Ik heb problemen met mijn Zenoah 38 CC, ik miss power. Ik heb de carburateur al schoon gemaakt, en hem van nieuwe membramen voorzien. Tevens heeft hij een nieuwe bougie gekregen. Maar het mag helaas niet baten, hij loopt wel maar ik miss gewoon een groot deel van mijn power. De motor heeft een 3 kamer demper, gemaakt volgens de hangleiding van Zenoah zelf. Waarmee hij zeker 8 jaar fantastisch heeft gelopen, slechts het laatste halfjaar ongeveer heb ik de problemen. Van deze 8 jaar heeft hij zeker 5 jaar intensief gevlogen, dus hij heeft zijn benodige uren al gemaakt. Ik draai een menz 20*10 met een toerental van zo'n 5000 Kan iemand mij wellicht ook vertellen welk toerental hij draaid met betreffende prop? Ik weet zo niet meer wat de motor heeft gedraaid aangezien ik pas sinds kort een torenteller heb. Mijn referentie is het feit dat ik eenzelfde zwever nu niet eens meer van de grond krijg, dit was ongeveer een jaar terug nog geen enkel probleem.
Membramen goed gemonteerd, pompgaatje vrij/doorlopend? zenoah-38cc-draait-niet membraanhuis-zenoah-zg20-walbro-carborateur
na de post ben ik nog even naar de uitlaat gaan kijken, het lijkt idd roet te zijn. kon er maar heel moeilijk doorheen blaze, nadat ik een paar gaten in de dmper opnieuw had door geprikt ging het een stuk makkelijker. ik zal het laten weten als de motor weer gelopen heeft. iedereen toch bedankt. hij loopt al jaren op 95 met brommer olie, 1:50 / 1:40 weet ik zo niet exact.
Hallo Robert Brommer olie is niet echt geschikt en veroorzaakt de roet . Een goeie synthetische olie gebruiken en mixen op 1 : 50 Kanister Aspen 2T zou je ook kunnen proberen om de roet weg te krijgen en een 19 x 10 prop een paar dagen nemen om de uitlaat warmer te krijgen . Een toerental van 6500 moet hij makkelijk bereiken met de 20 x 10 . Mvg Johan
zenoah Ik vlieg al jaren met een 38 zenoah alleen gebruik ik een 20/8 prop. kettingzaag brandstof gebruik ik. als demper de tonyclark zelfgemaakte demper. Misschien kun je de demper schoon branden en anders een nieuwe maken. Het kan ook zijn dat je na een niet al te mooie landing de grond geraakt heb met de prop. je krukas is dan verdraaid . heb ik in het verleden ook al eens gehad. gr Gerrit Jan
Broekhuizen, dan denk ik dat wij dezelfde uitlaat gebruiken. Ik heb met een zelfgemaakt "schoorsteen vegertje" dat buisje schoongemaakt. Net gelijk proef gedraaid en dat klonk weer als vanouds, de toerenteller was het hier ook mee eens en gaf een 6800 a 7000 aan. het was al bijna donker dus dit kan nog iets afwijken, maar het lijkt weer goed in iedergeval. Ik heb door iets soortgelijks een keer een prop gemold maar heb daar nooit iets van gemerkt, dat was met een houte MENZ prop. Ik gebruik al vanaf het begin een 20*10 en bevalt prima, maar moet toegeven dat ik niks anders heb geprobeerd. Ik zit nog te denken om hem te gaan vliegen met een 22*8 prop aangezien de kist langzaam is en de zwevers die ik sleep ook niet de snelste zijn. Heeft iemand ervaring met die prop en motor?
22 x 8 is denk ik teveel . 21 x 8 is wel de max , als je een goede verbranding wil blijven houden . Mvg Johan
Ieder bedankt voor de reacties. Ik heb gister weer gevlogen met de kist de motor loopt weer prachtig, mooi rond en rustig. Z'n prestaties zijn weer als vanouds. op de grond meet ik een toerental van zo'n 6800 met een uitlaat gemaakt volgens de zenoah handleiding, en 20*10 prop van menz. Hier even een samenvatting, voor als iemand oplossingen zoekt voor een soortelijke motor, dan heeft hij/zij hier een paar punten om aan te denken. *Uitlaat schoongemaakt (hiervoor torental van 5000, erna 6800) *nieuwe bougie (kost weinig, van de oude was het metaal wat versleten) *nieuwe membramen (ondanks dat ze er goed uitzagen waren ze toch verouderd na 9 jaar, hij zuigt z'n brandstof nu veel beter aan. *spoel van de magneet ontsteking dichter op de magneten gezet (hierdoor start hij makkelijker) Ik hoop dat iemand hier eens wat aan heeft.
Op die manier heb ik nooit gekeken, ik hem het op het oog gedaan. Zo krap mogelijk afgesteld dat hij hem net niet raakt. En dit had al grote invloed, die afstand was dan eerst ook een 1mm ongeveer beetje los getrild denk ik. Het dubbel gevouwen vloeitje zal ik onthouden, ik denk dat hij hier nu niet veel vanaf zit.