Ik heb zelf, op een zo laag mogelijk budget, een FPV setje samengesteld. Deze monitor Goedkope camera TX5813 en RX5808 modules Klaverblad antennes Een paar goedkope instelbare ubecs om van de lipo-spanningen de juiste spanningen te maken voor de onderdelen. stekkertjes Zelf printplaatjes geëtst om plaats te maken voor de antenne-connector, het DIP-schakelaartje, een paar condensatoren, etc.. Daarbij dit schema gebruikt: en deze: Echter heb ik een paar probleempjes: 1: ik krijg alleen verbinding op kanaal 8, heb al geprobeerd of 1 van de twee spiegelbeeldig is oid, maar no-go tot nu toe. Vreemd. 2: Ruis. Ik wil de beelden graag gaan opnemen, maar als het dr uitziet als een versleten videoband uit de jaren 80 is het een beetje jammer, dus ruis verder wegkrijgen zou fijn zijn. Met alleen de camera + het schermpje is het beeld redelijk, maar af en toe krijg ik wat ruis in beeld, zeker als het wat donkerder is in de kamer.. 3: het schermpje is compleet waardeloos, bij het kleinste beetje ruis schakelt ie meteen uit. Ik heb de RX aan de TV in de woonkamer gehangen (door 1 verdieping beton heen) en daar krijg ik prima herkenbaar beeld (hetzij met wat sneeuw, maar wederom, 10mW door beton heen) Mijn voornaamste vraag is: heeft iemand een idee hoe ik het schermpje zover krijg dat ie niet steeds uitschakelt, en 2: iemand nog ideeën tegen de ruis? Mogelijke oplossingen die ik zelf al bedacht had: Een DVR of ander device dat minder moeilijk doet bij ruis ertussen, schijnt voor andere mensen te helpen tegen "blue screen", dit lijkt me hetzelfde probleem. Tegen ruis: een filter tussen de UBEC's en de verschillende onderdelen, betere afscherming op de videokabels gewoon een betere camera, deze geeft wat ruis als het niet supergoed verlicht is. En ja, ik weet dat ik met deze zender niet zo ver ga komen qua bereik, het idee was om eerst alles werkend te krijgen, en dan een 200mw of 400mw boscam zendertje dr bij te halen. Achteraf was het etsen van de printjes enzo een hoop extra werk, voor een paar dollar meer had ik die dingen al compleet gehad.
Die titel v.d. antennes klopt niet; "RP-SMA". Op de foto's zie ik SMA. Weet je wel zeker dat ze een pin hebben in het midden? Voor die modules zou ik even goed uitzoeken welke spanning je er precies op moet zetten voor de kanaalkeuze. Meestal kies je tussen open/gnd, maar "open" betekent soms dat je de voedingsspanning erop moet zetten, dus met pull-up weerstanden naar vcc. Bij mijn modules (ander merk) is "open" = 1 en gnd = 0. Een dvr ertussen zou kunnen helpen, maar is wel weer duur. Een beter scherm helpt zeker. Ik gebruik een net zo goedkoop en simpel scherm van TomTop (eBay). Gaat pas op blauw bij veel ruis, dus als het beeld toch al niet meer herkenbaar is. Verder heb je op weinig vermogen binnen al heel snel slecht signaal. Test eens buiten met vrij zicht. Een filter helpt in deze testopstelling denk ik niet heel veel, maar misschien storen je ubecs. Zijn het lineaire of schakelende becs? Martin
Dat de titel niet klopt weet ik, ze hebben wel een pin. Ze verkopen ook een versie zonder pin. Moet wel zeggen dat de geometrie van de antennes niet helemaal 100% overeenkomt met de op internet gepostte tutorials (de onderste rechte stukken staan een beetje naar beneden, ipv volledig horizontaal) dus er zal vast nog wel verbetering mogelijk zijn. Hmm, ik zal dr eens naar kijken. Als je nog aanbevelingen hebt voor een cheape DVR? Anders ga ik inderdaad een ander schermpje halen.. Met de antennes een halve meter van elkaar af zou er toch wel voldoende bereik moeten zijn? Het zou zomaar kunnen dat de ubecs storen, zijn schakelende ja, hoewel al m'n onderdelen een eigen ingebouwde lineaire regelaar hebben, komt dr misschien toch wat doorheen?
Hmm, ik heb nu een paar opties, ik denk dat ik een Video Squelch Killer ga bouwen, die kan namelijk van het meest gare signaal nog iets maken wat de meest kritische blue-screen LCD'tjes nog accepteren. Het voordeel van een losse unit, is dat ik 'm altijd kan blijven gebruiken met andere apparatuur. Het enige nadeel is dat een paar van de componenten duur* zij, en omdat ik het ding niet zelf heb ontworpen, is aanpassen met afwijkende componenten en dan hopen dat 't nog werkt ietwat lastig. *Een IC van €8 op ebay, wordt ook niet meer geproduceerd.. €15 per 6 stuks voor een klein prutonderdeeltje waar je dr maar 1 van nodig hebt, ebay, worden niet meer gemaakt. En een onderdeeltje van 40 cent met €20 verzendkosten. (Dan maar gelijk de rest van de weerstandjes en dergelijke meebestellen, dat maakt het ietsje minder pijnlijk.) Met dit soort overhead kan ik dr beter gelijk een paar extra bouwen en in de verkoop doen.. Zal vast wel animo voor zijn? Alternatief is een DVR of een oude camcorder, maar dan is het of duur, of maar hopen dat ie niet ook bluescreent, of in geval van een camcorder, zowel composite input als output tegelijkertijd doet (wat vaak niet zo is.)
Dat zou het probleem oplossen, maar misschien ben je goedkoper uit met een beter schermpje. In mijn vorige post gaf ik al aan dat ik wel tevreden ben over m'n 7" scherm van TomTop. Heb het zojuist nog even getest en het scherm gaat pas op blauw bij volledige ruis, dus als er helemaal niks meer te herkennen valt. Het beeld komt ook snel weer terug bij beter signaal. Ik heb er destijds $28 voor betaald, dat is precies zoveel als jouw scherm van dx. Ik moet zeggen, na de aanschaf van een videobril gebruik ik het scherm alleen nog voor audio (niet standaard) en voor nood mocht m'n bril uitvallen. Dus je kunt wel veel energie steken in het verbeteren van je scherm, maar gezien de lage resolutie ga je misschien toch wel snel upgraden naar iets beters. Je kunt evt. ook een 800x480 5" schermpje kopen en daar zelf een videobril mee bouwen met een extra lens. Op fpvlab.com is daar een discussie over te vinden. Als ik het mag geloven heb je dan voor weinig geld een "bril" die qua beeldkwaliteit niet onderdoet voor de veel duurdere brillen uit de fabriek. Ik zou zo'n schermpje dan bij voorkeur niet bij dx kopen, tenzij iemand meldt dat het met de kwaliteit toch wel goed zit. Martin
Klopt, een anders schermpje is de snelste oplossing. Het idee was inderdaad om zo'n DIY videobril te bouwen Maar ik wil m'n vliegwerk eigenlijk ook opnemen, en/of op meerdere schermen laten zien, als die dan allemaal ook "goed" bestand moeten zijn tegen bluescreen, dan wordt het snel vervelend, dan kan het bluescreen-probleem beter gelijk bij de bron worden aangepakt, door direct na de ontvanger een doosje te plaatsen die het signaal verbeterd. Dat kan ook een DVR zijn, zijn goede ervaringen mee, maar dan geef ik liever geen $100 uit, maar niemand kan mij vertellen of die van $30 wel of niet bluescreenen.
Dat zou kunnen. Mijn ervaring is dat tegen de tijd dat je de synchronisatie kwijt raakt, je al geen herkenbaar beeld meer hebt. Daar helpt geen squelch killer tegen. Bij de bron aanpakken betekent volgens mij dat je het slechte scherm eruit haalt. De rest kan gewoon tegen ruis. Uit jouw verhaal lijkt het alsof bijna niets tegen wat ruis kan, terwijl het volgens mij andersom is; bijna alles gaat goed om met ruis behalve wat slechte schermen die je volgens mij gewoon moet mijden. Mijn $30 dvr (av25 van newmp3technology.com) gaat op zwart bij volledig signaalverlies. Bij "normale" ruis blijft het beeld gewoon overeind. Martin
Geen idee, ik heb tot nu toe 1 schermpie geprobeerd, en blijkt, die kan er echt geen kaas van maken, bij het minste beetje storing (als in, wat lichte sneeuw op een andere tv) gaat ie gewoon uit. Totaal niet geschikt dus zonder externe hulp.. Hmm, das op zich een scherpe prijs.