan dit de oorzaakzijn van dit probleem?

    Mvg Wessel
     
  8. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    kamps turbine

    Hallo Wessel.
    Ik ben erg benieuwd welke verdichter je gebruikt.
    met vriendelijke groet Gerrit Jan
     
  9. Wessel

    Wessel

    Lid geworden:
    23 jan 2007
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Garijp
    Beste Gert Jan,

    het compressor wiel 2037, deze heeft een iets kleinere inlaat dan die van een KJ66 2038

    Mvg Wessel
     
  10. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Ok ,Wessel ,dan weet ik nu een hoop meer.

    Je hoeft geen nieuwe leiding te maken hoor , je kan hem voor te testen ook even iets open buigen , en met draadjes even vast maken in de gaatjes van de verbrandings kamer.

    Nou ,ik denk dat het die kleinere compressor is , hij moet hier zo en zo op kunnen draaien ,dat weet ik zeker, maar die speling he ,hoeveel minder is dat van 0,6 want dat is een hele belangrijke.

    Als je namelijk te veel speling voorin hebt ,en je verliest ook nog een beetje achterin ,dan wil het niet meer zo best.

    Ik zie ook dat je op 35000 tpm ,maar een hele lage druk hebt ,maar dat kan komen door die kleinere compressor.
    Bij mijn kj ,maar daar zit wel de 2038 in draai ik 35.000 ,en dan heb ik tussen de 0.2 en 0.3 bar.

    Dat kan voor elke motor anders zijn hoor .

    Probeer maar ,ik hoor het wel.

    Groetjes,

    Martin
     
  11. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    O, nog iets vergeten te zeggen.

    Het maakt niet uit hoe de binnenring ten opzichte van de buiten ring staat ivm gaatjes ,merk je niets van.

    Het zou kunnen dat het de volgende 3 dingen zijn.

    1. teveel speling tussen compressor en inlaat.

    2.de inspuitring te strak rond de straal tunnel.

    3. de ngv te open . kijk eens wat voor maat boor je recht door de opening tussen de ngv bladen kunt steken , hoeveel mm?

    Ik wacht eerst even af tot je dit allemaal goed hebt , en dan heb ik nog meer ideeen ,dus eruit komen altijd ,geen probleem.

    Groetjes,

    Martin.
     
  12. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    verdichterleitsystem

    Ik bedoelde het verdichterleitsysteem.
    Maar goed ik kan je vertellen dat ik het zelfde probleem gehad heb.
    Ik maakte de turbine wielen zelf de kamps kj66 liep vrij redelijk had nog wel last van hotspots maar je kon er mee vliegen.
    Ik wou van die hotspots af .
    Ik kocht een turbine wiel de turbine wilde er helemaal niet op draaien.
    Ik kwam er achter dat het compressor wiel net als jij nu heb te weinig op brengst had.
    Een 2038 compressor en je zult zien dat je motor goed zal lopen.
    gr Gerrit Jan
     
  13. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Laatst bewerkt: 2 mrt 2008
  14. Wessel

    Wessel

    Lid geworden:
    23 jan 2007
    Berichten:
    29
    Locatie:
    Garijp
    Iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken en voor de tips, deze zijn erg handig voor het uitvogelen van het probleem. Ik ga de komende week een aantal dingen aanpassen (brandstofring, sticks en speling comp.wiel) en zal de resultaten op het forum zetten. Ik heb geen ander compressorwiel 2038 voorhanden. Voor zover ik weet moet het motortje (combinatie gietwieletje en 2037) wel goed functioneren. De update van de kamps turbine gebruikt men nog steeds deze compressor.

    Mvg Wessel
     
  15. wpkees

    wpkees

    Lid geworden:
    10 jan 2006
    Berichten:
    310
    Locatie:
    leiden
    je kan hem zeker met de 2037 goed draaiend krijgen
     
  16. frema

    frema

    Lid geworden:
    7 feb 2007
    Berichten:
    1.749
    Locatie:
    Sint-Maartensdijk
    Ben het helemaal eens met Limme.

    Moet kunnen.


    Succes Wessel.


    Groetjes,

    Martin.
     
  17. G J Broekhuizen

    G J Broekhuizen

    Lid geworden:
    12 jul 2004
    Berichten:
    1.396
    Locatie:
    Elburg
    moet kunnen

    Met een 2037 zul je ongeveer 4 misschien 5 kg stuw druk halen .
    Met een 2038 8 a 9 kg.
    Met een zelf gemaakt turbine wiel kamps zul je de hoek zo kunnen veranderen dat hij koel draait na veel expermiteren .
    Bij mij was de temperatuur tegen de 700 graden met lichte hot spots met een 2037 compressor
    De 2038 met een goed leitsysteem kj 66 verbrandings kamer zelf gemaakt ngv gegoten turbine wiel zorgden voor een temperatuur van 500 graden zonder hot spots bij 125k 8kg stuw druk
    De 2037 zal ik in ieder geval niet meer gebruiken.
    Als je wilt vliegen met je motor komt er een dag dat je zult zeggen ik moet een 2038 compressor. met vriendelijke groet gerrit jan
     

Deel Deze Pagina