problemen protech zoom 450 ic

Discussie in 'Brandstof specifiek' gestart door mark0126, 5 jun 2008.

1. mark0126

mark0126

Lid geworden:
    15 feb 2005
    Beste mensen

Laatst heb ik mij een zoom 450 ic (2,1 cc brandstof motor) aangeschaft. Hij vloog leuk totdat ik een keer crashde. Mijn kristal viel uit de ontvanger waardoor hij onbestuurbaar werd.
    Nu heb ik alles weer opgebouwd, maar nu heb ik problemen met mijn staart. Als ik wil opstijgen dan moet ik volledig naar rechts sturen en dan nog gaat hij naar links toe. De servo verschuiven heeft ook geen zin, want hij kan gewoon niet verder naar rechts toe.
    Het lijkt erop dat de rotor niet snel genoeg draait, maar kan niks zien aan de pulley en de riem van de staart rotor.
    Wie weet de oplossing voor dit probleem, want ik wordt er langzamer hand gek van

M.v.g. mark

2. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    slipt de belt misschien

gyro fout afgesteld- evt nulstand servo niet goed in de gyro
    miscschien door de crash een en ander mis in de servo (geen kracht meer o. i.d.) Op de werkbank kan het geheel mischien wel bewegen, maar in de lucht moet er ook kracht gezet worden..

werkt de gyro nog wel - je meld dat het is gekomen na een crash
    kun je testen door de betreffende servo en motor even los te halen, geheel aanzetten en het frame (met gyro) draaien. Als het goed is zie je de servo bewegen omdat de gyro tegenstuurt.

Ik gooi er even wat kreten uit die ik her en der op het forum tegenkom ;)
    Hoop dat je er iets aan hebt

3. mark0126

mark0126

Lid geworden:
    15 feb 2005
    De riem slipt niet. Ook de gyro heb ik vervangen door een nieuwe. De servo's zijn ook vervangen. Dat is ook het rare ervan wat ik ook doe het probleem blijft. Groeten mark

4. pimpelmees

pimpelmees

Lid geworden:
    24 sep 2005
    hoi,

heb je de heli zelf afgesteld na de aankoop of is hij door iemand afgesteld?

het is nogal moeilijk om via het forum zulke probleem op te lossen,dus als er iemand is in jouw buurt die jou kan helpen zou ik aanraden die even op te zoeken.

het zou kunnen zijn dat er iets niet klopt met de afsteling of mss toch een slecht onderdeel over het hoofd gezien.
    draaid de staart rotor in de juiste richting?
    is de zender goed ingesteld?
    is de gyro correct afgesteld?
    stuurt de servo de juiste richting?
    ...

mvg tim

5. mark0126

mark0126

Lid geworden:
    15 feb 2005
    Dat is een beetje een probleem hier, ik weet niemand die mij kan helpen daarmee.
    De zender en de gyro zijn wel goed. De servo gaat ook de goede richting op. Ik heb de heli volgens de handleiding afgesteld. Maar als de rotor naar rechtsom draait, welke kant moet dan de staart rotor op draaien?

M.v.g. Mark

6. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    De staartbladen moeten van onder naar boven in de rotor draaien. Dus als de hoofdbladen de lucht omlaag blazen, komt het staartblad daar in.

7. mark0126

mark0126

Lid geworden:
    15 feb 2005
    Kun je mij dat even uitleggen Laurens? Ik snap het niet helemaal.
    Bij mij draait de hoofd rotor rechts om (van boven gezien) De staart rotor draait dan, als ik tegen de staart rotor aankijk, linksom.
    Klopt dit? Volgens mij wel,maar weet het niet zeker.

m.v.g. Mark

8. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Als je staartrotor aan de rechterkant van je heli zit zoals bij de Zoom volgens mij het geval is, dan klopt dit.

9. mark0126

mark0126

Lid geworden:
    15 feb 2005
    Dat klopt ja, hij zit aan de rechterkant. Ik heb nu iets grotere rotor bladen gemonteerd eens kijken wat dat doet.
    Is er verder iemand in de buurt van Steenwijk die mij hier bij kan helpen?

M.v.g. Mark

10. pimpelmees

pimpelmees

Lid geworden:
    24 sep 2005
    wie heeft dan de heli de eerste keer afgesteld voor de crash?

mvg tim

11. mark0126

mark0126

Lid geworden:
    15 feb 2005
    had ik zelf gedaan. Via de handleiding heb ik hem afgesteld en zo staat hij nu weer.
    Blijf het vreemd vinden. Ik zie vast iets over het hoofd maar weet niet wat.
    Dit weekend heb ik er geen tijd voor, want ik heb een wedstrijd met mijn rc-auto's in rucphen.

M.v.g. mark

12. mark0126

mark0126

Lid geworden:
    15 feb 2005
    Beste mensen.

Ik heb er inmiddels een andere gyro op gezet (GY 401) Maar nog is het huilen met de pet op.
    Is er iemand in de omgeving van Steenwijk die er eens naar wil kijken? Ik word er helemaal gek van.
    Ik heb alles opgebouwd volgens de handleiding en ook zo weer afgesteld en nog is hij niet goed.

M.v.g. Mark

13. nwolsink

nwolsink Guest

ik wil je best helpen maar ik kom niet naar Steenwijk toe ;)

14. mark0126

mark0126

Lid geworden:
    15 feb 2005
    Beetje onzinnig om dan te reageren. Sorry dat ik het zeg maar reageer dan liever niet ook al is het misschien goed bedoeld.
    Ik denk dat ik er een nieuwe heli maar bij koop dan heb ik in ieder geval genoeg reserve onderdelen.

Maar iemand in de buurt die me wel kan helpen? Of iemand die bereid is om hier heen te komen?

M.v.g. Mark

15. steloe

steloe

Lid geworden:
    30 mrt 2008
    Hoi , ik ben ook in bezit van zo'n 450ic !
    Verleden jaar ,voor dat de carbon pallen te verkrijgen waren, had ik er andere carbonpallen op gezet die ze gebruiken bij de Logo's en die ietskes zwaarder waren dan goed . Bij het testen en afstellen van de motor ging mijn toerental
    plots heel hoog en pats,klets ,boem... de pal samen met palhouder lagen meters verder en de heli niet .:rolleyes: Nadien de nodige parts gekocht en hersteld . Pas sinds verleden week ben ik terug beginnen testen met de juiste pallekes ! Nu.. ik moet zeggen dat ik ook een paar keer bij het opstijgen direct naar rechts moest sturen daar hij begon te draaien naar links . Telkens dacht ik de heli bewogen te hebben voor dat de gyro geset was, dus motor uit, ontvanger uit en terug aan, wachten en starten , daarna deed ie het goed .
    Ik weet nu niet of het daar aan ligt of dat het probleem zal terug keren .
    Dus misschien ook eventjes wachten tot de gyro geset is . Wat ik ook heb opgemerkt dat de headspeed redelijk hoog moet staan daardoor draaide hij bij mij in het begin ook weg ! Je moet het wel gewoon worden dat het motorke staat te hieren ,je zou denken dat het uit elkaar vliegt maar voor goed te vliegen moet ie zo staan . Ik ga deze week verder proefvliegen zo ik hou je op de hoogte !:cool: Gyro is 401 met futaba servo s9650 .
    Grtn

16. mark0126

mark0126

Lid geworden:
    15 feb 2005
    Misschien een rare vraag, maar wat zijn carbonpallen? Rotorbladen? Ik heb rotorbladen die protech aanbeveelt om te gebruiken. Die zijn wel van carbon trouwens.

M.v.g. Mark

17. steloe

steloe

Lid geworden:
    30 mrt 2008
    Carbonpallen= rotorbladen :bye:
    Ik denk dat nu nog bij de standaard 450ic houten rotorbladen zitten !

18. mark0126

mark0126

Lid geworden:
    15 feb 2005
    dat klopt ja maar die heb ik inmiddels vervangen door carbon rotorbladen.

m.v.g. mark

19. lootje

lootje

Lid geworden:
    3 dec 2005
    als je eens tijd heb neem eens wat foto's om eens te kijken waar het probleem zit

welke servo zit er op de staart
    zitten de staart pallen juist
    draairichting ,ze moeten tegenklok in draaien
    is de verbinding tussen de staartrotor en de servo zonder binding en slop vrij
    staat de pitch juist afgesteld -> als de rotorbladen teveel ptich hebben en de tail niet genoeg toeren kan de heli de staart niet houden
    als je een 401 heb op hoeveel staat de gain ( extra aansluiting van de gyro ,normaal kanaal 5 ) moet rond de 25 -40 % staan (voor travel adjust 65 - 85 %)

20. steloe

steloe

Lid geworden:
    30 mrt 2008
    Gisteren een paar vluchtjes gedaan en geen problemen meer bij mij , dus ik laat de gyro eerst zijn ding doen en dan starten !
    Je kunt misschien eens alles vermelden van instellingen die je gedaan hebt op de heli en in de radio dan zien wij misschien iets dat jij over het hoofd hebt gezien . Dus van mechanische opstelling tot electronische instellingen !
    Dat heb ik vroeger ook nog voorgehad , je stelt je heli goed af ,vliegt er dan een hele periode mee , je doet dan een aanpassing en plots vliegt ie niet meer gelijk vroeger !!??? Je doet dan een keer terug van nul de basis instellingen en je ontdekt dan dat er iets verkeerd was . :rolleyes: Vreeeeemde dingen !0X

Deel Deze Pagina